AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #1 Skrevet 2. juli 2022 Vi sliter litt med plass, og lurer på om det er slik at hun kan ha sitt eget rom eller om hun må sove med oss? Anonymkode: 4ab4e...108
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #2 Skrevet 2. juli 2022 Det er noe redusert risiko for krybbedød om babyen ligger på samme rom som foreldrene, mest sannsynlig fordi det forstyrres og faller ikke i like dyp søvn som det ville ellers og dette er beskyttende. Det betyr ikke at risikoen øker om det ligger på eget rom. Det er vel før 6mnd alder at dette anbefales. Anonymkode: c92d4...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Skrevet 2. juli 2022 Det er anbefalt å ha baby på foreldrenes soverom til minst 6 mnd (helst 1 år vel?). Det er bevist at det reduserer risiko for krybbedød. Jeg vil også påstå at det er tryggest og best for baby sånn tilknytningsmessig.. mange babyer vil jo helst sove oppå/inntil foreldrene, så skal man liksom legge dem helt alene på et rom? For meg virker det bare utrolig kaldt og trist, sorry altså.. de vil jo helst være nær foreldrene/mor hele tiden, naturlig nok. Man pleier vel ikke legge dem til å sove alene på kvelden en gang før de er minst 3 mnd. Ser også for meg at amming osv må bli dritstress. Min baby har våknet alt fra 2 til 20 ganger hver natt siden fødsel, kan ikke helt se for meg hvordan det skulle funket for meg å gå inn på et annet rom da istedet for å bare snu meg mot baby som ligger i min seng/bedside. Vi har forøvrig heller ikke plass til sprinkelseng men har derfor bedside crib. Dere kan også lese om trygg samsoving og se om det er aktuelt, om dere har en 180 dobbeltseng. Evnt kan du og baby dele sengen på deres rom og mannen sove på annet rom (og bytte når/om han skal ta netter) Anonymkode: 1b5ec...e69 6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #4 Skrevet 2. juli 2022 Det er anbefalt å sove på samme rom pga. faren for krybbedød, og i tillegg så ville jeg aldri ha orket å nattaklem dersom jeg måtte gå ut av senga og inn i et annet rom ørten ganger hver natt. Det er jo oppskriften på å bli helt utslitt. Vi hadde Chicco Next2Me bedside crib til begge våre, og det var digg å bare kunne rulle ut puppen og trekke babyen(e) til meg når de ble sultne. Anonymkode: 8439a...7f3 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #5 Skrevet 2. juli 2022 Vi hadde lille i egen seng inne hos oss til han var 4 mnd. Da var vi nødt til å flytte han inn på eget rom for at jeg skulle klare å sove. Sov maks tre timer usammenhengende hver natt fordi jeg våkna av hver minste sovelyd han lagde (han har alltid "pratet" myyye i søvne) og har aldri klart å sove på dagtid, så jeg var relativt grusa. Var ikke noe stress med tanke på å gi mat i løpet av natta siden han fikk MME og vi uansett måtte ut av rommet for å ordne flaske. Anonymkode: 4cc76...278
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #6 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 20.40): Vi sliter litt med plass, og lurer på om det er slik at hun kan ha sitt eget rom eller om hun må sove med oss? Anonymkode: 4ab4e...108 Ja, fram til 6 mnd bør hun sove med dere. Mine har flyttet på eget rom når de ble 2 år. Anonymkode: 063d6...663 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #7 Skrevet 5. juli 2022 Mine flyttet på eget rom da de var 2 mnd, og vi har et tett og nært forhold. Gjør det som føles riktig for din familie. Anonymkode: 4c5c4...ef1 2
Mamajune11 Skrevet 5. juli 2022 #8 Skrevet 5. juli 2022 (endret) Anbefales å ha baby på samme rom som foredrene første året mtp krybbedød. Dessuten vil baby sove i nærheten av dere. OG det er mye mating/byssing/bleieskift iløpet av natta, det er mye lettere for din egen del å ha den på rommet sammen med dere. Husk baby har bokstavlig talt vært inni deg i 9mnd, klart den ikke vil sove på egen rom! Den vil være hos deg! ♥️ Endret 5. juli 2022 av Mamajune11 1
mereo Skrevet 6. juli 2022 #9 Skrevet 6. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mine flyttet på eget rom da de var 2 mnd, og vi har et tett og nært forhold. Gjør det som føles riktig for din familie. Anonymkode: 4c5c4...ef1 Samme her. Jeg oppholder meg ikke på soverommet hele tiden mens barnet sover, verken på dag eller natt. Ei heller holder jeg meg våken om natta. Alle sov bedre, inkludert babyen. Trygt sovemiljø på eget rom fungerer også. Endret 6. juli 2022 av mereo 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #10 Skrevet 6. juli 2022 Min flytta på eige rom ved 7 mnd, og då trur eg begge parter hadde vore klare eit par veker. Vi vekte han om natta, og han vekte oss. Han la seg heilt greit på eige rom, og har ikkje protesterte litt ein gang, og no hender det at han kan sove til 07 om morgon! Så kjenn på kva som følest greit for deg og familien din! Anonymkode: a0aab...3eb
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #11 Skrevet 6. juli 2022 Min sov på eget rom fra første natt. Ca 1m gang mellom romma og dørene åpne. Ammet ham kun på rommet hans. Han virket alltid trygg med denne ordningen og jeg synes det var en fordel at han aldri sto opp om natta for å ligge i vår seng da han ble større. Kanskje han ikke oppdaget at det var et valg, han var jo aldri vant til det. Anonymkode: b769c...38f 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #12 Skrevet 6. juli 2022 Mulig dumt spm, men jeg har ikke barn. Ser det sies at det å dele rom minsker faren for krybbedød? Hvorfor egentlig? Anonymkode: c023f...e9a 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #13 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mulig dumt spm, men jeg har ikke barn. Ser det sies at det å dele rom minsker faren for krybbedød? Hvorfor egentlig? Anonymkode: c023f...e9a Fordi babyen ikke faller like lett i dyp søvn når det er andre i rommet, litt lyder og slikt😊 Anonymkode: 2cd0a...106 2 1 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #14 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min sov på eget rom fra første natt. Ca 1m gang mellom romma og dørene åpne. Ammet ham kun på rommet hans. Han virket alltid trygg med denne ordningen og jeg synes det var en fordel at han aldri sto opp om natta for å ligge i vår seng da han ble større. Kanskje han ikke oppdaget at det var et valg, han var jo aldri vant til det. Anonymkode: b769c...38f Babyer er forskjellige, for han gikk det vel bare greit. Min var umulig å legge noen andre steder enn helt inntil meg, sånn var det fra dag en. Anonymkode: 2cd0a...106
Maleficenta Skrevet 6. juli 2022 #15 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 20.40): Vi sliter litt med plass, og lurer på om det er slik at hun kan ha sitt eget rom eller om hun må sove med oss? Anonymkode: 4ab4e...108 er ko sykt stress å måtte stå opp flere ganger om natta da
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #16 Skrevet 6. juli 2022 mereo skrev (9 timer siden): Samme her. Jeg oppholder meg ikke på soverommet hele tiden mens barnet sover, verken på dag eller natt. Ei heller holder jeg meg våken om natta. Alle sov bedre, inkludert babyen. Trygt sovemiljø på eget rom fungerer også. Og det er DER faren for krybbedød ligger. Det er nettopp derfor det anbefales samme rom, for at babyen ikke skal sove så tungt. Å skryte av at dette funket fordi alle sov bedre, inkludert babyen, er kjempefarlige råd. Målet er vel heller ikke at alle skal sove bedre de første månedene, men amming, helse, tilknytning og overlevelse. Anonymkode: f6524...970 5 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #17 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min flytta på eige rom ved 7 mnd, og då trur eg begge parter hadde vore klare eit par veker. Vi vekte han om natta, og han vekte oss. Han la seg heilt greit på eige rom, og har ikkje protesterte litt ein gang, og no hender det at han kan sove til 07 om morgon! Så kjenn på kva som følest greit for deg og familien din! Anonymkode: a0aab...3eb Jeg skjønner ikke mennesker som tør å gi andre råd enn råd som forebygger krybbedød. Om du mener det der, greit nok, men å tørre å oppfordre til å muligens gå mot rådene for å unngå krybbedød er passe vanvittig. Tenk om ditt råd gjør at en familie velger å legge barnet på eget rom, og det barnet dør i krybbedød. Tenk om ditt råd var siste dråpen for at de skulle tørre å ta det valget. Rådgi aldri om sånne ting. Følg kun offisielle råd. Synsing og meninger kan man komme med om alt mulig annet, men ikke alvorlige ting som krybbedød. Anonymkode: f6524...970 5
mereo Skrevet 6. juli 2022 #18 Skrevet 6. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Og det er DER faren for krybbedød ligger. Det er nettopp derfor det anbefales samme rom, for at babyen ikke skal sove så tungt. Å skryte av at dette funket fordi alle sov bedre, inkludert babyen, er kjempefarlige råd. Målet er vel heller ikke at alle skal sove bedre de første månedene, men amming, helse, tilknytning og overlevelse. Anonymkode: f6524...970 Skryte? Hvor er skrytingen? Jeg sier at mitt barn sov bedre av det. Skal ikke sove så tungt? Står det noe sted at barnet sov tungt? Jeg har ikke nevnt ett ord om sove intervallene til mitt barn. Så nå må du ta deg ei bolle! Krybbedød kan skje i vogn og i armene på foreldrene også. Så da må folk slutte med det også hvis vi skal høre på deg! Samsoving, gjort feil er også risiko! Amming i søvne som dessverre skjer for mange, ja det kan skje da også. Så helt ærlig, jeg forstår at du mener sikkert vel - men ikke vær så uendelig påståelig selv. https://www.helsenorge.no/spedbarn/krybbedod/ "Krybbedød inntrer uten forvarsel. Det kan skje når barnet sover i sengen sin, i en barnevogn eller i foreldrenes armer. Tilstanden er ikke vanlig, og forekommer svært sjelden etter at barnet er eldre enn seks måneder. Barn som dør ved plutselig spedbarnsdød gjør det ofte på en fredfylt måte, uten tegn på smerter eller å være under stress. Det er ingen symptomer eller varselsignaler i forkant." Endret 6. juli 2022 av mereo
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #19 Skrevet 6. juli 2022 Det er jo deres valg som foreldre om dere ønsker å følge anbefalingene fra helsevesenet eller ikke. Jeg hadde ikke turt å ikke følge de. Hadde det skjedd noe med gullet mitt, hadde jeg aldri tilgitt meg selv. Anonymkode: 5de85...55c 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #20 Skrevet 7. juli 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo deres valg som foreldre om dere ønsker å følge anbefalingene fra helsevesenet eller ikke. Jeg hadde ikke turt å ikke følge de. Hadde det skjedd noe med gullet mitt, hadde jeg aldri tilgitt meg selv. Anonymkode: 5de85...55c Det var helsevesenet som anbefalte oss å flytte mini inn på eget rom da han var 4 måneder. Anonymkode: 4cc76...278
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå