Gå til innhold

4-åring som "aldri" er sulten når hun tilbys mat, og etter legging hyler fordi hun plutselig er sulten...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva gjør dere med barn som nekter å spise kveldsmat, men etter legging på et blunk har blitt skrubbsultne og hyler etter mat?

Jeg er så lei av dette. Tidligere har vi gitt etter (de gangene vi vet hun har spist lite til middag og kvelds) og da har hun spist f.eks.den bananen hun har fått og vi pusser tennene på nytt, deretter sovner hun som regel raskt. Så da har hun jo vært sulten. Men nå er hun over 4 år og tenker hun må lære konsekvensene av å ikke spise når måltidene er der. Derfor har vi det siste halvåret prøvd den harde metoden med å nekte henne mat etter leggetid. Det eneste hun har på rommet er en vannflaske.Hun er ofte veldig urolig og tullete når vi spiser middag. Klarer sjelden å sitte i ro lenge ved bordet og må mases mye på før hun spiser selv om det kun er snakk om små mengder mat. Vi prøver alltid å skape en hyggelig ramme rundt måltidene. Sitter ved spisebordet og ikke foran tv, prater om hvordan dagen har vært og er opptatt at at det skal være koselig å spise sammen. Tar oss god tid og presser ikke på for å få henne til å spise store mengder eller ting hun ikke vil ha. Vi lar henne heller ikke spise/drikke seg mett på tomme kalorier (snop,kjeks, saft osv) før måltider. Men likevel blir det ikke bedre.  Jeg liker ikke tanken på å la henne sovne sulten om kvelden, men hva skal vi gjøre? Vi har noen kvelder kun latt henne hyle seg trøtt rett og slett. Jeg synes det er så fælt men hvordan skal hun ellers lære seg at hun må spise når maten er der, altså FØR leggetid? 

Regner med å få mye kritikk nå, men håper på noen konstruktive innspill og erfaringer som kan hjelpe. 

Anonymkode: e4a9d...16b

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva sier helsesøster?

Jeg hadde prøvd å få henne til å forstå at man kun skal spise når det er fellesmåltid, og at kjøkkenet er stengt etter det siste måltidet og da må man vente til frokost, men hun er jo bare 4 år så det er ikke så lett.

Anonymkode: 72b5d...689

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva sier helsesøster?

Jeg hadde prøvd å få henne til å forstå at man kun skal spise når det er fellesmåltid, og at kjøkkenet er stengt etter det siste måltidet og da må man vente til frokost, men hun er jo bare 4 år så det er ikke så lett.

Anonymkode: 72b5d...689

Har ikke tatt det opp med helsesøster. Sist vi var der (på 4-års kontroll) fulgte hun kurven for vekt og høyde helt normalt. Det er heller ikke hver kveld det skjer, men ofte nok. Nei det er kanskje ikke så lett å forklare til en 4-åring. Har prøvd. Men når begynner de å forstå slikt? Jeg skal teste ut det med å si at kjøkkenet er stengt. Kanskje det er lettere å forstå.

ts

AnonymBruker

Bare fortsett som dere gjør 😊 Gjort det samme her. Hun er nå 5 og forstår godt at hun ikke får noe mer mat etter kveldsmat.

Satt hun ikke rolig ved bordet ble maten bare tatt vekk og hun fikk beskjed å holde seg ved bordet selv om hun bare tulla. 

Anonymkode: 56642...862

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sa nei og slengte igjen døra. Funka det. 

Anonymkode: 608f0...5b7

Da kommer hun bare etter oss og åpner døra, og løper inn i stua hylende. Vekker opp lillesøster og nekter å legge seg i sengen igjen. Det har vært så ille at min mann har måttet legge seg i sengen med henne og holdt armene rundt henne for å holde henne liggende i sengen. Det er noe vi begge misliker sterkt men det eneste som funker når det går så langt.

ts

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør dere med barn som nekter å spise kveldsmat, men etter legging på et blunk har blitt skrubbsultne og hyler etter mat?

Jeg er så lei av dette. Tidligere har vi gitt etter (de gangene vi vet hun har spist lite til middag og kvelds) og da har hun spist f.eks.den bananen hun har fått og vi pusser tennene på nytt, deretter sovner hun som regel raskt. Så da har hun jo vært sulten. Men nå er hun over 4 år og tenker hun må lære konsekvensene av å ikke spise når måltidene er der. Derfor har vi det siste halvåret prøvd den harde metoden med å nekte henne mat etter leggetid. Det eneste hun har på rommet er en vannflaske.Hun er ofte veldig urolig og tullete når vi spiser middag. Klarer sjelden å sitte i ro lenge ved bordet og må mases mye på før hun spiser selv om det kun er snakk om små mengder mat. Vi prøver alltid å skape en hyggelig ramme rundt måltidene. Sitter ved spisebordet og ikke foran tv, prater om hvordan dagen har vært og er opptatt at at det skal være koselig å spise sammen. Tar oss god tid og presser ikke på for å få henne til å spise store mengder eller ting hun ikke vil ha. Vi lar henne heller ikke spise/drikke seg mett på tomme kalorier (snop,kjeks, saft osv) før måltider. Men likevel blir det ikke bedre.  Jeg liker ikke tanken på å la henne sovne sulten om kvelden, men hva skal vi gjøre? Vi har noen kvelder kun latt henne hyle seg trøtt rett og slett. Jeg synes det er så fælt men hvordan skal hun ellers lære seg at hun må spise når maten er der, altså FØR leggetid? 

Regner med å få mye kritikk nå, men håper på noen konstruktive innspill og erfaringer som kan hjelpe. 

Jeg ville fortsatt med å ha en fast struktur for måltider.

Hvis hun ikke spiser til middag, får hun vente til kvelds. Hvis hun ikke spiser til kvelds, får hun vente til neste dag.

Eventuelt tilby frukt, nøtter eller yoghurt hvis det er krise.

• Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hun må jo få mat!! Makan! Du bør se på helheten, er familien rolig slik ellers? Krangler innad i familien? Du må få en avtale, og forklare masse og ofte til henne dette med mat. Tilby ho mat rett før leggetid. Gi det noen uker. Dette skjer ikke fort. 

Anonymkode: 54c41...366

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare fortsett som dere gjør 😊 Gjort det samme her. Hun er nå 5 og forstår godt at hun ikke får noe mer mat etter kveldsmat.

Satt hun ikke rolig ved bordet ble maten bare tatt vekk og hun fikk beskjed å holde seg ved bordet selv om hun bare tulla. 

Anonymkode: 56642...862

Bra det ordnet seg. Håper det løsner snart her og :) 

ts

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg sa nei og slengte igjen døra. Funka det. 

Anonymkode: 608f0...5b7

Det hørtes bitchy ut

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da kommer hun bare etter oss og åpner døra, og løper inn i stua hylende. Vekker opp lillesøster og nekter å legge seg i sengen igjen. Det har vært så ille at min mann har måttet legge seg i sengen med henne og holdt armene rundt henne for å holde henne liggende i sengen. Det er noe vi begge misliker sterkt men det eneste som funker når det går så langt.

ts

Husk hun er i trassalderen

AnonymBruker

Spør henne 15 min før hun skal legge seg, sier hun nei blir det heller ikke noe 15 min senere.

Sier hun ja, spiser hun og pusser tenna. 

Anonymkode: d62bf...eb9

AnonymBruker

ts

Ikke lov med tvang da kan situasjonen dvs. barnet trasse mer i fremtiden

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun må jo få mat!! Makan! Du bør se på helheten, er familien rolig slik ellers? Krangler innad i familien? Du må få en avtale, og forklare masse og ofte til henne dette med mat. Tilby ho mat rett før leggetid. Gi det noen uker. Dette skjer ikke fort. 

Ja vi er rolige, og hever ikke stemmene ovenfor hverandre. Hverken ovenfor barna eller oss voksne imellom. Har forklart henne et uendelig antall ganger hvordan det fungerer men det går ikke inn. Jeg liker ikke å lage avtaler annet enn slik Embla Othea over her skriver. Det er slike avtaler vi har hatt, spiser hun ikke middag får hun vente til kvelds osv... Tilbyr henne selvsagt mat rett før leggetid. Jeg spør en siste gang om hun er sulten og får da ofte nei.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har ikke tatt det opp med helsesøster. Sist vi var der (på 4-års kontroll) fulgte hun kurven for vekt og høyde helt normalt. Det er heller ikke hver kveld det skjer, men ofte nok. Nei det er kanskje ikke så lett å forklare til en 4-åring. Har prøvd. Men når begynner de å forstå slikt? Jeg skal teste ut det med å si at kjøkkenet er stengt. Kanskje det er lettere å forstå.

ts

Om 1 års tid skjønner de bedre

• Nyttig 1
AnonymBruker

Husk hun er i trassalderen

Ja hun er voldsomt i trassalderen. Mistenker derfor enkelte ganger at dette handler mer om maktkamp og det å få viljen sin og se at man kan påvirke/manipulere omgivelsene enn at hun faktisk er så sulten som hun påstår. Hun er generelt veldig viljesterk og trassig. Ble storesøster for 8 måneder siden men har ikke merket noen bedring eller forverring pga det.

ts

Annonse
AnonymBruker

Spør henne 15 min før hun skal legge seg, sier hun nei blir det heller ikke noe 15 min senere.

Sier hun ja, spiser hun og pusser tenna. 

Anonymkode: d62bf...eb9

Har prøvd, pleier alltid å gi henne mat om hun vil ha innen leggetid.

ts

AnonymBruker

Ikke lov med tvang da kan situasjonen dvs. barnet trasse mer i fremtiden

Uff, ja det er det jeg frykter :(  

ts

AnonymBruker

Nå som det er sommer kan dere jo kanskje prøve å sitte ute og spise? Altså komme dere litt bort fra matbordet for å endre miljøet rundt? Kanskje dere tulle litt mer ned henne når hun spiser? Vi kjører på med noe hun liker, åneeei se, der er en fugl(eks maten på gaffel) fly fly, ånei ikke spis den. Forskrekket-morsom når hun spiser den. Men, hva, hvor er den? Håp, har du spist den? Latter*. Funker hver gang, ellers etter første bit av brød snur jeg meg litt og snur meg tilbake, hva! hvor ble det av den biten! Ser på mannen, noen har spist av brødskiven 😲 ser på barnet, hvem i alle kan ha gjort det?!? Snu seg, barnet sniker en bit til og ler masse. Må bare passe på at barnet skjønner det er morsomt ment i hvert ledd, smile underveis og le selv litt, så blir det bare morsomt. Det jeg mener er ikke bruk tvang, men humor, engasjer og lek litt 😊 om man bare sitte og snakker om dagen kan de små bli temmelig uengasjerte og kanskje komme på noe de heller vil gjøre 😂

Anonymkode: 6df85...b5a

• Liker 3
AnonymBruker

Vår fireåring pleide også å si at hun var sulten etter at hun hadde lagt seg. Vi tilbød kveldsmat rett før leggetid, sa at det var lurt å spise litt selv om hun ikke var sulten for hun hadde spist lite til middag og det var lenge til frokost. Hun lot også være å spise kvelds noen ganger for så fem min. etter leggetid rope "mammaaaa, jeg er sulten". Første gangen fikk hun en brødskive fordi dette var noe nytt, men også beskjed om at det var et unntak og viste at neste gang burde hun spise den kveldsmaten. Etter det har hun ikke fått noe etter at tennene er pusset, og det gikk gradvis over. Nå må hun derimot på do etter leggetid, og det syns jeg ikke at jeg kan si nei til selv om det er ganske tydelig at det er for å ha en anledning til å stå opp igjen. Eller så er hun redd. Og det kan jo hende, så jeg kan liksom ikke svare "neida, tøys, nå må du sove"

Anonymkode: 68edc...9bf

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...