Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en seks uker gammel baby. Så langt har hun vært sammen med oss/meg døgnet rundt. Hun er oppe i stua sammen med oss til vi legger oss. Da tar vi et kveldsstell og ammer på senga før jeg legger henne over i bed side criben. Dette funker fint for oss så langt, og vi får gitt henne mye nærhet og kroppskontakt, ammet etter hennes behov og latt henne sove en del. Rett og slett følge hennes rytme og behov. Men på et eller annet tidspunkt skal vi selvfølgelig begynne å ha en litt tydeligere leggerutine og legge henne alene på soverommet tidligere på kvelden. Men når begynner man egentlig med det? Hvordan har dere gjort det?

Anonymkode: 2d2f3...f11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen får det til når ungen er fire uker, noen aldri🤪 det er neppe noe vits i å begynne før ungen er 3 mnd. Vi prøvde fra 3 mnd, men fikk aldri noe rutine hverken på dag, kveld eller natt før hun var nærmere ett år. Fremdeles dårlig leggerutine forøvrig, og snart tre år🙃 noen er heldige med enkle unger å legge, andre har mindre flaks.

Anonymkode: 5bd8a...2dd

Skrevet

Begynte med leggerutine når hun var 4,5 måneder, da var hun klar. Og hadde det ikke funket nå hadde jeg ikke stresset med det, føler det er mer stress for min del å skulle lage en rutine enn å bare la det skje. 

AnonymBruker
Skrevet

Helsestasjon (og internett) sa 3 mnd. Men vår er 4,5 og er fremdeles ikke klar til å bli lagt i senga kl. 19 sharp hver dag og sove.. Men mellom 3 og 4 mnd startet jeg å legge henne litt tidligere og hvis hun sovnet før 23 så gikk jeg ut og lot henne sove alene til jeg la meg sånn 23-00. Men hender også fremdeles at hun ikke sovner før 22 og jeg da legger meg også. Kommer litt an på når siste dupp er når hun er klar for å legge seg. Står ikke opp til samme tid og duppene iløpet av dagen varierer i lengde så da blir leggetid også litt variabel :)

"Rutinen" er vel bare å skifte til pysj og synge nattasang da. Skal sies at før 3 mnd skiftet vi ikke alltid til pysj en gang da så litt mer rutine er det vel nå enn før :)

Anonymkode: 9efe2...466

Gjest Orangutangen
Skrevet

Vi startet ved 3 mnd., men tok litt tid før vi hadde rutinen helt på stell da :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte egentlig fra første dag hjemme ved at vi byttet til pysj. Senere la vi til et bad før pysj.

Begynte å legge baby i sengen rundt klokken 19 da han var 4-5 uker. Han sov bare og våknet for å spise før han sovnet igjen uansett, så var for så vidt ingen forskjell i å sove i nestet i kravlegården i stuen og å sove i sengen i rommet ved siden av.

Rundt tre måneder begynte han å bli kveldstrøtt i 19-tiden, så det kom litt av seg selv.

Anonymkode: 2344d...7c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk det til med eldste rundt 6.5 mnd. Yngste er der nå, og ca like klar for det som jeg er for amming under fallskjermhopp. Satser på at det går seg til før skolestart 🤪

Anonymkode: dad9c...d4d

AnonymBruker
Skrevet

Rundt 2,5 mnd var vår klar for det😊 syns nesten det kom over natta 😅 begynte å legge hun rundt kl 20 i starten, nå er hun 5 mnd og legger seg mellom 18-18.30. 

Anonymkode: c4abd...765

AnonymBruker
Skrevet

Vi starta med rutine relstivt tidlig, egentlig så tidlig som eg la merke til at han blei trøtt omtrent på samme tid kvar kveld. Trur han var rundt 7-8 veker da. Enkel rutine med nsttstell og skift til pysj, amming og fast nattasang. Trur ikkje rutina hadde så mykje for seg i starten,men når han nærma seg 5-6 mnd så var det såpass kjent rutine at den var viktig for han. 

Anonymkode: ef4c2...3e9

AnonymBruker
Skrevet

Man kan forvente en viss døgnrytme fra 3 mnd alder. Men det er lurt og skille på dag og natt tidlig slik dere allerede har gjort. Så kan man si at kvelden blir yngre og yngre for babyen da. 

Anonymkode: ec9fa...517

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Da gjør vi vel ikke noe feil ved å fortsette slik vi gjør en stund til. Det er forresten ikke noe voldsomt kveldsstell vi har vi heller, altså – det er et vanlig bleieskift hvor vi i tillegg skifter til pysj og gir d-vitamindråper. 

Anonymkode: 2d2f3...f11

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi begynte egentlig fra første dag hjemme ved at vi byttet til pysj. Senere la vi til et bad før pysj.

Begynte å legge baby i sengen rundt klokken 19 da han var 4-5 uker. Han sov bare og våknet for å spise før han sovnet igjen uansett, så var for så vidt ingen forskjell i å sove i nestet i kravlegården i stuen og å sove i sengen i rommet ved siden av.

Rundt tre måneder begynte han å bli kveldstrøtt i 19-tiden, så det kom litt av seg selv.

Badet dere baby hver dag??? 😱

Anonymkode: 7cfc5...868

Skrevet

Kveldsrutiner har vi hatt på begge fra start av egentlig, men begynte ikke med leggerutiner før han var rundt om 3 måneder. Lillesøster på 2 måneder er fortsatt sammen med oss hele kvelden.

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Badet dere baby hver dag??? 😱

Anonymkode: 7cfc5...868

Ja.

AnonymBruker
Skrevet

Vi kom ganske fort inn i en kveldsrutine med vår baby. Vi begynte legging ca. klokka 21 da han var en måned gammel, og det fungerer fortsatt fint nå når han er 3 mnd. I starten våknet han 2-3 ganger på natta for mat og sov ellers, mens nå sover han hele natta og våkner rundt klokka 6 for mat. 

Anonymkode: 28fed...5c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...