AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #1 Del Skrevet 2. juli 2022 Hei dere Jeg var i god form tidligere men i løpet av pandemien mistet jeg litt grepet og "plutselig" veide jeg litt mer enn jeg ønsker. Det er nok til at jeg merker det og at en del av klærne mine ikke passer meg lengre. På tross av at jeg er 40 år er dette første gang jeg har lagt på meg og at jeg må slanke meg. Ettersom jeg har null erfaring med slanking trenger jeg råd fra dere andre som har gjennomgått samme slankeprosess. Hvor trykket skoen for deres del? Det åpenbare for meg er at jeg må kutte ut sukker (det har blitt for mye de siste 2-3 årene) og bli mer aktiv. Men er det noe annet jeg bør tenke på? Hva er fellene og hvilke fallgruver kan jeg unngå? Dersom dere var i min situasjon; bør/må ned 10kg+ hva hadde dere gjort, prioritert etc? Fyr løs ❤️ Anonymkode: fca26...862 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #2 Del Skrevet 2. juli 2022 Ikke spise for ofte. Rett og slett kom inn i en god vane hvor du spiser ordentlige måltider og ingenting mellom. Ikke noe småspising og snacks, bare nok og næringsrik mat når du først spiser. Anonymkode: d7b4c...3ff 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Del Skrevet 2. juli 2022 Ikke gjør det for komplisert. Å få inn litt aktivitet og kutte ned på sukker (som du sier har økt under pandemien) vil for mange som ikke har slitt med overvekt tidligere være nok til å komme ned igjen på vanlig vekt. Anonymkode: 71043...e97 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #4 Del Skrevet 2. juli 2022 Som personen over skrev, ikke gjør det for komplisert. Jeg måtte slanke meg for første gang nå i 30 årene etter grei vektoppgang i pandemi. Har nå gått ned 11 kg og er i mål. Første 1-2 mnd var jeg ekstremt på å holde fokus, veie, telle osv. Etter det fikk jeg ganske god oversikt og kunnskap på kalorier, og har kunnet gå tilbake til "normal" kost, men da med fokus på sunnere vaner (mindre snacks) og mer bevegelse. Veier ikke alt lengre, men har grei kontroll på energi inn/ut, og gode vaner i hverdagen. Anonymkode: cf377...394 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 2. juli 2022 #5 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei dere Jeg var i god form tidligere men i løpet av pandemien mistet jeg litt grepet og "plutselig" veide jeg litt mer enn jeg ønsker. Det er nok til at jeg merker det og at en del av klærne mine ikke passer meg lengre. På tross av at jeg er 40 år er dette første gang jeg har lagt på meg og at jeg må slanke meg. Ettersom jeg har null erfaring med slanking trenger jeg råd fra dere andre som har gjennomgått samme slankeprosess. Hvor trykket skoen for deres del? Det åpenbare for meg er at jeg må kutte ut sukker (det har blitt for mye de siste 2-3 årene) og bli mer aktiv. Men er det noe annet jeg bør tenke på? Hva er fellene og hvilke fallgruver kan jeg unngå? Dersom dere var i min situasjon; bør/må ned 10kg+ hva hadde dere gjort, prioritert etc? Fyr løs ❤️ Anonymkode: fca26...862 Er i litt i samme situasjon selv, egentlig (bortsett ifra "god form" ifra før)... Du må nesten bare finne ut hvor du selv går i fellen... Ingen er like. Kutter jeg ut øl - så ser jeg supersprek ut i løpet av bare noen få måneder, og alle klærne sitter som ett skudd igjen, men samtidig så er det så "tungt" at det koster mer enn det smaker.. Tror "fellen" de fleste går i (meg ink.) er så voldsomme forandringer at man ikke orker/klarer å leve med dem, og i stedet for å gå "halvveien" - så gir man faen i hele greia 😅 Eneste stedet "skoen trøkker" er alkohol. OG kombinert med det at jeg ikke trenger å se ut som om jeg er topptrent, så baller det på seg med "intern konflikt/unnskyldninger" osv... Om man klarer seg uten sånt -- så tror jeg man er i mål av seg selv, mer eller mindre tror jeg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #6 Del Skrevet 2. juli 2022 Ikke spis før du er sulten. Aldri spis deg helt mett. Nok søvn er viktig for å kunne opprettholde bra spisemønster. Søvn- og sultsenteret i hjernen sitter tett forbundet, så kan være vanskelig å skille mellom sult og søvnig. Det krever også overskudd å motstå å spise for mye. Vi mennesker er laget til å spise for å klare oss i dårlige tider. Trening er med på å regulere apetitten. Jeg trener hver morgen - før mat. Spiser ikke før jeg virkelig må. Det hjelper meg å hold vekten. Anonymkode: 39f24...a9d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #7 Del Skrevet 2. juli 2022 Porsjonsstørrelsene dine har sannsynligvis blitt større. Tenk tilbake til hva du spiste før, og følg det. Det viktigste er å faktisk spise hva du har lyst på, men spis mindre porsjoner lasagne og større porsjoner salattilbehør, for å si det enkelt. Jeg fikk aldri cravings, fordi jeg spiste jo det jeg ville. Men passet på mengdene. Samtidig, godteri maks 2 ganger i uka funket bra her. Hold deg til 3 eller 4 hovedmåltider. Det er ikke farlig å være sulten litt. Ikke spis til du er mett, spis til du ikke er sulten lengre. Det gjelder til du er ferdig med å slanke deg, for da må du øke porsjonene litt for å holde vekta. Anonymkode: e438c...318 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #8 Del Skrevet 2. juli 2022 Jeg ville først bare tenkt på hvordan du spiste og trente før pandemien og gå tilbake til de vanene. De har fungert for deg i 40år, så ville ikke risikert å klusse det til med kaloritelling og «nei-mat» før du har forsøkt det enkleste. Om det er å slutte med godteri hver kveld, kutte ned på alkoholen, slutte å snackse mellom måltidene eller gå tilbake til en posjon middag vet bare du. Kanskje har du begynt med en annen type kaffe, eller droppet kveldsturene? Se på endringene du har gjort, og begynn med å reversere dem. Da vil du hå gradvis ned i vekt igjen. Anonymkode: 89817...b72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #9 Del Skrevet 2. juli 2022 anonymbruker42 skrev (30 minutter siden): Er i litt i samme situasjon selv, egentlig (bortsett ifra "god form" ifra før)... Du må nesten bare finne ut hvor du selv går i fellen... Ingen er like. Kutter jeg ut øl - så ser jeg supersprek ut i løpet av bare noen få måneder, og alle klærne sitter som ett skudd igjen, men samtidig så er det så "tungt" at det koster mer enn det smaker.. Tror "fellen" de fleste går i (meg ink.) er så voldsomme forandringer at man ikke orker/klarer å leve med dem, og i stedet for å gå "halvveien" - så gir man faen i hele greia 😅 Eneste stedet "skoen trøkker" er alkohol. OG kombinert med det at jeg ikke trenger å se ut som om jeg er topptrent, så baller det på seg med "intern konflikt/unnskyldninger" osv... Om man klarer seg uten sånt -- så tror jeg man er i mål av seg selv, mer eller mindre tror jeg Høres egentlig ut som du har et annet problem enn overvekt. Og at det problemet krever en annen tilnærming og kanskje litt hjelp/veiledning? ❤️ Anonymkode: 89817...b72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #10 Del Skrevet 2. juli 2022 Kutt ut kveldsmat. Anonymkode: 465d9...41f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #11 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei dere Jeg var i god form tidligere men i løpet av pandemien mistet jeg litt grepet og "plutselig" veide jeg litt mer enn jeg ønsker. Det er nok til at jeg merker det og at en del av klærne mine ikke passer meg lengre. På tross av at jeg er 40 år er dette første gang jeg har lagt på meg og at jeg må slanke meg. Ettersom jeg har null erfaring med slanking trenger jeg råd fra dere andre som har gjennomgått samme slankeprosess. Hvor trykket skoen for deres del? Det åpenbare for meg er at jeg må kutte ut sukker (det har blitt for mye de siste 2-3 årene) og bli mer aktiv. Men er det noe annet jeg bør tenke på? Hva er fellene og hvilke fallgruver kan jeg unngå? Dersom dere var i min situasjon; bør/må ned 10kg+ hva hadde dere gjort, prioritert etc? Fyr løs ❤️ Anonymkode: fca26...862 Sjekk ut Marit kolby sin bok hva og når skal vi spise. Hun er gjest i flere podcaster om du heller vil høre istedenfor å lese. Hun har og mange innlegg på insta med råd. Anonymkode: e5ae0...1f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 2. juli 2022 #12 Del Skrevet 2. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Høres egentlig ut som du har et annet problem enn overvekt. Og at det problemet krever en annen tilnærming og kanskje litt hjelp/veiledning? ❤️ Anonymkode: 89817...b72 Det at jeg er småtjÅkk eller drikker mer alkohol hva som er "sunt" er ikke noe problem, mm. man setter det opp noe helt spesifikk. Verken alkohol eller det at jeg veier noen kilo det jeg selv anser som "ideal vekt" er noe som byr på noen utfordringer for meg i mitt liv - annet enn at om jeg vil se supersprek ut - så kan jeg ikke drikke så mye, eller om jeg vil skeie ut over lengre perioder - så må jeg leve med at jeg blir litt tjÅkk, og det er en "balansegang" jeg fint kan leve med 😅 - men takk for omtanken, uansett Poenget mitt var bare at alle er forskjellige - men man vet som regel hvor "ting går galt" på personlig nivå i forhold til vekt. Endret 2. juli 2022 av anonymbruker42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #13 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Sjekk ut Marit kolby sin bok hva og når skal vi spise. Hun er gjest i flere podcaster om du heller vil høre istedenfor å lese. Hun har og mange innlegg på insta med råd. Anonymkode: e5ae0...1f9 Hørte henne i podcasten sammen med Irina Lee i dag. Utrolig interessant. Der får du de rådene du trenger. Anonymkode: 6a95d...e14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #14 Del Skrevet 2. juli 2022 Jeg har kuttet veldig ned på sukker og fett. Snacks har jeg så godt som ikke rørt, bortsett fra en liten neve peanøtter nå og da. Spiser mindre porsjoner med mat både frokost og middag. Spiser mer proteiner, grønnsaker og frukt. Har gått ned 15 kg siden beg av mai. Føler ikke at jeg har måttet ofre noe, og får jeg lyst på noe tar jeg en liten smak og er ferdig med det. Føler det går veldig greit fordi dette ikke er en kur men en ny livsstil. Jeg puster lettere og rører meg lettere. Er veldig stolt av meg selv. Har feilet så mange ggr med utallige kurer. Har gått ned, men gått kraftig opp igjen for hver kur. Spiser stort sett det samme som resten av familien, men kan være jeg fjerner eller legger til noe til meg selv. Har tatt meg noen år å skjønne hva som måtte til, men har det så bra nå. Anonymkode: 37b75...376 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #15 Del Skrevet 3. juli 2022 Takk skal dere ha for gode råd ❤️ Jeg tror nok som mange av dere har vært inne på at jeg har spist mer snacks og koset meg en god del mer ettersom jeg uansett ikke var så mye på farten under pandemien. Alkohol rører jeg uansett ikke da jeg er avholds. Jeg må nok også være mer obs på posjonsstørrelsen når jeg spiser. Det jeg syns er vanskelig er at karbohydrater kan føre til vektøkning. Jeg forstår at raske karbohydrater ikke er bra, men hva med frukt og grønnsaker? Jeg spiser mye banan, er det usunt? Jeg er også veldig glad i rotgrønnsaker, men det inneholder også mye karbohydrater. Ellers spiser jeg aldri potetgull, saltede nøtter, smågodt eller alkohol. Tror egentlig jeg spiser sunt, men her er jeg og veier mer enn jeg burde 🤯 Ikke så lett dette, men uansett takk for gode råd. Jeg har lest hver og en og tar de med videre ❤️ Anonymkode: fca26...862 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #16 Del Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Takk skal dere ha for gode råd ❤️ Jeg tror nok som mange av dere har vært inne på at jeg har spist mer snacks og koset meg en god del mer ettersom jeg uansett ikke var så mye på farten under pandemien. Alkohol rører jeg uansett ikke da jeg er avholds. Jeg må nok også være mer obs på posjonsstørrelsen når jeg spiser. Det jeg syns er vanskelig er at karbohydrater kan føre til vektøkning. Jeg forstår at raske karbohydrater ikke er bra, men hva med frukt og grønnsaker? Jeg spiser mye banan, er det usunt? Jeg er også veldig glad i rotgrønnsaker, men det inneholder også mye karbohydrater. Ellers spiser jeg aldri potetgull, saltede nøtter, smågodt eller alkohol. Tror egentlig jeg spiser sunt, men her er jeg og veier mer enn jeg burde 🤯 Ikke så lett dette, men uansett takk for gode råd. Jeg har lest hver og en og tar de med videre ❤️ Anonymkode: fca26...862 Karbohydrater fører ikke til mer vektøkning enn fett og protein. Ikke gjør dette komplisert, bare kutt litt ned på porsjonsstørrelsen og godis/ snacks nå i starten og se om det holder. Man kan ha et sunt kosthold med lavfett, lavkarbo, høykarbo, høyfett, høyprotein osv. Ingen av makronæringsstoffene er bedre eller verre enn de andre. Hvis du har hatt en fin vekt i mange år før pandemien ville jeg opprettholdt det kostholdsmønsteret du har hatt. Anonymkode: 71043...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 4. juli 2022 #17 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Takk skal dere ha for gode råd ❤️ Jeg tror nok som mange av dere har vært inne på at jeg har spist mer snacks og koset meg en god del mer ettersom jeg uansett ikke var så mye på farten under pandemien. Alkohol rører jeg uansett ikke da jeg er avholds. Jeg må nok også være mer obs på posjonsstørrelsen når jeg spiser. Det jeg syns er vanskelig er at karbohydrater kan føre til vektøkning. Jeg forstår at raske karbohydrater ikke er bra, men hva med frukt og grønnsaker? Jeg spiser mye banan, er det usunt? Jeg er også veldig glad i rotgrønnsaker, men det inneholder også mye karbohydrater. Ellers spiser jeg aldri potetgull, saltede nøtter, smågodt eller alkohol. Tror egentlig jeg spiser sunt, men her er jeg og veier mer enn jeg burde 🤯 Ikke så lett dette, men uansett takk for gode råd. Jeg har lest hver og en og tar de med videre ❤️ Anonymkode: fca26...862 Som du selv skriver - (raske) karbohydrater kan føre til vektøkning. Det betyr ikke at karbohydrater automatisk gir vektøkning hos alle, og det har også sammenheng med resten av kostholdet. Frukt og grønnsaker er vel kanskje det siste jeg ville kuttet - selv spiser jeg moderat lavkarbo og inkluderer både litt rotgrønnsaker og enkelte typer frukt som f.eks. melon i kostholdet mitt. Det er fullt mulig å spise sunt og være overvektig, og da handler det ofte om at man rett og slett spiser for mye. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå