Gå til innhold

Er ufør, hva skjer når jeg blir pensjonist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest fransine
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Skulle egentlig ha hatt ung ufør, driver å krangler med nav om saken

Men jeg har ikke opptjent noe til pensjon tilværelsen. Er i dag 30 år og fikk innvilget ufør for 1 år siden. Minstesats 

Hva skjer når jeg blir pensjonist? Blir det satt av penger fra min nåværende ufør? Eller er det en egen ufør-pensjonist greie? 

Anonymkode: c974d...358

Hvis du er 100 % ufør så trenger du ikke søke om alderspensjon, det går automatisk. Om du er ung ufør så er det ikke sikkert du blir minstepensjonist, men mye over minstepensjonistsatsene vil du nok ikke få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er ufør minstesats ikke ungufør. Aldri jobbet bare vært på tiltak. Jeg er nå 41 år ble ufør. År jeg var 34 år. Nav sin pensjonskalkulator viser jeg havner på ordinær sats ca 201 000kr. (Enslig) smartepenger.no sin kalkulator viser jeg skal betale 0kr i skatt på min pensjon.

Anonymkode: 6bfe6...3d3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forresten veldig leit å høre alt du har vært gjennom ❤️ Sender en klem!
Når jeg eller andre svarer med oppfordring til å forsøke å finne muligheter for jobb, så ligger det et ønske i bunnen om at uføre skal få et bedre liv. Noen ganger trenger en et puff, og vi mennesker har mye iboende styrke som man ofte ikke ser selv alltid. Man kan trenge en periode å komme seg, men forsøke å komme opp på hesten igjen. Finn noe annet jobbmessig som kanskje kan fungere bedre. Gjør hyggelige ting for deg selv som styrker deg fysisk og psykisk. Ikke la mobberne og familie som skadet deg ta fra deg resten av ditt liv. For vet du; det kan faktisk bli bedre! Det er DU som bestemmer hvordan du skal ha det. Du bestemmer over dine tanker. Vi er gitt dette ene livet, bestem deg for å ha det bra. Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: d1417...2f5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men jeg har ikke opptjent noe til pensjon tilværelsen. Er i dag 30 år og fikk innvilget ufør for 1 år siden. Minstesats 

Hva skjer når jeg blir pensjonist? Blir det satt av penger fra min nåværende ufør? Eller er det en egen ufør-pensjonist greie? 

Kan jeg spør hva du gjorde fram til du fikk innvilget ufør? Siden du ikke har tjent opp noe pensjon. Har du alltid vært syk?

Anonymkode: e40e0...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tviler på at jeg lever i 30 år til så pensjonen er jeg overhodet ikke bekymret for. 😄 Lever jeg til jeg er 67 så blir jeg overrasket.

Anonymkode: cdfcf...8c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor er det ikke rettferdig å bli minstepensjonist hvis du ikke har opparbeidet deg noe pensjon?

Fordi vedkommende ikke har valgt det selv. Trygden er for lav fra før av, og burde ikke bli lavere når man blir eldre og skrøpeligere. Tipper pipen ville fått en annen lyd om det gjaldt deg selv. Det kan være greit å se litt lenger enn sin egen nesetipp.

Den uføre er like verdifull som deg, og har like mye rett til et verdig liv.

Anonymkode: 8db92...a4b

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi vedkommende ikke har valgt det selv. Trygden er for lav fra før av, og burde ikke bli lavere når man blir eldre og skrøpeligere. Tipper pipen ville fått en annen lyd om det gjaldt deg selv. Det kan være greit å se litt lenger enn sin egen nesetipp.

Den uføre er like verdifull som deg, og har like mye rett til et verdig liv.

Anonymkode: 8db92...a4b

Men hvem er minstepensjonen for om det ikke er for de som ikke har opparbeidet seg pensjon?

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg har 35 års nedbetaling i husbanken. Kjøpte det i januar i år. 

Anonymkode: 830ed...bf1

Uførepensjonen går vel ikke over til alderspensjon før du er 67. Og hvis du følger nedbetalingsplanen er du 65 når leiligheten er nedbetalt.

Jeg er ikke helt i samme situasjon som deg, men jeg har AAP, og går muligens mot delvis ufør. Jeg er 42, så jeg har litt kortere tid igjen. Alt som jeg har ekstra går til nedbetaling av boliglånet. Selv om jeg har jobbet, så vet jeg at økonomien min blir dårligere når jeg når pensjonsalder. Derfor er det så viktig for meg at jeg innen da er ferdig med boliglånet.

Anonymkode: d2a65...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Tviler på at ung-ufør får mer enn minstepensjon. Tviler på at jeg heller får noe særlig med 18 år igjen til 67.  Er vel litt tvilsomt om jeg er her så lenge heller.  De mer enn 20 årene med ok lønn gir nok ikke noe særlig  i pensjon.  Men jeg kan ikke reglene.

For oss ligger det ganske langt frem i tid, og nesten umulig å gjette seg til. Men om man klarer å legge av noen hundrelapper i måneden til den tiden, så blir det en sum, eller buffer til dette. Kanskje pensjonssparing.

Alderspensjon er ikke mye uansett, men skatten er lavere. Dagens enslige minstepensjonister uten skattbar formue eller kapitalinntekter, betaler ikke skatt. Kanskje de trekker 5% for sikkerhets skyld. Jeg så skatteoppgjøret til en bekjent. De får også noe bostøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har jobbet deltid I hele mitt liv. Jeg blir minstepensjonist. Jeg vet det, så jeg sparer selv.

Anonymkode: b8e63...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

173 025,- som delt på 12 er 14 418,- også må du trekke ifra skatt. Så du sitter nok med 10-12 tusen i måneden som minstepensjonist.

Anonymkode: 3c37b...45a

Minstepensjonister betaler ikke skatt. Så de kan kose seg med hele 14.500 kr...

Anonymkode: 97bdd...117

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kilde: Skattefradrag for mottakere av alderspensjon fra folketrygden eller AFP - Skatteetaten

"For pensjon inntil 206 050 kroner kan du få maksimalt skattefradrag, med inntil 32 620 kroner.

Siden inntekten er så lav, er ikke skatten deres mer enn 32.620 kr., dermed betaler de ingen skatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg spør hva du gjorde fram til du fikk innvilget ufør? Siden du ikke har tjent opp noe pensjon. Har du alltid vært syk?

Jeg har alltid vært syk ja. Mye problemer i heimen også, så jeg lærte at jeg måtte skjule når det gikk dårlig, ellers ble det bråk. Dro fra familien min da jeg var 15 år. Droppet ut av vgs. Siden det har jeg bodd hos andre, bodd i en lånt bil, bodd på gata. Jeg har ikke visst om mine rettigheter. I tillegg til at jeg ikke har hatt noen å spørre om hjelp/råd, sitter det fortsatt langt inni meg at ingen skal vite at det går dårlig. Ikke pga skam, men pga frykten fra da jeg var liten at det betydde bråk. Gjennom de siste 10 årene har jeg klart å skaffe 10 forskjellige jobber, men ikke klart å møte opp til at jeg får noe i lønn. Jeg kan heller ingenting om rettigheter ift jobb eller nav. 

Tok meg 10 år før jeg skjønte at jeg kommer til å dø om jeg ikke får hjelp. Så da turte jeg å spørre helsevesenet. De satte diagnosen kptsd, kronisk depresjon, sosialfobi og noen stress lidelser. Etter mye krangling med nav, fikk jeg til slutt 100 % ufør. 

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har alltid vært syk ja. Mye problemer i heimen også, så jeg lærte at jeg måtte skjule når det gikk dårlig, ellers ble det bråk. Dro fra familien min da jeg var 15 år. Droppet ut av vgs. Siden det har jeg bodd hos andre, bodd i en lånt bil, bodd på gata. Jeg har ikke visst om mine rettigheter. I tillegg til at jeg ikke har hatt noen å spørre om hjelp/råd, sitter det fortsatt langt inni meg at ingen skal vite at det går dårlig. Ikke pga skam, men pga frykten fra da jeg var liten at det betydde bråk. Gjennom de siste 10 årene har jeg klart å skaffe 10 forskjellige jobber, men ikke klart å møte opp til at jeg får noe i lønn. Jeg kan heller ingenting om rettigheter ift jobb eller nav. 

Tok meg 10 år før jeg skjønte at jeg kommer til å dø om jeg ikke får hjelp. Så da turte jeg å spørre helsevesenet. De satte diagnosen kptsd, kronisk depresjon, sosialfobi og noen stress lidelser. Etter mye krangling med nav, fikk jeg til slutt 100 % ufør. 

Jeg er forresten ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du blir i teorien minstepensjonist. Men om 40 år er det neppe penger i kassen til alle, og da får ikke dere som ikke har bidratt noe heller, det er der ikke penger til. 

Anonymkode: fae41...fd6

Det er derfor vår generasjon må jobbe mye lenger ja. Håper jeg er frisk så jeg kan jobbe superlenge. 

Anonymkode: 1a8ce...0ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det ikke rettferdig å bli minstepensjonist hvis du ikke har opparbeidet deg noe pensjon?

Fordi det er kjipt at de som er for syke til å jobbe får like lite som en som ikke gadd å jobbe og heller ville leke hjemmeværende husmor, eller en gammel utlending som har kommet rekende på familiegjenforening etc.

Anonymkode: 20f6c...8bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke så ille hvis man har en toroms med husleie på 2500 + 1000 i strøm. Har da 11.000 disp.

Anonymkode: b5d3f...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er ikke så ille hvis man har en toroms med husleie på 2500 + 1000 i strøm. Har da 11.000 disp.

Hvordan i allverden for man en så liten husleie??!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvor finner du de leilighetene?? Jeg leier billig, 6500 inkl strøm. Øker til 7500 inkl strøm da kontrakten skal endres/fornyes da vi har kontrakt på 3 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan i allverden for man en så liten husleie??!

Regner med at vedkommende mener i nedbetalt egeneid bolig. Altså fellesutgifter bare. Det bør man virkelig forsøke på, om man vet at man blir minstepensjonist. Det blir tøft uten å ha nedbetalt bolig. 

De fleste har nok høyere fellesutgifter enn det, men det er jo mange som lever som minstepensjonister, så mulig må det tydeligvis være. 

Anonymkode: 0dc12...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...