Gå til innhold

Er ufør, hva skjer når jeg blir pensjonist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skulle egentlig ha hatt ung ufør, driver å krangler med nav om saken

Men jeg har ikke opptjent noe til pensjon tilværelsen. Er i dag 30 år og fikk innvilget ufør for 1 år siden. Minstesats 

Hva skjer når jeg blir pensjonist? Blir det satt av penger fra min nåværende ufør? Eller er det en egen ufør-pensjonist greie? 

Anonymkode: c974d...358

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du opparbeider deg pensjonssparing av uføretrygden 😊 Her har du masse nyttig informasjon; https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/uforetrygd-og-opptjening-av-alderspensjon

Anonymkode: 2fb01...40a

Betyr det at når en blir pensjonist så blir en ikke minste pensjonist?. når en er ung ufør ?

Anonymkode: 830ed...bf1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det blir man.

Anonymkode: ca38e...86b

Så det betyr at en får flere tusen mindre i måneden som minste pensjonist da, selv om en har opptjent pensjonspoeng med ung ufør ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så det betyr at en får flere tusen mindre i måneden som minste pensjonist da, selv om en har opptjent pensjonspoeng med ung ufør ?

Ja du blir minstepensjonist

Anonymkode: a6d34...339

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Du blir lus faens fattig som pensjonist. Jeg er også uføretrygdet og den dagen jeg fyller 67 år mister jeg 8000kr i inntekt.

Anonymkode: 3c37b...45a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da lurer jeg på vitsen med pensjonspoengene er.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mye får en minstepensjonist den dag i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er virkelig ikke rettferdig.

Anonymkode: 8db92...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det bør du vel snakke med Nav om og finne ut av selv? For å være sikker på hvordan dette blir for deg i alderdommen?

Men, siden du er ung, hva er grunnen til at du regner med å være ufør hele ditt voksne liv? Er det ingen mulighet for deg til å komme deg ut av uføre-situasjonen? Det er jo selvsagt ikke fett, og pensjonen ei heller. 
Har selv hatt helseproblemer og gjør alt i min makt for å stå i jobb. Anbefaler deg å se på hvilke muligheter du har, det å være i jobb gir også så mye!

Anonymkode: d1417...2f5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Betyr det at når en blir pensjonist så blir en ikke minste pensjonist?. når en er ung ufør ?

Det sier seg selv at «ung pensjonist» ikke  er spesielt gunstig.

Anonymkode: 66424...8b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mye får en minstepensjonist den dag i dag?

173 025,- som delt på 12 er 14 418,- også må du trekke ifra skatt. Så du sitter nok med 10-12 tusen i måneden som minstepensjonist.

Anonymkode: 3c37b...45a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det bør du vel snakke med Nav om og finne ut av selv? For å være sikker på hvordan dette blir for deg i alderdommen?

Men, siden du er ung, hva er grunnen til at du regner med å være ufør hele ditt voksne liv? Er det ingen mulighet for deg til å komme deg ut av uføre-situasjonen? Det er jo selvsagt ikke fett, og pensjonen ei heller. 
Har selv hatt helseproblemer og gjør alt i min makt for å stå i jobb. Anbefaler deg å se på hvilke muligheter du har, det å være i jobb gir også så mye!

Anonymkode: d1417...2f5

Jeg er så psykisk syk og har mange psykiske lidelser som hemmer livet mitt totalt. Etter seksuelle overgrep i flere år som barn, mobbing, fysisk og psykisk som barn i 9 år, En psykopat 9 år eldre bror som drev med fysisk og psykisk vold i nesten 18 år. Har gått til psykolog i 8 år, uten at hun fikk meg frisk, har prøvd å jobbet med meg selv, gått på medisiner i mange år. er 42 år nå. Har vært på attføring og prøvd jobb, men psyken min fikser det ikke. Jeg er så ødelagt for livet dessverre. Hver dag er en kamp for å fungere, noe jeg sliter med stort. Fikk mobbe erstatning av kommunen for mobbingen, og fikk råd til å kjøpe meg en leilighet for pengene. Men blir bekymret for hvordan jeg skal klare å betale lånet for leiligheten min når jeg blir pensjonist og får mye mindre å leve for. 

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du blir i teorien minstepensjonist. Men om 40 år er det neppe penger i kassen til alle, og da får ikke dere som ikke har bidratt noe heller, det er der ikke penger til. 

Anonymkode: fae41...fd6

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som svarer at en må snakke med NAV, de kan ikke gi noe klart svar desverre. Jo lenger det er til en ufør er pensjonist jo større er sjangsene for at regelverket endres en hel haug ganger før den tid.

Det er ihvertfall svaret jeg har fått de gangene jeg har forsøkt å få svar.

Jeg er heldig nok til å både ha en liten sparing via uførforsikring, sparing i form av nedbetaling av bolig og litt egen pensjonssparing på toppen. For uføre er det nesten viktigere å spare til pensjon enn det er for andre da vi rett og slett må regne med minstepensjon og

lite slingringsmon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er så psykisk syk og har mange psykiske lidelser som hemmer livet mitt totalt. Etter seksuelle overgrep i flere år som barn, mobbing, fysisk og psykisk som barn i 9 år, En psykopat 9 år eldre bror som drev med fysisk og psykisk vold i nesten 18 år. Har gått til psykolog i 8 år, uten at hun fikk meg frisk, har prøvd å jobbet med meg selv, gått på medisiner i mange år. er 42 år nå. Har vært på attføring og prøvd jobb, men psyken min fikser det ikke. Jeg er så ødelagt for livet dessverre. Hver dag er en kamp for å fungere, noe jeg sliter med stort. Fikk mobbe erstatning av kommunen for mobbingen, og fikk råd til å kjøpe meg en leilighet for pengene. Men blir bekymret for hvordan jeg skal klare å betale lånet for leiligheten min når jeg blir pensjonist og får mye mindre å leve for. 

Har du så lang nedbetalingstid på lånet at du fortsatt må betale på det når du er pensjonist? Jobb for å nedbetale boliglånet før du får pensjon. Da vil kanskje ikke nedgangen i inntekt bli så merkbar.

Anonymkode: d2a65...f25

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker den tid, den sorg. 

Jeg vet ikke om jeg lever i morgen eller ikke og gir da så klart blanke f i pensjonistalderen om 30+ år. 

Anonymkode: 1fe86...28f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er virkelig ikke rettferdig.

Anonymkode: 8db92...a4b

Hvorfor er det ikke rettferdig å bli minstepensjonist hvis du ikke har opparbeidet deg noe pensjon?

Anonymkode: e40e0...7cd

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du så lang nedbetalingstid på lånet at du fortsatt må betale på det når du er pensjonist? Jobb for å nedbetale boliglånet før du får pensjon. Da vil kanskje ikke nedgangen i inntekt bli så merkbar.

Anonymkode: d2a65...f25

Ja jeg har 35 års nedbetaling i husbanken. Kjøpte det i januar i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...