Gjest Suzanne Skrevet 2. juli 2022 #1 Skrevet 2. juli 2022 Hei, Noen "eksperter" på rose- feltet som kan gi meg tips om hvor dypt hull jeg burde grave? Jeg har 2 varianter klatreroser. En hvit "Snow Princess" og en rød "Minha". Den sister har heftige torner. Tips til hvilken som passer best på en grav, mottas med takk.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #2 Skrevet 2. juli 2022 Jeg ville valgt en buskroser eller stilkrose, en klatrerose kan bli kjempestor (og trenger noe å klatre på). En rose skal stå dypt (type 50 cm), så jeg ville nok valgt en annen blomst på en kirkegård. Anonymkode: e7a1c...fe6 7
Gjest Suzanne Skrevet 2. juli 2022 #3 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville valgt en buskroser eller stilkrose, en klatrerose kan bli kjempestor (og trenger noe å klatre på). En rose skal stå dypt (type 50 cm), så jeg ville nok valgt en annen blomst på en kirkegård. Anonymkode: e7a1c...fe6 Takk for kjapt svar. Du er gull:-). Har bare de to, men velger i såfall den hvite fremfor den kraftige røde (beholder rød selv).
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #4 Skrevet 2. juli 2022 Undersøk litt hvordan reglene er på din kirkegård, ikke alle tillater høye planter som dekker gravsteinen Anonymkode: 532ee...820 2 2
Rumle Skrevet 3. juli 2022 #5 Skrevet 3. juli 2022 Du kan ikke plante en klatrerose på en grav, med mindre gravsteinen er flere meter høy og klatrevennlig? Den vil jo bare bre seg utover til gravene ved siden av. 6
Gjest Suzanne Skrevet 3. juli 2022 #6 Skrevet 3. juli 2022 Rumle skrev (1 time siden): Du kan ikke plante en klatrerose på en grav, med mindre gravsteinen er flere meter høy og klatrevennlig? Den vil jo bare bre seg utover til gravene ved siden av. Mottatt.
Brunhilde Skrevet 3. juli 2022 #7 Skrevet 3. juli 2022 Rumle skrev (1 time siden): Du kan ikke plante en klatrerose på en grav, med mindre gravsteinen er flere meter høy og klatrevennlig? Den vil jo bare bre seg utover til gravene ved siden av. For den som steller graven kan ikke sørge for å klippe rosen før den brer seg for langt? 2
Rumle Skrevet 3. juli 2022 #8 Skrevet 3. juli 2022 Brunhilde skrev (2 timer siden): For den som steller graven kan ikke sørge for å klippe rosen før den brer seg for langt? Joda, for all del.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #9 Skrevet 3. juli 2022 Brunhilde skrev (2 timer siden): For den som steller graven kan ikke sørge for å klippe rosen før den brer seg for langt? En klatrerose vokser ganske fort, og det er ikke mye plass på en vanlig grav, vil kreve hyppig stell og mye klipping, noe som igjen kan hemme blomstring, sa da er vitsen med roser borte da. Det er noe med respekten, at man ikke planter noe som vil bre eller spre seg. Anonymkode: 05a96...b9e 4
Brunhilde Skrevet 4. juli 2022 #10 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): En klatrerose vokser ganske fort, og det er ikke mye plass på en vanlig grav, vil kreve hyppig stell og mye klipping, noe som igjen kan hemme blomstring, sa da er vitsen med roser borte da. Det er noe med respekten, at man ikke planter noe som vil bre eller spre seg. Anonymkode: 05a96...b9e En klatrerose vokser ikke så fort . Og mye av det som plantes på graver sprer seg, sånn er det bare, og da er det opp til den som tar vare på graven å begrense det. Min erfaring er at om man gidder å plante, så gidder man å stelle. Jeg, personlig, ville valgt en mindre rose enn en klatrerose til å plante på en grav. Jeg foretrekker lave blomster på graven, fordi man kan se hvem som "ligger" der da, uten å måtte flytte på blomstene. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #11 Skrevet 4. juli 2022 Hadde nok valgt en buskrose på grav. Det er jo begrenset hva som kan plantes på grunn av gressklipping bl.a. En klatrerose må ha noe å klatre i, og når de vokser relativt fort så vil den jo bare legge seg over steinen og bre seg når den ikke har noe å klatre i. Anonymkode: 27d16...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #12 Skrevet 4. juli 2022 Hvilke regler for beplantning har din kommune? Anonymkode: 361ae...e74
Gjest Suzanne Skrevet 4. juli 2022 #13 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke regler for beplantning har din kommune? Anonymkode: 361ae...e74 Oj, var nettopp og sjekket. Ikke mye som er lov der. Info på kommunens siden er nylig oppdatert. Skjønner at planten kan plantes, men må stelles også. De skal ikke dekke graven. Alt av lys er fy fy, men mindre det er resirkulertbart.
Rumle Skrevet 4. juli 2022 #14 Skrevet 4. juli 2022 Suzanne skrev (1 minutt siden): Oj, var nettopp og sjekket. Ikke mye som er lov der. Info på kommunens siden er nylig oppdatert. Skjønner at planten kan plantes, men må stelles også. De skal ikke dekke graven. Alt av lys er fy fy, men mindre det er resirkulertbart. Jeg ville vurdert en klaserose, finn en som har god herdighet der den skal plantes og følg generelle planteråd for roser, så blir det nok bra Ofte fint å plante noen vanlige sesongplanter sammen med rosen og, så ser det litt frodige ut.
Gjest Suzanne Skrevet 4. juli 2022 #15 Skrevet 4. juli 2022 Rumle skrev (1 time siden): Jeg ville vurdert en klaserose, finn en som har god herdighet der den skal plantes og følg generelle planteråd for roser, så blir det nok bra Ofte fint å plante noen vanlige sesongplanter sammen med rosen og, så ser det litt frodige ut. Klaserose herved kjøpt inn. Tusen takk for innspill og hjelp🌹
Rumle Skrevet 4. juli 2022 #16 Skrevet 4. juli 2022 Suzanne skrev (2 timer siden): Klaserose herved kjøpt inn. Tusen takk for innspill og hjelp🌹 Bare hyggelig, flott rose
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå