AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #1 Skrevet 2. juli 2022 Barnehageavdelingen der barnet vårt går i er midlertidig. Eller, den skulle være midlertidig i et års tid, som nå er blitt til 5 år…..det er ikke akkurat de beste fasilitetene der, og uteområdet er ca. 40m2. De siste 2 ukene har det vært sol og varmt, vi snakker 25-30 grader. Så da har barna vært ute fra morgenen av og frem til lunsj kl. 11.00. Så har de gått ut igjen. Det er veldig fint at de er ute om dagene, men det jeg reagerer på er at det ikke er noe skyggesteder på uteområdet, annet enn et tre som ikke gir tilstrekkelig med skygge. Først tenkte jeg at de sikkert hadde solseil el. Slik at barna hadde mulighet til skygge. 1 dag var temperaturen litt lavere og det var overskyet, jeg tenkte at det måtte være perfekte forhold for disse små, og at de endelig fikk en pause fra varmen. Men den dagen var de inne, og der var det drivhus etter alle dagene med varme! Det finnes ikke aircondition inne på avd. virker mest på meg som at de ansatte setter sine behov for å få sol på kroppen, foran barnas! Dette har jeg observert flere ganger tidligere. Da jeg hentet barnet spirte jeg om de hadde vært ute, og sa at det nok er godt for barna med litt normale temperaturer. Da svarte den barnehageansatte at det hadde vært en del vind (vi snakker mild bris) så de hadde ikke vært ute den dagen. Jeg kjente jeg ble irritert og sa at jeg hadde lagt merke til at barna ikke hadde noe mulighet for skygge på uteområdet, og at det måtte være fryktelig ukomfortabelt for de. Da var Unnskyldningen at de hadde spylt barna med hageslange, og at de var inne et par timer rundt lunsjt. Til høsten skulle de få installert varmepumpe med aircondition….hadde lyst til å fortelle de et eller annet om overoppheting og uv-stråling, men jeg bet tenna sammen og valgte å stole på at de hadde kontroll….. imidlertidig fikk jeg meg et støkk da jeg hentet barnet fredag ettermiddag. H*n ene vikaren som jobber det innimellom var helt rødsprengt i ansiktet og svetten bokstavelig talt rant fra henne. Så så jeg at flere av barna, (dette er en småbarnsavdeling) virket veldig utilpasse, et par av dem *sutret* veldig og man kunne tydelig se at det var varmt til de. Jeg fikk skikkelig vondt inni meg av å se på! Jeg spurte henne om det ikke var varmt ute i solsteiken, og hun svarte at «ja, det er utholdelig, Jeg tror barna og synes det» jeg svarte henne at det ser jeg. så var jeg inne på vognrommet og skulle hente vogna. Der var det badstu! Et lite vindu tildekket med myggnetting og pledd hengende halvveis over for å hindre sollys. Stillestående luft og ingen vifte å se. så nå har jeg tenkt å melde ifra om disse forholdene, men er usikker på om jeg Overdriver, og hvor melde fra??? dette er barnas arbeidsmiljø, og aldri i livet om vi hadde akseptert å ha det slik på jobb. Er også oppriktig bekymret for de minste barna, Som enda ikke klarer å kvitte seg med svette slik eldre barn gjør. Jeg tenker at hele opplegget er gambling med helsen til barna! Hva ville dere gjort? Jeg har jo gitt utrykk for at det er bekymringsverdig at de ikke har skyggeplass ute, men det virker ikke som de vil ta det innover seg. Og hvor ville dere meldt ifra? Jeg er redd for at om det meldes til styrer så vil det ikke bli tatt alvorlig nok. jeg synes dette er så alvorlig at det bør meldes høyere i systemet. Kan jeg kreve at styrer registrerer det i avvikssystemet til kommunen f.eks? takk på forhånd. Anonymkode: 64059...29b 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #2 Skrevet 2. juli 2022 Du overdramatiser her. Anonymkode: 5c45c...cc1 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Skrevet 2. juli 2022 herregud som du overdriver, sikkelig dramaqueen Anonymkode: 93f6e...f7e 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #4 Skrevet 2. juli 2022 Synes ikke du overreagerer i det hele tatt. Barn skal ikke ha for mye sol. Jeg sliter selv i varmen, og det høres uutholdelig ut. Anonymkode: d3f8f...133 15 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #5 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du overdramatiser her. Anonymkode: 5c45c...cc1 Ok, på hvilken måte? Og så lurer jeg på hvordan du forsvarer disse forholdene? Anonymkode: 64059...29b 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #7 Skrevet 2. juli 2022 Jeg synes ikke du overdriver, er helt enig med deg. Jeg ville først ha snakket med ped leder, deretter styrer dersom jeg ikke kom noen vei. Deretter kommunen, dersom heller ikke styrer tar det alvorlig. Du kan jo f.eks si at ditt barn tåler varme dårlig, og at du ser andre barn er mye utilpasse også, og du vil at de skal være mer inne, eventuelt henge opp solseil på varme dager? Ville spurt på morgenen, "hvordan gjør dere det i dag, nå som det blir så varmt i dag? " Anonymkode: 16be8...7f1 7 1
AprilLudgate Skrevet 2. juli 2022 #8 Skrevet 2. juli 2022 (endret) Du overdriver ikke. Send klage til kommunen og de som drifter barnehagene i din kommune. Samt bydelsoverlegen/kommunelegen. Be om hastetiltak midlertidig som solseil og aircondition inne. Be styrer redegjøre for dagsplanen og hvilke tiltak de gjør. Det er ikke sikkert de ansatte tenker på å få solet seg, men det kan tenkes at det er uutholdelig innendørs slik du beskriver. Om det er kommunal barnehage bestemmer ikke den enkelte budsjettet for drift - men de burde jo meldt inn dette selv. I vår barnehage var det helt sinnsykt varmt ute, men de hadde alle vinduer på vidt gap inne og hadde områder med skygge ute. Og vannspreder. Og de vekslet mellom inne og utelek. Opplevde aldri solbrent hud på barnet (med mindre vi selv glemte å smøre om morgenen) eller solstikk osv. Endret 2. juli 2022 av DundreMilfin 9 2 1
atropos Skrevet 2. juli 2022 #10 Skrevet 2. juli 2022 Jeg synes ikke du overreagerer. Overoppheting er farlig. Jeg har opplevd det på et barn i en barnehage jeg jobbet i for mange år siden, og det var skikkelig ekkelt. Ta det opp med styrer, og så ville jeg hørt med kommunen ift bestemmelser rundt lufting/ventilasjon på soverom/vognrom. Det må jo være en bestemmelse der som går på luftkvalitet. 6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #11 Skrevet 2. juli 2022 Du overdriver absolutt ikke!!! Det kan være potensielt farlig å holde på slik den barnehagen gjør, og at små barn sover i et badstu rom i vogn med tøy og dyne/vognpose whatever.. Disse ungene kan jo stryke med i vogna. Meldt ifra via advokat, da blir saken tatt hånd om med en gang Anonymkode: c7290...ae8 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #12 Skrevet 2. juli 2022 Det var altså varmt i det rommet vognene sov mens de ikke var i bruk? Anonymkode: 0a158...8a8
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #13 Skrevet 2. juli 2022 Jeg synes ikke du overdriver. Det må være veldig ille for de minste som ikke kan regulere varmen ordentlig eller gjøre seg forstått.. Tenker bare på min egen sønn på halvannet som ikke trives så godt i varmen, han hadde jo ikke klart seg stakkars.. Utrolig at de ikke har satt opp noe skygge! De burde ha en skyggeplass med plass til alle, kaldt vann å drikke og vannspreder som et minimum. Og aircooler. Nei dette var ikke godt, jeg vet dessverre ikke hvor å melde ifra.. Anonymkode: 36efe...c17 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #14 Skrevet 2. juli 2022 Synes ikke du overdriver. Hvis det er ukomfortable forhold for voksne er det enda verre for barn. De har mindre og mer umodne kropper, som er dårligere til å regulere temperatur. De kan bli lettere overopphetet, og har heller ikke samme vurderingsevne til å trekke seg bort fra varmen. En annen bekymring er dehydrering dersom barnet ikke tar til seg nok drikke (som kan skje selv om tilbudet om drikke er der). Helt uholdbart, ville ikke latt en hund være under samme forhold og slettes ikke barn.. Godt med skygge er et minimum å forvente. Selv om det den varme perioden er relativt kort i Norge må man likevel sette i gang tiltak. Vognskur med høy temperatur og stillestående luft høres slettes ikke bra ut! Du nevner også uv-stråling, som heller ikke er gunstig i store mengder. Ville tatt det opp med leder på avdeling først, og forventet det utbedret straks. Om ikke det skjer så må det videre, men det er naturlig å begynne der. Anonymkode: 72014...715 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #15 Skrevet 2. juli 2022 Du veit at 5 åringer og barn ellers ikke oppholder seg i skyggen? Det gjør ikke mine hjemme en gang. De gjør så godt de kan. Og noen ganger trenger barna faktisk å være litt inne også. De får en annen ro og annen lek. Selv om det er daua varmt. At de faktisk har muligheten med vannslange er hekt supert. De ansatte kan ikke noe for hvordan en barnehage ser ut eller er bygd. Klag til kommunen så kanskje du hjelper de ansatte med å få et bedre sted å jobbe 😊 Anonymkode: 7ebf2...9f8 2 1
BobbySocks Skrevet 2. juli 2022 #16 Skrevet 2. juli 2022 Er det en kommunal barnehage? Klag til kommune. Privat? Klag til eier/styre. Og dette er ikke innenfor! 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #17 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du overdramatiser her. Anonymkode: 5c45c...cc1 Fint om du kan forklare hvorfor i så fall. Anonymkode: 64059...29b
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #18 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): herregud som du overdriver, sikkelig dramaqueen Anonymkode: 93f6e...f7e Forklar da? Tenker at den som kaller noen dramaqueen er den største dramaqueen🤣 Anonymkode: 64059...29b 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #19 Skrevet 2. juli 2022 Å være ute i sola uten mulighet for å trekke meg tilbake i skyggen er uutholdelig for meg, og det er det jo garantert for flere av barna også. Jeg hadde helt klart varslet om dette og sagt at det er uholdbart. Anonymkode: c0d15...d1f 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #20 Skrevet 2. juli 2022 Dette høres ikke greit ut. Akkurat kommentaren om at det handler om at de ansatte vil ha sol på kroppen provoserte meg, men ellers er jeg helt enig med deg. Vi har dårlige lokaler i barnehagen hvor jeg jobber også, og det er ikke spesielt greit inne i varmen som har vært i det siste. Men vi har noe skygge på uteområdet, kjøler ned ved bruk av vannspreder og plaskebasseng og drar på tur inn i skogen eller et annet skyggefullt sted om det er for ille. Å ha barna ute i slik varme i stekende sol flere timer i strekk uten å kunne søke tilflukt i skygge noe sted, høres ikke forsvarlig ut! Ikke for de ansatte heller for den saks skyld, men de er i hvert fall voksne og i stand til å si i fra selv. Anonymkode: 2d0aa...78a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå