Gå til innhold

"For å holde deg tynn, må du tenke tynn"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 hours ago, Lafamiglia said:

Nesten bare AB her, så dermed omtrent umulig å følge med på diskusjonen.

Da får du la det være da.

Anonymkode: fb64c...040

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser ikke frokost, heller ikke på hotell eller lignende. Er aldri sulten før 11. Foretrekker kveldsmat. Trener en god del løping, fordi jeg elsker å løpe. Har en BMI på ca 21,5-22. Veier meg flere ganger i uken og følger på status. 

Anonymkode: 71038...0b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser de fleste slanke sier de spiser 2 måltider om dagen. Jeg spiser 3-4 måltider, holder meg slank med bmi ca 20. Så det er jo ikke store måltider, og lunsjen er nok mer som et par mellommåltider. Men jeg er sånn som trenger jevn tilførsel mer enn store måltider. 

Anonymkode: 350a2...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser de fleste slanke sier de spiser 2 måltider om dagen. Jeg spiser 3-4 måltider, holder meg slank med bmi ca 20. Så det er jo ikke store måltider, og lunsjen er nok mer som et par mellommåltider. Men jeg er sånn som trenger jevn tilførsel mer enn store måltider. 

Jeg var en av dem som svarte at jeg spiser to måltider om dagen. Dette er det som funker best for meg, for hvis jeg spiser flere måltider, blir jeg konstant sulten og fysen på noe godt. To store måltider gjør at jeg ikke er sulten i mellom måltidene.

Men det er jo absolutt ingen fasit. Jeg tenker den enkelte må finne ut hva som funker best for en selv. Her kan man jo prøve seg fram litt. For noen så er en hyppigere måltidfrekvens det beste, og for andre funker færre, men større måltider. 

Anonymkode: a56b2...d76

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lafamiglia skrev (13 timer siden):

Det med å "unne seg" har jeg aldri skjønt.

Jeg har aldri "unnet meg" noe. Det har riktignok hendt at jeg har spist is, kake, dessert, osv., men jeg har aldri sett på det som at jeg har "unnet meg ting". Det er bare en vanlig del av livet, og noe man støter på en gang iblant. Og mange ganger er det til og med litt uvelkomment, men man spiser det likevel, for ikke å ødelegge stemningen for de andre.

Dere som mener at man "unner seg ting" - hva mener dere, egentlig?

Jeg foretrekker å spise måltider som jeg blir glad og tilfredsstilt av. Det inkluderer ofte olivenolje, pasta, fløte, meierismør, bacon, fete kjøttstykker, ost, pølser av hjemmelaget type, og ellers alt mulig annet som er fullstendig utelukket i strenge slankeregimer.

Jeg har alltid hatt normal BMI, så dermed har jeg aldri slanket meg. 

Jeg tror at for min del, så er det det at jeg har spist meg mett på ordentlige måltider, uten å stramme inn på diverse kaloririke ingredienser, som er selve nøkkelen til at jeg har holdt meg slank, og med sunt midjemål, i en alder av nesten 50.

Jeg tror at i mange tilfeller når folk sliter med vekt, så er det ikke måltidene som er problemet, men heller hva de spiser mellom måltidene - og ikke minst - at de ikke holder seg til måltidene.

Kaloriholdige drikker, mellombarer, alskens "mellommåltider" i form av "Go' Morgen-Yoghurt" - alt dette er jo fullstendig perverst og merkelig. Og i tillegg er det jo mange som spiser potetgull, sjokolade, smågodt, osv,

Når noen sier at man må "unne seg" (og vennligst kom med en definisjon av dette), så er det det samme som å hylle røyken etter et måltid eller etter sex. Sikkert digg for den som har slike tilbøyeligheter, men litt uforståelig for oss andre.

Det er altså noe det går an å venne seg av med.

Jeg sier "unne meg" fordi jeg får dårlig samvittighet av å spise den typen mat. 

Anonymkode: edaad...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 19.17):

Feks: jeg dropper banan fordi det er for mye karbs og stivelse. Mens de fleste ser på det som en sunn frukt.

Jeg har ikke dressing, olje eller salt på den kjipe, tørre salaten min til lunsj. Den smaker veldig kjedelig. 

Jeg spiser bare halvparten av lunsjen fordi jeg skal på middag senere på kvelden. Da vet jeg at jeg kommer til å spise feks potet/ pasta/ ris/ brød. Sulter meg altså mest mulig samme dag.

Jeg spiser helst ikke rotgrønnsaker fordi de har mye karbs. Spiser heller grønnsaker som ikke er energirike.

Veier meg hver morgen og tar umiddelbart grep hvis jeg har gått opp en kg.

Anonymkode: 64741...925

Pro ana tips her! 

Anonymkode: ca22b...a00

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser ikke frokost, kun lunsj og middag.

Spiser egentlig det jeg vil og har lyst på, men passer på å ikke spise mer enn 1500 kalorier.

Liker ikke smør, sauser eller dressing.

Mye grønnsaker, litt frukt og bær.

Spiser aldri før 11:00 og etter 20:00.

Spiser kun 50g sjokolade på lørdag + ett glass Cola (uten sukker).

Trener 3 ganger i uken.

Veier meg hver dag, tar grep med en gang hvis jeg har gått opp i vekt.

Anonymkode: cba30...89a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg sier "unne meg" fordi jeg får dårlig samvittighet av å spise den typen mat. 

Hvorfor i all verden det? Sånt har jeg heller aldri skjønt.

Jeg får dårlig samvittighet hvis jeg gjør noe som er i strid med etikk eller moral, eller  noe som går ut over noen andre.

Men å få dårlig samvittighet for å ha spist et eller annet, er litt utenfor min fatteevne. Hva begrunner du det i / hvor kommer det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 19.17):

Veier meg hver morgen og tar umiddelbart grep hvis jeg har gått opp en kg.

Anonymkode: 64741...925

Det siste høres ikke spesielt bra ut. Spiseforstyrrelse? Du går fint opp 1 kg hvis du ikke har tømt tarmen for eksempel.

Anonymkode: 1bc16...bdc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker frokosttallerken til middag og spiser kun en porsjon.

En kopp varm te etter måltider gjør at jeg føler meg enda mettere.

En dag i uka er cheat day. Da spiser jeg en eller to sjokolader og stor porsjon til middag. Det gjør at suget etter å sluntre unna ikke kommer resten av uka.

Holder meg opptatt med jobb slik at jeg ikke tenker på mat. Og når jeg spiser er det for å bli mett, ikke for å nyte. Da nyter jeg heller kaffen eller tekoppen etterpå. 

Anonymkode: 27ad5...f27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke folk som veier seg hver dag, jeg veier meg hver uke og syns det er best. 

Anonymkode: ff877...ba8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lafamiglia skrev (11 timer siden):

Jeg får dårlig samvittighet hvis jeg gjør noe som er i strid med etikk eller moral, eller  noe som går ut over noen andre.

Men å få dårlig samvittighet for å ha spist et eller annet, er litt utenfor min fatteevne. Hva begrunner du det i / hvor kommer det fra?

Tror de blander dårlig samvittighet med å angre. Hadde noe mat faktisk gitt meg dårlig samvittighet hadde det vært lett å la være å spise det. Å angre fordi det opprettholder fedmen, men man spiste det fordi det fristet og smakte godt er noe annet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 19.20):

Høres stressende ut, men jeg må også leve slik for ikke å gå opp i vekt igjen, men de venninnene mine som aldri har vært overvektig forstår ikke dette. 

Anonymkode: 2f089...d2c

Signerer denne, konstant jobb å holde en ny lav vekt, på 6.året nå. Tror ikke folk forstår helt hva det krever. MEN.. verdt det da🙂

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lafamiglia skrev (På 5.7.2022 den 22.27):

Et veldig anstrengt forhold til mat gjennom oppveksten, som alltid har vært der. Jeg har alltid vært skamfull når jeg spiser, som om jeg gjør noe feil. I hodet mitt er det koblet som en moralsk forkastelig ting å gjøre, derfor dårlig samvittighet. Det henger jo ikke på greip for noen som har et normalt forhold til mat, ser den :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tror de blander dårlig samvittighet med å angre. Hadde noe mat faktisk gitt meg dårlig samvittighet hadde det vært lett å la være å spise det. Å angre fordi det opprettholder fedmen, men man spiste det fordi det fristet og smakte godt er noe annet.

Nei, jeg angrer ikke. Og jeg er ikke overvektig. Som jeg skrev over, for meg er det dårlig moral å spise noe usunt. Ikke for andre, bare for meg såklart. Ser ikke ned på andre som gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg spiser det jeg vil, men går på 5/2 dietten, så da holder jeg vekten nede. Bmi på 20. 

Anonymkode: 2aacf...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter alltid å spise før jeg kjenner meg helt mett, altså jeg spier på posjonstørrelse ikke på sultfølelse.. En liten stund etter at jeg har sluttet spise kjenner jeg at jeg er mett likevel.. Det gjelder all mat egentlig, og så styrer jeg klar snoperier som kaker, brus, potetgull, sjokolade, is osv i størst mulig grad sammen med noen typer frukt som for eksempel banan.. Spiser grønnsaker fremfor poteter osv.. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er normalvektig, ikke tynn, så det bes kanskje ikke om min mening her, men ønsker å være et korreks til noen av innleggene her som jeg syntes er ganske ekstreme (hvorfor ønsker du å ha bmi på 19 som 43-åring??). Og dessuten - har du vært overvektig, er det vel bedre å satse på å være/bli normalvektig, enn å være tynn? Har flere gode venner som er overvektige, og ser at de alle spiser annerledes enn meg. Feks - de tar sukker på «alt», inkl kaffe. I tillegg masse melk i kaffen. Jeg drikker alltid svart kaffe og tar aldri sukker på noen ting. De salter også maten mye. Jeg spiser vanlig mat men forsøker å spise mye grønnsaker og fisk. Unner meg sjokolade, is og kaker ganske ofte men ikke hver gang jeg he lyst på det. Drikker ikke drinker, rusbrus osv med mye kalorier - drikker mest hvitvin. Drikker mye vann. Lager mat fra bunnen av så ofte som mulig så vet jeg hva jeg får i meg. Er ikke mer komplisert enn det!  

Anonymkode: c860e...d05

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Spiser det jeg har lyst på og spiser når jeg er sulten, men spiser normale porsjoner, og spiser aldri mellom måltider. Godteri kun i helgene. Det er rett og slett det som er "hemmeligheten".

Man trenger ingen fancy dietter for å holde seg slank, men man må vite å begrense seg. Siden det er en vane for meg, føles det heller ikke som noe tap, men for en person som er vant til å overspise til måltider og knaske på noe snacks gjennom hele dagen, ville sikkert mitt spisemønster oppleves som en begrensning. 

Mange mennesker i dag har ingen selvkontroll, det gjelder på mange områder av livet, inkludert kosthold. 

Jeg spiser forresten stort sett 3 måltider per dag, og har BMI på litt under 21. Har alltid hatt stabil vekt og har veid det samme pluss minus et par kilo siden jeg var 16.

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...