AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #41 Del Skrevet 4. juli 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Etter å ha lest her så får jeg heller være litt for stor. Var jammen mange som nekter seg selv både det ene og det andre. Så tror jeg skal begynne å tenke som en slank/smålubben, de må vel unne seg noe. Anonymkode: 643a4...021 Men tror du virkelig at det er vanlig å spise akkurat det man vil til enhver tid? Kroppen vår er laget for å crave mer og mer mat, og den er laget for å crave fet mat og sukker mer enn noe annet, da dette pleide å være mangelvare. Nå lever vi i et samfunn preget av overflod, der vi ikke lenger trenger å overspise hver gang vi kommer over fettrik mat, og konsekvensen av dette er at vi må nekte oss "både det ene og det andre". I steden for å tenke på det som å nekte deg selv ting og å unne deg usunne ting, så kan du prøve å se på det som en form for selvomsorg, der du tar sunne valg for deg selv og din egen kropp. Du "unner deg" ikke sukker, du fortjener bedre, du fortjener mat som er bra for deg. Jeg tror en del tjukke folk må endre den helt grunnleggende måten de tenker omkring mat, noe innlegget jeg siterte her er et godt eksempel på. Anonymkode: fb64c...040 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #42 Del Skrevet 4. juli 2022 Enig i at vi koser oss for mye. Julen varer hele desember, påskeeggene blir større og større, hele mai er fest- og helligdager, når solen titter frem feirer vi med en stor is, når det regner baker vi sjokoladekake og koser oss med seriemaraton. Legg til bursdager, ferier og fredagskake på jobb. For ikke å glemme vaffeldagen, pannekakedagen, skolebolledagen og no diet day. Det er ikke så mange vanlige dager igjen. Anonymkode: 8c6f1...cc6 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #43 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men tror du virkelig at det er vanlig å spise akkurat det man vil til enhver tid? Kroppen vår er laget for å crave mer og mer mat, og den er laget for å crave fet mat og sukker mer enn noe annet, da dette pleide å være mangelvare. Nå lever vi i et samfunn preget av overflod, der vi ikke lenger trenger å overspise hver gang vi kommer over fettrik mat, og konsekvensen av dette er at vi må nekte oss "både det ene og det andre". I steden for å tenke på det som å nekte deg selv ting og å unne deg usunne ting, så kan du prøve å se på det som en form for selvomsorg, der du tar sunne valg for deg selv og din egen kropp. Du "unner deg" ikke sukker, du fortjener bedre, du fortjener mat som er bra for deg. Jeg tror en del tjukke folk må endre den helt grunnleggende måten de tenker omkring mat, noe innlegget jeg siterte her er et godt eksempel på. Anonymkode: fb64c...040 Selvfølgelig kan man ikke spise hva man vil til enhver tid. Det er jo all overvekt i verden bevis på. Men å ikke spise banan fordi det er mye stivelse, droppe alt av sauser og dressinger, aldri spise noe snacks, drikke et stort glass vann for å ikke kjenne at man er sulten osv. Det er ikke noe for meg å aldri unne meg annet enn salat og vann liksom. Det er det jeg synes kom frem av denne tråden, at folk lever helt asketisk. Så da sier jeg ja takk til mellomtingen, så får jeg heller være lubben og ikke tynn da. Anonymkode: 643a4...021 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #44 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Spiser aldri frokost, og vanligvis ikke lunch. Drikker ikke kalorier i hverdagen. Spiser nok fett, så jeg blir mett lenge. Spiser rene råvarer, ikke noe ferdigmat eller prosessert mat. Begrenser brød, pasta, sukker, meieriprodukter og alkohol til sjelden kosemat - hverdagsmaten er kjøtt, fisk, grønnsaker, bær, og noe frukt, nøtter og frø. Spiser så mye jeg vil, men helst bare to ganger per dag. Drikker mye vann. Trener mye. Anonymkode: e8bf6...b70 Du trener mye og spiser lite. Du må jo ha en veldig lav BMI? Anonymkode: 44031...1e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #45 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selvfølgelig kan man ikke spise hva man vil til enhver tid. Det er jo all overvekt i verden bevis på. Men å ikke spise banan fordi det er mye stivelse, droppe alt av sauser og dressinger, aldri spise noe snacks, drikke et stort glass vann for å ikke kjenne at man er sulten osv. Det er ikke noe for meg å aldri unne meg annet enn salat og vann liksom. Det er det jeg synes kom frem av denne tråden, at folk lever helt asketisk. Så da sier jeg ja takk til mellomtingen, så får jeg heller være lubben og ikke tynn da. Anonymkode: 643a4...021 Den personen som ikke spiser banan dro den litt langt, synes nå jeg. Man kan faktisk være tynn og «unne seg» godsaker. Selv spiser jeg to måltider om dagen, men det er fordi jeg liker å spise meg ordentlig mett når jeg først spiser. Hvis jeg småspiser nå og da, får jeg voldsom cravings. Ikke er jeg sulten til frokost heller, så mitt første måltid blir til lunsj. Og så spiser jeg middag. Da spiser jeg altså to store måltider om dagen. Prøver å passe på at det er sunne og næringsrike måltider. Jeg kan fint unne meg godteri, junk, kake osv osv. Men det er ikke alltid jeg takker ja til kake på jobb f.eks. Men de gangene jeg gjør det, er det altså dette ene kakestykket jeg spiser til lunsj. Mange andre spiser sin vanlige lunsj, og kake som dessert. Og sånn regulerer jeg ganske ofte. Hvis jeg vet jeg skal i et selskap med mye mat og fråtsing, spiser jeg veldig kalorifattig resten av dagen. Og ofte er jeg ganske mett dagen etter også, så da spiser jeg også relativt lite sammenlignet med til vanlig. Det er ikke noe problem, fordi kroppen min er faktisk ikke veldig sulten akkurat da. Må sies at jeg har vært gravid to ganger, og begge gangene la jeg på meg veldig mye. Cravingsen var helt enorm, så jeg spiste og spiste. Når jeg da skulle gå ned i vekt igjen etter fødslene, var kroppen vant til mye påfyll, og da ofte. Altså store porsjoner flere ganger om dagen. Den første tiden da var det litt tøft, for da var jeg ofte sulten. Jeg måtte på en måte innstille kroppen min igjen på mitt vanlige spisemønster. Og magesekken måtte krympe tilbake til normal størrelse. Så fort det var på plass, gikk alt mye lettere. Da gikk jeg ikke rundt sulten og cravet noe hele tiden. Tror mange overvektige sliter litt der i startfasen. Kan være lett å tenke at man alltid må gå rundt småsulten og alltid slåss mot søstsug osv. Men man må rett og slett venne kroppen til en ny måte å spise på. Men hvis man spiser masse ultraprossesert mat, næringsfattig mat osv, så tror jeg man allikevel alltid må slite med sult og cravings. Kroppen får ikke riktig bensin, rett og slett. Så jo, man kan fint være slank og spise junk, kaker og godteri samt drikke alkohol. Men med måtehold. Anonymkode: a56b2...d76 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #46 Del Skrevet 4. juli 2022 Jeg er slank, BMI på vanligvis 20,5-21,5, og det er tydeligvis der kroppen min trives best, for jeg kan spise "alt" jeg vil om jeg lytter til kroppen. Om jeg skal ligge lavere enn 20,5, da kan jeg ikke dette, men det er heller ikke et ønske. Bikker jeg ned på 20, så mister jeg mensen/blir veldig sensitiv på p-piller, og får veldig tydelige ribbein/brystben, som jeg ikke synes er særlig fint på meg. Fettet mitt legger seg stort sett på underkroppen, og har større lår og legger, men dette er også mye muskler. Det jeg mener med å lytte til kroppen, er å ikke spise etter man er mett, eller spise når man ikke er sulten, bare fordi man føler man må spise. For min del så fungerer det oftest best å ikke spise frokost, men drikker da en kopp kaffe med helmelk/fløte. Blir da ikke sulten før lunsj, og kan også klare meg frem til middag dersom det blir veldig hektisk. Spiser jeg frokost, så blir sulten mye er plagsom! Dette fungerer altså veldig godt for meg som har en ganske fysisk og aktiv jobb. Mangler absolutt ikke på energi og styrke før lunsj. Det å kutte ut dressinger og sauser er for meg "utenkelig", da jeg synes det er både smask- og meningsløst å spise mye uten dette. En del retter/matvarer smaker rett og slett ikke godt uten majones/dressing/saus. Jeg liker dog ikke at dette er alt for fettrikt, og går ikke amok med majonesen som mange gjør, men dette er pga smak, og ikke at det er for fetende. Er heller ikke spesielt glad i seterrømme, men elsker lettrømme. Saus bruker jeg MASSE av. Jeg er dog "heldig" med å ikke være glad i fastfood. Eneste jeg likte på MacDondalds som liten var chicken nuggets, men nå synes jeg ikke det er spesielt godt lenger heller. Burger har jeg heller aldri vært noe glad i, men klarer å spise det om jeg bruker godt med dressinger og salat. Pomfrittes må dynkes i ketchup for at jeg skal like det. Altså spiser jeg slike ting bare fordi jeg "må", ikke fordi jeg har lyst. Skal jeg spise burger, så vil jeg helst ha laks- eller kyllingfilet-burger. Pizza er jeg dog veldig glad i, og kan godt ha litt bacon og pepperoni her (mye fett), men biff og bernaise synes jeg blir alt for mye. Foretrekker dog vegetar, men med mye ost. Jeg spiser også kake/is/godteri så og si hver dag, men spiser sjeldent mye. Hender jeg har noen perioder med skikkelig sug og spiser mye, men da orker jeg selvfølgelig ikke mye av annen mat, og føler meg dårlig og uggen. Disse periodene varer da veldig kort (1 uke), og kommer som regel av underskudd på energi og stress. Kan godt "fråtse" i selskaper og lignende, men akkurat på det med søte ting så blir jeg fort kvalm, og klarer aldri å spise alt jeg har lyst på. Synes rett og slett det er litt kjedelig å ikke kunne smake på alle typer kaker og godt. Altså, tar jeg nok mange valg i hverdagen som gjør at jeg er slank. Jeg liker også å lese meg opp på hva matvarer inneholder, slik at jeg får i meg de næringsstoffene jeg trenger, men samtidig så vet jeg at jeg har lagt meg til et kosthold som gjør at jeg får i meg dette. Kalorier er jeg da også ganske trygg på at kroppen min regulerer veldig godt selv, siden vekten er ganske stabil. (Veier meg sjeldent, men klærne sitter som de pleier) Jeg tror også "frokosthysteriet" kan være med på å føre til overvekt, og jeg synes det burde være mer aksept for å droppe dette. Ps! Banan regner jeg ikke for å være veldig sunn, mye sukker i den, men det er sunnere enn mye annet man kan stappe i seg, og gir rask energi. Anonymkode: 21998...128 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #47 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 19.32): - Spiser kun mat fra frokosttallerkener, bruker aldri middagstallerkener. - Hvis jeg craver sukker, spiser jeg frukt eller rosiner. En blikkboks med ananas funker fjell. - Jeg spiser rød ris, ellers null ris/pasta. - Spiser nesten bare fisk, noen ganger kylling. - Kuttet kraftig ned på laktose, men blander chiafrø i yoghurt for proteiner. - Drikker sjokomelk (!) rett etter trening (2 t cardio/styrke 5 dager i uka), ellers svært få carbs før leggetid - Spiser dagens største måltid rett før sengetid - to brødskiver med pålegg og ferskpressa olivenolje, banan, mye carbs og ofte tung mat. Da sover jeg veldig godt, og stoffet ghrelin utskilles ikke påfølgende dag. Ghrelin er et sulthormon som veldig gjerne vil at du skal snacke på drittmat utover dagen. Uten ghrelin og med god søvn tar man bedre valg. Man går ikke ned i vekt om man sover dårlig, da stresser kroppen for mye og ønsker mat hele tiden - tar metformin, men bare når det ikke kolliderer med trening (4 t før trening og 4 t etter trening), tar 500 mg hver kveld og trener før 12. Anonymkode: c51ab...7fc Tar du metformin pga diabetes? Anonymkode: 98ed8...794 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #48 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 19.17): Feks: jeg dropper banan fordi det er for mye karbs og stivelse. Mens de fleste ser på det som en sunn frukt. Jeg har ikke dressing, olje eller salt på den kjipe, tørre salaten min til lunsj. Den smaker veldig kjedelig. Jeg spiser bare halvparten av lunsjen fordi jeg skal på middag senere på kvelden. Da vet jeg at jeg kommer til å spise feks potet/ pasta/ ris/ brød. Sulter meg altså mest mulig samme dag. Jeg spiser helst ikke rotgrønnsaker fordi de har mye karbs. Spiser heller grønnsaker som ikke er energirike. Veier meg hver morgen og tar umiddelbart grep hvis jeg har gått opp en kg. Anonymkode: 64741...925 😂 oisann.. Du er jo syk, du trenger hjelp - helt seriøst. Anonymkode: 5195c...5fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #49 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 19.17): Feks: jeg dropper banan fordi det er for mye karbs og stivelse. Mens de fleste ser på det som en sunn frukt. Jeg har ikke dressing, olje eller salt på den kjipe, tørre salaten min til lunsj. Den smaker veldig kjedelig. Jeg spiser bare halvparten av lunsjen fordi jeg skal på middag senere på kvelden. Da vet jeg at jeg kommer til å spise feks potet/ pasta/ ris/ brød. Sulter meg altså mest mulig samme dag. Jeg spiser helst ikke rotgrønnsaker fordi de har mye karbs. Spiser heller grønnsaker som ikke er energirike. Veier meg hver morgen og tar umiddelbart grep hvis jeg har gått opp en kg. Anonymkode: 64741...925 Herregud, så trist. Anonymkode: 92a9b...ea8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 4. juli 2022 #50 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 19.17): Feks: jeg dropper banan fordi det er for mye karbs og stivelse. Mens de fleste ser på det som en sunn frukt. Jeg har ikke dressing, olje eller salt på den kjipe, tørre salaten min til lunsj. Den smaker veldig kjedelig. Jeg spiser bare halvparten av lunsjen fordi jeg skal på middag senere på kvelden. Da vet jeg at jeg kommer til å spise feks potet/ pasta/ ris/ brød. Sulter meg altså mest mulig samme dag. Jeg spiser helst ikke rotgrønnsaker fordi de har mye karbs. Spiser heller grønnsaker som ikke er energirike. Veier meg hver morgen og tar umiddelbart grep hvis jeg har gått opp en kg. Anonymkode: 64741...925 Jeg håper dette er ironisk ment! For dette høres ut som akkurat det noen overvektige tror om slanke! For min del spiser jeg alt, men så næringsrikt som mulig, da får ikke kroppen sterke cravings. Spiser ikke godteri annet enn lørdager (med en haug unntak😁) og spiser meg sjelden stappmett. Hvis jeg vet at jeg har spist for mye en dag så er jeg mer forsiktig dagen etter for å jevne ut. Jeg spiser forresten ofte sjokolade i uka, men da en eller to ruter 80%. Kan også spise en håndfull potetgull hvis jeg får veldig lyst på noe salt. Jeg tror hovedgrunnen til overvekt er at det vestlige kostholdet er full av halvfabrikata ultraprosessert mat, dette spiser jeg veldig lite av. Hvis jeg måtte spise som den jeg siterte for å holde meg slank, så hadde jeg mistet livgnisten totalt og ville mye heller vært overvektig! Bare det å droppe kveldsmaten kan gjøre underverker på vekta, begynn der heller enn å gjøre det så vanskelig. Så kan du lære deg å lage god næringsrik mat etterhvert. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 4. juli 2022 #51 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 19.44): Dette var et veldig ærlig svar som man sjeldent ser egentlig. Takk for at du deler! Jeg tror dette er lignende realiteten til veldig mange flere slanke folk enn det vi gjerne tror. Det er nok vanskelig for mange å innrømme hvor mye restriksjoner de legger på seg selv for å holde seg slanke. Snakker av personlig erfaring i hvert fall... Anonymkode: 79b19...10d Nei! Vi legger restriksjoner, ja, men når det gjelder mengde, snacking og sukker, ikke rotgrønnsaker og frukt! Det grenser til sykelig! For min del har jeg banan i smoothien hver eneste dag. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #52 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 19.44): Dette var et veldig ærlig svar som man sjeldent ser egentlig. Takk for at du deler! Jeg tror dette er lignende realiteten til veldig mange flere slanke folk enn det vi gjerne tror. Det er nok vanskelig for mange å innrømme hvor mye restriksjoner de legger på seg selv for å holde seg slanke. Snakker av personlig erfaring i hvert fall... Anonymkode: 79b19...10d Tror ikke mange slanke har det sånn. Høres sykelig ut. Er forresten slank selv. Spiser det jeg vil, bare i normale porsjoner. Anonymkode: de234...d6f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #53 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror ikke mange slanke har det sånn. Høres sykelig ut. Er forresten slank selv. Spiser det jeg vil, bare i normale porsjoner. Anonymkode: de234...d6f Det kommer an på hvor slank man vil være. Jeg trenger ikke holde på sånn hvis jeg godtar bmi 21-22, men av og til ønsker jeg meg ned til 19-20 (jeg ser definitivt best ut da!), og da må jeg bli mer nøye. Men jeg lever ikke sånn hele året. Det er jo et valg man tar selv, for min mentale helse er det godt å føle meg fin. Anonymkode: 350a2...cd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 4. juli 2022 #54 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Selvfølgelig kan man ikke spise hva man vil til enhver tid. Det er jo all overvekt i verden bevis på. Men å ikke spise banan fordi det er mye stivelse, droppe alt av sauser og dressinger, aldri spise noe snacks, drikke et stort glass vann for å ikke kjenne at man er sulten osv. Det er ikke noe for meg å aldri unne meg annet enn salat og vann liksom. Det er det jeg synes kom frem av denne tråden, at folk lever helt asketisk. Så da sier jeg ja takk til mellomtingen, så får jeg heller være lubben og ikke tynn da. Anonymkode: 643a4...021 Noen få i denne tråden lever så asketisk, de fleste andre gjør ikke det. Men det er jo en fin trøstepute for deg å henge deg opp i de meste ekstreme😏 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #55 Del Skrevet 4. juli 2022 Jeg liker best å spise store måltider, så derfor spiser jeg bare lunsj og middag. I hverdagene spiser jeg aldri noe utover dette. Jeg passer også på at maten ikke er for kaloririk, men jeg spiser det meste. Jeg hater å spise for å være høffelig så prøver å unngå det. Ser jeg vekten øker så justerer jeg porsjonsstørrelsene eller ser på om jeg bør kutte noe (f.eks tar jeg bort feta). Det krever litt å holde seg slank, men enklere å holde vekten enn å måtte gå ned. Anonymkode: 8c003...473 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #56 Del Skrevet 4. juli 2022 On 7/2/2022 at 11:48 PM, AnonymBruker said: Sånn tingenes tilstand har blitt i dag, så har det å avstå eller begrense seg blitt et avvik. Dermed føler de som er opptatt av å holde seg tynne/slanke seg som at de må "jobbe hardt for det". Det er utrolig synd at normen har blitt overspising, fedmeepidemi, kake midt i uka, konstant påfyll av mat 24/7. Foreldrene våre fikk lørdagsgodt, og sjokolade midt i uka var ikke vanlig. Besteforeldrene våre spiste godteri en gang i året. Ellers levde de på norsk hverdagsmat, ikke noe lavkarbogreier eller fancy dietter. Befolkningen var mye slankere for 50 år siden fordi normen var moderasjon. Ingen satt og fortærte chips på sofaen med streaming på kvelden. Anonymkode: ea5db...e95 Ja, dette! Vi spiste datidens norske hverdagsmat - poteter, rotgrønnsaker og mye fisk - jeg husker at de eneste gangene vi spiste f.eks. potetgull, var nyttårsaften og St. Hans. Søte ting som brus, kaker eller is var også bare litt, til spesielle anledninger. Og vi var aktive: gikk eller syklet når vi skulle noe steds, lekte masse utendørs. Unger er jo gjerne gale etter søtsaker, så vi pleide å fantasere om alt godteri og snacks vi skulle spise hele tida når vi ble voksne. Men som voksne var vi ikke så gale etter søtsaker lenger, så både søsknene mine og jeg har alltid vært slanke; samme med barna våre. Ingen av oss driver med slanking eller kaloritelling, vi spiser som vi er vant til og rører på oss. Anonymkode: 7362d...8ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #57 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Selvfølgelig kan man ikke spise hva man vil til enhver tid. Det er jo all overvekt i verden bevis på. Men å ikke spise banan fordi det er mye stivelse, droppe alt av sauser og dressinger, aldri spise noe snacks, drikke et stort glass vann for å ikke kjenne at man er sulten osv. Det er ikke noe for meg å aldri unne meg annet enn salat og vann liksom. Det er det jeg synes kom frem av denne tråden, at folk lever helt asketisk. Så da sier jeg ja takk til mellomtingen, så får jeg heller være lubben og ikke tynn da. Anonymkode: 643a4...021 Jeg er tynn, men spiser et normalt kosthold, med saus og banan. Ganske i tråd med myndighetenes anbefalinger. Fire måltider per dag. Ikke noe diett eller lavkarbo. Har ikke noe regnskap, men spiser aldri «for mye». Legger ikke bånd på meg, men stapper meg ikke med ekstra porsjoner. Når jeg er mett, så har kroppen fått nok. Trenger ikke bli stappmett, da har man spist for mye. Spiser lørdagsgodt og gjerne potetgull på fredagen. Kan godt spise en is i varmen. Ingen hysteri. Men det er en mellomting mellom å kose seg i hjel hvor hver dag er en grunn til å stappe seg vs stor restriksjon. Det er ikke slik at kroppen alltid må ha alle kaloriene/det usunne den craver etter. Holder meg på rundt 19 i KMI og er lav. Så ingen umulighet. Tror folk har urealistiske tanker om hvor mye man skal kunne stappe seg og likevel være tynn Anonymkode: bee30...697 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #58 Del Skrevet 4. juli 2022 Jeg har BMI 19,5-20 og føler ikke jeg må ofre noe for det. Har ingen "nei-mat", og jeg spiser ofte potetgull og godteri flere ganger i uka. Men jeg hater å være mett, så jeg spiser aldri store porsjoner. Og dersom jeg ligger for mye i kalorioverskudd så blir jeg voldsomt rastløs og får en trang til å bevege meg, samtidig som jeg får mindre matlyst. Virker rett og slett som at kroppen regulerer dette selv, så jeg føler jeg har det lettvint når jeg leser hvordan andre kutter ut både det ene og det andre og lever under et strengt regime. Anonymkode: 141be...f62 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 4. juli 2022 #59 Del Skrevet 4. juli 2022 Det med å "unne seg" har jeg aldri skjønt. Jeg har aldri "unnet meg" noe. Det har riktignok hendt at jeg har spist is, kake, dessert, osv., men jeg har aldri sett på det som at jeg har "unnet meg ting". Det er bare en vanlig del av livet, og noe man støter på en gang iblant. Og mange ganger er det til og med litt uvelkomment, men man spiser det likevel, for ikke å ødelegge stemningen for de andre. Dere som mener at man "unner seg ting" - hva mener dere, egentlig? Jeg foretrekker å spise måltider som jeg blir glad og tilfredsstilt av. Det inkluderer ofte olivenolje, pasta, fløte, meierismør, bacon, fete kjøttstykker, ost, pølser av hjemmelaget type, og ellers alt mulig annet som er fullstendig utelukket i strenge slankeregimer. Jeg har alltid hatt normal BMI, så dermed har jeg aldri slanket meg. Jeg tror at for min del, så er det det at jeg har spist meg mett på ordentlige måltider, uten å stramme inn på diverse kaloririke ingredienser, som er selve nøkkelen til at jeg har holdt meg slank, og med sunt midjemål, i en alder av nesten 50. Jeg tror at i mange tilfeller når folk sliter med vekt, så er det ikke måltidene som er problemet, men heller hva de spiser mellom måltidene - og ikke minst - at de ikke holder seg til måltidene. Kaloriholdige drikker, mellombarer, alskens "mellommåltider" i form av "Go' Morgen-Yoghurt" - alt dette er jo fullstendig perverst og merkelig. Og i tillegg er det jo mange som spiser potetgull, sjokolade, smågodt, osv, Når noen sier at man må "unne seg" (og vennligst kom med en definisjon av dette), så er det det samme som å hylle røyken etter et måltid eller etter sex. Sikkert digg for den som har slike tilbøyeligheter, men litt uforståelig for oss andre. Det er altså noe det går an å venne seg av med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #60 Del Skrevet 4. juli 2022 Jeg er helt sikker på at det å tenke vedvarende moderasjon, og være bevisst på å holde seg på omtrent samme vekt (sett bort fra svangerskap) er en mye sunnere måte å leve på både fysisk og mentalt. Ser det hos venninner som er i en evig spiral av slanking, restriktivt kosthold, lavkarbodietter og andre dietter avløst av "kos til en hver tid" hvor de går opp igjen det de gikk ned fordi de tenker det kostholdet som gjorde dem overvektig er "normalen". Kropp og psyke blir påvirket negativt av sånne vektsvingninger. Det setter i gang hormonforstyrrelser og huden blir slapp av å gå mye opp og ned i vekt. Samtidig så er det mange som sier at "kroppen vil alltid tilbake til den høyeste vekten man har hatt". Vet ikke om det stemmer, men når jeg ser på hvor lite venninner sier de må spise for å være i energibalanse etter stort vekttap, så er det nok noe i det. Hvorfor ikke bare være litt mer bevisst å å holde samme vekt? Hva jeg gjør? - Spiser det jeg har lyst på. Minst 2 måltider hver dag. Av og til 3 om jeg får servert frokost. Spiser både brød, poteter, lasagne, pizza, takeaway. Men er glad i grønnsaker, så om jeg lager middag selv så koser jeg meg med rotgrønnsaker i form med olivenolje og urter. Spiser meg mett og tilfredsstilt. Men porsjonene mine er mindre enn menn/overvektige mennesker. Det er naturlig. Mindre kropp - mindre behov. - Jeg er ikke redd for å være sulten mellom måltider. Sult kommer og går i bølger. Kan kjenne meg sulten kl.15, men neste time er sultølelsen borte. Bare et par timer til middag. Jeg får mat da. Ingen krise å være litt sulten. - Spiser kake, is på sommeren om jeg får det servert. Kjøper ikke inn selv for det er ikke så viktig for meg, og craver det ikke, men vet at det er en viktig sosial greie som jeg vil være en del av. - Jeg drikker alkohol også til restaurantbesøk/fest! Men føler ikke at chips og nattmat må være en del av det å drikke noen glass vin. Det holder med måltidet og de glassene. - Livsglede er moderasjon og balanse, ikke bare mat. Å "unne seg" er å unne seg helse. Anonymkode: ea5db...e95 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå