AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #21 Del Skrevet 2. juli 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Sånn tingenes tilstand har blitt i dag, så har det å avstå eller begrense seg blitt et avvik. Dermed føler de som er opptatt av å holde seg tynne/slanke seg som at de må "jobbe hardt for det". Det er utrolig synd at normen har blitt overspising, fedmeepidemi, kake midt i uka, konstant påfyll av mat 24/7. Foreldrene våre fikk lørdagsgodt, og sjokolade midt i uka var ikke vanlig. Besteforeldrene våre spiste godteri en gang i året. Ellers levde de på norsk hverdagsmat, ikke noe lavkarbogreier eller fancy dietter. Befolkningen var mye slankere for 50 år siden fordi normen var moderasjon. Ingen satt og fortærte chips på sofaen med streaming på kvelden. Anonymkode: ea5db...e95 Man må tilpasse seg denne utviklingen, som folk kommer med eksempler på her. Stoppe utviklingen, den går ikke Anonymkode: a4986...853 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #22 Del Skrevet 3. juli 2022 Jeg var lett overvektig i tenårene, men har som voksen en bmi på 19. Synes ikke at det er stressende å leve på denne måten, det er tross alt bare en av flere rutiner man har i hverdagen. Nett og fin føler jeg meg også. -Frokosten i hverdagen droppes til fordel for å sove litt lengre, men jeg tar meg en Cappuccino på jobb -Lunsjen er nokså solid bestående av ris, proteinkilder, fermenterte og rå grønnsaker, og sunne fettkilder -Jeg spiser ikke mellommåltider med mindre det er snakk om en håndfull nøtter eller en banan før en treningsøkt -Bruker alltid bena fremfor å ta buss eller sparkesykkel så lenge det er snakk om under ca 1,5 kilometer. Om det er pent vær og jeg ikke er for sliten så går jeg gjerne de 3 kilometerene hjem fra jobb. Jeg bruker også beina en del i helgene -Middagen etter jobb består ofte av lette curryer med ris eller supper med kokt egg og rundstykke til -Jeg drikker ikke leskedrikker som melk, juice, iste, brus, osv, i hverdagen. I helgene tar jeg meg gjerne et glass eller to, men vann vil alltid være min foretrukne tørstedrikk -Om jeg fremdeles er sulten etter middagen så tar jeg meg en saftis om jeg har lyst på noe søtt eller gulrotstenger med dipp (av kesam) om jeg har lyst på noe salt Anonymkode: f2003...7e1 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #23 Del Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Feks: jeg dropper banan fordi det er for mye karbs og stivelse. Mens de fleste ser på det som en sunn frukt. Jeg har ikke dressing, olje eller salt på den kjipe, tørre salaten min til lunsj. Den smaker veldig kjedelig. Jeg spiser bare halvparten av lunsjen fordi jeg skal på middag senere på kvelden. Da vet jeg at jeg kommer til å spise feks potet/ pasta/ ris/ brød. Sulter meg altså mest mulig samme dag. Jeg spiser helst ikke rotgrønnsaker fordi de har mye karbs. Spiser heller grønnsaker som ikke er energirike. Veier meg hver morgen og tar umiddelbart grep hvis jeg har gått opp en kg. Anonymkode: 64741...925 What the actual fuck Anonymkode: ae156...c64 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frankenstein1 Skrevet 3. juli 2022 #24 Del Skrevet 3. juli 2022 Jeg spiser noe passe fornuftig og som jeg har lyst på først når jeg er ordentlig sulten, til jeg ikke er sulten lenger. Gjentar. Spiser ikke mellom måltidene, sjeldent drikke heller, unntatt vann. Lytter til kroppen om hva den trenger av næring og aktivitet/hvile. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 3. juli 2022 #25 Del Skrevet 3. juli 2022 Jeg er ikke så veldig opptatt av mat, jeg tror det er det som har vært mest avgjørende for min del. Så det er sjeldent jeg nekter meg ting og virkelig kjenner på at det er slitsomt og stressende. Mat tar rett og slett liten plass i livet mitt. I dag stod jeg opp klokken 6, men har enda ikke "spist" noe annet enn kaffe. Kjenner at jeg er sulten, men det plager meg egentlig ikke, og selv om jeg har laget meg en smoothie så har jeg ikke begynt å drikke den. Vet ikke helt hvorfor, jeg kjenner bare ingen trang til det. Liker som regel ikke junkfood, de fleste typer saus og dressinger, og liker ikke følelsen av å være stappmett, så unngår alt dette. Jeg spiser ikke som om jeg ikke vet når neste måltid kommer. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #26 Del Skrevet 3. juli 2022 En må tenke tynn ja. De gangene jeg er fornøyd med kroppen min er når jeg spiser lite, ingen småspising/mellommåltid, halve porsjoner og litt godteri på lørdagen. Jeg sover best om jeg legger meg sulten. Anonymkode: a82af...06f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #27 Del Skrevet 3. juli 2022 Jeg gjør ingenting spesielt, bare lever livet mitt, liksom. Men hjelper jo at jeg ikke liker junk food/kaker, er glad i grønnsaker og går mye i det daglige. Og så orker jeg ikke store porsjoner av noe som helst. Ser at andre spiser mye mye mer enn meg i løpet av en dag. Drikker sjokomelk og spiser litt sjokolade hver dag, jeg. Og ost går det mye av. Anonymkode: cb50d...3d4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #28 Del Skrevet 3. juli 2022 Ingen hokus pokus her. Spiser fire måltider. frokodt, lunch, kvelds: f.eks havregrøt, granola med yoghurt, 2 brødskiver eller knekkebrød med pålegg, omelett, salat. Frukt-grønt ved siden av. Er glass juice til frokost middag: en normal porsjon. F eks taco, laks, kylling med ris og grønnsaker drikket vann, te, sukkerfri brus Ofte noe snacks i løpet av dagen som en is på varme dager, en kaffe latte, fredagskake på jobb, potetgull fredag og godteri lørdag Passe aktiv. Trener 3-5 ganger i uken (styrke og løping) Er 160 cm og 48-49 kg Anonymkode: bee30...697 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #29 Del Skrevet 3. juli 2022 Spiser aldri frokost, og vanligvis ikke lunch. Drikker ikke kalorier i hverdagen. Spiser nok fett, så jeg blir mett lenge. Spiser rene råvarer, ikke noe ferdigmat eller prosessert mat. Begrenser brød, pasta, sukker, meieriprodukter og alkohol til sjelden kosemat - hverdagsmaten er kjøtt, fisk, grønnsaker, bær, og noe frukt, nøtter og frø. Spiser så mye jeg vil, men helst bare to ganger per dag. Drikker mye vann. Trener mye. Anonymkode: e8bf6...b70 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #30 Del Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Men er ikke det på grensa til spiseforstyrrelser at du må veie deg hver dag og ta umiddelbar grep om du har gått opp en kg? Anonymkode: 81dfe...7a8 Jeg gjør også det. Mulig det høres rart ut men jeg VIL IKKE bli feit igjen, og det er forferdelig vanskelig for meg å gå ned i vekt pga hormoner, alder etc, det er et slit uten like. Derfor vil jeg ta det "ved roten" istedet for å plutselig ha gått opp 3-4 kg uten å ha vært klar over det. Det er så fort gjort når man er glad i mat og legger lett på seg. Anonymkode: 43640...765 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #31 Del Skrevet 3. juli 2022 Jeg er ikke spesielt glad i mat, så er litt «heldig». Hvis jeg spiser godteri/snacks hopper jeg over et annet måltid. Spiser som regel kun kjøtt/kylling og grønnsaker til middag, ikke potet/ris/pasta. Aldri saus eller dressing. Spiser til jeg er passe mett. Prøver å unngå småspising og mellommåltid. Hvis jeg må ha noe er det eple/pære/gulrot ol. Unngår nøtter/rosiner/banan ol. Jeg tenker lite over hva jeg spiser og hvor mye, det faller meg naturlig å regulere inntaket. Men planlegger av og til hvis jeg f.eks skal på middag hos andre eller på restaurant, så spiser jeg lite tidligere på dagen. Anonymkode: f386a...3cc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 3. juli 2022 #32 Del Skrevet 3. juli 2022 Jeg har aldri gjort noe spesielt for å holde meg slank gjennom livet. Men jeg ser at de som oppretter "slanketråder" her, har en fullstendig annen tilnærming til mat og kosthold enn det jeg har. Jeg spiser bare mat til måltider. For meg er det stort sett bare lunsj og middag, men jeg spiser frokost hvis jeg er på besøk hos familie og det serveres, eller på hotell. Men for det aller meste spiser jeg bare to ganger hver dag. Og da ser jeg ikke på kalorier, så pizza, pasta og lignende som folk som slanker seg skyr som pesten, inngår også i mitt kosthold. Jeg spiser altså nesten aldri mellommåltider, selv ikke en frukt. Jeg er vokst opp med at man bare spiser når man setter seg ned ved et bord, så det er det som er naturlig for meg. Nå om sommeren hender det, kanskje en gang i uka, at jeg spiser en is utenom måltidene, men sånn i det vanlige er det bare mat to ganger per dag, hvor jeg sitter ned og nyter maten. Og jeg drikker ikke annet enn vann eller svart kaffe til hverdags. Potetgull, sjokolade, smågodt og lignende, er fullstendig fjernt for meg, og noe jeg ikke kunne kommet på å kjøpe. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #33 Del Skrevet 3. juli 2022 Hvorfor blir det plutselig sjokkerende og på grensa til "spiseforstyrrelse" om noen tar grep når de går opp en kg? Overvekt blir det mer og mer av. Men nå skal altså de som vil holde vekta og tenke over hva de spiser, være "spiseforstyrret"? En kg over, da har du ligget 7000 kalorier i overskudd allerede. Anonymkode: da8f3...afc 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 3. juli 2022 #34 Del Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): - Spiser kun mat fra frokosttallerkener, bruker aldri middagstallerkener. - Hvis jeg craver sukker, spiser jeg frukt eller rosiner. En blikkboks med ananas funker fjell. - Jeg spiser rød ris, ellers null ris/pasta. - Spiser nesten bare fisk, noen ganger kylling. - Kuttet kraftig ned på laktose, men blander chiafrø i yoghurt for proteiner. - Drikker sjokomelk (!) rett etter trening (2 t cardio/styrke 5 dager i uka), ellers svært få carbs før leggetid - Spiser dagens største måltid rett før sengetid - to brødskiver med pålegg og ferskpressa olivenolje, banan, mye carbs og ofte tung mat. Da sover jeg veldig godt, og stoffet ghrelin utskilles ikke påfølgende dag. Ghrelin er et sulthormon som veldig gjerne vil at du skal snacke på drittmat utover dagen. Uten ghrelin og med god søvn tar man bedre valg. Man går ikke ned i vekt om man sover dårlig, da stresser kroppen for mye og ønsker mat hele tiden - tar metformin, men bare når det ikke kolliderer med trening (4 t før trening og 4 t etter trening), tar 500 mg hver kveld og trener før 12. Anonymkode: c51ab...7fc Du kuttet ut laktose men spiser både yoghurt og sjokomelk ( mer laktose enn meg der ja!) Og du spiser svært få carbs før leggetid men masse carbs før sengetid....?! Eh....det var meget motsigende! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #35 Del Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Dere som er tynne eller ønsker å bli tynne, del vanene deres. Anonymkode: e0381...90a Spiser det jeg vil, men spiser meg aldri stappmett. Syns det er direkte ubehagelig å være veldig mett. Drikker kun sukkerfri drikke, utenom alkohol. Hender jeg glemmer å spise. Spiser ikke frokost. Har en aktiv livsstil. Ikke vant med mye godteri og snacks fra oppveksten, så jeg har sjeldent behov for det. For meg er frukt gjerne snacks for det var det vi koste oss med hjemme. Liker ikke dressing og saus, ser det ble nevnt her, så derfor nevner jeg det. Generelt er jeg nok slank fordi jeg har vært vant med en sunn livsstil fra jeg var et lite barn, i tillegg til at jeg har et travelt liv hvor jeg plutselig glemmer å spise. Men jeg tror dette med livsstilen som barn er nøkkelen til at jeg er slank. Når du ikke er vant med å forbinde sjokolade, potetgull og brus med kos, men frukt og grønnsaker (og gjærbakst i ny og ne), skal det litt til for å plutselig ha et annet syn på dette som voksen. Vi hadde av og til godis i hus, men jeg syns det smakte alt for søtt eller salt. Vi gikk også tur på fjellet hver uke, og alt vi gjorde på fritiden handlet om å være aktiv. Dette har jo også blitt en del av min livsstil som voksen. Anonymkode: b9066...053 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #36 Del Skrevet 3. juli 2022 Spiser som regel to måltider om dagen, spiser gjerne en banan mellom jobb og trening - ellers ingen mellommåltider. Forsøker å ha en god mengde grønnsaker til måltidene, det metter uten å være kaloririkt. Drikker vann/kaffe/te/sukkerfritt (i helgene som regel). Spiser lite kake/godteri/snacks. Bruker lite olje og smør i matlaging. Spiser meg aldri stappmett, holder å spise til jeg ikke er sulten. Er også bevisst på å ikke spise når jeg ser på tv eller sitter forran PC'en, da spiser man gjerne mer enn man trenger. Anonymkode: 1a0fb...bf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #37 Del Skrevet 3. juli 2022 Jeg har hatt samme tilnærming til de over her når det gjelder antall måltider per dag og ikke noe mellommåltider. Helt til jeg ble ferdigutdannet og skulle begynne å jobbe i et kontorlandskap. Synes det er forferdelig vanskelig tidsrom mellom 08-11 (lunsj) uten noe mat fordi magen enten rumler eller lager typisk tarmlyder. Blir fryktelig utilpass av det pga det åpne, mek stille kontorlandskapet og ganske stressa, noe som bare forverrer situasjonen. Ender opp med å spise mellommåltid jeg egentlig ikke har lyst på.. Har prøvd å endre dette med å drikke to kopper koffeinfri te, oppskåret eple og sitronvann, men synes det er vanskelig. Fordi jeg har dessverre gått opp i vekt pga. det, og er over min trivselvekt.. Har også lagt merke til at når jeg er sulten når jeg sitter, går jeg bare meg en tur og så blir jeg nesten mett på et tidspunkt og sulten forsvinner. Spiser og drikker absolutt alt, ink. saus/dressing. Anonymkode: 5e48c...b8b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #38 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 23.48): Sånn tingenes tilstand har blitt i dag, så har det å avstå eller begrense seg blitt et avvik. Dermed føler de som er opptatt av å holde seg tynne/slanke seg som at de må "jobbe hardt for det". Det er utrolig synd at normen har blitt overspising, fedmeepidemi, kake midt i uka, konstant påfyll av mat 24/7. Foreldrene våre fikk lørdagsgodt, og sjokolade midt i uka var ikke vanlig. Besteforeldrene våre spiste godteri en gang i året. Ellers levde de på norsk hverdagsmat, ikke noe lavkarbogreier eller fancy dietter. Befolkningen var mye slankere for 50 år siden fordi normen var moderasjon. Ingen satt og fortærte chips på sofaen med streaming på kvelden. Anonymkode: ea5db...e95 Dette er helt riktig. Det normale i dag er overvekt og "kose seg" annenhver dag. Slik at vi som faktisk har et sunt og reflektert forhold til spising og hva som er en normal kropp, blir sett på som forstyrrede. Anonymkode: 27234...a3e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #39 Del Skrevet 4. juli 2022 spiser hva jeg vil, men spiser ofte bare 2 ganger om dagen. Anonymkode: 37e71...2aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #40 Del Skrevet 4. juli 2022 Etter å ha lest her så får jeg heller være litt for stor. Var jammen mange som nekter seg selv både det ene og det andre. Så tror jeg skal begynne å tenke som en slank/smålubben, de må vel unne seg noe. Anonymkode: 643a4...021 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå