Gå til innhold

"For å holde deg tynn, må du tenke tynn"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som er tynne eller ønsker å bli tynne, del vanene deres.

Anonymkode: e0381...90a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Feks: jeg dropper banan fordi det er for mye karbs og stivelse. Mens de fleste ser på det som en sunn frukt.

Jeg har ikke dressing, olje eller salt på den kjipe, tørre salaten min til lunsj. Den smaker veldig kjedelig. 

Jeg spiser bare halvparten av lunsjen fordi jeg skal på middag senere på kvelden. Da vet jeg at jeg kommer til å spise feks potet/ pasta/ ris/ brød. Sulter meg altså mest mulig samme dag.

Jeg spiser helst ikke rotgrønnsaker fordi de har mye karbs. Spiser heller grønnsaker som ikke er energirike.

Veier meg hver morgen og tar umiddelbart grep hvis jeg har gått opp en kg.

Anonymkode: 64741...925

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser når jeg er sulten og til jeg er passe mett. Ellers spiser jeg all type mat. 

Anonymkode: 49a67...379

• Liker 20
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feks: jeg dropper banan fordi det er for mye karbs og stivelse. Mens de fleste ser på det som en sunn frukt.

Jeg har ikke dressing, olje eller salt på den kjipe, tørre salaten min til lunsj. Den smaker veldig kjedelig. 

Jeg spiser bare halvparten av lunsjen fordi jeg skal på middag senere på kvelden. Da vet jeg at jeg kommer til å spise feks potet/ pasta/ ris/ brød. Sulter meg altså mest mulig samme dag.

Jeg spiser helst ikke rotgrønnsaker fordi de har mye karbs. Spiser heller grønnsaker som ikke er energirike.

Høres stressende ut, men jeg må også leve slik for ikke å gå opp i vekt igjen, men de venninnene mine som aldri har vært overvektig forstår ikke dette. 

Anonymkode: 2f089...d2c

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser stort sett det jeg har lyst på, spiser når jeg er sulten, og til jeg er mett. Foretrekker å spise litt solide måltider heller enn mange små. Ser jeg at vekta går oppover eller merker at klærne strammer, kutter jeg ned på kos, og vurderer om jeg egentlig er sulten, eller bare har lyst på mat.

Anonymkode: 85783...76a

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser det jeg vil, men ikke i veldig store porsjoner. Har jeg lyst på sjokolade kjøper jeg som regel proteinbar isteden. Drikker ikke brus, eller kaffe med masse melk og sukker. Sjelden juice. Veldig glad i vann, men blir også en del ekstra lett melk. Prøver å holde tritt med de nasjonale kostholdsrådene, får det som oftest til, men ikke alltid. Pleier å oppsummere litt inni meg med noen dagers mellomrom. Hvordan har jeg spist de siste dagene, har jeg fått i meg det grunnleggende som jeg trenger sånn ca? 

Går mye på tur, minst en time til sammen hver dag, og hjemmetrener en del. Er nøye på å få i meg nok søvn, og har alltid matpakke med frukt, grønt, fullkorn og proteiner  på jobb. Har en aktiv jobb.

Har aldri hatt bmi over 20, men føler ikke jeg forsaker noe for å holde meg sånn. Er 40 år. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- Spiser kun mat fra frokosttallerkener, bruker aldri middagstallerkener.
- Hvis jeg craver sukker, spiser jeg frukt eller rosiner. En blikkboks med ananas funker fjell.
- Jeg spiser rød ris, ellers null ris/pasta. 
- Spiser nesten bare fisk, noen ganger kylling.
- Kuttet kraftig ned på laktose, men blander chiafrø i yoghurt for proteiner.
- Drikker sjokomelk (!) rett etter trening (2 t cardio/styrke 5 dager i uka), ellers svært få carbs før leggetid
- Spiser dagens største måltid rett før sengetid - to brødskiver med pålegg og ferskpressa olivenolje, banan, mye carbs og ofte tung mat. Da sover jeg veldig godt, og stoffet ghrelin utskilles ikke påfølgende dag. Ghrelin er et sulthormon som veldig gjerne vil at du skal snacke på drittmat utover dagen. Uten ghrelin og med god søvn tar man bedre valg. Man går ikke ned i vekt om man sover dårlig, da stresser kroppen for mye og ønsker mat hele tiden
- tar metformin, men bare når det ikke kolliderer med trening (4 t før trening og 4 t etter trening), tar 500 mg hver kveld og trener før 12. 

Anonymkode: c51ab...7fc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg passer på å ikke spise for store porsjoner, ikke til noen måltider. Dropper som regel frokost. Vet ca hvor mye kalorier ulik mat inneholder, passer meg for verstingene. Hvis jeg skeier ut en periode, strammer jeg inn en periode etterpå. Dropper også større måltider tidlig på dagen om jeg skal noe sosialt som innebærer spising senere på dagen. 

Det mest betydningsfulle er nok at jeg begrenser meg ved hvert måltid. Ikke på hva slags matvarer jeg spiser, kun på mengden. Hadde jeg spist så mye jeg ville, hadde jeg nok veid rundt 20 kg mer. Jeg er kun 158 cm høy, så det skal ekstremt lite ekstra kalorier til før jeg legger på meg. Utrolig kjedelig, men jeg liker å holde vekta der den er... BMI 20.5. 

Anonymkode: 79b19...10d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser det jeg vil, bare normale porsjoner. Og ingenting mellom måltidene. Folk tar jo helt av i mengdene de spiser, ser det blant kollegaer som typ snackser hele dagen med skuffen full av nøtter og energibarer. Kanskje vi har lik porsjon til lunsj, men når arbeidsdagen er over så har de inntatt dobbelt så mange kalorier som meg med den konstante småspisingen.

Legger jeg på meg et par kilo, feks over julen, så jobber jeg i noen uker med å stramme inn og være bevisst på kostholdet. Utover det så er det null offer å holde seg slank. Er bare normen for meg å spise det kroppen trenger for å ha en BMI på rundt 20. 

Anonymkode: ea5db...e95

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette var et veldig ærlig svar som man sjeldent ser egentlig. Takk for at du deler! Jeg tror dette er lignende realiteten til veldig mange flere slanke folk enn det vi gjerne tror. Det er nok vanskelig for mange å innrømme hvor mye restriksjoner de legger på seg selv for å holde seg slanke. Snakker av personlig erfaring i hvert fall...

Anonymkode: 79b19...10d

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fokuserer mye på proteininntak og spiser kun grove kilder til karbohydrater.  Egg, kikerter,  kidneybønner,  fisk(for det meste tunfisk og makrell i tomat) Kylling og linser.  Dette ofte til varmretter, spiser  aldri salat som en måltid, men mer som tilbehør. Slenger 1-2 grove skiver eller knekkebrød til maten så er jeg mett. 

Spiser hver 3/4 time. Frukt i mellom. Lite nøtter. Kan spise cottage cheese  rett fra boksen som mellomtid. 

Kaker og kos spiser jeg hver dag, men da snakker vi om 1-3 munnfull. Sånn at jeg ikke må vente til Xdag for så å sprekke. 

Men sliter med å holde rutinen under PMS.  Men alt i alt går jeg ikke opp i vekt. 

Anonymkode: 81dfe...7a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høres stressende ut, men jeg må også leve slik for ikke å gå opp i vekt igjen, men de venninnene mine som aldri har vært overvektig forstår ikke dette. 

Anonymkode: 2f089...d2c

Jeg har aldri vært overvektig, men jeg lever også sånn. Kan absolutt ikke spise alt jeg vil, men jeg trives på bmi rundt 20, så jeg syns det er verdt det. De fleste tynne damer over 30år jobber ganske hardt for det. 

Anonymkode: 350a2...cd7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg spiser frokost, lunsj og middag. Et par ganger i mnd kveldsmat eller snacks på kvelden. 

Knekkebrød til frokost, yoghurt med mandler og musli til lunsj. Middag varierer. Passer på porsjonen, men nå som jeg er ferdig med å gå ned i vekt spiser jeg litt mer (enn å bare spise til jeg ikke var sulten lengre). Ingen nei-mat, jeg spiser det jeg har lyst på.

Ser andre nevne dressing, det liker jeg ikke så det begrenser bruken. Jeg har alltid foretrukket å ikke ha så mye ekstra dill på maten.

Er ikke redd for snacks, får lyst på noek ganger i uka og da spiser jeg litt. Men jeg spiser ikke en hel sjokoladeplate eller chips lengre, det frister ikke lengre.

Det er ikke noe hokus pokus, tror bare mange er vant til for store porsjoner, for mye snacks, og at de er redd for å være sulten en time og to til neste måltid. Det er ikke farlig.

Anonymkode: acee2...a8b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

- Spiser kun mat fra frokosttallerkener, bruker aldri middagstallerkener.
- Hvis jeg craver sukker, spiser jeg frukt eller rosiner. En blikkboks med ananas funker fjell.
- Jeg spiser rød ris, ellers null ris/pasta. 
- Spiser nesten bare fisk, noen ganger kylling.
- Kuttet kraftig ned på laktose, men blander chiafrø i yoghurt for proteiner.
- Drikker sjokomelk (!) rett etter trening (2 t cardio/styrke 5 dager i uka), ellers svært få carbs før leggetid
- Spiser dagens største måltid rett før sengetid - to brødskiver med pålegg og ferskpressa olivenolje, banan, mye carbs og ofte tung mat. Da sover jeg veldig godt, og stoffet ghrelin utskilles ikke påfølgende dag. Ghrelin er et sulthormon som veldig gjerne vil at du skal snacke på drittmat utover dagen. Uten ghrelin og med god søvn tar man bedre valg. Man går ikke ned i vekt om man sover dårlig, da stresser kroppen for mye og ønsker mat hele tiden
- tar metformin, men bare når det ikke kolliderer med trening (4 t før trening og 4 t etter trening), tar 500 mg hver kveld og trener før 12. 

Anonymkode: c51ab...7fc

Det er jo nesten like mye karbohydrater i chiafrø som proteiner? Finnes det ikke bedre proteinkilder?

Endret av Hottentått
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp, flere ganger i uken ser jeg for meg venner og familie som sier: "å så slank og flott du er!" eller til og med at de sitter og snakker om meg "men har du sett Anne så tynn hun har blitt" 😁 Har gått ned 20 kg etter jeg begynte med dette, kan vel ikke akkurat bevise det vitenskapelig at det var det som gjorde susen men du sa tenke tynn. 

Og så fokuserer jeg på å mate bakteriekulturen i magen, tenker på dem som en liten koloni med slanke-medhjelpere som jeg mater med yoghurt, rå grønnsaker, syrede grønnsaker mm. i tillegg til helt vanlig mat, som er godt tygd. Unngår mye sukker og fabrikk at og tilsetningsstoffer. 

Anonymkode: d81be...fac

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Spiser det jeg vil, og ca 5 måltider per dag. Men - holder meg mye i bevegelse i løpet av døgnet, som er naturlig for meg. Aldri vært overvektig.

Anonymkode: 5185b...b10

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og så fokuserer jeg på å mate bakteriekulturen i magen, tenker på dem som en liten koloni med slanke-medhjelpere som jeg mater med yoghurt, rå grønnsaker, syrede grønnsaker mm. i tillegg til helt vanlig mat, som er godt tygd. Unngår mye sukker og fabrikk at og tilsetningsstoffer. 

Anonymkode: d81be...fac

Akkurat dette tror jeg er kjempelurt! 

Vil anbefale en juice som heter Probioform, med levende probiotika med enzymer, som skal overleve magesyren. Juicen koster litt, men man trenger bare en boks. 

Anonymkode: 2bbaf...47e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 43 år og har bmi 19. Jeg har variert mye i vekt innenfor normal-bmi, og vet at jeg absolutt ikke kan spise hva jeg vil uten å gå opp i vekt. For å holde vekten gjør jeg dette:

- Dropper som regel frokost

- Spiser ikke kjøtt, fisk og melkeprodukter. Da blir det mindre spising på impuls. Jeg sparer også en del kalorier fordi jeg unngår ost

- Spiser lite ultraprosessert mat og lager middag fra bunnen nesten hver dag

- Drikker sjelden alkohol, brus/lightbrus og juice

- Er ikke redd for å være sulten. Jeg opplever at sult går over etter 20-30 minutter. Deretter kan det gå flere timer til jeg kjenner sult igjen

- Glemmer å spise

- Spiser sjelden for å være høflig. Unngår kake på jobben

- Spiser når jeg kan sitte ned og nyte maten. Spiser ikke is i bilen eller på vei hjem fra butikken med en handlepose i hver hånd

- Stresser ikke med mellommåltider, men spiser til jeg er passe mett til lunch og middag, og kvelds (noen dager i uken)

- Fokuserer på andre ting enn mat, for eksempel lesing, husarbeid, strikking, film, tur med venner

- Sovner ofte på sofaen om kvelden og unngår dermed småspising foran TV-en 🙃

- Spiser godteri i helgene og noen ganger på hverdager. Liker best gelegodteri, ikke så mye sjokolade. Jeg spiser det godteriet jeg vil ha, ikke lightprodukter eller sukkerfritt. Jeg spiser ikke nøtteblanding og bitter sjokolade hvis det er «ordentlig» godteri jeg vil ha

Anonymkode: 8c6f1...cc6

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn tingenes tilstand har blitt i dag, så har det å avstå eller begrense seg blitt et avvik. Dermed føler de som er opptatt av å holde seg tynne/slanke seg som at de må "jobbe hardt for det". 

Det er utrolig synd at normen har blitt overspising, fedmeepidemi, kake midt i uka, konstant påfyll av mat 24/7. 

Foreldrene våre fikk lørdagsgodt, og sjokolade midt i uka var ikke vanlig. Besteforeldrene våre spiste godteri en gang i året. Ellers levde de på norsk hverdagsmat, ikke noe lavkarbogreier eller fancy dietter. Befolkningen var mye slankere for 50 år siden fordi normen var moderasjon. Ingen satt og fortærte chips på sofaen med streaming på kvelden. 

Anonymkode: ea5db...e95

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...