Gå til innhold

Hva er levetiden på et kjøleskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Varer de kortere en de gjorde før? Jeg skal kjøpe nytt, men blir litt usikker når det står at det bare er 24 måneders garanti. Jeg har erfaring med at ting ryker når de har passert garantiperioden.

Anonymkode: f3139...9ec

AnonymBruker
Skrevet

Har vel hatt mitt i ca 15 år. Går som ei klokke. Ok merke AEG. Uansett; kjøleskap er ikke akkurat rocket science😄

Anonymkode: fd415...f9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt mitt i 10 år. Alt mellom 5 år og 25 år er vanlig😊

Anonymkode: 1dce5...9b9

• Liker 1
Skrevet

Ting er ikke like holdbart som før. Første gang jeg kjøpte brukt, betalte 350 kr for det. Det røk etter kort tid. Men ringte reparatør, som sa at skapet var verdt å reparere. Betalte 1000 kr for reparasjon. Ja det var verdt det. Hadde det i 15 år etterpå. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjøleskapet mitt er 13 år, og virker like bra.

Anonymkode: 5ee5a...4b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, ting har kortere holdbar enn før. Mine foreldre hadde kjøleskapet sitt fra 1968 til 2008, og da virket det fremdeles, men de flyttet til leilighet med integrerte hvitevarer. Jeg derimot er på mitt fjerde eller femte kjøleskap etter at jeg etablerte meg for drøyt 20 år siden, og det er til tross for at jeg kjøper gode kvalitetsmerker.

Når det gjelder forbrukerrettigheter, så er det ikke garantien som betyr noe - det er forbrukerkjøpsloven, som gir fem års reklamasjonsrett. Garantien gjør det bare litt enklere å reklamere, men den har svært liten selvstendig betydning. Aldri hørt om garantier på kjøleskap som går ut over lovens reklamasjonstid, så akkurat det ville jeg ikke brydd meg om.

Anonymkode: 8a2ac...852

• Liker 2
Skrevet

Det forrige kjøleskapet varte i ca 12  år, kjøleskap med fryseskap. Mine foreldre hadde et som varte iallfall 20 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er kortere levetid på dem nå. Har et kjøleskap som er over 30 år gammelt, tviler på at vårt nyeste kjøp fortsatt fungerer om 30 år ;)

Anonymkode: 8cf83...9cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, ting har kortere holdbar enn før. Mine foreldre hadde kjøleskapet sitt fra 1968 til 2008, og da virket det fremdeles, men de flyttet til leilighet med integrerte hvitevarer. Jeg derimot er på mitt fjerde eller femte kjøleskap etter at jeg etablerte meg for drøyt 20 år siden, og det er til tross for at jeg kjøper gode kvalitetsmerker.

Når det gjelder forbrukerrettigheter, så er det ikke garantien som betyr noe - det er forbrukerkjøpsloven, som gir fem års reklamasjonsrett. Garantien gjør det bare litt enklere å reklamere, men den har svært liten selvstendig betydning. Aldri hørt om garantier på kjøleskap som går ut over lovens reklamasjonstid, så akkurat det ville jeg ikke brydd meg om.

Anonymkode: 8a2ac...852

Samme som mine foreldre, kjøpte nytt i 1968 og det har de enda.

Anonymkode: 289ef...d6b

AnonymBruker
Skrevet

Garantitid varierer fra merke til merke. Men på et kjøleskap/kombiskap har du uansett 5 års reklamasjonstid. Så om noe ryker, og det ikke er din skyld, så krever du dine rettigheter som forbruker.

Mitt forrige kjøleskap hadde jeg i 15 år. Ble kun solgt fordi jeg flyttet til noe mindre og måtte ha kombiskap. 

Anonymkode: c86c0...a09

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Samme som mine foreldre, kjøpte nytt i 1968 og det har de enda.

Eneste som er kjedelig med gamle kjøleskap er at de er lite effektive og bruker mye strøm for å holde seg kaldt. Det har skjedd en god del mhp. isolasjon siste tiåret

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (21 timer siden):

Eneste som er kjedelig med gamle kjøleskap er at de er lite effektive og bruker mye strøm for å holde seg kaldt. Det har skjedd en god del mhp. isolasjon siste tiåret

Ja, det er vel giftig gass i disse og? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, det er vel giftig gass i disse og? 

Ja, kjøleskap fra denne tiden inneholdt vel KFK-gasser, de som nesten drepte ozonlaget på 80-tallet 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...