AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #1 Skrevet 2. juli 2022 Hei! Jeg har havnet i en ond sirkel hvor jeg må vaske håret med sjampo nærmest hver dag for at det skal se fresht ut. På dag nr 2 begynner det allerede å se fett ut. Prøver nå å begrense det men ser helt grusomt og fett ut på dag nr 3. Jeg har et mål om å kun vaske håret med sjampo 1-2 dager i uken. Er det mulig? Hvilken sjampo bordet jeg bruke som ikke gjør håret så «avhengig» av det? Eller hvilke produkter skal man unngå? Anonymkode: bd5d0...38a
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #2 Skrevet 2. juli 2022 Du får kjøpe deg tørrshampo da. Anonymkode: 35eb8...c69 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Skrevet 2. juli 2022 Jeg vasker håret bare en gang i uken. Da har det begynt å lukte hår. Men kunne gått mye lenger. Jeg går på p-piller, var det som gjorde at jeg sluttet å få fett hår, så vet ikke om mine hårprodukter gjør noe fra eller til. Bruker Head&shoulders annenhver vask, lar den sitte i noen minutter så den skal få løst opp alt av rester og guff I hodebunnen. Så vasker jeg håret med hva enn jeg bruker. Prøver noe nytt ofte, men nå er det wella fusions shampo+balsam. Det er det. Anonymkode: 9022e...09b
Gjest Ghostface Skrevet 2. juli 2022 #4 Skrevet 2. juli 2022 Man skal jo ikke vaske håret ofte for da blir håret fortere fett. Jeg vasker det to ganger i uka.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #5 Skrevet 2. juli 2022 Jeg vasker håret kun 2 ganger i uken, men før var jeg som deg. Vasket håret nesten hver dag. Du må trene håret opp til å ikke trenge så ofte å vaskes. Du får gjøre det nå i sommerferien, pine deg gjennom noen dager med fett hår. Evt. caps. Det er verdt det. Anonymkode: 5e760...f09 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #6 Skrevet 2. juli 2022 Jeg har gitt opp. Har veldig tynt hår som begynner å bli fett på slutten av dag 1. Pøvde en "kur" hvor jeg vasket håret ca hver 5.dag. Etter en måneds tid, var håret fortsatt like fett på slutten av dag 1... resten av tiden gikk jeg rundt med en fettklump på hodet. Så det måtte jeg slutte med, følte meg bare ekkel. MEN det som fungerer for meg for å ikke skade håret for mye ved vasking, er å bruke sulfatfri sjampo eller "low-poo". Bruker nå Yves Rocher sin low poo sjampo/rensekrem, som ikke tørker ut håret eller hodebunnen selv om jeg vasker det hver morgen. Anonymkode: a1a50...435
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #7 Skrevet 2. juli 2022 Takk for tips. Ja jeg skal bruke sommeren til å begrense vask til 2 ganger i uken. Men er det noen sjampoer som er bedre til å gjøre håret mindre «avhengig» av det? Anonymkode: bd5d0...38a 1
Scherbatsky Skrevet 2. juli 2022 #8 Skrevet 2. juli 2022 Du kan prøve å rense hodebunnen skikkelig/jevnlig for å se om problemet er såkalt "build up" - at det ligger rester av produkter i hodebunnen som påvirker. Dette kan gjøres via en såkalt "detox" shampoo (finnes mange av, Purology har en som jeg likte godt) eller spesialprodukter som eksfolierer hodebunnen. For meg hjelper det å: - føne håret tørt (det er også bedre for håret enn å lufttørke) - bruke The Ordinary glycolic acid toner i hodebunnen (ca hver 14 dag, som oftest blir det 30 min-1 time før jeg skyller godt og shampoonerer grundig, dette gjør at hårene kan gro bedre fordi de døde hudcellene forsvinner og det balanserer/fukter huden som kan påvirke oljeproduksjonen) - shampoonere grundig to ganger, og skylle ut grundig også - bruker ikke balsam i hodebunnen. - ikke bruke produkter som tynger håret og å sette det opp løst Men, noen har bare høyere oljeproduksjon i hodebunnen. Jeg har det selv, vasker håret annen hver dag for jeg gidder bare ikke å ha for skittent hår. Da føler jeg meg ikke så bra. Høyere oljeproduksjon kan komme av ulike grunner (hormoner, luftkvaliteten, frisyrer/plagg på hodet man må bruke), men som oftest så er det bare hudtypen man har. Og man bør vaske håret når det er skittent. Hodebunnen er jo hud og må behandles som det. Jeg har samme typen i ansiktet også, så jeg prøver å tenke litt på samme måte. Huden min er litt drama queen, og har alltid vært det. Jeg bruker Maria Nila sin soft serie som jeg liker veldig godt, men jeg likte også Kerastase sin gjennomsiktige rosa når jeg brukte den for en tid tilbake, og jeg har andre som jeg skal prøve etterhvert. Jeg legger litt penger i god shampoo (man må ikke, men jeg liker å gjøre det), men jeg undersøker godt på forhånd, venter og kjøper alltid på salg. Men Maria Nila liker jeg i alle fall godt, og den er jevnlig på salg hos Lyko eller Bangerhead. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #9 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg har havnet i en ond sirkel hvor jeg må vaske håret med sjampo nærmest hver dag for at det skal se fresht ut. På dag nr 2 begynner det allerede å se fett ut. Prøver nå å begrense det men ser helt grusomt og fett ut på dag nr 3. Jeg har et mål om å kun vaske håret med sjampo 1-2 dager i uken. Er det mulig? Hvilken sjampo bordet jeg bruke som ikke gjør håret så «avhengig» av det? Eller hvilke produkter skal man unngå? Anonymkode: bd5d0...38a Men det har ikke vært sånn tidligere? Noen må jo bare vaske det ofte, og klarer ikke å «trene det». Hvis det ikke har vært sånn før så kan du få det tilbake til sånn det var, men det er ikke sikkert at f.eks. en gang i uka, funker for ditt hår. Bruk shampoo og balsam, som ikke er så tyngende for håret. Og hvis du skal ha tørrshampoo, så bør du bruke i pudder form, for de i sprayflaske ødelegger håret. Du kan bruke den fra got2be, som jeg legger ved. Jeg brukte Sebamed sin, i en periode når jeg vasket hver dag. Og bruker rød Maui shampoo nå. (Begge er uten SLS) : Anonymkode: 5de14...60d
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. juli 2022 #10 Skrevet 2. juli 2022 Hva er grunnen til at du ikke vil vaske håret så ofte? Dersom du har normalt og sunt hår, er det ingenting i veien med å vaske det annenhver dag.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #11 Skrevet 2. juli 2022 Anonymus Notarius skrev (5 minutter siden): Hva er grunnen til at du ikke vil vaske håret så ofte? Dersom du har normalt og sunt hår, er det ingenting i veien med å vaske det annenhver dag. Jeg er ikke ts, men kan svare for hvorfor jeg ikke vil vaske det så ofte. Jeg har veldig langt og tykt hår. Det tar tid å vaske det. To ganger sjampo og så balsam, så skal det gjerne virke litt i håret før man skyller ut også. I tillegg, siden det er langt og tykt, så tar det lang tid før det tørker. Til TS. Jeg vasker mitt hår ca hver 6. dag. Da begynner det å se litt fett ut på kvelden og jeg kjenner at det er på tide å vaske det. Brukte litt tid på å venne håret til det da jeg var i mammapermisjon og uansett ikke var med folk stort sett. Ett tips er i hvert fall å vaske med sjampo to ganger. En gang for å fjerne skitt og det som samler seg i hodebunnen, andre gangen for å faktisk vaske håret rent. Og selvfølgelig ikke ta balsam annet enn i lengdene, helst ikke lenger opp en nakken. Anonymkode: 0adff...686 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. juli 2022 #12 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke ts, men kan svare for hvorfor jeg ikke vil vaske det så ofte. Jeg har veldig langt og tykt hår. Det tar tid å vaske det. To ganger sjampo og så balsam, så skal det gjerne virke litt i håret før man skyller ut også. I tillegg, siden det er langt og tykt, så tar det lang tid før det tørker. Til TS. Jeg vasker mitt hår ca hver 6. dag. Da begynner det å se litt fett ut på kvelden og jeg kjenner at det er på tide å vaske det. Brukte litt tid på å venne håret til det da jeg var i mammapermisjon og uansett ikke var med folk stort sett. Ett tips er i hvert fall å vaske med sjampo to ganger. En gang for å fjerne skitt og det som samler seg i hodebunnen, andre gangen for å faktisk vaske håret rent. Og selvfølgelig ikke ta balsam annet enn i lengdene, helst ikke lenger opp en nakken. Anonymkode: 0adff...686 Jeg har også langt og tykt hår, vasker det hver 2. eller 3. dag. Det tar ikke lang tid, bruker bare en omgang med sjampo (hva er vitsen med 2?) og ikke balsam (da blir det fortere fett). Så lenge man ikke har veldig tørt hår, er det ikke farlig å vaske det ofte.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #13 Skrevet 2. juli 2022 Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå): Jeg har også langt og tykt hår, vasker det hver 2. eller 3. dag. Det tar ikke lang tid, bruker bare en omgang med sjampo (hva er vitsen med 2?) og ikke balsam (da blir det fortere fett). Så lenge man ikke har veldig tørt hår, er det ikke farlig å vaske det ofte. Det står jo forklart i forrige posten. Den første gangen er forvask for å få vekk det verste og gang nummer to er for å få håret ordentlig rent. Ofte så skummer ikke sjampoen noe særlig første runden, mens andre runden skummer det mye mer, selv med mindre mengde sjampo. Hvis jeg bare tar en runde med sjampo så må jeg vaske det oftere og det klør gjerne mer i hodebunnen. Anonymkode: 0adff...686 2 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. juli 2022 #14 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står jo forklart i forrige posten. Den første gangen er forvask for å få vekk det verste og gang nummer to er for å få håret ordentlig rent. Ofte så skummer ikke sjampoen noe særlig første runden, mens andre runden skummer det mye mer, selv med mindre mengde sjampo. Hvis jeg bare tar en runde med sjampo så må jeg vaske det oftere og det klør gjerne mer i hodebunnen. Anonymkode: 0adff...686 Hvis man ikke vasker det så sjelden, så trenger man ikke to omganger
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #15 Skrevet 2. juli 2022 Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå): Hvis man ikke vasker det så sjelden, så trenger man ikke to omganger Kommer an på om man bruker mye produkter eller ikke det. Uansett så ønsker jeg ikke å vaske håret så ofte fordi det tar lang tid, spesielt å tørke det. Anonymkode: 0adff...686 3
Eilis Skrevet 2. juli 2022 #16 Skrevet 2. juli 2022 (endret) Vasker det en gang i uken, en runde med såpebar. Siste dagen før vask bruker jeg gjerne en hjemmelaget tørrsjampo av potetmel og kakao. Prøvde et helt år uten sjampo før jeg gikk over til såpebarer, kun vann, funket men følte aldri det ble helt rent. Har ikke brukt produkter i håret siden jeg prøvde å vaske kun med vann. For noen år siden vasket jeg det annen hver dag, 2 omganger. Deilig å slippe det! Jeg ville prøvd å kutte hårprodukter med masse kjemikalier, så tyne hårvasken gradvis til du kommer dit du vil. Du må tåle at det ikke føles skikkelig rent ganske lenge. Er en prosess Endret 2. juli 2022 av Eilis 1
Avstand Skrevet 2. juli 2022 #17 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du får kjøpe deg tørrshampo da. Anonymkode: 35eb8...c69 Tørker ut håret.. kan fint brukes 1-2 dager i uken, men å bruke det oftere over tid vil tørke helt ekstremt ut håret! Snakker av erfaring. Jeg ligger unna tørrsjampoen så langt det lar seg. Kjekt å ha en søndag man ikke gidder å ta hårvasken eller har dårlig tid om morgenen. Og til Ts. Du har sikkert fet hodebunn. Jeg har det som deg. Kan hende du må vente til du blir eldre før det blir omvendt.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #18 Skrevet 2. juli 2022 Prøv å bruk tørrshampo etter du har føna håret, altså når det er nyvasket. Oljeproduksjonen vil da bli tatt opp av tørrshampoen før den går ut i hårstrået. Anonymkode: cab02...ae9 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #19 Skrevet 4. juli 2022 Hvor mye fett hodebunnen produserer er veldig individuelt. Det er ikke alle som kan gå mange dager uten å vaske håret, rett og slett, mens andre kan gå i ukesvis. Hvor mye fett man produserer styres hovedsaklig av hormoner. Om man bruker produkter som irriterer hodebunnen, kan det føre til økt produksjon, så da kan det hjelpe å gjøre noe annerledes med hårvasken. Men hormonene sine kan man ikke noe for. Jeg har merket endring i fettproduksjonen i hodebunnen etter to svangerskap, og økt alder (de fleste produserer mindre fett med alderen). Før brukte jeg aldri noe annet enn shampo og balsam, og måtte vaske håret hver tredje dag, ellers ble det ekkelt. Nå kan jeg gå fire dager før det begynner å bli ekkelt. Men nå bruker jeg tørrshampo på dag fire, og da kan jeg faktisk strekke hårvasken til dag seks. Jeg kan bare bruke tørrshampo én gang før vask, ellers blir hodebunnen tørr og irritert og klør. Jeg har veldig tykt hår, som bruker evigheter på å tørke. Jeg må også bruke balsam, og la den virke en stund, så hårvasken tar som regel 15-20 minutter. Så bruker det timesvis på å tørke.. noe som er veldig upraktisk. Så jeg bruker heller tørrshampo en gang i uken fremfor å vakse håret en ekstra gang. Anonymkode: 1bb0a...c12
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #20 Skrevet 4. juli 2022 Har ikke vasket håret med sjampo siden januar. Skyller godt med vann, masserer hodebunnen og tar i balsam et par minutter. Og gjør dette to ganger i uka. Håret mitt blir ikke fett, det holder seg blankt og ikke elektrisk. Men det tok meg en måned å finne roen med å ikke bruke sjampo, var fristet et par ganger de første tre ukene Nå er det helt perfekt, ser fresht og sunt ut! Har tynt og lyst hår, følte at det var så "fuzzy" og så slitt ut tidligere. Anonymkode: e2ef3...f31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå