Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby 3 uker og synes foreløpig babytiden er veldig tøff. Når blir det bedre?

Anonymkode: 75e25...a09

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

2 år 🙈

Anonymkode: 79447...bc3

Skrevet

For meg eller oss ble det ikke bedre før barnet var nettopp fylt to år. Da begynte han å sove natten gjennom, noe han aldri (vel, kanskje en eller to ganger...) hadde gjort før. Han våknet gjerne 6-8 ganger pr natt og skrek etter smokken eller vann eller hva det nå var. Sluttet å nattamme etter råd fra legen da han var 9 mnd, men han fortsatte altså i godt over ett år til å våkne nesten hver time om natten.

Babytiden er litt som i tåke for meg, mye av det, mens andre ting husker jeg og husker med glede. Synes det var så utrolig fascinerende å se utviklingen dag for dag, språket som kom, øynene hans som skinte og lyste opp når han forsto et nytt ord eller hva jeg mente osv. Jeg koste meg faktisk, selv om jeg altså var halvdød av søvnmangel i to år. Hvordan jeg overlevde det, vet jeg ikke den dag i dag. Nå er det tjue år siden.

Hva er det du synes er spesielt tøft med disse første ukene? Amming? Mangel på søvn? Mye bæring og at babyen er avhengig av deg døgnet rundt?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

2 år 🙈

Anonymkode: 79447...bc3

Det håper jeg virkelig at stemmer, for jeg har en som nærmer seg 22 mnd nå, og det har virkelig ikke blitt så mye bedre. Han er selvsagt kvitt spedbarnsplagene, henger ikke på meg som en klistremerke lenger og søvnen er veldig mye bedre, men fortsatt våkner han 2-3 ganger om natten. Det hadde jo vært null stress om han var nyfødt, men det tærer på at jeg fremdeles, etter nesten 2 år, får søvnen forstyrret flere ganger per natt. I tillegg er han helt vill og må stort sett forfølges fordi han setter srg selv i fare (og ja, vi har barnesikret alt som er mulig, vi kan ikke leve uten møbler).

Anonymkode: 5c903...c88

AnonymBruker
Skrevet

Rundt 2års alder. 

Anonymkode: 669ff...ca3

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

For meg eller oss ble det ikke bedre før barnet var nettopp fylt to år. Da begynte han å sove natten gjennom, noe han aldri (vel, kanskje en eller to ganger...) hadde gjort før. Han våknet gjerne 6-8 ganger pr natt og skrek etter smokken eller vann eller hva det nå var. Sluttet å nattamme etter råd fra legen da han var 9 mnd, men han fortsatte altså i godt over ett år til å våkne nesten hver time om natten.

Babytiden er litt som i tåke for meg, mye av det, mens andre ting husker jeg og husker med glede. Synes det var så utrolig fascinerende å se utviklingen dag for dag, språket som kom, øynene hans som skinte og lyste opp når han forsto et nytt ord eller hva jeg mente osv. Jeg koste meg faktisk, selv om jeg altså var halvdød av søvnmangel i to år. Hvordan jeg overlevde det, vet jeg ikke den dag i dag. Nå er det tjue år siden.

Hva er det du synes er spesielt tøft med disse første ukene? Amming? Mangel på søvn? Mye bæring og at babyen er avhengig av deg døgnet rundt?

Tror kanskje uforutsigbarheten kombinert med søvnmangel og den evige tilretteleggingen. Vi sliter med å få til amming, og det ser nok ut til å bli flaske på denne her. Derfor føler jeg meg ikke like bundet som sist (dette er mitt andre barn, jeg bare husker ikke når det løsnet med første 🙈), selv om jeg nok denne gangen hadde håndtert det å være bundet mye bedre. Hadde gledet meg til lange ammeøkter på sofaen med snack og Netflix (men det er ikke så sårt at jeg ikke får til ammingen altså). Men ja, tror det er uforutsigbarheten som er det tøffeste for meg. Evige kampen om å få de til å sove, og aldri å vite om de våkner om 5 min eller 2 t. Aldri vite hvordan natten blir, om jeg får meg noen timer på puten eller om det blir 0.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror kanskje uforutsigbarheten kombinert med søvnmangel og den evige tilretteleggingen. Vi sliter med å få til amming, og det ser nok ut til å bli flaske på denne her. Derfor føler jeg meg ikke like bundet som sist (dette er mitt andre barn, jeg bare husker ikke når det løsnet med første 🙈), selv om jeg nok denne gangen hadde håndtert det å være bundet mye bedre. Hadde gledet meg til lange ammeøkter på sofaen med snack og Netflix (men det er ikke så sårt at jeg ikke får til ammingen altså). Men ja, tror det er uforutsigbarheten som er det tøffeste for meg. Evige kampen om å få de til å sove, og aldri å vite om de våkner om 5 min eller 2 t. Aldri vite hvordan natten blir, om jeg får meg noen timer på puten eller om det blir 0.

Trikset er vel å snu ditt eget døgn litt også. Ikke legg deg samtidig med mannen. Legg deg samtidig med babyen, og få mest mulig søvn på den måten. Ofte sover de best de første timene, før oppvåkningene begynner senere på natten. Ikke alltid, selvsagt, men ofte. Lurt er det i alle fall å prøve og få seg søvn når babyen er i seng.

Det kan bli litt kjipt for mannen din en periode, at du forsvinner på soverommet så tidlig på kvelden, men han må nesten bare godta at det er litt unntaktstilstand en periode når babyen er liten. Dersom du skal gå over til flaskemating, kan jo han ta nattematingen, han også? Eller tar du det så lenge det er du som er i permisjon? 

AnonymBruker
Skrevet

Tre år for min del.

Anonymkode: 063eb...e20

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke babytiden er tøff jeg.

Anonymkode: ed188...2d2

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Baby 3 uker og synes foreløpig babytiden er veldig tøff. Når blir det bedre?

Når de er året og begynner i bhg. 

Anonymkode: 1c675...c85

AnonymBruker
Skrevet

Tja, ting forandrer seg i alle fall. Det eneste som var tøft hele veien var søvn. Amming og denslags ble bedre.

Anonymkode: e3d4d...85b

AnonymBruker
Skrevet

Nå er babyen min fortsatt da så jeg er kanskje ikke den som er best egnet for å uttale meg, men ting har blitt myyye bedre siden barseltiden😅 det fjerde semesteret (barnets første tre måneder) synes jeg er et lite helve*e og det verste var alle som sa at jeg skulle nyte det når alt jeg ville bare var å få det overstått😅 men de vokser så innmari fort og plutselig slipper de hånden og går selv, og alt føles så mye enklere (min erfaring iaff). Baby våkner fortsatt et par ganger ila natten men det er ingenting i forhold til barselhelvete😅 bare hold ut mamma ❤️ 

Anonymkode: 34122...841

AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes så pessimistiske folk er her da. Jeg synes de første mnd med babyen er blytunge. Alt er bare kaos,  og ingen av oss aner hva som funker. Nå er andremann snart seks mnd, og jeg føler virkelig mammalivet er mye lettere! Det samme tenkte jeg med første.

Barnet er mer våkent,  som både gjør at det begynner å bli gøy å se han utforske verden, og det blir færre lurer å styre med per dag. Vil jo ikke si at hverdagen er en lek enda, men det er definitivt veldig mye lettere enn for to mnd siden.

Anonymkode: fb1f3...ab9

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så veldig tøft for deg, TS? 3 uker er jo ingenting 🙈.. 

Anonymkode: 70f4f...e20

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det så veldig tøft for deg, TS? 3 uker er jo ingenting 🙈.. 

Anonymkode: 70f4f...e20

Les innlegg #6 fra ts.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Synes ikke babytiden er tøff jeg.

Anonymkode: ed188...2d2

😆 Men da er jo ikke tråden myntet på deg da vettu ;)

Anonymkode: e3d4d...85b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som svarer husker kanskje ikke de aller første ukene. For jeg iallfall synes de var tøffere enn nå som baby er 4 mnd. Selv om det er tøft nå også, men det er litt annerledes :)

Husk at når de er så små så skal du ikke trenge å stresse så mye med å få dem til å sove osv som når de er større? Min var iallfall mye mindre avhengig av rutine når hun var under 3 mnd enn hun begynner å bli nå.. Bare la baby sove på brystet og se på netflix eller noe :) Og sov gjerne lenger på mornigen om mulig, det gjorde iallfall min rundt 3 uker selv om hun våknet ofte på natta. Og amming var dritt i starten for meg og men løsnet etter 6 uker ca, tror det er vanlig? Om du sliter med amming anbefaler jeg ammeveileder på helsestasjonen + prøve å pumpe og gi mme i tillegg.

Synes generelt det gikk bedre etter 2 1/2 mnd. Klarte å komme meg mer ut av huset (med baby), hadde vent meg litt til det elendige søvnmønsteret. Funnet ut at jeg kunne ta første dupp i senga sammen med baby feks (funker 2 av 5 ganger iallfall). Baby holder hodet bedre selv så synes alt av bæring osv er lettere. Baby kan holde leker selv og ligge i babygym alene litt ++

Anonymkode: 2b0e0...fce

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Når de er året og begynner i bhg. 

Anonymkode: 1c675...c85

Endret av Tomas77
Edit feil tråd
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det lettet litt når babyen var 3mnd, så enda mer 6mnd og fra 8 måneder så koste jeg meg skikkelig.

Anonymkode: d6ddf...91e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved 6 uker var det mye lettere med nr 1

Anonymkode: b30b5...a6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...