Cob Skrevet 2. juli 2022 #1 Skrevet 2. juli 2022 Mannen min er fra Romania og jeg er norsk. Jeg har møtt mange fordommer men tenker mange også holder tankene for seg selv. Derfor lurer jeg litt på, hvilke tanker ville dere gjøre dere første gang dere får vite dette? Ikke hold tilbake og vær ærlige på godt og ondt. Jeg er bare så nysgjerrig på hva folk egentlig tenker. Det som har overrasket meg mest er at tross at det er minimale forskjeller på oss (jeg tror vi begge tilpasser oss hverandres kultur veldig godt) blir lagt mye vekt på dette med bekymring fra helsestasjoner (for barna) og leger. 😂 Så derfor lurer jeg på hva folk generelt tenker 😊 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #2 Skrevet 2. juli 2022 Hadde ikke tenkt noe 😊 synes det er fint for barn å vokse opp med to kulturer. Anonymkode: 4ba0d...2b6 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Skrevet 2. juli 2022 Har møtt mange superhyggelige rumenere tenker jeg.🙂 De er bare veldig høylytte når de prater😅 Anonymkode: da209...9b8 1
MyMichelle Skrevet 2. juli 2022 #4 Skrevet 2. juli 2022 Jeg ville faktisk ikke tenkt noe spesielt. Bare at dere var fra de landene dere nevnte. Men jeg synes det er pussig at leger og helsestasjoner er bekymret. Det er jo ikke slik at han er fra et land som bedriver kjønnslemlestelse eller sender jenter vekk for å bli tvangsgiftet. 3
Entern Skrevet 2. juli 2022 #5 Skrevet 2. juli 2022 Ganske absurd at helsestasjonsansatte bekymrer seg over dette???🤯
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #6 Skrevet 2. juli 2022 Dette høres litt søkt ut. Romania er jo bare som et hvilket som helst annet land i Europa? Sikker på du ikke misforstår noe? Anonymkode: 332c2...0a0 3
Narad Skrevet 2. juli 2022 #7 Skrevet 2. juli 2022 Det er jo endel som blander Romfolk og Rumenere. Kan det være det som er det folk reagerer på? Kjenner selv Rumenere og de er jo ikke så forskjellig fra oss egentlig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #8 Skrevet 2. juli 2022 Hadde ikke tenkt noe spesielt i deres tilfelle i det hele tatt. Anonymkode: ff7fb...8df 1
Blåjojo Skrevet 2. juli 2022 #9 Skrevet 2. juli 2022 Min bestevenninne er fra Romania. Tenker de er veldig flotte mennesker. Og at barn har godt av å vokse opp i et hjem med flere kulturer. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #10 Skrevet 2. juli 2022 Har flere gode venner derfra. Hadde ikke tenkt over det. Anonymkode: 63e24...35d 1
Cob Skrevet 2. juli 2022 Forfatter #11 Skrevet 2. juli 2022 Ja, håpet jeg misforsto første gang. Men ble etterhvert gjentakende spurt om ikke kulturforskjellene skapte problemer for oss osv. Hver gang de spurte hvor han var fra hevet de brynene og lurte litt på om det ikke skapte problemer for oss og da ble jeg ganske satt ut. Hadde aldri tenkt over det før dette, så mulig, kanskje noen blander inn romfolket her. Han ser jo ikke ut som noe romfolk da men 😂 Men veldig koselig å høre fra dere da, kanskje jeg bare var litt uheldig med disse menneskene 😛 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #12 Skrevet 2. juli 2022 Cob skrev (2 timer siden): Ja, håpet jeg misforsto første gang. Men ble etterhvert gjentakende spurt om ikke kulturforskjellene skapte problemer for oss osv. Hver gang de spurte hvor han var fra hevet de brynene og lurte litt på om det ikke skapte problemer for oss og da ble jeg ganske satt ut. Hadde aldri tenkt over det før dette, så mulig, kanskje noen blander inn romfolket her. Han ser jo ikke ut som noe romfolk da men 😂 Men veldig koselig å høre fra dere da, kanskje jeg bare var litt uheldig med disse menneskene 😛 Du er max uheldig der ja. Ville enten sagt ifra at "i 2022 er det heldigvis vanlig at folk fra ulike kulturer forenes, og vi lærer mye av hverandre, og DET er supert for barna" og avsluttet det der.. Eller så kunne du vært mer konfronterende.. 😅 Mannen min er pakistaner, og jeg er revertitt til islam og norsk, har bare hatt gode opplevelser med helsepersonell rundt barnet og det har aldri vært noe fordommer. Og jeg er ekstremt sensitiv på slikt. Så med det vil jeg si at du er bare uheldig, og de fleste greier å holde fordommene sine utenfor arbeidstid 😊 Anonymkode: 4ba0d...2b6 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #13 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette høres litt søkt ut. Romania er jo bare som et hvilket som helst annet land i Europa? Sikker på du ikke misforstår noe? Anonymkode: 332c2...0a0 Ehhhhh nei! Har du bodd under en stein? Svært mange forbinder Romania med romfolk, tiggere, rumenske kriminelle innbruddstyver, omreisende håndtverkere som gjør svart arbeid, organisert butikktyveri, organisert panteflaske- bander, fattigdom og ikke minst gatebarn, limsniffende kloakkbarn og forferdelige barnehjem på -80 og -90 tallet. Jeg kjenner flere fra Romania, kjempehyggelige folk! Har vært på ferie der, damene er ekstremt sjalu på pene vestlige jenter- stirrer stygt og nekter å gi service 🤣 De er ekstremt opptatt av utseende. Mannfolka er stort sett kjempetrivelige. Anonymkode: 537b1...78d 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #14 Skrevet 3. juli 2022 Rart...jeg har barn med en mann fra Nepal, DER snakker vi kulturforskjeller... men vi har aldri blitt møtt med noen spørsmål eller bekymring fra helsestasjon, lege eller noe som helst. Anonymkode: 0d661...a08 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #15 Skrevet 3. juli 2022 Har lagt merke til at mange overtolker til de grader sånne ting. Til og med et blikk fås til å bli at de er mislikt på grunn av hudfarge eller hvor de kommer fra. Jeg ville ikke ha tenkt over etnisiteten til TS og/eller hennes mann. Det tror jeg heller ikke de fleste gjør, det er jo så vanlig med forhold der en eller begge er av annen etnisitet. Det som kan føre til mistenksomhet, er når det finnes konkrete grunner til det. Kommer det meldinger om at barna ikke har det bra, eller andre ting, så vil barnevern osv. reagere. Anonymkode: 917dd...617
Maestro Skrevet 3. juli 2022 #16 Skrevet 3. juli 2022 Jeg misunner de som har foreldre fra ulike kulturer. Tenker ikke noe om de fra Romania liksom. Faren til en jeg gikk på barneskole er der i fra. Og de er veldig religiøse (kristen) er det noe jeg hevet øyenbrynene til så er det mer at de er sykt kristne enn at faren er fra Romania 😂
Tanuki Skrevet 3. juli 2022 #17 Skrevet 3. juli 2022 De blander sikkert med Romfolk, og har fordommer. Jeg er gift med en mann fra Asia, og opplevde helsepersonell som hyggelige og litt nysgjerrige.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #18 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Rart...jeg har barn med en mann fra Nepal, DER snakker vi kulturforskjeller... Anonymkode: 0d661...a08 Jeg ble fryktelig nysgjerrig, gift med Nepaleser i 14 år. Tilbrakt måneder i strekk i Nepal, svigermor bodde med oss her ett år, jeg opplevde ingen kulturforskjeller større enn at jeg måtte sette foten ned for dhal bhat etter 2 måneder i strekk og oppdrive frokostblanding. Hva opplevde du som så forskjellig? Anonymkode: 51034...362
Hellokitti Skrevet 3. juli 2022 #19 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ehhhhh nei! Har du bodd under en stein? Svært mange forbinder Romania med romfolk, tiggere, rumenske kriminelle innbruddstyver, omreisende håndtverkere som gjør svart arbeid, organisert butikktyveri, organisert panteflaske- bander, fattigdom og ikke minst gatebarn, limsniffende kloakkbarn og forferdelige barnehjem på -80 og -90 tallet. Jeg kjenner flere fra Romania, kjempehyggelige folk! Har vært på ferie der, damene er ekstremt sjalu på pene vestlige jenter- stirrer stygt og nekter å gi service 🤣 De er ekstremt opptatt av utseende. Mannfolka er stort sett kjempetrivelige. Anonymkode: 537b1...78d Jeg må bare le litt😂😂😂. Finnes mange nydelige damer i Romania. Slapp av, ikke bare norske damer som er fine. Snakk om å være høye på seg selv😂😂😂.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #20 Skrevet 3. juli 2022 Ville ikke tenkt én ting angående at dere kommer fra to forskjellige land... Anonymkode: afccb...6c9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå