Gå til innhold

Er jeg sikker mot graviditet om jeg har sex utenfor eggeløsning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke bli gravid og vil ikke bruke noe prevansjon fordi det har så latterlig mange bivirkninger og man kan bli overvektig. Typen vil ikke bruke kondom og egentlig ikke jeg heller, fordi det ikke blir den samme følelsen.

Men da er alternativet å ha sex utenom eggeløsning, men er det helt trygt?

Anonymkode: 345f5...efa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 1a6e3...957

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt trygt? Nei.

Skrevet

Vel, i prinsippet er det trygt å ha sex utenom eggløsning. Dvs ca en uke før eggløning og 1-2 dager etter.

Men problemet er jo at eggløsning er så vanskelig å forutse, og kan variere en del selv om man har tilsynelatende stabil syklus. Man kan tilogmed ha mer enn én eggløsning pr syklus, uten å vite det.

Så derfor kan man ikke vite når det er trygt og ikke. Så svaret er nei. Det er ikke trygt, det er bare et tidsspørsmål før du blir gravid.

Anbefaler kobberspiral hvis du ikke vil bruke hormonprevensjon.

Hvis du er redd for å bli overvektig, vil jeg ikke anbefale graviditet, av erfaring.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig, hvis du har stålkontroll på når eggløsningen er. Dette er imidlertid ikke alltid enkelt å vite sikkert. Nei, det er ikke sikkert nok å bruke kalendermetoden.

Anonymkode: 0ba96...2c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, selvfølgelig, hvis du har stålkontroll på når eggløsningen er. Dette er imidlertid ikke alltid enkelt å vite sikkert. Nei, det er ikke sikkert nok å bruke kalendermetoden.

Anonymkode: 0ba96...2c9

Det er så mange som sliter med å få barn. Men jeg som IKKE ønsker, skal vedde på at jeg blir det ved første knull.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tar eggløsning tester så ja. Praktisert det i mange år 

Anonymkode: 8c2c4...244

Skrevet

Alternativet er å ha sex uten samleie. Eventuelt så kan du bruke pessar med sæddrepende salve.

Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Har du prøvd kobberspiral? Sperm kan overleve opp mot 3 dager. Men hvis du har kontroll så skal det vel gå å unngå en graviditet. 

AnonymBruker
Skrevet

Sperm kan i verste fall leve i opp mot en uke..... Umulig å ikke risikere graviditet da. 

Anonymkode: e9e41...0d9

Skrevet

Nei! Jeg har tvillinger som bevis på det. 🤪

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du tar eggløsning tester så ja. Praktisert det i mange år 

Anonymkode: 8c2c4...244

Nei. Med mindre man tester alle dager i syklusen så kan man risikere en ekstra eggløsning eller en forsinket/tidlig eggløsning uten å vite om det. Og de testene viser heller ikke alltid faktisk eggløsning. 

Anonymkode: 0a6b9...1c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sperm kan i verste fall leve i opp mot en uke..... Umulig å ikke risikere graviditet da. 

Anonymkode: e9e41...0d9

Umulig er det jo ikke. Ved å være forsiktig før eggløsning så kan man kose seg så mye man vil etter eggløsning. Sædceller kan leve opp til ei uke i gode forhold, så før eggløsning er risikabelt, men etter eggløsning, hvis man venter et par dager i tillegg for å være helt sikker, så er det jo bare å kjøre på. Egget kan bare befruktes 24-48 timer etter det er sluppet. Etter det så er det jo ikke noe egg å befrukte.

Har ikke brukt prevensjon på fire år jeg og enda ikke blitt gravid. Så lenge man, som sagt, er forsiktig før eggløsning så kan man hygge seg så mye man vil etter. Komme inni også.

Anonymkode: d3065...13c

Skrevet

Hvis du skal praktisere det så burde du først få kontroll på din egen syklus og hvor regelmessig den er. Og for å unngå det fertile vinduet må du holde deg unna sex minst 10 dager i mnd(7 dager før eggløsning og 2 dager etter). Og selv da er det ikke helt trygt, men det tror jeg du er klar over selv. Men jeg tenker at det blir risikoen du og kjæresten din er villige til å ta om dere absolutt ikke vil bruke prevensjon🤷‍♀️ Har du vurdert kobberspiral forresten? Tenker det kunne vært noe for dere.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Umulig er det jo ikke. Ved å være forsiktig før eggløsning så kan man kose seg så mye man vil etter eggløsning. Sædceller kan leve opp til ei uke i gode forhold, så før eggløsning er risikabelt, men etter eggløsning, hvis man venter et par dager i tillegg for å være helt sikker, så er det jo bare å kjøre på. Egget kan bare befruktes 24-48 timer etter det er sluppet. Etter det så er det jo ikke noe egg å befrukte.

Har ikke brukt prevensjon på fire år jeg og enda ikke blitt gravid. Så lenge man, som sagt, er forsiktig før eggløsning så kan man hygge seg så mye man vil etter. Komme inni også.

Det er fullt mulig å få en ekstra eggløsning i samme syklus, eller at eggløsning ikke skjedde selv om det var lh-stigning og så skjer den senere i syklusen i stedet. 

Anonymkode: 0a6b9...1c0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg lot være å bruke prevensjon i 20 år, hadde masse sex rundt eggløsning og ble likevel ikke gravid. Så at du ikke ble gravid, trenger ikke å bety at din metode funker for andre. Det kan rett og slett skyldes at du har hatt flaks, eller at du er mindre fertil. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke trygt nei. Pga av det alle over sier. Her bruker vi kondom, pga av mange mange år med hormonelle plager grunnet prevensjon. Jeg tålte heller ikke kobber viste det seg… blir sterilisering av en av oss, men venter siden jeg ble operert tidligere i år (noe annet). Hvorfor kan dere ikke bruke kondom? Vi er gift og bodd sammen lenge og får det til ☺️

Må nevne at jeg er en av de som er skikkelig fertil av erfaring. Har blitt gravid en gang kondomet røk (var da jeg bytta mellom to typer prevensjon), og to ganger når vi har gått inn for det. Den ene gangen tok jeg ut spiral og rakk ikke få mensen, var gravid på null komma niks (legen mente det måtte ligge et befruktet egg klart til å festes idet vi tok ut spiralen). 

Anonymkode: 09fb7...228

• Liker 1
Skrevet

Dersom man skulle være mot abort, bør man vite at kobberspiral ikke bare virker ved å redusere sannsynligheten for befruktning, men også som et abortmiddel ved å forhindre et eventuelt befruktet egg fra å feste seg på livmorslimhinnen. Den sistnevnte effekten er også en av flere måter hormonspiral og spesielt inert spiral (spiral laget av et annet materiale enn kobber) forhindrer graviditet. Se f. eks. artikkelen "Mechanisms of action of intrauterine devices: update and estimation of postfertilization effects" (Stanford, J. B. & Mikolajczyk, R. T.,  Am. J. Obstet. Gynecol. 2002, 187, 1699-1708). Det kan heller ikke utelukkes 100% at p-piller og andre hormonbaserte prevensjonsmidler kan virke på denne måten, dersom et egg blir befruktet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helvetes natur altså! Vi ta prevansjon som gir bivirkninger, eller risikere at kroppen dessverre fungerer...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helvetes natur altså! Vi ta prevansjon som gir bivirkninger, eller risikere at kroppen dessverre fungerer...

Hverken pessar eller kondom gir bivirkninger.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...