Gå til innhold

man kan ikke kalle seg kristen å være samtidig lesbisk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Fioljenta skrev (På 2.7.2022 den 17.33):

Eh... jo. Det går faktisk helt fint.

For å være enig med påstanden din, må vi stappe det som står om homofili i Bibelen direkte inn i vår kultur i vår tid.

Men for å forstå hva Bibelen faktisk sier, må vi forstå hva slags sex Bibelen sier noe imot. Hva forstod de første lytterne/leserne? Og jo mer jeg leser om det, jo mer liberal blir jeg.

Jeg er kristen og forsvarer homofili. 😉

Har en slags sympati med liberale kristne. Den akrobatikken som skal til for å få en bronsealderreligion til å være i samsvar med moderne liberalisme må være utmattende.

Anonymkode: 79a60...815

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gidavmeg skrev (3 timer siden):

Kristne skal følge Jesus. Jesus sier aldri noe om homofili!! 

Matteus 19.3 - 6: Noen fariseere kom for å sette ham på prøve, og de spurte: «Har en mann lov til å skille seg fra sin kone av en hvilken som helst grunn?»  Han svarte: «Har dere ikke lest at Skaperen fra begynnelsen av skapte dem som mann og kvinne  og sa: ‘ Derfor skal mannen forlate far og mor og holde fast ved sin kvinne, og de to skal være én kropp.’  Så er de ikke lenger to; de er én kropp. Og det som Gud har sammenføyd, skal mennesker ikke skille.»

https://bibel.no/Nettbibelen?submit=Vis&parse=Matt+19,3-12 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en slags sympati med liberale kristne. Den akrobatikken som skal til for å få en bronsealderreligion til å være i samsvar med moderne liberalisme må være utmattende.

Bronsealderen hadde vært slutt ganske lenge når Jesus levde. Selv i avsidesliggende villniss som Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Entern skrev (3 minutter siden):

Bronsealderen hadde vært slutt ganske lenge når Jesus levde. Selv i avsidesliggende villniss som Norge.

Så kristendommen er ikke bygget på jødedommen og det gamle testamente? Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (9 minutter siden):

Matteus 19.3 - 6: Noen fariseere kom for å sette ham på prøve, og de spurte: «Har en mann lov til å skille seg fra sin kone av en hvilken som helst grunn?»  Han svarte: «Har dere ikke lest at Skaperen fra begynnelsen av skapte dem som mann og kvinne  og sa: ‘ Derfor skal mannen forlate far og mor og holde fast ved sin kvinne, og de to skal være én kropp.’  Så er de ikke lenger to; de er én kropp. Og det som Gud har sammenføyd, skal mennesker ikke skille.»

https://bibel.no/Nettbibelen?submit=Vis&parse=Matt+19,3-12 

Så man kan ikke være enslig eller skilt som kristen, eller gjelder dette bare lesbiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sex er ment for gifte par, og ekteskap er kun mellom mann og kvinne= lesbiske synder akkurat på samme linje som de som praktiserer sex utenfor ekteskap (og det er mangeeeeee) 

Anonymkode: e6d27...0c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gidavmeg skrev (1 time siden):

Man følger hva Jesus sier i evangeliene, ikke hva Paulus skriver.

Interresant at du stiller deg over de som valgte bøkene som skulle være i Bibelen 😎

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (10 minutter siden):

Interresant at du stiller deg over de som valgte bøkene som skulle være i Bibelen 😎

Jeg stiller meg da ikke over dem. Men man må se Bibelen i lyset av tiden og kulturen den har skrevet i.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg som kristen 14 åring fant ut at jeg forelska meg i jenter tenkte jeg som mange av dere i denne troen. Jeg ba til Gud om å ikke være lesbisk. Jeg prøvde å forelske meg i gutter. Det gikk ikke. Fra talerstol fikk jeg høre at jeg var skitten og syndig og at Jesus ville helbrede meg. Til slutt ble det hele for vanskelig for meg å håndtere og jeg prøvde å ta mitt eget liv. Jeg klarte ikke slutte å forelske meg i jenter. Så jeg prøvde å slutte å tro på Gud. Jeg klarte ikke det heller. Jeg tror jo. Nå er jeg en  trygg voksen som er åpen om at jeg kristen og lesbisk. Prestene her jeg bor nå (og menigheten min) støtter meg fult ut i at jeg er den jeg er. Ikke kom å fortell meg at jeg ikke går an!

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Så kristendommen er ikke bygget på jødedommen og det gamle testamente? Ok.

Jødedommen begynte ikke å ligne den moderne formen før etter det babylonske fangenskap, flere hundre år etter bronsealderens slutt i Midt-Østen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Sex er ment for gifte par, og ekteskap er kun mellom mann og kvinne= lesbiske synder akkurat på samme linje som de som praktiserer sex utenfor ekteskap (og det er mangeeeeee) 

Anonymkode: e6d27...0c6

Jepp om du tenker at sexualitet kun handler om å lage barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Entern skrev (5 minutter siden):

Jødedommen begynte ikke å ligne den moderne formen før etter det babylonske fangenskap, flere hundre år etter bronsealderens slutt i Midt-Østen.

Da løste vi den floken. Tidlig jernalder blir jo noe helt annet enn bronsealder ifht å være forenlig med moderne liberalisme.

👍🤘

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidavmeg skrev (12 timer siden):

Jeg stiller meg da ikke over dem. Men man må se Bibelen i lyset av tiden og kulturen den har skrevet i.

Det er her vi får være enige om å være uenige. Problemet er nettopp at kristendom pr def er å følge det kristne budskap - som da står i bibelen uansett hvor avlegs du måtte mene det budskapet er (og det ER det). Du må gjerne velge og vrake som du vil - men da blir det noe annet enn kristendom. Pleier ofte å være diskusjoner feks her inne om JV er kristne eller ikke, og basert på at de følger bibelen så klassifiseres de som det om man liker det eller ikke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sofiemyr skrev (5 timer siden):

Det er her vi får være enige om å være uenige. Problemet er nettopp at kristendom pr def er å følge det kristne budskap - som da står i bibelen uansett hvor avlegs du måtte mene det budskapet er (og det ER det). Du må gjerne velge og vrake som du vil - men da blir det noe annet enn kristendom. Pleier ofte å være diskusjoner feks her inne om JV er kristne eller ikke, og basert på at de følger bibelen så klassifiseres de som det om man liker det eller ikke :) 

Definisjon på kristen er st man bekjenner seg til Jesus

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (På 3.7.2022 den 23.22):

Romerbrevet kapittel 1 vers 26,  27 og 28 : "Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse. De brydde seg ikke om å kjenne Gud, derfor overga Gud dem til en sviktende dømmekraft, så de gjør slikt som ikke sømmer seg." 

https://bibel.no/nettbibelen?book=ROM

Vel, var det DET beste du klarte å finne i boka? Fordømmelse, skam, skyldfølelse og annet piss  🙄  Dette  står forresten OGSÅ i bibelen, men det glemmer visst konservative menigheter like ofte som de prøver å  fortrenge at Jesus gjorde vin 🍷 av vann :

Kjærlighetens høysang

Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,
den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.
Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,
er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.
Den gleder seg ikke over urett,
men gleder seg ved sannheten.
Kjærlighet utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.

Så blir det stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet.
Men størst blant dem er kjærligheten

Endret av Laraa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2022 den 19.57):

Tja... ikke utmattende. Men oppklarende. Og jeg synes faktisk det er litt spennende. Mulig jeg er litt sær sånn. 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gidavmeg skrev (21 timer siden):

Definisjon på kristen er st man bekjenner seg til Jesus

Ørliten korrigering - at man bekjennwer seg til Jesu lære - og da var det den bibelen igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 17.37):

jeg dømmer ikke andre, men liker ikke homofile og lesbiske og slike. tåler de men de går i mot Gud hvis de er kristne. men er Gud som skal dømme dem og ikke jeg.

Anonymkode: 0cd64...166

Så slutt å bry deg og overlat det til gud 😂

Anonymkode: 9050c...b21

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri forstått hvorfor folk lever etter bibelen, når man vet ganske godt hvem som har skrevet den, når og hvorfor.

Anonymkode: 5efef...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 17.33):

jeg skjønner ikke hvorfor homofile er kristne, når dem vet at Gud er i mot det. 

Anonymkode: 0cd64...166

Gud er ikke i mot meg eller andre homofile. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...