Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ytringsfrihet å brenne Pride-flagg? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Njaaa. Føler det er mer oppmerksomhetsyk. Hvorfor ikke bare bruke ord istede for å brenne flagg? 

Skrevet

Ja. Hvis man eier gjenstanden som brennes, så skulle det bare mangle at man ikke kan brenne den. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
7 hours ago, MammatilPer said:

Er det ytringsfrihet å brenne Pride-flagg? 

Ser ikke poenget med å brenne et Pride-flagg, men ser heller ikke hvorfor det skulle vært ulovlig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gibralfaro skrev (5 minutter siden):

Ser ikke poenget med å brenne et Pride-flagg, men ser heller ikke hvorfor det skulle vært ulovlig.

Noen kan bli krenket

Skrevet
CAPS LOCK skrev (1 minutt siden):

Noen kan bli krenket

Enkelte blir krenket over at noen sier at en kvinne ikke har penis også. Vi kan ikke forby alt av utsagn heller.

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, CAPS LOCK said:

Noen kan bli krenket

Og?

• Liker 1
Skrevet

Det er en ganske dårlig måte å kommunisere sin ytring på. 

Skrevet (endret)

Jeg mener det er en klar hatsytring! Hva om folk brant det norske flagg på 17 mai. Hvordan hadde det blitt tolka? 

Edit: og det samme mener jeg om koranbrenning.

Endret av Thaila
  • Liker 3
Skrevet

De gjør det fordi de ønsker å provosere, og er for feige til å ytre seg med ord. For da ville det blitt hatytring, og det kan straffes. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MyMichelle skrev (39 minutter siden):

De gjør det fordi de ønsker å provosere, og er for feige til å ytre seg med ord. For da ville det blitt hatytring, og det kan straffes. 

Noe sånt, ja, enig.

• Liker 1
Skrevet

Hva med brenning av fyrstikker? Jeg har rødt hår og fregner og gråter innvendig hver gang noen tar opp Tiedemanns'en 😭

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MyMichelle skrev (10 timer siden):

Nei. Å brenne et flagg er en lovlig ytring. Å skrive et innlegg der man tar sterk avstand fra homofili, eller mener homofili er avskyelig, er ikke en hatytring.

• Liker 2
  • Nyttig 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
CAPS LOCK skrev (På 2.7.2022 den 23.17):

Ja. Hvis man eier gjenstanden som brennes, så skulle det bare mangle at man ikke kan brenne den. 

Nå kan ikke brenne det man eier hvorfor helst. Selvsagt av sikkerhetsmessige grunner. 

Skrevet

Det å brenne Pride-flagg, bibler, koraner eller generelt å ødelegge symbol som er viktige for andre, er idiotisk, forkastelig og jeg har ikke annet enn forakt for dem som gjør det. 

Men terskelen for at det skal være straffbart som hatefull ytring, er svært høy. 

Konteksten er viktig for om det er straffbart eller ikke:

Det å brenne pride-flagg i forbindelse med en demonstrasjon utenfor Stortinget, vil trolig ikke være straffbart som hatytring. Det er en politisk markering.

Dersom en gjeng samler seg for å brenne pride-flagget utenfor huset til bygdas eneste homofile par, vil det kunne være straffbart som hatytring.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gibralfaro skrev (På 2.7.2022 den 23.33):

Og?

Jeg er usikker på om noen burde rope så høyt om å bli krenket, om de selv blir så krenket av å se et flagg, at de ønsker å brenne det. Jeg tror ikke man kommer høyere krenkemessig enn å bli fornærmet av å se et flagg.

Skrevet
8 minutter siden, Helene1982 said:

Jeg er usikker på om noen burde rope så høyt om å bli krenket, om de selv blir så krenket av å se et flagg, at de ønsker å brenne det. Jeg tror ikke man kommer høyere krenkemessig enn å bli fornærmet av å se et flagg.

Hva så om noen blir krenket?

• Liker 1
Skrevet
Gibralfaro skrev (Akkurat nå):

Hva så om noen blir krenket?

Det plager ikke meg overhodet. Om noen blir så krenket av å se et flagg at de velger å kjøpe et flagg og brenne det: kjør på! Om jeg synes det er patetisk å bli så lett krenket? 100 %, men for all del … Jeg synes det er trist at vi har innbyggere som blir så lett krenket, og ikke respekterer ytringsfriheten, men hvis det er viktig for dem å brenne et flagg, vær så god.

Skrevet
4 minutter siden, Helene1982 said:

Det plager ikke meg overhodet. Om noen blir så krenket av å se et flagg at de velger å kjøpe et flagg og brenne det: kjør på! Om jeg synes det er patetisk å bli så lett krenket? 100 %, men for all del … Jeg synes det er trist at vi har innbyggere som blir så lett krenket, og ikke respekterer ytringsfriheten, men hvis det er viktig for dem å brenne et flagg, vær så god.

Da er vi ganske enige da. 👌

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...