AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #1 Skrevet 2. juli 2022 Det skal vel holde da? Anonymkode: 00188...04b
Rumle Skrevet 2. juli 2022 #2 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det skal vel holde da? Anonymkode: 00188...04b Hva skal du plante og hvor stor er krukken?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Skrevet 2. juli 2022 Rumle skrev (Akkurat nå): Hva skal du plante og hvor stor er krukken? Pelargonia. Den er 23 cm Anonymkode: 00188...04b
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #4 Skrevet 2. juli 2022 Jeg bruker alltid leca uansett og legger en duk over før jeg fyller med jord. Anonymkode: 3bc8a...bc2
Rumle Skrevet 2. juli 2022 #5 Skrevet 2. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Pelargonia. Den er 23 cm Anonymkode: 00188...04b Det går fint uten lecakuler, om det er stort hull og du er redd at jorden vil renne ut kan du legge noe over hullet, jeg bruker feks et lite tøystykke, bare pass på at det ikke er så tykt/brettet at det stopper vannet. Jeg pleier å blande litt perlite i jorden til pelargonia, sammen med langtidsvirkende gjødsel, men du trenger ikke noe av det i jorden for å plante i utgangspunktet. Endret 2. juli 2022 av Rumle
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #6 Skrevet 2. juli 2022 Skal du ha den stående på fat er det lurt å legge noe i bunnen uansett, så du ikke får røtter stående i vann og råtner nedenfra. Anonymkode: de394...293 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #7 Skrevet 2. juli 2022 Ville brukt leca uansett 👍 Anonymkode: 8e951...53b
skrue Skrevet 3. juli 2022 #8 Skrevet 3. juli 2022 Poenget med lecakuler er å hindre at røtter blir stående i vann. Det gjør de bare om det er en skål under der det ofte er vann. Å ha leca eller tilsvarende i bokser og kasser med hull nederst og der der ikke kan samles opp vann på utsiden er meningsløst. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #9 Skrevet 3. juli 2022 Når det ikke er en stor urne - så hadde jeg nok ikke kjøpt leca bare for en eller to potter om de uansett står slik at de får rent av seg. Men i tillegg til å hindre at røtter blir stående i vann - så er leca billigere enn god jord, og det er lettere å flytte store urner/potter om de har et lag leca i bunnen. Dersom du skal fylle på ny jord neste år, så trengs det også mindre. Anonymkode: bd745...9cd 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #10 Skrevet 3. juli 2022 jeg bruker potteskår istedet for leca. Gratis og miljøvennlig gjenbruk av potter som knuser. Anonymkode: fa368...690
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #11 Skrevet 3. juli 2022 Jeg har alltid litt avispapir brettet i flere lag i bunnen. Det holder en hel sommer, jorden forsvinner ikke ut hullet når jeg vanner. (nåtildags brukes reklame som er i avispapirkvalitet) Ellers er det lurt å lage "pølser" av lecakuler i strømpebukser. De fyller godt opp i digre krukker, krukkene blir lettere og man slipper å fylle på så mye jord. Disse lecakulepølsene gjenbrukes år etter år. Nylonstrømper er solide til den slags. Anonymkode: aba1e...1a6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå