Gå til innhold

Jeg er ufør, men noen (helt uforutsigbare) dager er jeg bedre. Ønsker å jobbe disse dagene - hvordan går jeg fram? (Bor ikke i Oslo)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne uforutsigbarheten var noe av grunnen til at jeg fikk innvilget uføretrygd i utgangspunktet. Jeg kan aldri love en arbeidsgiver noe som helst, jeg kan være dårlig i tre uker og frisk i to dager, dårlig annenhver dag eller plutselig i god form i to uker. Jeg hater det! ...Men nå, etter et år med uføretrygd holder jeg på å gå på veggen de gode dagene. Jeg ser på utlyste stillinger og alle har (selvsagt) krav til oppmøte, krav til arbeidstid og lignende. Jeg prøvde tross sykdom under arbeidsevnevurderingen, med uføretrygd som resultat.

Jeg har snakket med NAV, de sier at dersom jeg ønsker, kan de sette meg i arbeidstrening. Jeg trenger ikke arbeidstrening, jeg vet godt hvordan man er på jobb, hvordan man oppfører seg og hva som kreves av en. Jeg bare er ikke frisk nok til å få til dette konsekvent. NAV kan ikke tilby meg noe annet nå, sier de - bortsett fra å la meg hospitere hos en bedrift for enten ingen lønn ekstra, eller luselønn. Nei takk, da vil jeg heller finne en jobb med normal lønn og trekke den av uføretrygden. Jeg vil ikke være noe special case utover det åpenbare. Jeg vil at så få som mulig skal vite at jeg er ufør - helst ingen, om mulig. Folk snakker på arbeidsplasser, og ser fort ned på en, dette har jeg erfart da jeg gikk på AAP.

Her er det jeg tenker om jobb/mine evner så langt:
- Jeg kunne jobbet et sted dersom jeg bare kunne dukke opp der, utføre en oppgave/være der noen timer og dra igjen. Finnes sånne steder? 
- Jeg kan jobbe hjemmefra med tekst/språk, grafisk design, leksehjelp. Jeg kan ikke (og har prøvd å forstå!) tall, koding.
- Jeg kan godt snakke med/hjelpe mennesker, men ikke salg. Jeg virkelig, virkelig hater salg. Føler jeg lurer folk, og nekter å legge innsats i sånt. 
- Jeg kan godt gjøre fysiske ting, gitt at dagen er god.
- Jeg har lappen og kan ta meg til steder uten problem. Kan disponere bil i jobb såfremt drivstoff/bom betales av arbeidsgiver, ellers har jeg ikke råd. 
- Jeg har ingen fullført utdannelse, sykdommen tok lenge før siste eksamen, dessverre. 

Hva tenker du? Hva kan jeg gjøre, hvor kan jeg bidra? Beklager hvis jeg virker kresen, men utover dette med salg er det ikke snakk om preferanser, men behov. Jeg har virkelig prøvd å fungere utenom disse behovene, uten suksess. 

Anonymkode: 4423a...df2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnevakt noen timer? Småjobber? Vaske bil, måke snø....

Anonymkode: ff11f...5c2

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å være frivillig?

Anonymkode: bb52f...cee

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Denne uforutsigbarheten var noe av grunnen til at jeg fikk innvilget uføretrygd i utgangspunktet. Jeg kan aldri love en arbeidsgiver noe som helst, jeg kan være dårlig i tre uker og frisk i to dager, dårlig annenhver dag eller plutselig i god form i to uker. Jeg hater det! ...Men nå, etter et år med uføretrygd holder jeg på å gå på veggen de gode dagene. Jeg ser på utlyste stillinger og alle har (selvsagt) krav til oppmøte, krav til arbeidstid og lignende. Jeg prøvde tross sykdom under arbeidsevnevurderingen, med uføretrygd som resultat.

Jeg har snakket med NAV, de sier at dersom jeg ønsker, kan de sette meg i arbeidstrening. Jeg trenger ikke arbeidstrening, jeg vet godt hvordan man er på jobb, hvordan man oppfører seg og hva som kreves av en. Jeg bare er ikke frisk nok til å få til dette konsekvent. NAV kan ikke tilby meg noe annet nå, sier de - bortsett fra å la meg hospitere hos en bedrift for enten ingen lønn ekstra, eller luselønn. Nei takk, da vil jeg heller finne en jobb med normal lønn og trekke den av uføretrygden. Jeg vil ikke være noe special case utover det åpenbare. Jeg vil at så få som mulig skal vite at jeg er ufør - helst ingen, om mulig. Folk snakker på arbeidsplasser, og ser fort ned på en, dette har jeg erfart da jeg gikk på AAP.

Her er det jeg tenker om jobb/mine evner så langt:
- Jeg kunne jobbet et sted dersom jeg bare kunne dukke opp der, utføre en oppgave/være der noen timer og dra igjen. Finnes sånne steder? 
- Jeg kan jobbe hjemmefra med tekst/språk, grafisk design, leksehjelp. Jeg kan ikke (og har prøvd å forstå!) tall, koding.
- Jeg kan godt snakke med/hjelpe mennesker, men ikke salg. Jeg virkelig, virkelig hater salg. Føler jeg lurer folk, og nekter å legge innsats i sånt. 
- Jeg kan godt gjøre fysiske ting, gitt at dagen er god.
- Jeg har lappen og kan ta meg til steder uten problem. Kan disponere bil i jobb såfremt drivstoff/bom betales av arbeidsgiver, ellers har jeg ikke råd. 
- Jeg har ingen fullført utdannelse, sykdommen tok lenge før siste eksamen, dessverre. 

Hva tenker du? Hva kan jeg gjøre, hvor kan jeg bidra? Beklager hvis jeg virker kresen, men utover dette med salg er det ikke snakk om preferanser, men behov. Jeg har virkelig prøvd å fungere utenom disse behovene, uten suksess. 

Jeg er ansatt i PVS som er et vikarbyrå for barnehage og skole. Der fører jeg opp tilgjengeligheten min på en kalender så kan de kontakte meg de dagene jeg har skrevet jeg kan jobbe. Kan også oppdatere tilgjengeligheten på dagen, slik at jeg kan se an formen min. Så kan jeg si ja eller nei når de tilbyr noe. Vet ikke om det er noe som kunne passet for deg?

Anonymkode: d202c...8d1

• Liker 1
Skrevet

Ringevikar i en barnehage? Da kan du takke ja eller nei alt etter hvordan dagsformen er 🙂 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva med å være frivillig?

Anonymkode: bb52f...cee

TS her:
Frivillig er ikke jobb, og man tjener ikke penger der. Jeg vil tjene mine 40 000 ekstra i tillegg til trygden, og blir det mer vil jeg trekke det av. Jeg har vært frivillig masse tidligere, da jeg var frisk - og jeg hadde det veldig fint da, og fikk gjort mye. Men det er ikke det jeg trenger å gjøre nå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
IramnnA skrev (Akkurat nå):

Ringevikar i en barnehage? Da kan du takke ja eller nei alt etter hvordan dagsformen er 🙂 

Hm! Så små barn er litt vel små for meg (mye skriking gjør meg veldig sliten veldig fort), men kan man være ringevikar på barne- eller ungdomsskoler? Hva gjør man i så fall da? Jeg har jo som sagt ikke fullført utdannelse, men jeg er rimelig stødig i alle fag unntatt matte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skal godt gjøres å tjene bra som snømåker i juli 

Anonymkode: ffb16...7a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ansatt i PVS som er et vikarbyrå for barnehage og skole. Der fører jeg opp tilgjengeligheten min på en kalender så kan de kontakte meg de dagene jeg har skrevet jeg kan jobbe. Kan også oppdatere tilgjengeligheten på dagen, slik at jeg kan se an formen min. Så kan jeg si ja eller nei når de tilbyr noe. Vet ikke om det er noe som kunne passet for deg?

Anonymkode: d202c...8d1

Oioi, dette er veldig interessant, faktisk. Jeg har vært utenfor arbeidsmarkedet så lenge at jeg ikke visste hvor jeg skulle starte, engang. Hvis man kan oppdatere tilgjengelighet på dagen, er det jo faktisk perfekt! 
...Men funker det, liksom? Får du mye jobb på den måten, hvis du bare ser an dag for dag og ikke kan ta avgjørelser for lengre perioder?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barnevakt føler jeg meg rett og slett litt... gammel til? Jeg er snart 30, liksom. Ville følt meg rar om jeg gjorde noe jeg drev med i nabolaget da jeg var 13. Finnes det noen oversikt over slike småjobber?
Beklager dumme spørsmål, har ikke jobbet siden før studiene, begynner å bli nærmere ti år siden. 

Vaske bil og måke snø er også tenåringsjobber. Det sier jeg ikke bare for å indikere at jeg ikke har lyst - men også fordi folk som regel ha en eller annen tenåring som gjerne gjør den jobben for en tohundrelapp. Tviler på at de gidder å ansette en uføretrygdet 30-åring til å måke snø. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Start noe for deg selv så kan du jobbe når du føler for det? Samboeren min gjør det, han kjøper materialer på finn, lager ting og selger videre. Han får inn ca 40000 - 50000 i året på det (men hobby han ikke trenger skatte av da). 

Jeg kjøper selv en del gaver og interiør på etsy, bla. kopper og ting med navn og bilder på - aner ikke hva slags utstyr som trengs men det hadde vært litt moro å kunne. 

Anonymkode: 23b4d...789

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnevakt føler jeg meg rett og slett litt... gammel til? Jeg er snart 30, liksom. Ville følt meg rar om jeg gjorde noe jeg drev med i nabolaget da jeg var 13. Finnes det noen oversikt over slike småjobber?
Beklager dumme spørsmål, har ikke jobbet siden før studiene, begynner å bli nærmere ti år siden. 

Vaske bil og måke snø er også tenåringsjobber. Det sier jeg ikke bare for å indikere at jeg ikke har lyst - men også fordi folk som regel ha en eller annen tenåring som gjerne gjør den jobben for en tohundrelapp. Tviler på at de gidder å ansette en uføretrygdet 30-åring til å måke snø. 

Barnevakt er da ikke rart?? Du får ikke sysselsatt deg, ville ikke du bidra da, må ikke være så kresen

• Liker 10
Skrevet

Utfordringen her er forutsigbarheten. De fleste som betaler deg for arbeid forventer en viss forutsigbarhet i retur.

Selv en barnehage forventer en viss forutsigbarhet på ringevikarer. Dersom det aldri passer når de ringer havner du nok fort langt ned på listen.

Det beste alternativet jeg ser er å starte noe for deg selv. Da kan du i det minste sette egne premisser og styre mengden selv. Men du må fortsatt levere om du skal ha kunder.

Men vil du dette for å ha noe å gjøre (som du skriver i første innlegg), eller for pengene som du har dratt frem nå? Viktig å avklare dette først tenker jeg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du ikke har noen utdanning eller yrkes erfaring må du jo nesten ta jobber uten krav til utdanning, da blir det jo assistent jobber innen bhg/skole/helse, eller div små jobber. 

Anonymkode: 6cb55...493

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du er ute etter da? Om du ikke vil jobbe med små barn, ta småjobber i nabolaget eller sitte barnevakt? Hva har du kompetanse til? De aller fleste jobber krever at du møter opp til avtalte tider og får gjort det som er avtalt. Hvis du ikke klarer det kan du evt starte for deg selv. Eller så er frivillig arbeid fint for å fylle dagene, selvom du i utgangspunktet ikke er interessert i det.

Anonymkode: ea68f...9f3

• Liker 4
Skrevet

Du har ingen utdannelse, du har knapt jobbererfaring og en fullstendig uforutsigbar form og tilgjengelighet - det lureste du kan gjøre er å takke ja til hospiteringen NAV vil tilby og faktisk få deg litt erfaring, da har du noe å vise til senere, og får kanskje noen nyttige kontakter i tillegg. Sånn ting er nå vil du havne bakerst i stort sett alle køer, også som ringevikar. Når du i tillegg er så kresen, vil du neppe komme noen vei uten å få noe erfaring å kunne sette på cven. Du vil kanskje ikke tjene noe med det første, men det vil lønne seg på sikt

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hm! Så små barn er litt vel små for meg (mye skriking gjør meg veldig sliten veldig fort), men kan man være ringevikar på barne- eller ungdomsskoler? Hva gjør man i så fall da? Jeg har jo som sagt ikke fullført utdannelse, men jeg er rimelig stødig i alle fag unntatt matte. 

Ja det går an. Hvis du går på acapedia sine sider så kan du krysse av på hvor du er interessert i å jobb på søknaden. 

Anonymkode: ff347...878

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Start noe for deg selv så kan du jobbe når du føler for det? Samboeren min gjør det, han kjøper materialer på finn, lager ting og selger videre. Han får inn ca 40000 - 50000 i året på det (men hobby han ikke trenger skatte av da). 

Jeg kjøper selv en del gaver og interiør på etsy, bla. kopper og ting med navn og bilder på - aner ikke hva slags utstyr som trengs men det hadde vært litt moro å kunne. 

Anonymkode: 23b4d...789

Jeg har faktisk prøvd dette, og har mange tanker om hvordan jeg kan fortsette med det. Jeg sliter litt med å holde koken, da. Jeg føler at så fort jeg prøver å være kreativ for penger, vet jeg ikke helt hva jeg skal lage og blir bare sittende. Jeg har riktignok kreative evner, så prøver å finne en måte å "løsne" dette på, så det går av seg selv og jeg ikke blir sittende og føle at hjernen er helt tom for idéer. Hvordan motiverer samboeren din seg? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde brukt de gode dagene på å få meg en utdanning. På den måten har du vesentlig bedre muligheter til å få en deltidsjobb som kan tilpasse seg din helsesituasjon.

Selv jobber jeg 20% med noe av den samme problematikken - jeg vet aldri når jeg kan jobbe. Dermed her jeg fått ordnet en stilling hvor jeg jobber når jeg har mulighet, og ingen blir sure om jeg blir "offline" i en uke eller så.

Jeg tviler på at jeg hadde fått en tilsvarende jobb uten bakgrunnen min, med samme vilkår. Når man jobber i en bransje hvor det er mangel på folk, så blir det plutselig greiere å få til noe slikt.

Anonymkode: 8cf6c...dd0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde å få en slik "jobb" via NAV. Er like ustabil i formen som deg, men lengtet veldig etter litt å gjøre. Mest for å være ute blant folk. Er utdannet innen kontor, med 20 års erfaring. Mitt NAV-kontor mente at dette ikke lot seg gjøre. Jeg hadde en super ide om å kunne hjelpe til på kommunehuset her, med sentralbord, post, og hva som helst. Ligger i kort gangavstand fra meg, og jeg hadde klart noen dager i mnd. Vet at de som jobber der har det kjempetravelt. Men ble ikke noe da.

Anonymkode: 1c437...6fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...