AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #1 Skrevet 2. juli 2022 Jeg har to hagehortensia, som i utgangspunktet hadde fin lilla farge. Etter noen dager hos meg er de nå helt uten farge? Hva gjør jeg galt? De får ikke for mye/lite vann og de står sånn at de får litt sol på seg i løpet av dagen. Nå er de helt grå/beige. Kan de reddes og hvordan? Anonymkode: 47f7c...b5e
Million Skrevet 2. juli 2022 #2 Skrevet 2. juli 2022 (endret) Hva slags jord bruker du til dem? Hortensia er en surjordsplante, og skifter farge og kan mistrives om de kommer i feil jord (i vanlig jord og ikke surjord). Det høres ut som det er dette som kan ha skjedd med din. Dra på hagesenteret og se etter/spør etter surjord, som f.eks rhododendronjord. Kjøp den mengden du trenger. Har du ikke eget surjordsbed til hortensiaene, ville jeg plantet den i en svær potte med spesialjorden den trenger, for at jorden skal holde seg slik den trives med. Eventuelt kan du grave et stort hull i bakken, fjerne jorden, fôre innsiden (bare sidene, ikke bunnen, for å sikre avrenning) med sort plast og så fylle hullet med surjord før du planter hortensiaene. Dette gjør at surjorda ikke blander seg med den vanlige jorden, og du får et separat surjordsbed i miniatyr. Endret 2. juli 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Skrevet 2. juli 2022 Tusen takk for svar. Da skal jeg dra på hagesenter med en gang og se etter surjord 🙂 Anonymkode: 47f7c...b5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå