Gå til innhold

Når man skal kjøpe øl fra butikk og få det hjemkjørt, viser man alltid leg. da?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når en handler over disk i butikk så trenger man jo ikke det, for de ser at en er gammel nok. Jeg liker ikke tanken på å la alle disse sjåførene få se personnummeret mitt. Jeg håper det er slik at om de er i tvil, vis leg. Ser man voksen ut, leveres bare varene på døra og handelen er gjort. Noen som vet? 

Anonymkode: 1cc0b...cfe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min leverer varer hjem for meny. Om noen har bestilt varer med aldersgrense så er han nødt til å krysse av på mobilen sin at det har blitt fremvist legitimasjon, og de er visst ganske strenge på det.

Anonymkode: 788a5...0b1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at du oppgir riktig grunn til skepsis her. Du fremstår som for ung.

Men ja, du skal vise leg. 

Anonymkode: 90b2c...04b

• Liker 2
Skrevet

Du må høre med butikken hvilke regler som gjelder for din kommune, for det er kommunen som bestemmer om butikken/firmaet kan levere ut alkohol sammen med andre varer.

Du må vise legitimasjon så lenge du ikke er over 25år eller ser eldre ut, om ingen eldre/med gyldig legitimasjon er tilstede ved utlevering så tas alkoholen med tilbake og pengene refunderes. Varene må også bestilles og leveres innen lovlig salgstidspunkt for alkohol altså 09.00- 20.00 på hverdag, 09.00- 18.00 på lørdag og dager før helligdag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tviler på at du oppgir riktig grunn til skepsis her. Du fremstår som for ung.

Men ja, du skal vise leg. 

Anonymkode: 90b2c...04b

Takk for komplimentet. Tvil så mye du vil. Min grunn er reell og jeg vet ikke, derfor spør jeg.  ;) 

Mt3 skrev (1 time siden):

Du må høre med butikken hvilke regler som gjelder for din kommune, for det er kommunen som bestemmer om butikken/firmaet kan levere ut alkohol sammen med andre varer.

Du må vise legitimasjon så lenge du ikke er over 25år eller ser eldre ut, om ingen eldre/med gyldig legitimasjon er tilstede ved utlevering så tas alkoholen med tilbake og pengene refunderes. Varene må også bestilles og leveres innen lovlig salgstidspunkt for alkohol altså 09.00- 20.00 på hverdag, 09.00- 18.00 på lørdag og dager før helligdag. 

Ja, jeg har lest dette, men lurte på hvordan det fungerte i praksis og om noen hadde erfaring å dele her. Takk for innspill. 

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke vise dem personnummeret ditt?! Hva i alle dager, tror du folk går rundt og husker det på alle de sjekker leg på? 😂

Anonymkode: d5712...b5b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenk så fint det hadde vært om folk svarte ordentlig på et skikkelig spørsmål, istedenfor å lire av seg tull og tøys. 

Skrevet

De skal sjekke legitimasjon. Så om noen velger å ikke sjekke så er det brudd på rutinen. Men hva hver enkelt sjåfør/den som leverer gjør er vanskelig å si. Vil tro de fleste er lojale mot rutiner og sjekker leg. Men så finnes det sikkert en og annen som ikke gjør det. 

AnonymBruker
Skrevet

Bestiller mat, øl og tobakk ukentlig via Oda appen og har aldri vist noe form for legitimasjon.

Anonymkode: 72de2...36e

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vist dersom jeg er hjemme, ser vel ut som jeg er gammel nok. De få gangene jeg ikke har vært hjemme og bedt dem sette utenfor har det blitt problemer. Har måttet be nabo komme å vise meg og ta imot varene

Anonymkode: 00a78...4c7

AnonymBruker
Skrevet

De skal men fult mulig de dropper de når de ser deg. På like linje med butikken. 

Anonymkode: 9c263...67b

Skrevet

Jeg bestiller ofte fra meny om jeg skal ha middagsgjester eller bursdag/julebord hjemme (har ikke bil og bor i storby) jeg fylte 30 i år og har alltid måtte vise legitimasjon 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Bestiller mat, øl og tobakk ukentlig via Oda appen og har aldri vist noe form for legitimasjon.

Anonymkode: 72de2...36e

Man trenger ikke å vise leg dersom man ser gammel nok ut. 

Anonymkode: 5730e...000

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...