AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #1 Del Skrevet 2. juli 2022 Hei Vurderer å få meg hund og en av rasene jeg vurderer sterkt er hvit gjeterhund. Har lest om rasen på NKK og der sto det at det i dag er store forskjeller mellom schæferhund og hvit gjeterhund, både mentalt og eksteriørt. Noen som vet hva disse store forskjellene er? Anonymkode: ec20d...046 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 2. juli 2022 #2 Del Skrevet 2. juli 2022 Hvit gjeterhund har mildere temperament. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Del Skrevet 2. juli 2022 Vil tro hvit gjeterhund har ett mildere gemytt. Har en slik selv, men ingen erfaring med schæfer. Men min hund er mild, riktignok trengte han en stødig oppdragelse som ung, og kunne innimellom være litt stri? Vet ikke om jeg kan bruke det ordet heller, men han testet ofte grenser. Aldri sint eller vanskelig, bare litt selektiv hørsel. Som voksen er han den flotteste hunden jeg vet om, stor som en isbjørn men snill som dagen er lang. Enorm tålmodighet med barn, elsker å leke, så lydig at han ikke har hatt bånd på på mange år. Snill med alle andre hunder han må omgåes, men oppsøker aldri hunder eller mennesker han ikke kjenner. Om alle av den rasen er som min kan den virkelig anbefales😄 Anonymkode: 630b0...a76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #4 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil tro hvit gjeterhund har ett mildere gemytt. Har en slik selv, men ingen erfaring med schæfer. Men min hund er mild, riktignok trengte han en stødig oppdragelse som ung, og kunne innimellom være litt stri? Vet ikke om jeg kan bruke det ordet heller, men han testet ofte grenser. Aldri sint eller vanskelig, bare litt selektiv hørsel. Som voksen er han den flotteste hunden jeg vet om, stor som en isbjørn men snill som dagen er lang. Enorm tålmodighet med barn, elsker å leke, så lydig at han ikke har hatt bånd på på mange år. Snill med alle andre hunder han må omgåes, men oppsøker aldri hunder eller mennesker han ikke kjenner. Om alle av den rasen er som min kan den virkelig anbefales😄 Anonymkode: 630b0...a76 glemte å legge til at han er en passelig dårlig vakthund🤣 der tror jeg schæfer er "bedre". Han har også godt ekstriør, ikke den dårlige ryggen og bakparten som schæferen sliter med. Anonymkode: 630b0...a76 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #5 Del Skrevet 2. juli 2022 Jeg tror du har mye større sjanser for å få en hund med god helse om du velger den hvite fremfor schæferen. De sistnevnte har jo bare gått nedoverbakke, bokstavelig talt mtp bakparten deres, i mange år. Anonymkode: c998d...d7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #6 Del Skrevet 2. juli 2022 Hvit gjeter sliter bla. med en del tann-, fordøyelse- og allergiproblemer. Schæfer sliter en del med hofte- og ryggproblemer, med mindre man går for brukslinjer. Det er også en del nervøsitet hos hvit gjeter, tidligere skulle de være reserverte i følge rasestandar, det er endret, men det tar tid å endre det mentale hos en rase. Den har mye mindre genpool enn schæfer. Anonymkode: 212ef...e72 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 2. juli 2022 #7 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvit gjeter sliter bla. med en del tann-, fordøyelse- og allergiproblemer. Schæfer sliter en del med hofte- og ryggproblemer, med mindre man går for brukslinjer. Det er også en del nervøsitet hos hvit gjeter, tidligere skulle de være reserverte i følge rasestandar, det er endret, men det tar tid å endre det mentale hos en rase. Den har mye mindre genpool enn schæfer. Anonymkode: 212ef...e72 👆 Selv ville jeg styrt unna både hg og eksteriør schæfer. En bruksschæfer igjen, kan gjerne bli "litt mye hund" for de fleste. Hovawart, Beauceron og enkelte linjer fra Dobermann kan være et godt alternativ for en stabil familie/brukshund. For de som har planer om å bruke hunden aktivt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M71 Skrevet 3. juli 2022 #8 Del Skrevet 3. juli 2022 15 hours ago, Troyamin said: 👆 Selv ville jeg styrt unna både hg og eksteriør schæfer. En bruksschæfer igjen, kan gjerne bli "litt mye hund" for de fleste. Hovawart, Beauceron og enkelte linjer fra Dobermann kan være et godt alternativ for en stabil familie/brukshund. For de som har planer om å bruke hunden aktivt. Aktivt bruk er nok å foretrekke ja for både hvite gjetere, schæfere og de andre hundene Troyamin nevner. Selv eier av en beauceron og vi har gått sporing, agility og mye lydighet. De krever mye, men de gir også mye tilbake . Eldre dame nå så vi har giret ned en del, men hun elsker fortsatt å få utfordringer og lange sykkelturer i skogen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå