Gjest Frøken supposed to be flink Skrevet 15. november 2005 #1 Del Skrevet 15. november 2005 Hei, Jeg er 31 år, ingen barn, single, har et hovedfag (ikke naturvitenskapelig), er ambisiøs, jobber med konsulent/rådgivning/administrasjon i offentlig sektor (kommune), er utadvendt og har bodd i utlandet tidligere. Er både tålmodog, noe kreativ og noe selgeraktig og opptatt av resultater - og ikke minst, mennesker. Så til spørsmålet: jeg leter på nett men finner ingen norske "nettverk" og sider for det..jeg ønsker å jobbe i London eller i en annen engelskspråklig storby. Jeg ser etter arebid innen administrasjon, konsulentvirksomhet, en blanding av innadvendt og utadvendt jobbing, der en kan planlegge, analysere litt, samtidig som en driver med ulike prosjekter og leder dem fram til sluttresultat. Noe slikt. Hvordan skaffer man seg en jobb i London? Hvordan foregår en slik prosess? Jeg er jo klar over at det finnes mange arbeidsbemanningsbyråer i Storbrittania men hvordan skal en norsk søker kunne utmerke seg i konkurranse med briter? Min engelsk er meget bra/omtrent flytende men sammenliknet med en innfødt hører en med en gang hvem som ikke er etnisk brite. Løsningen ligger kanskje i å jobbe for en norsk bedrift eller selskap i London, men hvordan får man til det uten å jobbe der fra før av? Og jobber man der fra før av er det ingen garanti at man kan bli overflyttet til London med det første. UDs aspirantopptak kan jeg dessverre bare glemme, det er sjansene marginalt urealistiske. Fredskorpset kan jeg bare glemme, de har partnere som jobber idealistisk i fattige land. Finnes det andre utveier for meg? *Håper på svar og venter i spenning* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 15. november 2005 #2 Del Skrevet 15. november 2005 Jeg er jo klar over at det finnes mange arbeidsbemanningsbyråer i Storbrittania men hvordan skal en norsk søker kunne utmerke seg i konkurranse med briter? Min engelsk er meget bra/omtrent flytende men sammenliknet med en innfødt hører en med en gang hvem som ikke er etnisk brite. ← Ditt fortrinn er ikke at du er flink til å prate engelsk, men at du er bedre til å prate norsk og at du er fra Norge. Iallfall i en internasjonal by som London. Det finnes nok flere internasjonale bedrifter der som jobber opp mot Norge/Skandinavia og ser verdien i ha skandinaviere i stallen sin. Hva med å heller oppsøke internasjonale selskap i Norge som har baser i London? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #3 Del Skrevet 16. november 2005 Ah..har ikke tenkt på det på den måten. Takk skal du ha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svusj Skrevet 17. november 2005 #4 Del Skrevet 17. november 2005 UDs aspirantopptak kan jeg dessverre bare glemme, det er sjansene marginalt urealistiske. ← Hvorfor glemme det? Du sier jo selv at du er dyktig, og har du først den bakgrunnen / utgangspunktet som kreves, kan du fort bli kalt inn til skriftlig prøve og deretter intervju. Og er du først kommet så langt, er det dine prestasjoner DER OG DA som er viktige. Du kommer i alle fall ikke inn om de ikke prøver, det er dårlig med headhunting til aspirantkurset;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #5 Del Skrevet 17. november 2005 Hvorfor glemme det? Du sier jo selv at du er dyktig, og har du først den bakgrunnen / utgangspunktet som kreves, kan du fort bli kalt inn til skriftlig prøve og deretter intervju. Og er du først kommet så langt, er det dine prestasjoner DER OG DA som er viktige. Du kommer i alle fall ikke inn om de ikke prøver, det er dårlig med headhunting til aspirantkurset;) ← Vel, kanskje det. Jeg kan jo forsøke. Men jeg har ikke A på min hovedfagsoppgave, for å si det slik. Dessuten vet jeg at det er enorm konkurranse, alle knives jo om å bli plukket ut. Aspirantnemda velger også ut etter fagområder, som kan variere fra år til år. Siv.økonom, jurist, statsviter, sos.økonom, sosialantropolog, osv. de satser på noen svært få innen hvert fag. Jeg vet jo at jeg er flink, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få standardskjemaet og levnetsbeskrivelsen til UD til å se ut som om de vil kalle meg inn. Når veldig mange søker og alle skjemaene er svært standariserte, er det kanskje ikke lett å skille seg ut. Kanskje min alder og erfaring kan være en styrke (?) - eller en svakhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 18. november 2005 #6 Del Skrevet 18. november 2005 Jeg har aldri soekt jobb i London, men jeg ville sendt soeknad til de bedriftene du vil jobbe for aa foelge opp med telefon og spoerre om et moete. Det finnes ogsaa en norsk klubb her borte som du kanskje kunne kontakte? Kanskje du kan moete noen som jobber et sted der de leter etter folk. Jeg har erfart at man kan komme langt med kontakter! Jeg ville ikke bekymret meg for engelsken. London er en internasjonal storby med folk fra alle verdens hjoerner; mange med langt daarligere engelsk enn deg, det kan du vaere sikker paa! Det viktigste er hvordan du presenterer deg - oppfoersel og "attitude" og kommunikasjonsevner! Lykke til! Hilsen en som jobber i Skottland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2005 #7 Del Skrevet 19. november 2005 Takk! Jeg kan jo gi det et forsøk i det minste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå