Gå til innhold

Hvorfor har folk bestilt reise med SAS og så klager til media?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man har jo visst i lang lang tid at det kunne bli pilotstreik i SAS. Likevel har folk bestilt reiser og klager så til media at flyet blir utsatt/kansellert. 

F. Eks å skulle i et bryllup, hvor det er litt viktig at man rekker vielsen, og ikke kommer noen dager senere, hvorfor har man da bestilt med SAS? 

Det er kjipt selvfølgelig, men dette har folk selv tatt sjansen på. 

Anonymkode: 545cb...5e8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange har bestilt for lenge siden! Vi bestilte i desember….. Tror du alle har bestilt siste måneden?

Anonymkode: c7a95...d41

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det kunne like godt vært streik Norwegian….

• Liker 4
Skrevet

Ja det synes jeg og er rart, det er jo fly streik hvert år på denne tiden føles det som. Men det er vel ikke bare sas som risikerer streik? Virker litt rart at du er så fokusert på sas, når Norwigen er like usikre. Uanset så er lønnsforhandlinger og streik viktige om vi ønsker å opprettholde velferdssamfunnet, blir tullete når folk snaker som om ferien deres er viktigere en folks arbeidsvilkår.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange har bestilt for lenge siden! Vi bestilte i desember….. Tror du alle har bestilt siste måneden?

Lønnsforhandlinger (og eventuelt påfølgende de streik) skjer vel omtrent på samme tid hvert år, så man vet jo at det er en fare for streik på denne tiden uansett når man bestiller billettene.  

• Liker 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (6 minutter siden):

Ja det synes jeg og er rart, det er jo fly streik hvert år på denne tiden føles det som. Men det er vel ikke bare sas som risikerer streik? Virker litt rart at du er så fokusert på sas, når Norwigen er like usikre. Uanset så er lønnsforhandlinger og streik viktige om vi ønsker å opprettholde velferdssamfunnet, blir tullete når folk snaker som om ferien deres er viktigere en folks arbeidsvilkår.

SAS har jo fått tyn hele denne våren pga kansellerte avganger. Ikke nilest alt som er skrevet, men det kan se ut som manglende personell er en gjenganger. 

Under pandemien ble hundrevis av piloter/ansatte oppsagt med lovnad om å få tilbake stillingen sin når pandemien var over. Det SAS gjorde var å opprette to datterselskaper og kunne dermed forandre på stilingsinnstruks og arbeidsvilkår.

Skrevet
Vimsepims skrev (2 minutter siden):

SAS har jo fått tyn hele denne våren pga kansellerte avganger. Ikke nilest alt som er skrevet, men det kan se ut som manglende personell er en gjenganger. 

Under pandemien ble hundrevis av piloter/ansatte oppsagt med lovnad om å få tilbake stillingen sin når pandemien var over. Det SAS gjorde var å opprette to datterselskaper og kunne dermed forandre på stilingsinnstruks og arbeidsvilkår.

Har ikke bilder alt jeg heller, men det finnes vel ingen garanti for at norwigen ikke streiker? Synes jeg husker det har vært mye streik hos de også opp igjennom åra. 

AnonymBruker
Skrevet

Folk bestiller reisen månedsvis i forkant, dessuten er jo ikke folk synske heller og vet hva som vil skje selv om det er streik.

Min sønn og kompiser har nå sittet i 2 dager på diverse flyplasser for å komme seg på tur.

Istedenfor å reise fra A til B med direktefly som var planlagt, så har de nå vært innom 5 forskjellige flyplasser i 3 forskjellige land og enda ikke kommet frem, fordi de hele tiden blir ombooket på nye fly, og så blir de avgangene forsinket eller kansellerte igjen.😑

Anonymkode: 92ebf...84b

Gjest Albbas
Skrevet (endret)

Det er jo ikke streik som er problemet med SAS (ennå) men haugevis av kansellerte avganger pga for lite personell/sykdom. Skulle folk for flere måneder siden forutsett at SAS har dårligere tilgang på personale enn andre? 

Endret av Albbas
AnonymBruker
Skrevet

SAS-pilotene sendte ut streikevarsel 9.juni. De aller fleste som skal ut og reise i sommer bestiller tidligere enn det. At de sendte ut streikevarsel tre uker før de varslet at streiken ville starte, altså 29.juni, vil ikke jeg betegne som "lang lang tid". 

Anonymkode: c0141...20a

• Liker 4
Skrevet
Pippi Lotta skrev (På 2.7.2022 den 11.28):

Lønnsforhandlinger (og eventuelt påfølgende de streik) skjer vel omtrent på samme tid hvert år, så man vet jo at det er en fare for streik på denne tiden uansett når man bestiller billettene.  

Det er vel ikke unormalt at folk vil reise på ferie i fellesferien? Spesielt etter to år med pandemi der mulighetene for reising har vært sterk begrenset. 

Skrevet
ti10 skrev (1 time siden):

Det er vel ikke unormalt at folk vil reise på ferie i fellesferien? Spesielt etter to år med pandemi der mulighetene for reising har vært sterk begrenset. 

Hvorfor skulle det være unormalt? 

Skrevet
Pippi Lotta skrev (2 timer siden):

Hvorfor skulle det være unormalt? 

Akkurat, det er ikke unormalt. Men  jeg fikk inntrykk av at du ikke har forståelse for at folk er frustrerte over at de ikke får reist på ferie?

Pippi Lotta skrev (På 2.7.2022 den 11.28):

Skrevet
ti10 skrev (47 minutter siden):

Akkurat, det er ikke unormalt. Men  jeg fikk inntrykk av at du ikke har forståelse for at folk er frustrerte over at de ikke får reist på ferie?

Selvfølgelig er det frustrerende å få ferieplanene forstyrret, men det betyr ikke at det er overraskende når man bestiller billetter mitt i forhandlings (og streike) tiden. Det er vanlig å ta sjansen på at det ikke blir streik, så er det selfølgelig irriterende når man «tapper» å d blir streik. 

Pippi Lotta skrev (På 2.7.2022 den 11.26):

Uanset så er lønnsforhandlinger og streik viktige om vi ønsker å opprettholde velferdssamfunnet, blir tullete når folk snaker som om ferien deres er viktigere en folks arbeidsvilkår.

AnonymBruker
Skrevet

Halleluja 😇

Etter snart 40 t på reise i samme habitt som da vi dro hjemmefra, og med fett bustete hår og grå i trynet etter kun 3 t søvn fra vi reiste fra Flesland-Stockholm-Oslo-Palma-Alicante har vi nå landet og venter på å gå ut av flyet!

Jeg trodde aldri at dette øyeblikket skulle komme🤩

Om en time er vi i leiligheten og jeg skal ta på meg bikinien og gå ned og legge meg på stranden, hvile og høre på bølgene.🏖

Takk for alle oppmuntrende råd og tips fra dere som har svart meg.

Jeg ønsker dere en flott sommer🌞

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Halleluja 😇

Etter snart 40 t på reise i samme habitt som da vi dro hjemmefra, og med fett bustete hår og grå i trynet etter kun 3 t søvn fra vi reiste fra Flesland-Stockholm-Oslo-Palma-Alicante har vi nå landet og venter på å gå ut av flyet!

Jeg trodde aldri at dette øyeblikket skulle komme🤩

Om en time er vi i leiligheten og jeg skal ta på meg bikinien og gå ned og legge meg på stranden, hvile og høre på bølgene.🏖

Takk for alle oppmuntrende råd og tips fra dere som har svart meg.

Jeg ønsker dere en flott sommer🌞

Ts

Nå ser jeg at jeg har skrevet i feil innlegg😃 Jeg er så innmari trøtt etter to døgn på reise, så jeg blandet sammen min egen tråd og denne🙈

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 11.20):

Man har jo visst i lang lang tid at det kunne bli pilotstreik i SAS. Likevel har folk bestilt reiser og klager så til media at flyet blir utsatt/kansellert. 

F. Eks å skulle i et bryllup, hvor det er litt viktig at man rekker vielsen, og ikke kommer noen dager senere, hvorfor har man da bestilt med SAS? 

Det er kjipt selvfølgelig, men dette har folk selv tatt sjansen på. 

Anonymkode: 545cb...5e8

Det er du som ikke har fulgt med i media. Gjennom hele pandemien så er det norwegian som har blitt slaktet i media og spådd en konkurs. Sas ble knapt nevnt, sammenlignet med norwegian. 
Jeg vet ikke med deg, men jeg planlegger sommerferien et halvt år i forveien. Og får jeg en bryllupsinvitasjon, så booker jeg fly med en gang, og med god margin. Og i følge nyhetene i vinter og vår, så booket veldig mange nordmenn sommerferie flere måneder i veien, før alle negative saker begynte å rulle om sas. 

Jeg vet ikke hvor lang tid du har visst om den mulige pilotstreiken til sas, men mediene begynte smått å skrive om streiken i mai, før den det hele tatt ble varslet i juni. Dvs en god stund etter at flertallet av alle sommerturer var bestilt. Streiken er heller ikke trådt i kraft… Og det er heller ikke streik som er årsak til sas-kaos i norge nå. Sas har selv fortalt i media at kanselleringer har skjedd pga bemanningsproblemer som følge av blant annet sykdom! 

Anonymkode: 22729...fd6

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...