AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #1 Skrevet 2. juli 2022 Jeg er bare 13 uker på vei, men min samboer sier han ikke ønsker å være med på føden da han er svært redd for sykehus, i tillegg syns han det er «ekkelt» og ubehagelig og skulle se meg i mye smerter. Har tidligere slitt med panikkangst, men det er mange år siden. Jeg kjenner likevel at jeg er svært redd for fødsel, og blir enda mer redd av tanken på å være alene. Har ikke så god kontakt med min mor eller søsken at jeg vil ha de med. Er det normalt at menn ikke ønsker å være med? Blir litt lei meg av holdningen hans akkurat her selv om han er verdens fineste mann på alle områder Anonymkode: c3156...c28
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #2 Skrevet 2. juli 2022 Be han bli med til jordmor for en prat! Anonymkode: 4737d...114 14 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Skrevet 2. juli 2022 Han synes det er ubehagelig å SE deg i smerter? Hva med deg som faktisk ER i smerter og ønsker støtte?? Ville ikke stolt på at denne mannen støtter meg når jeg trenger det. Anonymkode: 59d9f...9e3 24 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #4 Skrevet 2. juli 2022 For en fjott. Si at det ikke er valgfritt å møte opp på en fødsel, det er obligatorisk. Anonymkode: f3c15...d43 10 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #5 Skrevet 2. juli 2022 Ærlig talt. Han har vel vært med på å lage dette barnet helt frivillig han og, vel? Da får han jaggu bite tenna sammen, på tide å bli voksen nå! Han kan ikke si at han ikke vil støtte deg i noe av det største du skal gjøre i ditt liv, fordi han syns det er ubehagelig. Det er sikkert ikke kjempekult å føde heller, men sånn er det nå bare da, når en skal bli foreldre, da må man legge sånt til side, inkludert han selv! Anonymkode: 21a91...6c4 19 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #6 Skrevet 2. juli 2022 Menn kan ha fødselsangst de og. Det betyr ikke at de ikke skal være med på fødselen. Det betyr bare at de må få samme type hjelp som vi kvinner får, når vi har fødselsangst. Samtaler med jordmor, og mye informasjon. Han trenger å bli trygget på at dette skal han klare. Prat med jordmor om dette, og be ham med på samtaler om fødsel så tidlig som mulig. Du skal ikke gå alene gjennom fødselen. Anonymkode: aba8d...cdf 8 9
mingus Skrevet 2. juli 2022 #7 Skrevet 2. juli 2022 Det kan hende han er mer i veien enn til støtte om han sliter sånn med det. Du må jo konsentrere deg om å føde, ikke om det går bra med samboeren din. Tenk om du ligger der i smerter og føler du må moderere deg for å ta hensyn til han. Enten får du han med til jordmor for en prat, eller så får du god støtte og hjelp på fødeavdelingen når du skal føde, av de jordmødrene som er på vakt da. 1
17.11 Skrevet 2. juli 2022 #8 Skrevet 2. juli 2022 Oi, dette hadde såret meg skikkelig merker jeg! Utrolig at han mener det er helt greit at du skal gå igjennom dette alene, han virker ikke spesielt moden. Jeg hadde sett på det som en selvfølge at partner ble med, så sant det lot seg gjennomføre rent praktisk. 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #9 Skrevet 2. juli 2022 Hva om du havner i en ulykke, stikker han av med halen mellom beina fordi det er "ekkelt"? For mange er fødsel så "normalisert" at de ikke skjønner hvor farlig det faktisk kan være. Anonymkode: 7d5d4...f6b 3
Rosatoast Skrevet 2. juli 2022 #10 Skrevet 2. juli 2022 Wow, hadde samboeren min sagt noe slikt hadde jeg blitt veldig trist. Heldigvis er ikke dette noe de fleste menn sier til sin kjære. Du og samboer får reise på neste time til jordmor sammen, slik at han får den informasjonen han trenger. Det er viktig at jordmor forteller han at han må være der for deg. Han høres jo helt dust ut. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #11 Skrevet 2. juli 2022 2 minutter siden, Storebjørnen said: Stakkars mannen din. 😢 Hvorfor kan du ikke ta deg sammen og si dette fikser jeg? Deg igjen. Hvorfor tar du deg ikke sammen selv istedet for å trolle ned forumet med idiotkommentarer? Anonymkode: f2fbf...ddf 13 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #12 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Han synes det er ubehagelig å SE deg i smerter? Hva med deg som faktisk ER i smerter og ønsker støtte?? Ville ikke stolt på at denne mannen støtter meg når jeg trenger det. Anonymkode: 59d9f...9e3 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): For en fjott. Si at det ikke er valgfritt å møte opp på en fødsel, det er obligatorisk. Anonymkode: f3c15...d43 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ærlig talt. Han har vel vært med på å lage dette barnet helt frivillig han og, vel? Da får han jaggu bite tenna sammen, på tide å bli voksen nå! Han kan ikke si at han ikke vil støtte deg i noe av det største du skal gjøre i ditt liv, fordi han syns det er ubehagelig. Det er sikkert ikke kjempekult å føde heller, men sånn er det nå bare da, når en skal bli foreldre, da må man legge sånt til side, inkludert han selv! Anonymkode: 21a91...6c4 Hvordan er det mulig å ha så lite forståelse at menn tenker annerledes rundt fødsler enn kvinner? Menn kan faktisk besvime under fødsler og da er de faktisk mer i veien enn noe annet. Hvorfor er det bare kvinner som skal kunne ha angst for noe? Skjerp dere. Anonymkode: bdd58...3c5 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #13 Skrevet 2. juli 2022 Min første tanke er "jeg vil heller ikke bli med, men jeg har da søren meg ikke noe valg, så skjerp deg mann". Og etter wt par ekstra runder, tenker jeg enda det samme, men samtidig så skal en ta angst også for mannen på alvor, og jeg tenker han har veldig godt av en samtale med jordmor, helst dere begge sammen, men kan også spørre om hun kan ta en kun med han, om han heller ønsker det. Også får dere sammen med jordmor snakke om dette, og legge en plan sammen. For det er nok ikke noe bedre for han, enn for deg. Men mye er ofte enklere for menn, de kan enkelt stikke av fra det ubehagelige, fordi det er ikke fysisk deres kroppen som er gravide, og skal føde. Men jeg fortalte tidlig at sambo hadde ikke noe valg, men hadde han starta slik å nektet, så hadde jeg dratt ham med til en eller flere samtaler med jordmor, også funnet ut av dette sammen. Ingen andre hadde fått vært med på fødslene mine. Ikke mor/søsken, svigermor, venninner. Det hadde jeg aldri taklet. Anonymkode: 2e6de...8b1 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #14 Skrevet 2. juli 2022 Storebjørnen skrev (8 minutter siden): Stakkars mannen din. 😢 Hvorfor kan du ikke ta deg sammen og si dette fikser jeg? Hvorfor kan ikke han ta seg sammen og si dette fikser jeg? 🙃 Anonymkode: 839c1...2af 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #15 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Deg igjen. Hvorfor tar du deg ikke sammen selv istedet for å trolle ned forumet med idiotkommentarer? Anonymkode: f2fbf...ddf Så lenge dere fortsetter å gi vedkommende den oppmerksomheten han er ute etter så vil han selvsagt fortsette. Anonymkode: 0de7d...5b3 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #16 Skrevet 2. juli 2022 Han bør bli med på møtene med jordmor for å få hjelp. Menn kan ha redsler de også som man ikke skal snakke bort og ned. Kvinner kan ofte ha god hjelp i samtaler om de har fødselsangst, er ingen grunn til at det ikke skal virke på menn. Anonymkode: 839c1...2af
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #17 Skrevet 2. juli 2022 Okei, her var det mange ufine kommentarer mot mannen din, det hjelper jo ikke en døyt for verken han eller deg og dine følelser i dette. Jeg har også en mann som synes sykehus er fryktelig vanskelig, men heldigvis har jeg et familiemedlem jeg er så nære at jeg får ta med meg til fødsel. Mannen min kommer fortsatt til å bli med, med får dermed mer mulighet til å trekke seg unna, og jeg kan slappe litt av ved at familiemedlemmet kan være der for meg, men også for han dersom noe spesielt skjer. Har hatt med meg mannen på ultralyd og sett hva sykehus gjør med han, så det at menn kan ha en reell frykt og synes det er skikkelig vanskelig, skal man faktisk ha respekt for, selv om det den fødende kvinnen skal gjennom er noooooen hakk verre 🤗 Konkrete forslag til deg, TS: - vær åpen med mannen din og vis forståelse for at han synes det er vanskelig, men at dette også er vanskelig for deg; som faktisk skal føde. - ta med mannen til jordmor for en prat. Det kan hende han vil sno seg unns, men jeg mener at her kan man sette litt krav. Han kan ikke nekte å bli med uten i det hele tatt ha snakket med en tredjepart. - kan en såkalt doula være aktuelt? Det er en såkalt «fødekvinne» eller coach - noen som har erfaring med å føde og som er med det hele veien, mer enn en jordmor etc kan. Man blir kjent i forkant og bygger opp litt tillit. Masse lykke til! Vår rause med hverandre ♥️ Anonymkode: ee0c1...876 1
ItchyBitchySpider Skrevet 2. juli 2022 #18 Skrevet 2. juli 2022 Da hadde han ikke vært samboeren min. Hvis han synes at det er ekkelt (!) å se dama si ha vondt, hva hvis dama får gallestein eller kreft? Da ender hun opp med å ligge der alene, for mannen liker ikke sykehus og synes det er ekkelt å se henne ha vondt. 3 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #19 Skrevet 2. juli 2022 Åja, det er liksom HAN det er synd på som ikke liker sykehus, nei vettu meg hva 😂 kjøp en pakke hveteboller og be han ta seg en, å støtte deg igjennom fødselen er det minste han kan gjøre😅 Anonymkode: eb825...877 3 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #20 Skrevet 3. juli 2022 Min fødsel endte med at alarmknappen ble trykket på rett etter babyen kom ut og jeg ble rushet ut til operasjon, så far måtte få barnet på brystet og passe på han den første natta. Tanken på at babyen kanskje hadde forblitt hos ukjent sykepleiere eller bare blitt lagt alene i en plastseng, er helt grusom. Dere har 6 måneder på å jobbe med dette og bli klare, bruk de godt. Anonymkode: e3ac5...913 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå