Gå til innhold

Innrede kjellerstue til lekerom for små barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen tips til innhold? Har en ubrukt kjellerstue, og to viltre gutter i barnehagealder. Trenger noe der de kan utfolde seg skikkelig på dager med veldig dårlig vær eller vinterstid (vi er veldig mye ute, men jeg blir litt lei etter 2-3 timer i pøsregn, og de her har MYE energi 😅)

Ser noen har klatrevegg osv, men takhøyden her er 2,1 meter. Teppegulv uten varme. Bør jeg vurdere å legge sånn mykt puslespillgulv? Ribbevegg? Tarzan-tau? Fyr løs med tips! (PS. Svært gjerne budsjettvennlig eller DIY, jeg er ganske handy, men har ikke mye penger)

Anonymkode: 04bda...c71

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har puslespillgulv som er veldig deilig, særlig på vinteren. Har også flere store kurver fra Rice med mønster som vi bare slenger ting oppi når vi rydder.

Mine er fremdeles små, men hotwheels bilbane, duplotog og duplo og noen interaktive leker med lyd og lys til nødens stund er populært her. Hadde vi hatt plass hadde jeg kjøpt en sakkosekk eller noe lignende også. Etterhvert blir det lego.

Du kan også lage en langsgående klatrevegg med matter under.

Anonymkode: 08699...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åh, for en drøm å ha plass til noe slikt 😄 Jeg kommer gjerne med ideer, ser det helt for meg allerede. 

- I stedet for å legge noe nytt gulv ville jeg bare kjøpt noe treningsmatter eller lignende der det er risiko for å ramle. Gøy å øve på triks også

- Balansebom, IKEA solgte det før men er sikkert enkelt å snekre sammen en solid planke som de kan balansere på, og ha brytekamper, utfordre hverandre til å stå på ett ben, balansere med ertepose på hodet osv. 

- Hengehuske, tau til å klatre i, jeg har kjøpt slike fra JULA som vi henger opp i solide trær ute: Rundslynge | For løft som skåner lasten | HAMRON | Jula finnes sikkert flere typer på andre lignende butikker, de er veldig ville i bevegelsene og lett å krasje i trestammen, men barna har det gøy. Vil nok anbefale oppsyn under lek og at ungene får opplæring i å rope på de voksne med en gang noe skjer, for eksempel hvis en sitter fast.. 

- Klatrevegger har jeg inntrykk av er kult en liten stund men blir fort ubrukt, har sett det hos familier som har brukt mye tid på å montere og kjøpe inn i hagen, så står det ubrukt etter noen uker. Evt. en enkel ribbevegg

- en liten inne-trampoline, kanskje finner noe på FINN

- Kjøp solide treplanker og sag til og fil store byggeklosser, så store at man kan lage en hel liten borg av det

- Hengekøye

- Hobbykrok med et digert plast-underlag og en hylle. Fingermaling, trolldeig, ekte leire (kan fås ganske rimelig på nett), lag-selv-slim, i det hele tatt ting som griser, søler og er gøy 😄 

- Musikk-krok med lov til å bråke, trommer, fløyter og rytmer 

Anonymkode: bc724...e04

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vi har puslespillgulv som er veldig deilig, særlig på vinteren. Har også flere store kurver fra Rice med mønster som vi bare slenger ting oppi når vi rydder.

Mine er fremdeles små, men hotwheels bilbane, duplotog og duplo og noen interaktive leker med lyd og lys til nødens stund er populært her. Hadde vi hatt plass hadde jeg kjøpt en sakkosekk eller noe lignende også. Etterhvert blir det lego.

Du kan også lage en langsgående klatrevegg med matter under.

Anonymkode: 08699...6d3

Vi har masse småleker og andre leker, bilbaner osv. Var mest fysiske leker der de kan utfolde seg litt og bruke kroppen jeg tenkte på ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Åh, for en drøm å ha plass til noe slikt 😄 Jeg kommer gjerne med ideer, ser det helt for meg allerede. 

- I stedet for å legge noe nytt gulv ville jeg bare kjøpt noe treningsmatter eller lignende der det er risiko for å ramle. Gøy å øve på triks også

- Balansebom, IKEA solgte det før men er sikkert enkelt å snekre sammen en solid planke som de kan balansere på, og ha brytekamper, utfordre hverandre til å stå på ett ben, balansere med ertepose på hodet osv. 

- Hengehuske, tau til å klatre i, jeg har kjøpt slike fra JULA som vi henger opp i solide trær ute: Rundslynge | For løft som skåner lasten | HAMRON | Jula finnes sikkert flere typer på andre lignende butikker, de er veldig ville i bevegelsene og lett å krasje i trestammen, men barna har det gøy. Vil nok anbefale oppsyn under lek og at ungene får opplæring i å rope på de voksne med en gang noe skjer, for eksempel hvis en sitter fast.. 

- Klatrevegger har jeg inntrykk av er kult en liten stund men blir fort ubrukt, har sett det hos familier som har brukt mye tid på å montere og kjøpe inn i hagen, så står det ubrukt etter noen uker. Evt. en enkel ribbevegg

- en liten inne-trampoline, kanskje finner noe på FINN

- Kjøp solide treplanker og sag til og fil store byggeklosser, så store at man kan lage en hel liten borg av det

- Hengekøye

- Hobbykrok med et digert plast-underlag og en hylle. Fingermaling, trolldeig, ekte leire (kan fås ganske rimelig på nett), lag-selv-slim, i det hele tatt ting som griser, søler og er gøy 😄 

- Musikk-krok med lov til å bråke, trommer, fløyter og rytmer 

Anonymkode: bc724...e04

Tusen takk for gode tips 😄 Balansebom var lurt, og hengehuske i taket! Ikke så god takhøyde at jeg får til trampoline, ellers hadde jeg nok gått for det også. Rommet er ganske lite, 3*4 meter, men brukes ikke i det hele tatt. (For lite vindu til soverom også). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ribbevegg og turnringer ville jeg gått for. Ribbevegg er kjekt for dere voksne også når dere trenger å strekke en vond rygg, eller tøye litt armer og bein.

Anonymkode: 33026...d87

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbevegg og turnringer/huske i taket! (en ribbevegg er jo greit for voksne også som vil trene)

Mine har hatt mye morsomt med sånn stor gymball. Ting som er beregnet på trening for voksne kan være morsomme å holde med for barn også. Kan for eksempel være greie innslag i en hinderløype inne. Det går jo an å endre litt på hva som er tilgjengelig fra gang til gang også.

Sånne puslespillunderlag eller annet som er mykt/matter av noe slag som de kan stupe kråke på.

Fant en side når jeg søkte på hinderløype inne som du kanskje kan finne noen ideer på: Tips til inneaktiviteter for aktive barn - Finn aktiviteter og book billetter til alt som skjer på Enjoy

Mine har hatt mye morsomt med sånn stor gymball. Ting som er beregnet på trening for voksne kan være morsomme å holde med for barn også. Kan for eksempel være greie innslag i en hinderløype inne. Det går jo an å endre litt på hva som er tilgjengelig fra gang til gang også.

Hoppetau og hoppestrikk

En madrass (eller aller helst tjukkas, men det koster en del) kan bidra til mye aktivitet. Kan også gjøres om til sitteplasser ved å legge den mot veggen og ha puter i ryggen. For at den skal bruke mindre plass kan den settes opp mot veggen.

Endret av rampeguri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har instagramprofilen diydanmark har et råflott lekerom! Bare søk det opp og scroll deg et stykke nedover. De har flere innlegg om det. Du kan sikkert få masse inspirasjon derfra. Å ha plass til et sånt rom hadde vært en drøm 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...