AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #61 Skrevet 22. juli 2022 TS her. Til dere som heier på Hamar, hvilke områder/skolekretser bør vurderes? Trenger ikke være umiddelbar nærhet til sentrum så fremst det bor barn i nærheten og det er et godt kollektiv transport tilbud. Anonymkode: 6680d...f4a
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #62 Skrevet 22. juli 2022 Jeg har ikke skolebarn selv, men ser at Ridabu og Prestrud har gode resultater i nasjonale prøver. Hvordan det psykososiale skolemiljøet er på disse skolene kjenner jeg dessverre mindre til. Ingen av skolene i Hamar kommune er knøttsmå, heldigvis. Anonymkode: 392fe...037
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #63 Skrevet 22. juli 2022 Neteas skrev (På 2.7.2022 den 11.55): Kaster et annet forslag ut i lufta jeg. Ti minutter nord for Hamar, er Brumunddal. Her vokser mine barn opp, og kunne ikke tenkt meg å bo andre steder med barn. Mindre sted ja, men får litt mer for pengene. Blitt knallfint her de siste årene! Elverum ville jeg aldri bodd. Hamar og Lillehammer er fine plasser, men lettere å skjerme ungene fra diverse miljøer her fra Brumunddal. 😂😂 Er det en by som er kjent for røft miljø så er det Brumunddal. Ville aldri latt ungene mine vokse opp der. Anonymkode: 6709e...3fb
Neteas Skrevet 22. juli 2022 #64 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 😂😂 Er det en by som er kjent for røft miljø så er det Brumunddal. Ville aldri latt ungene mine vokse opp der. Anonymkode: 6709e...3fb Hehe, okei… Er en liten plass, men ingen av mine, og ikke noen i vår omgangskrets har harde dager her. Hører om diverse vennegjenger og sånn, men ingenting som påvirker oss. Kanskje lettere for oss innfødte å peile ungene våre unna. Er diverse etternavn man unngår å la ungene leke med oppigjenom årene pga foreldrene.. Alt i alt veldig fornøyd med både barnehage, fagerlund barneskole, brusk og vgs..
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #65 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 20.21): Mine foreldre sier det, samt vennegjengen. Jeg nevner bare det som blir sagt blant folk her jeg 🤷🏼♀️ Bor i Ås Så da er det delte meninger da. Det er helt greit det også..? Eller? 😜 Men da vet man at det finnes flere som mener det er Østlandet, og andre ikke. Anonymkode: 30d04...123 Det går ikke an å ha delte meninger om hvilken landsdel noe tilhører 😂 Det er geografi, med fast definerte grenser. Midtnorge er Trøndelag, mens Lillehammer, Gudbrandsdalen, Valdres, Folldal osv er Østlandet. Dere er bare dårlige på geografi. Anonymkode: 6cd3a...f11 3
Gjest Hottentått Skrevet 22. juli 2022 #66 Skrevet 22. juli 2022 Både Hamar og Ottestad i Stange kommune er flotte områder. Nærhet til Mjøsa, relativt kort vei til Oslo og Gardermoen, noe som er en stor fordel kontra feks Lillehammer. Elverum syns jeg er en litt stusselig plass, men det er jo subjektivt da.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #67 Skrevet 22. juli 2022 Bodde på Hamar før å elsket det 🤩 ble litt langt hjemme fra så flyttet hjem (8 timer) men angrer litt haha. Gjøvik har jeg dårlig erfaring med mye dårlig milijø. Kun vært ettpar ganger i Lillehammer å er helt sykt fint der men vinteren er tøff der pga alle bakkene 😊 har sett sykebil som står i grøften med pasient i på vinteren. Anonymkode: da8e0...65f
Gjest Hottentått Skrevet 22. juli 2022 #68 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bodde på Hamar før å elsket det 🤩 ble litt langt hjemme fra så flyttet hjem (8 timer) men angrer litt haha. Gjøvik har jeg dårlig erfaring med mye dårlig milijø. Kun vært ettpar ganger i Lillehammer å er helt sykt fint der men vinteren er tøff der pga alle bakkene 😊 har sett sykebil som står i grøften med pasient i på vinteren. Anonymkode: da8e0...65f Ja, ofte blir de verste bakkene i Lillehammer stengt på vinteren pga det er for glatt. Jeg liker ikke å ferdes der på sånne vinterdager 😅
Gjest Hottentått Skrevet 22. juli 2022 #69 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS her. Til dere som heier på Hamar, hvilke områder/skolekretser bør vurderes? Trenger ikke være umiddelbar nærhet til sentrum så fremst det bor barn i nærheten og det er et godt kollektiv transport tilbud. Anonymkode: 6680d...f4a Hamar vest har generelt et godt miljø. Ellers er Ottestad også et flott sted, 6-7 min unna Hamar sentrum. Veldig godt idrettsmiljø der også. Anbefaler å ta en titt der også, om dere heller mot Hamar-området.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #70 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 22.7.2022 den 21.20): TS her. Til dere som heier på Hamar, hvilke områder/skolekretser bør vurderes? Trenger ikke være umiddelbar nærhet til sentrum så fremst det bor barn i nærheten og det er et godt kollektiv transport tilbud. Anonymkode: 6680d...f4a Nå driver Hamar og skal endre skolekretsene fordi det vurderes bygging av ny skole (Ridabu og Lovisenberg skal vel da eventuelt slås sammen). Men mest stabilt vil jeg vel si det er på Hamar vest og Prestrud, men det er veldig stor skole, og prisene på den siden av byen er høyere. Ridabu ligger litt utenfor bykjernen. Rollsløkka, Greveløkka og Storhamar er jo i byen, om dere vil bo sentralt. Har kun erfaring med Rollsløkka, gammelt bygg, virker som godt miljø. Har ikke hørt om noen skoler som utmerker seg hverken negativt eller positivt. Ville fulgt med på skolekretsene til ungdomsskolene også, på Greveløkka blir de sendt videre til Børstad nå, enda Greveløkka ligger sånn tre minutter gange fra Ajer ungdomsskole. Ble vel endret for tre-fire år siden. AnonymBruker skrev (På 22.7.2022 den 21.49): Jeg har ikke skolebarn selv, men ser at Ridabu og Prestrud har gode resultater i nasjonale prøver. Hvordan det psykososiale skolemiljøet er på disse skolene kjenner jeg dessverre mindre til. Ingen av skolene i Hamar kommune er knøttsmå, heldigvis. Anonymkode: 392fe...037 Lovisenberg ned mot Hjellum har jo bare litt over 100 elever, vil si det er en ganske liten skole, med tanke på at de 100 skal fordeles på sju trinn. Anonymkode: 7a9f5...d04
Alva123 Skrevet 10. juni #71 Skrevet 10. juni Til trådstarter, hva endte dere opp med? Vi er i litt samme situasjon. Dog uten familie i akkurat Lillehammer.
atropos Skrevet 10. juni #72 Skrevet 10. juni Alva123 skrev (13 minutter siden): Til trådstarter, hva endte dere opp med? Vi er i litt samme situasjon. Dog uten familie i akkurat Lillehammer. Jeg er ikke trådstarter, men svarer deg allikevel. Jeg svarte i denne tråden den gang og har nå barn på skole her på Lillehammer. Vi bor på nordre ål og har barn på nordre ål skole. Dette er en ny skole som til tross for mange barn (500+) er organisert på en slik måte at det ikke føles kaotisk. Hvert trinn har sin fløy med egen garderobe og inngang. Lærerene følger ofte klassen sin over flere år. Det virker som at administrasjonen ønsker å ha samme lærer 1-4 trinn og så bytte når barna begynner i 5. Da min yngste begynte i første klasse i fjor, fikk de to klasselærere og en assistent på 20 elever. Det samme skal de ha i 2. klasse. Skolemiljøet er godt, de kommer godt ut på trivselsundersøkelser og foreldregruppa er engasjert og oppegående. Aktuelle tema for foreldremøte er felles retningslinjer for skjermbruk blant annet. Ekromskogen er i umiddelbar nærhet til skolen hvis man ønsker mange naboer og mange barn. Vi bor nærmere høyskolen og slipper motbakke til byen og har seks bybusser forbi i timen på helgene og enda fler i hverdagen. Vi flyttet til Lillehammer i 2016 fra Oslo. Barna våre trives veldig godt her og vi har fått et stort nettverk. Ikke så mange innfødte lillehamringer, da de liker best å henge med dem de gikk på barneskolen med, men det er såpass mange innflyttere her at det ikke er noe problem å finne folk.
AnonymBruker Skrevet 10. juni #73 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 20.21): Mine foreldre sier det, samt vennegjengen. Jeg nevner bare det som blir sagt blant folk her jeg 🤷🏼♀️ Bor i Ås Så da er det delte meninger da. Det er helt greit det også..? Eller? 😜 Men da vet man at det finnes flere som mener det er Østlandet, og andre ikke. Anonymkode: 30d04...123 Det har aldri blitt kalt midtlandet! Innlandet heter det, og er navnet på fylket etter at Oppland og Hedmark ble slått sammen. TS, siden du ikke liker flatt landskap, så er Lillehammer helt klart å foretrekke! Gode muligheter for vinteridrett og et bra studiested. Kort vei til Sjusjøen og fjellet. Jeg kjenner ikke til barneskolene, men kjenner folk som studerer der. Gjøvik er noe lignende, og ofte togavganger til Oslo. Bra studiested, men ikke så bra i forhold til idrett. Anonymkode: 1ed5a...5fa
AnonymBruker Skrevet 10. juni #74 Skrevet 10. juni Alva123 skrev (1 time siden): Til trådstarter, hva endte dere opp med? Vi er i litt samme situasjon. Dog uten familie i akkurat Lillehammer. Hei, vi landet faktisk i Elverum. Ønsket om Hamar var stort, men høye boligpriser trakk ned - glad for billigere bolig etter høyere rente. Samtidig skulle jeg ønske vi gikk for Hamar med tanke på bedre jobbmuligheter (mindre reisetid, tog som går til andre byer osv). Stortrives uansett i Elverum, landet en perle av bolig og beliggenhet. Barna stortrives. Lillehammer er fantastisk pent, hadde nok trivdes svært godt der også. Skulle ønske vi så på andre muligheter også når vi først flyttet (Kragerø, Fredrikstad/Moss, Hvaler) 😄 Anonymkode: 6680d...f4a
Alva123 Skrevet 10. juni #75 Skrevet 10. juni Takk for svar Så bra dere trives! Skummelt å skulle flytte på seg og starte på nytt. Så har slått det fra meg mange ganger. Men så lever man jo bare en gang...
Alva123 Skrevet 10. juni #76 Skrevet 10. juni atropos skrev (1 time siden): Jeg er ikke trådstarter, men svarer deg allikevel. Jeg svarte i denne tråden den gang og har nå barn på skole her på Lillehammer. Vi bor på nordre ål og har barn på nordre ål skole. Dette er en ny skole som til tross for mange barn (500+) er organisert på en slik måte at det ikke føles kaotisk. Hvert trinn har sin fløy med egen garderobe og inngang. Lærerene følger ofte klassen sin over flere år. Det virker som at administrasjonen ønsker å ha samme lærer 1-4 trinn og så bytte når barna begynner i 5. Da min yngste begynte i første klasse i fjor, fikk de to klasselærere og en assistent på 20 elever. Det samme skal de ha i 2. klasse. Skolemiljøet er godt, de kommer godt ut på trivselsundersøkelser og foreldregruppa er engasjert og oppegående. Aktuelle tema for foreldremøte er felles retningslinjer for skjermbruk blant annet. Ekromskogen er i umiddelbar nærhet til skolen hvis man ønsker mange naboer og mange barn. Vi bor nærmere høyskolen og slipper motbakke til byen og har seks bybusser forbi i timen på helgene og enda fler i hverdagen. Vi flyttet til Lillehammer i 2016 fra Oslo. Barna våre trives veldig godt her og vi har fått et stort nettverk. Ikke så mange innfødte lillehamringer, da de liker best å henge med dem de gikk på barneskolen med, men det er såpass mange innflyttere her at det ikke er noe problem å finne folk. Tusen takk for utfyllende svar. Vet du hvordan det er å få plass på skolen ila relativt kort tid? Og hvordan er det med barnehager i området? Er det godt med turmuligheter i Nordre Ål både sommer og vinter?
Maleficenta Skrevet 10. juni #77 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 11.02): Kan sammenligne de tre Mjøsbyene litt, dvs Hamar, Lillehammer og Gjøvik. Jeg har selv bodd i både Gjøvik og Hamar. Gjøvik er billigst, Hamar og Lillehammer ligger ganske likt. Men en enebolig i Gjøvik selges for nesten en mill under tilsvarende i Hamar. Det Hamar har som Lillehammer ikke har: Fantastisk strandområde, med Koigen, Mjøsfronten osv. Veldig satsing på dette. Får ordentlig sydenfølelse der om sommeren. Nydelig sommerby Kortere vei til Oslo med toget. Større utvalg restauranter Mer et knutepunkt mellom landsdeler kanskje? Flatere, men det er jo både positivt og negativt Overflod av lærere pga lærerhøgskolen Det Lillehammer har som Hamar (og til dels Gjøvik) ikke har: MYE bedre uteliv! Det er faktisk kjempeforskjell, vi i Hamar har dratt til Lillehammer for å dra ut i gamle singeldager 😅 Skisport rett utenfor døren. Koseligere by om vinteren Det Gjøvik har som de andre ikke har: Billigere boligpriser Mer teknologisk miljø grunnet høgskolen der (nå NTNU), flere slike typer jobber Anonymkode: 7a9f5...d04 Gjøvik er ikke byen å bo i om man planlegger barn da. De har lagt ned føden, just saying
atropos Skrevet 10. juni #78 Skrevet 10. juni Alva123 skrev (8 minutter siden): Tusen takk for utfyllende svar. Vet du hvordan det er å få plass på skolen ila relativt kort tid? Og hvordan er det med barnehager i området? Er det godt med turmuligheter i Nordre Ål både sommer og vinter? Du får plass på dagen. Klassene er ikke fulle og det er god kapasitet på skolen. Det er flere barnehager i området og jeg regner med at det skal gå greit å få plass der også. I kommunen er det ledige plasser i barnehagene, men hvilke barnehager som har ledige plasser vet ikke jeg. Det er mange muligheter for store og små turer i nærområdet sommer som vinter. Hvis dere titter opp i nordsetervegen/øverst på ekrom er det skiløyper helt opp til nordseter fra husveggen omtrent. Det er generelt ganske naturnært uansett hvor du bosetter deg på lillehammer.
AnonymBruker Skrevet 10. juni #79 Skrevet 10. juni Jeg var nylig i alle de tre byene, på gjennomreise, med noen timers utforskning på hvert sted. Så jeg kan jo ikke svare som en innfødt eller en fastboende. Jeg vil bare smette inn at Lillehammer er et fantastisk hyggelig sted, både sentrum og områdene rundt. Det var kjedeligere i både Gjøvik og Hamar, mulig jeg ikke fikk helt riktig inntrykk av Hamar riktignok, da det akkurat der var gråvær og det regnet så vi dro ikke så mye rundt der. De andre byene smilte fra sin beste side da vi var der. Lillehammer kunne jeg selv flyttet til tvert, særlig de gamle jugendhusene litt østover fra sentrum. Fantastisk med fjell omkring, turmuligheter, hyggelige mennesker og vakre hager. Jeg ble fullstendig sjarmert av det stedet og omegn der. Hvis jobbsituasjonen går greit, og skolene er bra der, hadde jeg ikke vært i tvil! Hilsen Oslo-innfødt. Anonymkode: 41cd8...f64
AnonymBruker Skrevet 10. juni #80 Skrevet 10. juni Maleficenta skrev (2 timer siden): Gjøvik er ikke byen å bo i om man planlegger barn da. De har lagt ned føden, just saying Det er ikke så langt til Lillehammer da. Mange kjører enda lenger for å komme til fødeavdeling. Merkelig logikk. Anonymkode: b6b16...e28 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå