AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #41 Skrevet 3. juli 2022 Mjøsdistriktet, Mjøsområdet, Innlandet kanskje Anonymkode: f1fc6...4ce 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #42 Skrevet 3. juli 2022 19 hours ago, AnonymBruker said: Eneste jeg har å meddele er at vi på Østlandet kaller de stedene du nevner for midtlandet 🤪 Om du drar dit og kaller det Østlandet, så kan det hende noen stusser. Samme om du drar nedover Østlandet og sier du bor på Østlandet, men nevner Lillehammer ect. Jeg vet egentlig ikke helt hvor grensa til Østlandet går, men på folkemunne hos mange, så er det Midt-Norge 😛 Og alt over Dovre er Nord 😂 Vi på Østlandet lever nok litt i en boble Anonymkode: 30d04...123 Jeg har bodd i området i alle mine år med unntak av når jeg studerte, og jeg har aldri hørt noen si det du påstår. Anonymkode: ddc10...a4a 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #43 Skrevet 3. juli 2022 Jeg mistenker at et flertall av de som foreslår Lillehammer for en stor del kommer derfra. Jeg er fra området, og kan bare bekrefte det noen her nevnte om at folk er veldig lukket der. Det er IKKE lett å komme inn i noe sosialt miljø eller å bli kjent med noen hvis man er innflytter, med mindre man er idrettsutøver, da. Innfødte Lillehamringer er veldig snobbete på denne måten. Hamar er mye enklere i så måte. Selv om Lillehammer er en mer sjarmerende by ville jeg mye heller bodd på Hamar. Det sosiale er én av grunnene, men ikke den eneste. Du sier at nærhet til Gardermoen ikke er så viktig, men med mange kjente i og rundt Oslo vil Hamar absolutt være en fordel. Du sparer nær en times reise hver vei. Det har en del å si for hvor lett det er å gjennomføre kvelds- eller helgebesøk. Både Lillehammer og Hamar har gode turområder. Lillehammer har vært flinkere til å markedsføre seg her, men du trenger ikke reise mange minuttene ut fra Hamar før du er ute i et flott løypenett for langrennsski. Sykling, telting og annet friluftsliv har minst like gode vilkår på Hamar som på Lillehammer. Og til den idioten som nevnte midtlandet - nei, bare nei. "Vi på Østlandet" sier ikke midtlandet. Ingen sier midtlandet. "Vi på Østlandet" sier i mange tilfeller Innlandet, for det er der disse byene ligger. Innlandet er en del av Østlandet, en ganske stor del, faktisk. Anonymkode: 392fe...037 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #44 Skrevet 3. juli 2022 atropos skrev (15 timer siden): Jeg bor på lillehammer. Folk er vanskelig å komme inn på her, så hvis dere ikke kjenner noen fra før må dere gå ut fra at det blir mange år uten vennemiddager med folk fra nabolaget. idrettsinteresserte har det nok litt lettere dog. Det er mange idrettsfolk her. Områdemessig ville jeg sett rundt nordre ål. Rundt ekromskogen hvis dere ønsker rekkehus og mange naboer, her er det mange barnefamilier og det er rett ved siden av skolen. Skolen på nordre ål er nybygd og har god plass og godt miljø. Hammartun (sentrumsskole) er klint inn mellom et stort vegkryss og toglinja, og jeg har hørt det er mye bråk og kaos særlig i småklassene. Søre ål skole er stapp full og gammel. Mye skriverier i lokalavisa om at den trenger oppgradering. Vi er i utgangspunktet ikke gira på rekkehus eller kjedet bolig, isåfall bør det ikke være mer enn to sammenkjede boliger (vil ha dagslys inn i boligen). Vet du noe om skolen på Søre Ål skal gjennomgå oppgraderinger? Opplever det litt gjennomgående i tråden her at de samme skoledistriktene/områdene går igjen 🙂 Søre Ål hadde vært kjekt for oss siden vi har familie der og er litt sånn små-kjent. Blir Nordre Ål ved Kringsjå skole? Røyslimoen blir vel ovenfor Søre Ål hvis jeg husker retning rett 🙂 Anonymkode: 6680d...f4a
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #45 Skrevet 3. juli 2022 14 hours ago, Neteas said: Aldri hørt om! Kanskje lettere å ha kontroll fra første rad da😅 Har et barn på ungdomsskole og to som akkurat er ferdig på vgs. De snakker om disse gjengene, som er nokså tydelige for oss «gamlingene» også. På Hamar er det mer sånn miljø blandt A4-ungdommene virker det som.. Har i hvertfall ikke hatt no problem med å peile ungene mine inn i de «rette» kretser.. Jeg er helt enig med vedkommende du svarer. Jeg har vokst opp i Brumunddal og jeg var A4 ungdom som ikke ble utsatt for noe negativt, men jeg har sett på nært hold hvor utfordrende ungdomsmiljøet er i Brumunddal og da spesielt for nyinnflyttede og jeg ville absolutt ikke anbefalt noen å flytte til Brumunddal med barn. Selv bor jeg på Hamar nå, og har vært sammen med en fra Brumunddal i 6 år. Det ville vært naturlig at jeg og mine barn flyttet til han pga hans bosituasjon, men det kommer aldri til å skje at jeg flytter til han før begge barna er voksne da jeg ikke ønsker å utsette barna mine for ett slikt miljø. Anonymkode: ddc10...a4a 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #46 Skrevet 3. juli 2022 Elverum: For mye innavl. Traust og kjedelig. Men er du glad i villmark, ulv og jakt kan du trives her. Hamar: Mer åpne folk. Men litt søvnig by. Mange alkiser her. Moelv-Brummunddal: Samme type folk som i Hamar og Lillehammer. Men her er de mer bondske. Det er som å gå inn i ei vise til Alf Prøysen. Lillehammer: Mer variert natur med fjell. Mer åpne folk med forskjellig bakgrunn. Mer livaktig by. Gjøvik: Feil side av Mjøsa. Mye innavl her. Anonymkode: ba385...cfd 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #47 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Elverum: For mye innavl. Traust og kjedelig. Men er du glad i villmark, ulv og jakt kan du trives her. Hamar: Mer åpne folk. Men litt søvnig by. Mange alkiser her. Moelv-Brummunddal: Samme type folk som i Hamar og Lillehammer. Men her er de mer bondske. Det er som å gå inn i ei vise til Alf Prøysen. Lillehammer: Mer variert natur med fjell. Mer åpne folk med forskjellig bakgrunn. Mer livaktig by. Gjøvik: Feil side av Mjøsa. Mye innavl her. Anonymkode: ba385...cfd Elverum og ulv: man bør IKKE være glad i ulv hvis man skal bo på Elverum. Man bør derimot være glad i å skyte ulv. Det er ikke rom for nyanser i synet på rovdyr når man kommer østover i gamle Hedmark fylke. #triggerhappy Hamar: hvor er de alkisene du nevner? Moelv - Brumunddal: helt enig. Og det er ikke de koselige Prøysenvisene jeg forbinder med disse stedene, men heller de mer kritiske tekstene. Lillehammer: ikke enig når det gjelder åpenhet. Gjøvik: det er ikke noe som heter feil side av Mjøsa i mitt perspektiv. Det er et teit begrep. Innavl - er det et ord du nylig har lært deg? At det derimot er litt for mange som har slektninger i viktige posisjoner, og at hvem du er i slekt med teller litt for mye i om du blir godkjent eller ikke, gjelder i alle småsamfunn. Man trenger ikke være gift med søskenbarnet sitt av den grunn. Anonymkode: 392fe...037 3
Neteas Skrevet 3. juli 2022 #48 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er helt enig med vedkommende du svarer. Jeg har vokst opp i Brumunddal og jeg var A4 ungdom som ikke ble utsatt for noe negativt, men jeg har sett på nært hold hvor utfordrende ungdomsmiljøet er i Brumunddal og da spesielt for nyinnflyttede og jeg ville absolutt ikke anbefalt noen å flytte til Brumunddal med barn. Selv bor jeg på Hamar nå, og har vært sammen med en fra Brumunddal i 6 år. Det ville vært naturlig at jeg og mine barn flyttet til han pga hans bosituasjon, men det kommer aldri til å skje at jeg flytter til han før begge barna er voksne da jeg ikke ønsker å utsette barna mine for ett slikt miljø. Anonymkode: ddc10...a4a Jeg er veldig overrasket.. Kjenner absolutt ikke igjen beskrivelsen av plassen. Vokst opp her selv også. Litt «gøy» å høre hva folk utenfor tenker om stedet! Har som sagt tre barn i den mest utsatte alderen, og verste som har skjedd er alkohol på skoleavslutning. Kanskje lettere for oss «innfødte» å sortere folk og dytte ungene rett vei. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #49 Skrevet 3. juli 2022 Neteas skrev (3 timer siden): Jeg er veldig overrasket.. Kjenner absolutt ikke igjen beskrivelsen av plassen. Vokst opp her selv også. Litt «gøy» å høre hva folk utenfor tenker om stedet! Har som sagt tre barn i den mest utsatte alderen, og verste som har skjedd er alkohol på skoleavslutning. Kanskje lettere for oss «innfødte» å sortere folk og dytte ungene rett vei. Jeg er nå mer bekymret for holdninger og verdier enn litt alkohol da. Så for min del handler det om røffe miljøer, vold, mobbing og nedarvet rasisme. Nå har Brumunddal jobbet heftig mot høyrevridde miljøer siden 90-tallet, og en av barneskolene der er virkelig en foregangsskole hva gjelder inkludering, men fortsatt er det vel 90-tallets ungdom/unge voksne som er foreldre til dagens ungdom. Anonymkode: 7a9f5...d04 1
Neteas Skrevet 3. juli 2022 #50 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er nå mer bekymret for holdninger og verdier enn litt alkohol da. Så for min del handler det om røffe miljøer, vold, mobbing og nedarvet rasisme. Nå har Brumunddal jobbet heftig mot høyrevridde miljøer siden 90-tallet, og en av barneskolene der er virkelig en foregangsskole hva gjelder inkludering, men fortsatt er det vel 90-tallets ungdom/unge voksne som er foreldre til dagens ungdom. Anonymkode: 7a9f5...d04 Ingen av oss mobber, har blitt mobbet, ingen vært utsatt for vold, og vi hater rasisme! Mine barns beste venner og kjærester oppigjenom er innvandrere, eller barn av innvandrere. Så vet ikke helt jeg!
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #51 Skrevet 3. juli 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er helt enig med vedkommende du svarer. Jeg har vokst opp i Brumunddal og jeg var A4 ungdom som ikke ble utsatt for noe negativt, men jeg har sett på nært hold hvor utfordrende ungdomsmiljøet er i Brumunddal og da spesielt for nyinnflyttede og jeg ville absolutt ikke anbefalt noen å flytte til Brumunddal med barn. Selv bor jeg på Hamar nå, og har vært sammen med en fra Brumunddal i 6 år. Det ville vært naturlig at jeg og mine barn flyttet til han pga hans bosituasjon, men det kommer aldri til å skje at jeg flytter til han før begge barna er voksne da jeg ikke ønsker å utsette barna mine for ett slikt miljø. Anonymkode: ddc10...a4a Husker jeg så et program hvor en kvinne ble intervujet om oppvekstforholdene hun (og familien) hadde på Brumundal hvor de drev asiatisk restaurant. Det gjorde et sterkt inntrykk og det er helt j....g hvordan de ble behandlet av rasister på Brumundal. Anonymkode: 57bb5...087
atropos Skrevet 3. juli 2022 #52 Skrevet 3. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi er i utgangspunktet ikke gira på rekkehus eller kjedet bolig, isåfall bør det ikke være mer enn to sammenkjede boliger (vil ha dagslys inn i boligen). Vet du noe om skolen på Søre Ål skal gjennomgå oppgraderinger? Opplever det litt gjennomgående i tråden her at de samme skoledistriktene/områdene går igjen 🙂 Søre Ål hadde vært kjekt for oss siden vi har familie der og er litt sånn små-kjent. Blir Nordre Ål ved Kringsjå skole? Røyslimoen blir vel ovenfor Søre Ål hvis jeg husker retning rett 🙂 Anonymkode: 6680d...f4a Det ligger ikke penger til oppussing i budsjettet i år iallefall. Så vidt jeg er bekjent er det ikke snakk om å sette av penger til den heller. Skal ikke se bort fra at det blir brakkeskole og nybygd skole på sikt siden forholdene er så dårlige på den skolen som er der nå. nordre ål skole ligger på Kringsjå. Området har mye eneboliger også, så absolutt mulig å få noe der. Skolen sto ny i 2019, så der er alt tipp topp. Kringsjå og ekrom skole ble i den forbindelse nedlagt og den nye skolen står der Kringsjå skole sto før. Det er mange som ønsker seg til søre ål, men det skjønner jeg egentlig ikke helt. Det er veldig fint i nordre bydel. Endret 3. juli 2022 av atropos
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #53 Skrevet 3. juli 2022 Vil du bo et sted med sinnsykt dyrt stupetårn, så velg Hamar. Anonymkode: b1e0e...f41 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #54 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vil du bo et sted med sinnsykt dyrt stupetårn, så velg Hamar. Anonymkode: b1e0e...f41 Nå fikk jeg nesten lyst til å dra frem pensumlitteratur fra videreutdanningen jeg tar, der står det mye om det dyre stupeanlegget 🤣 TS Anonymkode: 6680d...f4a 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #55 Skrevet 3. juli 2022 atropos skrev (11 minutter siden): Det ligger ikke penger til oppussing i budsjettet i år iallefall. Så vidt jeg er bekjent er det ikke snakk om å sette av penger til den heller. Skal ikke se bort fra at det blir brakkeskole og nybygd skole på sikt siden forholdene er så dårlige på den skolen som er der nå. nordre ål skole ligger på Kringsjå. Området har mye eneboliger også, så absolutt mulig å få noe der. Skolen sto ny i 2019, så der er alt tipp topp. Kringsjå og ekrom skole ble i den forbindelse nedlagt og den nye skolen står der Kringsjå skole sto før. Det er mange som ønsker seg til søre ål, men det skjønner jeg egentlig ikke helt. Det er veldig fint i nordre bydel. Tusen takk for at du bidrar med informasjon. Ønsker oss nok mest dit fordi vi har besteforeldre i det området, samtidig er ikke det en avgjørende faktor. Synes du har solgt inn nordre bydel godt så jet skal ta meg en tur i området når jeg reiser nedover en ukes tid i august. Hvis det blir flytting satser vi på enten etter jul eller til neste skoleår. Kan se ut som kvinneguiden er plassen å lete etter nytt nettverk for så vidt også, mange fra Lillehammer her inne jo 🤪 😄 Anonymkode: 6680d...f4a
atropos Skrevet 3. juli 2022 #56 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk for at du bidrar med informasjon. Ønsker oss nok mest dit fordi vi har besteforeldre i det området, samtidig er ikke det en avgjørende faktor. Synes du har solgt inn nordre bydel godt så jet skal ta meg en tur i området når jeg reiser nedover en ukes tid i august. Hvis det blir flytting satser vi på enten etter jul eller til neste skoleår. Kan se ut som kvinneguiden er plassen å lete etter nytt nettverk for så vidt også, mange fra Lillehammer her inne jo 🤪 😄 Anonymkode: 6680d...f4a Byen er jo ikke så stor, så det tar ikke mer enn et kvarters tid å kjøre til søre ål fra nordre ål 😉 lykke til med flytting! 🙌 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #57 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 15.56): Tusen takk til alle dere som bidrar inn i tråden her, setter så pris på det 🤗 Vi har familie/venner fordelt i Lillehammer, Oslo og Elverums området. I tillegg skal mer av familie flytte til Oslo i nær fremtid. Dette gjør at vi heldigvis har nettverk der nede og må belage oss på bil/tog i 1-1.5 timer for å treffe disse. Det ingen plasser vi kan flytte hvor vi er umiddelbar nærhet til alle. Vi foretrekker ikke flatt landskap, vi bor i ganske rå natur med fjell som går rett opp per i dag, så litt høydemeter er ikke å forakte (vi bor i dag på en «lekeplass», såkalt turistperle). Skolekrets vil nok være avgjørende, i tillegg ønsker vi at barna skal ha venner i umiddelbar nærhet. Det er derfor viktig at de kan gå ut døra og møte sine venner uten å måtte skysses med bil eller at det blir et «tiltak» å organisere frilek. Nærhet til Gardemoen er ikke avgjørende da vi ikke har reist så mye hittil, det har nok også endel med flypriser å gjøre for vår del her vi bor i dag. Jobbmessig er jeg utdannet innenfor helse og samboer er behandler som tar i mot pasienter (klinikk). TS. Anonymkode: 6680d...f4a Da ville jeg ikke anbefalt Lillehammer, særlig ikke jørstadmoen/fåberg som jeg ser noen har nevnt. Som noen som flyttet dit som barn, buss 1 gang i timen, enda sjeldnere på helligdager ( kan hende det er bedre nå). Skolebuss som tok 40+ min hver vei fordi den skulle igjennom hele bygda. Hendte flere ganger at vi måtte møtes 50min før kinoen begynte fordi bussen enten kom etter filmstart eller lenge før. En gang løp vi ut 15min før filmen var ferdig bare så vi slapp å vente ute i kulda i 50min på neste buss, i mørket. Syntes byen ellers er ganske fin, har fortsatt mye familie der, men syntes mer det er en fin by for voksne, ikke tenåringer. Var også veldig mye fyll og dårlig miljø i ungdomstiden da de fleste unge ikke hadde noe bedre å gjøre (annet enn håndball og fotball) på fritiden. Som ungdom ville jeg aldri bodd der igjen, som voksen kunne jeg tenke meg å flytte tilbake. Hamar virker litt mer sentralt, større sentrum osv. men har ikke bodd der selv så kan ikke si noe på det. Anonymkode: 1ea33...20a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #58 Skrevet 4. juli 2022 Som innlending må jeg bare le av at noen potensielt velger Lillehammer pga. "fjell og vill natur" 😂 Alt er vel relativt, men man flytter ikke til innlandet dersom dette er et viktig kriterie. Dersom antall bakker i byen ikke er viktig lenger, så vinner Hamar på de fleste punkter i min bok. Det er bare helt utrolig at to byer langs Mjøsa kan velge så ulik tilnærming til byutvikling og hvordan man dyrker Mjøsområdet sitt. I Lillehammer skyr man Mjøsa som pesten, mens i Hamar er det syden-tendenser blitt. Anonymkode: 0084f...731 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #59 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som innlending må jeg bare le av at noen potensielt velger Lillehammer pga. "fjell og vill natur" 😂 Alt er vel relativt, men man flytter ikke til innlandet dersom dette er et viktig kriterie. Dersom antall bakker i byen ikke er viktig lenger, så vinner Hamar på de fleste punkter i min bok. Det er bare helt utrolig at to byer langs Mjøsa kan velge så ulik tilnærming til byutvikling og hvordan man dyrker Mjøsområdet sitt. I Lillehammer skyr man Mjøsa som pesten, mens i Hamar er det syden-tendenser blitt. Anonymkode: 0084f...731 Hva vinner Hamar på hos deg? For oss er det uaktuelt å flytte til f.eks Oslo, vi har familie i Oslo, Lillehammer og i Elverumsområdet. Hamar er ikke uaktuelt for vår del, det bare innebærer at da har vi ingen familie rundt oss i det hele tatt. Det er heller ikke avgjørende da vi per i dag bor uten familie i nærhet, er 1.5 timer unna i dag også. TS Anonymkode: 6680d...f4a
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #60 Skrevet 6. juli 2022 On 7/4/2022 at 2:05 PM, AnonymBruker said: Hva vinner Hamar på hos deg? For oss er det uaktuelt å flytte til f.eks Oslo, vi har familie i Oslo, Lillehammer og i Elverumsområdet. Hamar er ikke uaktuelt for vår del, det bare innebærer at da har vi ingen familie rundt oss i det hele tatt. Det er heller ikke avgjørende da vi per i dag bor uten familie i nærhet, er 1.5 timer unna i dag også. TS Anonymkode: 6680d...f4a Dette blir selvfølgelig bare mine meninger, men jeg kan prøve å pinpointe litt hva jeg liker med Hamar Og så er det selvfølgelig ting jeg ikke kan si noe om nå i senere tid, som for eksempel skole, men jeg trivdes godt på både barne-, ungdoms- og videregående skole i Hamar i min tid. Særlig på videregående har jeg inntrykk av at de mest attraktive lærerne fra kommunene rundt flytter inn til byen etter hvert, så det kan kanskje være en pekepinn på at skolene i hvert fall er gode på læring og har godt kvalifiserte lærere. Det er sikkert en lignende effekt i Lillehammer. Hva Hamar vinner på: - Avstander og byutvikling: Dette er selvfølgelig smak og behag, men Hamar er for meg en mer gåvennlig by med et sentrum som er nokså komprimert og som henger godt sammen med shoppingsenteret CC Stadion og Mjøsområdet. Det er færre bakker og færre bilveier som må krysses i sentrale strøk av byen enn i Lillehammer. Arkitekturen er ikke den fineste, men plasseringen av sentrale bygg for daglige gjøremål henger på greip. Det er mye enveiskjørt i byen, men lærer man seg dette er det også en rimelig bilby. - Utnyttelse av Mjøsområdet: De siste årene er sentrumsområde ned mot Mjøsa i Hamar blitt et stort satsningsområde med Mjøsfronten og Koigen (med det famøse stupetårnet) i spissen. Et par minutters gange fra gågata i Hamar sentrum finner du flere serveringssteder, foodtrucks, sandvolleyball, utegym og skatepark samt en lang sandstrand. Fra tidligere er Domkirkeodden og Jessnes nydelige Mjøsområder med strandpromenade fra sentrum. Det er for meg et mysterium at Lillehammers eneste satsning på dette er en liten badestrand midt i mellom boligområde og Elkjøp. Vil du ta en drink eller en matbit langs Mjøsa i Lillehammer? Sorry, best I can do is pils på Egon to kilometer unna vannet. - Gang- og sykkelby: På grunn av at byen er relativt flat, men også fordi det er satsning på sykkelfelt og enveiskjørte gater i sentrum. Bor dere relativt sentralt er det stor sannsynlighet for at dere går eller tar sykkelen til stranda, parken, treninga, butikken etc. - Restauranter og barer: Her er det mye likt i og med at begge har Peppes, Heim og Egon samt de vanlige tyrkiske stedene. Utover dette synes jeg Hamar er et godt hestehode foran med utrolig god indisk (Royal India), italiensk (Il Teatro) og japansk/sushi (Nagomi) mat, i tillegg til mer "fancy" restauranter som Stortorvet Gjestgiveri og Victoriahaven. Det er hyggelige kafeer som Kai & Mattis, Larsen, Vinyl & Kaffe, Tante Gerda etc. og egen mathall (Matkvartalet) samt foodtrucks nede på Mjøsfronten. Puber og utesteder er det også flust av, særlig på sommeren med utvidet uteservering. - Nærhet til andre byer og flyplass: Spesifikt i ditt tilfelle; Hamar er mye nærmere Elverum og Oslo, med både gode kollektivmuligheter og bil. Fremdeles relativt nærme Lillehammer, selv om Lillehammer for meg (da jeg bodde på Hamar) føltes langt unna. Oslo Lufthavn er 50 min unna med tog, mens Lillehammer er dobbelt så langt. Hva Lillehammer vinner på: - Studentmiljøet er bedre enn på Hamar (ikke relevant for alle). - Lillehammer sentrum er visuelt penere og mer "turistvennlig" med trehus, elva etc. For eksempel var det Lillehammer jeg tok med mine amerikanske slektninger til for å vise de "autentisk" innlandsby. Det holdt med et par timer, men de likte det de så. - Boligprisene er fremdeles litt lavere enn i Hamar, men jeg kjenner ikke boligmarkedet i Lillehammer godt nok. Har dere 7 000 000 - 8 000 000 kroner i budsjett så kan dere få en stor villa meget sentrumsnært i Hamar, og for meg er dette fremdeles en god pris. Tror det også jevnt over ligger flere eneboliger ute til salgs i Hamar enn i Lillehammer, så boligjakten er kanskje enklere i Hamar på en måte. Hva som er cirka sidestilt: - Shopping: Begge har store CC shoppingsentre samt butikker i gågate i sentrum. - Høyere utdanning: Begge har Høgskolen i Innlandet, selv om tilbudet varierer. - Attraksjoner og kulturtilbud: Begge har kino, begge har kulturhus, begge har bowling. Hamar har Vikingskipet, Lillehammer har Håkons hall. Hamar har Domkirkeodden, Lillehammer har Maihaugen. Hamar har Domkirkeodden klatrepark, Lillehammer har Tyrili innendørsklatring (men Hamar har klatring både innendørs og utendørs). Hamar har Ankerskogen badeland, Lillehammer har Jorekstad fritidsbad. Begge har gode ishockey-lag, mens Hamar også har HamKam. Hamar har også trampolinepark, Lekeland1, tilbud for padel og tennis osv. - Natur: Begge byer har kort vei til langrenn- og alpinanlegg. Begge har gang- og sykkelvei rett ut i skogsområder. Begge har tilgang til Mjøsa, selv om jeg mener Hamar har en bedre tilnærming til båtlivet. Anonymkode: 0084f...731 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå