AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #21 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tusen takk til alle dere som bidrar inn i tråden her, setter så pris på det 🤗 Vi har familie/venner fordelt i Lillehammer, Oslo og Elverums området. I tillegg skal mer av familie flytte til Oslo i nær fremtid. Dette gjør at vi heldigvis har nettverk der nede og må belage oss på bil/tog i 1-1.5 timer for å treffe disse. Det ingen plasser vi kan flytte hvor vi er umiddelbar nærhet til alle. Vi foretrekker ikke flatt landskap, vi bor i ganske rå natur med fjell som går rett opp per i dag, så litt høydemeter er ikke å forakte (vi bor i dag på en «lekeplass», såkalt turistperle). Skolekrets vil nok være avgjørende, i tillegg ønsker vi at barna skal ha venner i umiddelbar nærhet. Det er derfor viktig at de kan gå ut døra og møte sine venner uten å måtte skysses med bil eller at det blir et «tiltak» å organisere frilek. Nærhet til Gardemoen er ikke avgjørende da vi ikke har reist så mye hittil, det har nok også endel med flypriser å gjøre for vår del her vi bor i dag. Jobbmessig er jeg utdannet innenfor helse og samboer er behandler som tar i mot pasienter (klinikk). TS. Anonymkode: 6680d...f4a Hvis dere ikke foretrekker flatt landskap, som i at dere helst vil ha fjell og litt høyder, så er det klart Lillehammer er å anbefale Anonymkode: 7a9f5...d04 4
Entern Skrevet 2. juli 2022 #22 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kan sammenligne de tre Mjøsbyene litt, dvs Hamar, Lillehammer og Gjøvik. Jeg har selv bodd i både Gjøvik og Hamar. Gjøvik er billigst, Hamar og Lillehammer ligger ganske likt. Men en enebolig i Gjøvik selges for nesten en mill under tilsvarende i Hamar. Det Hamar har som Lillehammer ikke har: Fantastisk strandområde, med Koigen, Mjøsfronten osv. Veldig satsing på dette. Får ordentlig sydenfølelse der om sommeren. Nydelig sommerby Kortere vei til Oslo med toget. Større utvalg restauranter Mer et knutepunkt mellom landsdeler kanskje? Flatere, men det er jo både positivt og negativt Overflod av lærere pga lærerhøgskolen Det Lillehammer har som Hamar (og til dels Gjøvik) ikke har: MYE bedre uteliv! Det er faktisk kjempeforskjell, vi i Hamar har dratt til Lillehammer for å dra ut i gamle singeldager 😅 Skisport rett utenfor døren. Koseligere by om vinteren Det Gjøvik har som de andre ikke har: Billigere boligpriser Mer teknologisk miljø grunnet høgskolen der (nå NTNU), flere slike typer jobber Anonymkode: 7a9f5...d04 Det er veldig lenge siden Lillehammer hadde et bra uteliv - 15 år eller deromkring faktisk. Hamar har bedre uteliv, og også mye hyggeligere folk enn Lillehammer. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #23 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lillehammer en del av Midt-Norge, nei jasså du, geografi var ikke ditt sterkeste fag på skolen, var det vel? Anonymkode: 35e9e...980 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er, med all respekt, bare tull. Anonymkode: 8b173...1b5 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvem er "vi på østlandet"? Jeg er østlending selv og jeg har aldri noen sinne hørt uttrykket midtlandet. Anonymkode: 83de8...3d9 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tull fra ende til annen. Hvorfor dikte opp sånt? Ingen her kaller Mjøsområdet for midtlandet!? Aldri hørt begrepet engang. Anonymkode: 7a9f5...d04 Mine foreldre sier det, samt vennegjengen. Jeg nevner bare det som blir sagt blant folk her jeg 🤷🏼♀️ Bor i Ås Så da er det delte meninger da. Det er helt greit det også..? Eller? 😜 Men da vet man at det finnes flere som mener det er Østlandet, og andre ikke. Anonymkode: 30d04...123
atropos Skrevet 2. juli 2022 #24 Skrevet 2. juli 2022 Jeg bor på lillehammer. Folk er vanskelig å komme inn på her, så hvis dere ikke kjenner noen fra før må dere gå ut fra at det blir mange år uten vennemiddager med folk fra nabolaget. idrettsinteresserte har det nok litt lettere dog. Det er mange idrettsfolk her. Områdemessig ville jeg sett rundt nordre ål. Rundt ekromskogen hvis dere ønsker rekkehus og mange naboer, her er det mange barnefamilier og det er rett ved siden av skolen. Skolen på nordre ål er nybygd og har god plass og godt miljø. Hammartun (sentrumsskole) er klint inn mellom et stort vegkryss og toglinja, og jeg har hørt det er mye bråk og kaos særlig i småklassene. Søre ål skole er stapp full og gammel. Mye skriverier i lokalavisa om at den trenger oppgradering.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #25 Skrevet 2. juli 2022 Lillehammer er et bra valg. Som andre har skrevet her så anbefales Nordre ÅL og Røyslimoen. Søre Ål er også et veldig godt alternativ med kort vei til alt og ikke minst natur og flotte trenings- og turmuligheter. Anonymkode: 57bb5...087 1
Neteas Skrevet 2. juli 2022 #26 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Lettere å skjerme ungene i Brumunddal? Der miljøene allerede er verre enn i Hamar? 😅 Tull fra ende til annen. Hvorfor dikte opp sånt? Ingen her kaller Mjøsområdet for midtlandet!? Aldri hørt begrepet engang. Anonymkode: 7a9f5...d04 Her er det mer synlig, og alle kjenner til hvem som holder på… Så ja, vil påstå det er lettere å ha kontroll her ja!
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #27 Skrevet 2. juli 2022 Entern skrev (20 minutter siden): Det er veldig lenge siden Lillehammer hadde et bra uteliv - 15 år eller deromkring faktisk. Hamar har bedre uteliv, og også mye hyggeligere folk enn Lillehammer. Uenig. Hamar fikk så sent som i 2020 utvidet skjenketider (før det har de jo hatt 01.00 og 01.30!!), slik at de nå kan konkurrere med Brumunddal og Elverum. Dette ble jo først merket nå i år pga korona. Hamar har ikke hatt bra uteliv før korona, for skjenketidene her var helt tragisk. Sist vi dro og festet på Lillehammer var i 2017, så godt mulig det har dabbet av etter det. Anonymkode: 7a9f5...d04 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #28 Skrevet 2. juli 2022 Neteas skrev (3 minutter siden): Her er det mer synlig, og alle kjenner til hvem som holder på… Så ja, vil påstå det er lettere å ha kontroll her ja! Men du snakket om å skjerme, som er noe helt annet. Det er jo heller vi i Hamar som skjermer ungene våre fra miljøene i Brumunddal 😛 Anonymkode: 7a9f5...d04
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #29 Skrevet 2. juli 2022 28 minutter siden, Entern said: Det er veldig lenge siden Lillehammer hadde et bra uteliv - 15 år eller deromkring faktisk. Hamar har bedre uteliv, og også mye hyggeligere folk enn Lillehammer. Er det Nikkers som gjelder ennå? Anonymkode: 57bb5...087
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #30 Skrevet 2. juli 2022 Vi er fra tidligere kjent med Søre Ål, rundt Bratta området, der synes vi det er nydelig fint. Jeg går også deltids studier ved høgskolen der også. Vi er nok sport/idrettsinteressert av natur her i huset, deltar i løpskonkurranser/fjelløp. Samboer er dessuten idrettsnerd, på en sånn måte at han har for mange aktiviteter å ta av 🤭 Har troa på at vi skal klare oss greit. Forøvrig trives vi også i eget selskap, men er lette og sosiale folk å bli kjent med 🙂 TS Anonymkode: 6680d...f4a 1
Neteas Skrevet 2. juli 2022 #31 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men du snakket om å skjerme, som er noe helt annet. Det er jo heller vi i Hamar som skjermer ungene våre fra miljøene i Brumunddal 😛 Anonymkode: 7a9f5...d04 Aldri hørt om! Kanskje lettere å ha kontroll fra første rad da😅 Har et barn på ungdomsskole og to som akkurat er ferdig på vgs. De snakker om disse gjengene, som er nokså tydelige for oss «gamlingene» også. På Hamar er det mer sånn miljø blandt A4-ungdommene virker det som.. Har i hvertfall ikke hatt no problem med å peile ungene mine inn i de «rette» kretser..
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #32 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvem er "vi på østlandet"? Jeg er østlending selv og jeg har aldri noen sinne hørt uttrykket midtlandet. Anonymkode: 83de8...3d9 Ikke jeg heller og bor på Østlandet. Eller innlandet som det heter nå. Midtlandet er også helt nytt for meg Anonymkode: 6ef0e...c64 4
rampeguri Skrevet 2. juli 2022 #33 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke jeg heller og bor på Østlandet. Eller innlandet som det heter nå. Midtlandet er også helt nytt for meg Anonymkode: 6ef0e...c64 Samme her...jeg er oppvokst på Romerike og har store deler av voksenlivet i Elverum, og har aldri hørt navnet midtlandet før nå...Midtnorge derimot - men det er jo trøndelag-ish. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #34 Skrevet 2. juli 2022 Har ikke bodd på noen av stedene. Men bor i nærheten da. Hamar syntes jeg som by er litt stusselig. Kjenner ingen på Hamar utover kolleger i samme bransje, er har iallefall gitt meg bra nok inyrykk iht å hatt lyst til å flytte dit. Samt er har en stor danseskole for både voksne og barn. Da både jeg og ungene danser. Og det skjer jo litt der også. Hamar er den byen som får mest penger inn i kassa iht vekst. Lillehammer syntes jeg er koselig. Men liker ikke å kjøre i byen på vinters tid. Men liker stemningen på stedet godt. Gjøvik kjenner jeg best. Og har fra de fleste steder god og fin utsikt. Mye skjer også på gjøvik. Har vært borti endel russ derifra og har godt inntrykk av ungdommen der, de har selvfølgelig litt problemer noen av dem også. Men allikevel ganske fine ungdom. Vgs er også en bra skole på gjøvik. Litt stor, men bra miljø Anonymkode: 6ef0e...c64
rampeguri Skrevet 2. juli 2022 #35 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tusen takk til alle dere som bidrar inn i tråden her, setter så pris på det 🤗 Vi har familie/venner fordelt i Lillehammer, Oslo og Elverums området. I tillegg skal mer av familie flytte til Oslo i nær fremtid. Dette gjør at vi heldigvis har nettverk der nede og må belage oss på bil/tog i 1-1.5 timer for å treffe disse. Det ingen plasser vi kan flytte hvor vi er umiddelbar nærhet til alle. Vi foretrekker ikke flatt landskap, vi bor i ganske rå natur med fjell som går rett opp per i dag, så litt høydemeter er ikke å forakte (vi bor i dag på en «lekeplass», såkalt turistperle). Skolekrets vil nok være avgjørende, i tillegg ønsker vi at barna skal ha venner i umiddelbar nærhet. Det er derfor viktig at de kan gå ut døra og møte sine venner uten å måtte skysses med bil eller at det blir et «tiltak» å organisere frilek. Nærhet til Gardemoen er ikke avgjørende da vi ikke har reist så mye hittil, det har nok også endel med flypriser å gjøre for vår del her vi bor i dag. Jobbmessig er jeg utdannet innenfor helse og samboer er behandler som tar i mot pasienter (klinikk). TS. Anonymkode: 6680d...f4a Da høres det ut som Lillehammer er det beste alternativet for dere. Spesielt Hamar vil oppleves kjedelig for dere. 1
Entern Skrevet 2. juli 2022 #36 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er det Nikkers som gjelder ennå? Anonymkode: 57bb5...087 Nikkers er et bra utested men ikke fullt party party stemning som før.
Entern Skrevet 2. juli 2022 #37 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Uenig. Hamar fikk så sent som i 2020 utvidet skjenketider (før det har de jo hatt 01.00 og 01.30!!), slik at de nå kan konkurrere med Brumunddal og Elverum. Dette ble jo først merket nå i år pga korona. Hamar har ikke hatt bra uteliv før korona, for skjenketidene her var helt tragisk. Sist vi dro og festet på Lillehammer var i 2017, så godt mulig det har dabbet av etter det. Anonymkode: 7a9f5...d04 Hva er vitsen med å ha åpent til 3:30 når ingen går ut før midnatt!?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #38 Skrevet 2. juli 2022 Entern skrev (14 minutter siden): Hva er vitsen med å ha åpent til 3:30 når ingen går ut før midnatt!? Vel, vors er da gøyere enn byen for folk flest da, men i Hamar kunne man ikke vorse seg ferdig for ellers rakk man ikke kjøp en øl 😛 Anonymkode: 7a9f5...d04 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #39 Skrevet 2. juli 2022 Av disse ville jeg gått for Lillehammer pga bra innendørs klatresenter 😁 Anonymkode: 3d366...be2 1
Bålkaffe Skrevet 3. juli 2022 #40 Skrevet 3. juli 2022 Høres ut som om Lillehammer er stedet for dere. Jeg er ikke lokalkjent der oppe, men godt kjent med natur, muligheter og ellers rundt Hamar, Lillehammer, Brumunddal og Gjøvik. Lillehammer er eldorado på vinteren og har masser av løyper og turer å tilby i kort avstand også på sommerstid. Håper dere finner dere et bra forever-home, TS, lykke til med leitingen! 1
Anbefalte innlegg