AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #1 Del Skrevet 2. juli 2022 Hei, vi er en familie på fire som vurderer å ta med flyttelasset til Østlandet (vi bor i nord nå og har familie på Østlandet). Vi er to voksne, og to barn i alderen 9 og 11 år + en hund. I prosessen har vi vurdert både Lillehammer, Hamar og Elverum, men det kan se ut som Lillehammer trekker det lengste strået dersom vi ikke kommer over andre gode tips i tråden her inne som vi bør tenke over. Hva har f.eks Hamar som Lillehammer ikke har? Hvilke områder i Lillehammer er anbefalt å bosette seg i? Vi ønsker primært et «for alltid hjem», dvs. at det skal passe for barna og oss voksne. Barna driver på med aktiviteter på fritiden og vi voksne er glade i legge tilrette for friluftsliv (klatring, sykling, langrenn, slalåm, telttur mm). Vi er åpne både for å bosette oss noe sentrumsnært, eller utenfor hvor det er god bussforbindelse. Ønsker også å tilhøre en god skolekrets med godt miljø. Tenker at låneramme ikke bør overstige 5.5-6 mill. Ønsker å bo på solsiden og ikke i skygge. Fordel å bosette seg en plass hvor barna kan komme seg fra og til på egenhånd, samt bo hjemme når tiden for videregående skole nærmer seg dersom det er aktuelt. Kom gjerne med innspill 🙂 Anonymkode: 6680d...f4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #2 Del Skrevet 2. juli 2022 Bra dere ikke flytter til Elverum. Der er det ekstremt vanskelig å komme inn i miljøet. Flyttet dit selv som voksen, og det var virkelig ikke lett, og endte med at jeg flyttet. Hamar har jeg hørt mer positivt om, at det er lettere for innflyttere der. Har hørt at det er litt vanskelig for innflyttere i Lillehammer. Men håper andre kan svare deg på det. Anonymkode: e2fb9...b9e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Del Skrevet 2. juli 2022 Kan sammenligne de tre Mjøsbyene litt, dvs Hamar, Lillehammer og Gjøvik. Jeg har selv bodd i både Gjøvik og Hamar. Gjøvik er billigst, Hamar og Lillehammer ligger ganske likt. Men en enebolig i Gjøvik selges for nesten en mill under tilsvarende i Hamar. Det Hamar har som Lillehammer ikke har: Fantastisk strandområde, med Koigen, Mjøsfronten osv. Veldig satsing på dette. Får ordentlig sydenfølelse der om sommeren. Nydelig sommerby Kortere vei til Oslo med toget. Større utvalg restauranter Mer et knutepunkt mellom landsdeler kanskje? Flatere, men det er jo både positivt og negativt Overflod av lærere pga lærerhøgskolen Det Lillehammer har som Hamar (og til dels Gjøvik) ikke har: MYE bedre uteliv! Det er faktisk kjempeforskjell, vi i Hamar har dratt til Lillehammer for å dra ut i gamle singeldager 😅 Skisport rett utenfor døren. Koseligere by om vinteren Det Gjøvik har som de andre ikke har: Billigere boligpriser Mer teknologisk miljø grunnet høgskolen der (nå NTNU), flere slike typer jobber Anonymkode: 7a9f5...d04 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #4 Del Skrevet 2. juli 2022 Har bodd både på Hamar og i Lillehammer, og personlig liker jeg Lillehammer best. Det er en veldig trivelig by. Se gjerne på Nordre Ål om dere vurderer spesifikke områder, der er dere nærme fjellet (Sjusjøen) og en del andre fine turområder som Balbergkampen. Om barna driver med idrett vil jeg tro dere finner det meste i Lillehammer, selv om det er mye fokus på ski og annen vintersport. Kort vei til Hafjell! Kan ikke uttale meg noe om skolemiljøet, da. Lillehammer har Litteraturfestivalen og Dølajazz, og kunstmuseet har mange gode utstillinger. Jeg elsket å ha både fjellet og skogen så nært meg når jeg bodde i Lillehammer. Jeg bodde på Hamar mens jeg studerte, og syns det var en ganske død by. I tillegg trivdes jeg ikke med landskapet, det var for flatt og åpent - men det er jo en smakssak! Det har skjedd veldig mye der de siste årene, da, som AB over her poengterer, med storsatsing på Koigen og området ved Mjøsa (helt sprøtt at Lillehammer ikke har gjort noe lignende, der nede er det vel fortsatt bare Strandtorget kjøpesenter og E6), og bedre kulturtilbud etter at Kulturhuset stod ferdig. Pluss at dere har kortere reisevei til Oslo/Gardermoen om det er viktig. Anonymkode: 41e38...30b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #5 Del Skrevet 2. juli 2022 Jeg har bare bodd på Gjøvik og Lillehammer så kan ikke si noe om Hamar, men de to andre er begge fine byer. På Lillehammer vil jeg på det sterkeste anbefale deg å bosette deg innenfor en av skolekretsene Kringsjå eller Røyslimoen, gode og solide skoler. Vingnes og Jørstadmoen er ok de også, men mye rot rundt flytting/bygging/administrasjon. Hammartun har et helt elendig miljø med mye vold, hærverk og trakassering (ifølge lærere jeg kjenner der). Anonymkode: 48636...94d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #6 Del Skrevet 2. juli 2022 Har bodd både i Hamar og Lillehammer og synes Hamar er mye bedre på absolutt alle måter. De siste årene har også byen hatt en stor utvikling av sentrum og kulturtilbud. Det eneste Lillehammer er bedre på er vintersportstilbud, men det er jeg fullstendig uinteressert i så for min del er ikke det noe poeng. Hamar har Ankerskogen, Koigen, Mjøsfronten, kulturhuset, mathall og øvrige restauranter og det er mye mer sentralt med kort vei til Oslo/Gardermoen. Anonymkode: 8b173...1b5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #7 Del Skrevet 2. juli 2022 Jeg er fra området, Lillehammer, og skal snart flytte hjem. Lillehammer er en flott by, blitt veldig oppgradert de siste årene, om jeg kan si det sånn. For dere som familie vil jeg vurdert Nordre Ål/Fåberg/Jørstadmoen. De to sistnevnte stedene er rolige, nær skole på Jørstadmoen og nær til Jorekstad bad/treningssenter som er navet i bygda. ca 15 min kjøring til byen. Også kort vei til Hunderfossen og Øyer, og så har dere Gudbrandsdalen som et eldorado videre oppover. Lillehammer har et godt og bredt kulturtilbud, og masse fritidsaktiviteter for barn og unge, og voksne. Både idrett og korps. Hamar har jo også fått et oppsving de siste årene, men siden Lillehammer er "min" by, så flagger jeg den mest Anonymkode: 87cbd...8b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #8 Del Skrevet 2. juli 2022 Lillehammer så klart💚 Anonymkode: 332a2...161 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #9 Del Skrevet 2. juli 2022 En annen ting å ta med i beregningen er at Hamar er i større vekst enn Lillehammer. Det er en større by nå og i følge SSBs beregninger vil forskjellen bli større i fremtiden. Det kan jo innebære både fordeler og ulemper. Anonymkode: 8b173...1b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neteas Skrevet 2. juli 2022 #10 Del Skrevet 2. juli 2022 Kaster et annet forslag ut i lufta jeg. Ti minutter nord for Hamar, er Brumunddal. Her vokser mine barn opp, og kunne ikke tenkt meg å bo andre steder med barn. Mindre sted ja, men får litt mer for pengene. Blitt knallfint her de siste årene! Elverum ville jeg aldri bodd. Hamar og Lillehammer er fine plasser, men lettere å skjerme ungene fra diverse miljøer her fra Brumunddal. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #11 Del Skrevet 2. juli 2022 Tusen takk til alle dere som bidrar inn i tråden her, setter så pris på det 🤗 Vi har familie/venner fordelt i Lillehammer, Oslo og Elverums området. I tillegg skal mer av familie flytte til Oslo i nær fremtid. Dette gjør at vi heldigvis har nettverk der nede og må belage oss på bil/tog i 1-1.5 timer for å treffe disse. Det ingen plasser vi kan flytte hvor vi er umiddelbar nærhet til alle. Vi foretrekker ikke flatt landskap, vi bor i ganske rå natur med fjell som går rett opp per i dag, så litt høydemeter er ikke å forakte (vi bor i dag på en «lekeplass», såkalt turistperle). Skolekrets vil nok være avgjørende, i tillegg ønsker vi at barna skal ha venner i umiddelbar nærhet. Det er derfor viktig at de kan gå ut døra og møte sine venner uten å måtte skysses med bil eller at det blir et «tiltak» å organisere frilek. Nærhet til Gardemoen er ikke avgjørende da vi ikke har reist så mye hittil, det har nok også endel med flypriser å gjøre for vår del her vi bor i dag. Jobbmessig er jeg utdannet innenfor helse og samboer er behandler som tar i mot pasienter (klinikk). TS. Anonymkode: 6680d...f4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #12 Del Skrevet 2. juli 2022 Eneste jeg har å meddele er at vi på Østlandet kaller de stedene du nevner for midtlandet 🤪 Om du drar dit og kaller det Østlandet, så kan det hende noen stusser. Samme om du drar nedover Østlandet og sier du bor på Østlandet, men nevner Lillehammer ect. Jeg vet egentlig ikke helt hvor grensa til Østlandet går, men på folkemunne hos mange, så er det Midt-Norge 😛 Og alt over Dovre er Nord 😂 Vi på Østlandet lever nok litt i en boble Anonymkode: 30d04...123 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nassenøff Skrevet 2. juli 2022 #13 Del Skrevet 2. juli 2022 Lillehammer er ihvertfall ikke flatt. Masse turmuligheter, masse idrett i ulike sjangere, mjøsa rett ved selv om den ikke har butikker rett ved. Lillehammer har klatring, kunstløp, slalom,vannski, utfor, sykling, langrenn, skiskyting, curling, hockey, fotball, håndball, turn, svømming, tennis, og helt sikkert mye mer. Ser noen nevne spise steder lenger opp og usikker på om jeg er enig, masse å velge i på Lillehammer. Gågata er unik sommer og vinter og ulike butikker rundt om. Ang skolekrets vil jeg ikke anbefale den midt i byen, Hammartun. Du har Nordre ål skole og søre ål som er store og fine og sentrums nære, men også Jørstadmoen og vingar som kun tar få min å sykle/ gå til sentrum. Fra byen tar det 20 min å kjøre til sjusjøen eller Hafjell, dere har masse sykkel og ski muligheter i kort nærhet, samtidig som det kun tar 40 min med tog til Hamar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #14 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Eneste jeg har å meddele er at vi på Østlandet kaller de stedene du nevner for midtlandet 🤪 Om du drar dit og kaller det Østlandet, så kan det hende noen stusser. Samme om du drar nedover Østlandet og sier du bor på Østlandet, men nevner Lillehammer ect. Jeg vet egentlig ikke helt hvor grensa til Østlandet går, men på folkemunne hos mange, så er det Midt-Norge 😛 Og alt over Dovre er Nord 😂 Vi på Østlandet lever nok litt i en boble Anonymkode: 30d04...123 Lillehammer en del av Midt-Norge, nei jasså du, geografi var ikke ditt sterkeste fag på skolen, var det vel? Anonymkode: 35e9e...980 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #15 Del Skrevet 2. juli 2022 Lillehammer 👌🏻 Anonymkode: e78ea...539 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #16 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Eneste jeg har å meddele er at vi på Østlandet kaller de stedene du nevner for midtlandet 🤪 Om du drar dit og kaller det Østlandet, så kan det hende noen stusser. Samme om du drar nedover Østlandet og sier du bor på Østlandet, men nevner Lillehammer ect. Jeg vet egentlig ikke helt hvor grensa til Østlandet går, men på folkemunne hos mange, så er det Midt-Norge 😛 Og alt over Dovre er Nord 😂 Vi på Østlandet lever nok litt i en boble Anonymkode: 30d04...123 Dette er, med all respekt, bare tull. Anonymkode: 8b173...1b5 15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #17 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har bare bodd på Gjøvik og Lillehammer så kan ikke si noe om Hamar, men de to andre er begge fine byer. På Lillehammer vil jeg på det sterkeste anbefale deg å bosette deg innenfor en av skolekretsene Kringsjå eller Røyslimoen, gode og solide skoler. Vingnes og Jørstadmoen er ok de også, men mye rot rundt flytting/bygging/administrasjon. Hammartun har et helt elendig miljø med mye vold, hærverk og trakassering (ifølge lærere jeg kjenner der). Anonymkode: 48636...94d Det med hammartun er jo bare et gammelt rykte som de aldri blir kvitt. Jeg har selv gått der og har to barn der nå. Og kjenner mange av lærerne fra før. Og miljøet er ikke slik du beskriver, skolen har bare dårlig rykte fra gammelt av. Personlig ville jeg unngått røyslimoen på det sterkeste. Anonymkode: 30895...341 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nassenøff Skrevet 2. juli 2022 #18 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det med hammartun er jo bare et gammelt rykte som de aldri blir kvitt. Jeg har selv gått der og har to barn der nå. Og kjenner mange av lærerne fra før. Og miljøet er ikke slik du beskriver, skolen har bare dårlig rykte fra gammelt av. Personlig ville jeg unngått røyslimoen på det sterkeste. Anonymkode: 30895...341 Har selv 2 barn på ulike trinn der, 2 av de Spør stadig om å få bytte skole, nå vurderes det seriøst. U skole er tragisk og ymse på barneskole er ikke bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #19 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Eneste jeg har å meddele er at vi på Østlandet kaller de stedene du nevner for midtlandet 🤪 Om du drar dit og kaller det Østlandet, så kan det hende noen stusser. Samme om du drar nedover Østlandet og sier du bor på Østlandet, men nevner Lillehammer ect. Jeg vet egentlig ikke helt hvor grensa til Østlandet går, men på folkemunne hos mange, så er det Midt-Norge 😛 Og alt over Dovre er Nord 😂 Vi på Østlandet lever nok litt i en boble Anonymkode: 30d04...123 Hvem er "vi på østlandet"? Jeg er østlending selv og jeg har aldri noen sinne hørt uttrykket midtlandet. Anonymkode: 83de8...3d9 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #20 Del Skrevet 2. juli 2022 Neteas skrev (8 timer siden): Kaster et annet forslag ut i lufta jeg. Ti minutter nord for Hamar, er Brumunddal. Her vokser mine barn opp, og kunne ikke tenkt meg å bo andre steder med barn. Mindre sted ja, men får litt mer for pengene. Blitt knallfint her de siste årene! Elverum ville jeg aldri bodd. Hamar og Lillehammer er fine plasser, men lettere å skjerme ungene fra diverse miljøer her fra Brumunddal. Lettere å skjerme ungene i Brumunddal? Der miljøene allerede er verre enn i Hamar? 😅 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eneste jeg har å meddele er at vi på Østlandet kaller de stedene du nevner for midtlandet 🤪 Om du drar dit og kaller det Østlandet, så kan det hende noen stusser. Samme om du drar nedover Østlandet og sier du bor på Østlandet, men nevner Lillehammer ect. Jeg vet egentlig ikke helt hvor grensa til Østlandet går, men på folkemunne hos mange, så er det Midt-Norge 😛 Og alt over Dovre er Nord 😂 Vi på Østlandet lever nok litt i en boble Anonymkode: 30d04...123 Tull fra ende til annen. Hvorfor dikte opp sånt? Ingen her kaller Mjøsområdet for midtlandet!? Aldri hørt begrepet engang. Anonymkode: 7a9f5...d04 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå