Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så på forbruket siste døgnet,og midt på natten føk forbruket opp. Den eneste forklaringen er sønn som gamer. Trekker gaming PC mye strøm?

Anonymkode: cd4ae...f92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Så på forbruket siste døgnet,og midt på natten føk forbruket opp. Den eneste forklaringen er sønn som gamer. Trekker gaming PC mye strøm?

Mest sannsynlig er det varmtvannstanken som har slått inn. Du kan beregne at en gaming-pc koster deg ca 3 kroner dagen med mye spilling.

Anonymkode: 123a4...d6f

AnonymBruker
Skrevet

https://komputer.no/datamaskin/sa-mye-koster-det-a-la-pc-en-sta-pa

ZDNET har tatt utgangspunkt i en stasjonær gaming-pc som hver dag står på i fire timer. Den bruker ifølge magasinets utregninger 511 kWh i året.

Hvis vi antar at strømprisen ligger på ca. 2 kroner, gir det en årlig strømregning på 1022 kroner hvis pc-en er på fire timer hver dag. (strømstøtte fratrukket.)

Det vil si 2,80 kroner om dagen. I tillegg er standby-tiden, der pc-en ikke er slått av, ikke inkludert.

Anonymkode: 85319...bac

AnonymBruker
Skrevet

En fet gaming pc kan trekke rundt 5-600w under spilling.

Anonymkode: 7d9ed...6c2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nevneverdig nei. Vaskemaskiner, ovner, varmepumpe, tv, komfyr, kjøleskap og fryser tar mye mer.

Anonymkode: 38de4...a44

AnonymBruker
Skrevet

En gjennomsnittlig gaming-PC vil jeg si ligger på 300-500 watt, i snitt. Den kan som oftest peake på noe rundt 750W. En fet gaming-maskin kan gå enda høyere, og kan peake på opp mot 1000 watt.

Nvidia (skjermkortprodusent) anbefaler minimum 750W strømforsyning (PSU) for deres 3080-skjermkort. Som på ingen måte er markedes beste, selv om det er i øvre sjiktet.

Disse tallene er uten skjermforbruk, noe som kan raskt trekke relativt mye. Jeg sitter med en "vegg" av skjermer foran meg (totalt 144" fordelt på fire skjermer), og de trekker til sammen rundt 150W i snitt, og kan sannsynlig peake langt høyere.

Anonymkode: 5e3f9...8b6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En god gaming pc trekker nok mindre strøm enn en eldre vanlig pc. Du kan nok ikke bruke strømregningen som unnskyldning for å be sønnen roe ned spillingen nattestid 😉

Anonymkode: 866d9...786

AnonymBruker
Skrevet

Så for å svare kort: ja, en gaming-PC kan trekke ganske mye strøm.

Nei, den trekker ikke mye strøm sammenlignet med en vifteovn, men kan trekke noe ala det en mindre panelovn forbruker.

Nå er det sommer og sol, men et annet moment som man bør ta med når man vurderer strømforbruk er varmen som blir produsert. En gaming-PC bidrar til å varme opp et rom :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

En god gaming pc trekker nok mindre strøm enn en eldre vanlig pc. Du kan nok ikke bruke strømregningen som unnskyldning for å be sønnen roe ned spillingen nattestid 😉

Uff, dette er jo bare tull og synsing.

Dagens strømforsyninger for gaming-maskiner ligger på 650-1000 watt, sånn "røfft regna". Eldre maskiner har ofte strømforsyning som har makskapasitet som er vesentlig lavere enn som så. Eksempelvis har jeg en 2012 Dell-maskin foran meg, med 360W strømforsyning (PSU). Alt av W her er oppgitt i maksimal kapasitet.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dagens CPU-er har vesentlig lavere TDP, som fører til lavere maksforbruk. Men til gjengjeld har dagens GPU-er og skjermkort i det store og hele blitt såpass strømhungrige at de mer enn gjør opp for at prosessoren bruker mindre strøm. Totalen blir at man på generell basis bruker mer strøm med dagens gamingmaskiner.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis rommet er oppvarmet med strøm mens man spiller så trekker gaming-pc'en nøyaktig null. Dette betyr mest vinterstid. All strøm som går inn i en pc og skjermer endrer opp som varme til slutt. Like mye varme som den termostatstyrte panelovnen slipper å lage.

Anonymkode: a88ca...af6

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Nå har jeg også funnet forklaringen på hvorfor det er så grusomt varmt inne på rommet hans! 

Jeg tenkte ikke å bruke dette som grunn til å begrense spillingen,det er jo helg. Men når timesforbruket hopper noen hakk opp mens jeg selv bruker minimalt, så lurer jeg på hva som trekker opp. Da er det greit å vite at det ihvertfall ikke er naboens elbil som trekker på min kontakt :)

Skrevet

SERIØST?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

? ?

Hvor fattige er enkelte brukere her inne egentlig? Starte en tråd om dette?? Det er snakk om 30 kroner i måneden, maksimalt !!!!

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke nevneverdig nei. Vaskemaskiner, ovner, varmepumpe, tv, komfyr, kjøleskap og fryser tar mye mer.

Anonymkode: 38de4...a44

Tv, kjøleskap og fryser tar ikke "mye mer" nei.

Anonymkode: 85319...bac

AnonymBruker
Skrevet
Mekanikeren skrev (14 timer siden):

SERIØST?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

? ?

Hvor fattige er enkelte brukere her inne egentlig? Starte en tråd om dette?? Det er snakk om 30 kroner i måneden, maksimalt !!!!

Seriøst???????? Svare i en tråd slik som dette?

Jeg har aldri nevnt penger, men er heldigvis såpass oppegående at jeg følger med på forbruket mitt. Når jeg ser at noe gir utslag,vil jeg vite hva.

Ingen dumme spørsmål, men noen har ufattelig dumme svar.

Heldigvis er det flere på forumet som kan gi gode svar. Ville ikke vært noen vits, hvis alle var som deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Seriøst???????? Svare i en tråd slik som dette?

Jeg har aldri nevnt penger, men er heldigvis såpass oppegående at jeg følger med på forbruket mitt. Når jeg ser at noe gir utslag,vil jeg vite hva.

Ingen dumme spørsmål, men noen har ufattelig dumme svar.

Heldigvis er det flere på forumet som kan gi gode svar. Ville ikke vært noen vits, hvis alle var som deg.

Gaming pcn trekker masse strøm. Du må nok be sønnen din gå ut å leke i regnet istedet

Anonymkode: 45812...82e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...