Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg er i en situasjon som jeg synes det er vanskelig å forstå hva som er det riktige valget.

1. Hos privat gynekolog får jeg letrozol for eggmodning, og den responderer jeg på. Ble gravid på første forsøk men endte i MA.

2. Hos offentlig gynekolog får jeg clomifen, vedkommende mener det er kontraindikasjoner på om letrozol er ute av kroppen før et eventuelt svangerskap og at at det er en viss prosent høyere sjanse for avvik hos fosteret når man tar letrozol. Gynekologen sier også at alle sykehusene bruker clomifen og ikke letrozol nettopp på grunn av dette. Jeg vet ikke om det stemmer, men det er det jeg har blitt fortalt.

Jeg har prøvd clomifen, responderte ikke på den. Ingen egg som ble modnet og det var som om jeg ikke hatt tatt noen medisin.

Mine tanker:

Nesten alle private gynekologer bruker letrozol, og om det hadde vært så galt så ville det vel ikke vært lov?

Jeg vil så gjerne prøve en runde til med letrozol siden jeg har responderte på den tidligere, men nå har jeg det i bakhodet hele tiden "tenk om jeg får sykt barn fordi jeg tror letrozol". Samtidig synes jeg det er sløsing av tid å gå på clomifen frem til en eventuelt IVF når jeg ikke responderer på den.

Har noen her vært borti samme/lignende problemstilling? Hva tenker dere? 🥴 Jeg har lest på både relis og nasjonale retningslinjer osv., på relis nevnes dette kontraindikasjonen, mens i nasjonale retningslinjer anbefales letrozol.

Anonymkode: 7cb1e...2ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hørt om dette, ment tenker at når man først skal ta et legemiddel så ville jeg jo valgt det som funker. Ser ikke poenget i å ta unødvendige legemidler som ikke funker iallfall. Bruker selv Letrozol og har aldri fått høre noe om det du skriver 😅 er jo veldig mange som har vellykkede svangerskap med Letrozol, så jeg er ikke bekymret for min del iallfall ☺️

Anonymkode: 169b0...390

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ikke hørt om dette, ment tenker at når man først skal ta et legemiddel så ville jeg jo valgt det som funker. Ser ikke poenget i å ta unødvendige legemidler som ikke funker iallfall. Bruker selv Letrozol og har aldri fått høre noe om det du skriver 😅 er jo veldig mange som har vellykkede svangerskap med Letrozol, så jeg er ikke bekymret for min del iallfall ☺️

Anonymkode: 169b0...390

Takk for svar. Jeg er helt enig, vil jo gjerne bruke noe som funker når jeg først tar medisiner.

Jeg har tatt opp dette med den private gynekologen også (Medicus) og de kunne virkelig ikke forstå det. Det var de som viste meg relis og nasjonale retningslinjer.

Noen som vet hva sykehusene bruker?

Skrevet

St Olavs ved fertilitetsseksjonen skriver ut letrozol i alle fall. Mener de sa de har gått vekk fra clomid fordi sjansen for flerlinger er lavere ved letrozol.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Neutral90 skrev (44 minutter siden):

St Olavs ved fertilitetsseksjonen skriver ut letrozol i alle fall. Mener de sa de har gått vekk fra clomid fordi sjansen for flerlinger er lavere ved letrozol.

Takk for svar.

Hvis St Olavs gjør det, så kan det vel seriøst ikke være så galt med Letrozol. Jeg var SÅ lyst til å prøve en runde til med Letrozol, jeg ble gravid på første runde med den sist.

AnonymBruker
Skrevet

Men liksom... Hvis clomifen ikke funker på deg og letrozol gjør, så er det jo ikke så mye å lure på?

Legen høres litt rar ut... Letrozol er blitt ganske vanlig å bruke for å få eggløsning, hadde det ikke blitt satt mer fokus på om det virkelig var risikabelt? Eneste er at man MÅ ta graviditetstest før man starter på dem. Og så er det snakk om en kort kur på 5 dager, det er jo ikke mengder akkurat.

Anonymkode: ffd17...193

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...