AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #1 Skrevet 2. juli 2022 For noen dager siden leste jeg et innlegg fra en mann, som var bekymret for bonusdatter som måtte trene om morgenen før skole, og foreldrene som syntes dette var stas! Min bror har en datter som skal begynne på ungdomskolen. Hun har vært kraftig hele livet, men det siste halvåret har hun skutt i været og mistet mye fett og er nå helt normalvektig. Saken er at jenten begynte med morgentrening for et halvt år siden etter en periode med mye venninnedrama, og det at hun ikke fikk bli med i gjengen. Hun trener ved å se på Funkygine videoer og det er mye squats, planken, bruke sin egen kropp som vekt, kondisjonstrening osv. I tillegg har hun begynt å jogge innimellom hvis faren maser om aktiviteter. Niesen min er ofte trøtt på skolen fordi hun står opp 90 min før hun må, og har inntrykk av at hun tvinger seg ofte. Får ikke noen fornuftige svar fra henne hvorfor hun begynte med treningen. Foreldrene kommenterer til henne hvis hun skulker unna en dag. Hun spiller tennis to til tre ganger i uken og går på dans i tillegg. Nå er de på besøk hos oss på Hvaler, og det er gnål om trening og kosthold, selv om jenta svømmer i sjøen daglig og synes det er nok. Det virker som jenta har dårlig samvittighet fordi hun ikke trener daglig i tillegg til vanlig mosjon. Når hun hadde korona trente hun da også selv om hun hadde litt feber. Faren snakker om sin trening og moren snakker om sin trening og sunn mat og kalorier. De er godt i hold så skjønner de ønsker å slanke seg, med man kan fint holde kjeft og tenke inni seg. Har prøvd å snakke med de om denne treningen hennes, men min bror blir bare irritert og ber meg tie stille. Skulle tro det var Ingebrigtsen familien som var på besøk. Har barn selv men har aldri holdt på sånn med mas om trening og mat. Trening hos barn skal være lystbetont og hvis det er for å slanke de er det lege og helsesøster som skal sette opp plan. Sånn, nå fikk jeg lettet på trykket😬 Anonymkode: d60cf...436 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Skrevet 2. juli 2022 Er du overvektig ts? Anonymkode: 44450...77d 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #4 Skrevet 2. juli 2022 Jeg vet ikke, kanskje de gjør henne en tjeneste. Anonymkode: c39a5...ee9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #5 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Er du overvektig ts? Anonymkode: 44450...77d Nei jeg er slank. 63 kg og 1.75 cm høy. Hvorfor spør du? Ts Anonymkode: d60cf...436
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #6 Skrevet 2. juli 2022 Synes du kan snakke direkte med din niese om dette om dere har et godt forhold. Anonymkode: 80fde...4f1 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #7 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg vet ikke, kanskje de gjør henne en tjeneste. Anonymkode: c39a5...ee9 Ved å presse/oppmuntre en 13 år gammel jente til å stå opp 06:15 for å trene hver dag før skolen, når hun har masse fysisk aktivitet i fritidsaktivitetene sine? Jenta trenger ikke å slankes og hun kommer til å utvikle et unormalt syn på kroppen sin og spiseforstyrrelser hvis de fortsetter. Ts Anonymkode: d60cf...436 7 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #8 Skrevet 2. juli 2022 Ts, jeg har selv et barn som var overvektig og må holdes slankb(slipper jeg opp litt i ferien, er hun på overvekt igjen - tro meg). Det er beintøft, men min er heldigvis mindre og aktiviteter gjør vi gjerne sammen. Går lange turer etc. Problemet er gjerne at folk på hyttetur gjerne setter frem en svær bolle potetgull. Den fråtser mitt barn i, hugger innpå uten å klare å stoppe, jeg må stoppe barnet og det blir alltid en greie. Tilsvarende med all mat egentlig, men det blir jo gjerne tomt fort fordi alle tar en porsjon. Men, foreldre som ikke vet hvor ille det er, er alltid sååå kritiske til at jeg er «streng». Det er slitsomt og vondt å forholde seg til. Anonymkode: 17f2e...a67 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #9 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ts, jeg har selv et barn som var overvektig og må holdes slankb(slipper jeg opp litt i ferien, er hun på overvekt igjen - tro meg). Det er beintøft, men min er heldigvis mindre og aktiviteter gjør vi gjerne sammen. Går lange turer etc. Problemet er gjerne at folk på hyttetur gjerne setter frem en svær bolle potetgull. Den fråtser mitt barn i, hugger innpå uten å klare å stoppe, jeg må stoppe barnet og det blir alltid en greie. Tilsvarende med all mat egentlig, men det blir jo gjerne tomt fort fordi alle tar en porsjon. Men, foreldre som ikke vet hvor ille det er, er alltid sååå kritiske til at jeg er «streng». Det er slitsomt og vondt å forholde seg til. Anonymkode: 17f2e...a67 Et barn skal ikke følge et regime! Normalt kosthold. Middag lager dere porsjonsvis uten å lage et nummer av det! Ellers må man unngå chips osv i huset utenom f.eks lørdager. Dette må man som forelder styre uten å presse barnet til trening (før skolen?!?). I ferien og sammen med andre, må barnet få spise som de andre uten dårlig samvittighet! Barna kan utvikle anoreksi eller bulimi hvis foreldre fokuserer enormt på vekten. Barnet føler seg jo annerledes med den behandlingen. Vondt for selvtillit og tanker - har vært der selv Anonymkode: 95e67...065 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #10 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ts, jeg har selv et barn som var overvektig og må holdes slankb(slipper jeg opp litt i ferien, er hun på overvekt igjen - tro meg). Det er beintøft, men min er heldigvis mindre og aktiviteter gjør vi gjerne sammen. Går lange turer etc. Problemet er gjerne at folk på hyttetur gjerne setter frem en svær bolle potetgull. Den fråtser mitt barn i, hugger innpå uten å klare å stoppe, jeg må stoppe barnet og det blir alltid en greie. Tilsvarende med all mat egentlig, men det blir jo gjerne tomt fort fordi alle tar en porsjon. Men, foreldre som ikke vet hvor ille det er, er alltid sååå kritiske til at jeg er «streng». Det er slitsomt og vondt å forholde seg til. Anonymkode: 17f2e...a67 Min niese er ikke overvektig men normalvektig (har vokst 10 cm siden jul), og da er det galskap å holde på å mase om trening. Merker at jenten har konstant dårlig samvittighet for at hun ikke er fysisk nok. Ts Anonymkode: d60cf...436 4
Marshall Skrevet 2. juli 2022 #11 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For noen dager siden leste jeg et innlegg fra en mann, som var bekymret for bonusdatter som måtte trene om morgenen før skole, og foreldrene som syntes dette var stas! Min bror har en datter som skal begynne på ungdomskolen. Hun har vært kraftig hele livet, men det siste halvåret har hun skutt i været og mistet mye fett og er nå helt normalvektig. Saken er at jenten begynte med morgentrening for et halvt år siden etter en periode med mye venninnedrama, og det at hun ikke fikk bli med i gjengen. Hun trener ved å se på Funkygine videoer og det er mye squats, planken, bruke sin egen kropp som vekt, kondisjonstrening osv. I tillegg har hun begynt å jogge innimellom hvis faren maser om aktiviteter. Niesen min er ofte trøtt på skolen fordi hun står opp 90 min før hun må, og har inntrykk av at hun tvinger seg ofte. Får ikke noen fornuftige svar fra henne hvorfor hun begynte med treningen. Foreldrene kommenterer til henne hvis hun skulker unna en dag. Hun spiller tennis to til tre ganger i uken og går på dans i tillegg. Nå er de på besøk hos oss på Hvaler, og det er gnål om trening og kosthold, selv om jenta svømmer i sjøen daglig og synes det er nok. Det virker som jenta har dårlig samvittighet fordi hun ikke trener daglig i tillegg til vanlig mosjon. Når hun hadde korona trente hun da også selv om hun hadde litt feber. Faren snakker om sin trening og moren snakker om sin trening og sunn mat og kalorier. De er godt i hold så skjønner de ønsker å slanke seg, med man kan fint holde kjeft og tenke inni seg. Har prøvd å snakke med de om denne treningen hennes, men min bror blir bare irritert og ber meg tie stille. Skulle tro det var Ingebrigtsen familien som var på besøk. Har barn selv men har aldri holdt på sånn med mas om trening og mat. Trening hos barn skal være lystbetont og hvis det er for å slanke de er det lege og helsesøster som skal sette opp plan. Sånn, nå fikk jeg lettet på trykket😬 Anonymkode: d60cf...436 Enig i at dette kan være skadelig og at trening for barn skal være lystbetont. De risikerer å påføre henne spiseforstyrrelser og dårlig selvbilde. Men vanskelig for deg å gjøre noe med det når de ikke vil høre på deg. Forstår godt at du trenger å lufte frustrasjonen. 3 1
lillevill Skrevet 2. juli 2022 #12 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ved å presse/oppmuntre en 13 år gammel jente til å stå opp 06:15 for å trene hver dag før skolen, når hun har masse fysisk aktivitet i fritidsaktivitetene sine? Jenta trenger ikke å slankes og hun kommer til å utvikle et unormalt syn på kroppen sin og spiseforstyrrelser hvis de fortsetter. Ts Anonymkode: d60cf...436 Hva sier de når du forklarer dem dette da?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #13 Skrevet 2. juli 2022 Synes ikke det høres så ille ut. Måtte i stallen hver morgen før skolen fra jeg var 11-12, så skifte/dusje og sykle til skolen. Hadde flere venner som jogget før skolen også...er det noe galt i det da? Mye bedre å få gode vaner som ung. Anonymkode: 0f68c...6fa 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #14 Skrevet 2. juli 2022 Vet om ei som trente og trent morgen og kveld. Før frokost og rett på kun havregrøt. Hver dag hele året. Jogging og situps og what nots. For ho skulle gå på idrettshøyskole og var på vei til noe toppgreier og noe svært inne. Håndballen med Susann Goksør. var oftere og oftere syk som forkjøla osv. men trente lell. Gjorde som faren krevde. Endte opp med hjernebetennelse og blir nå aldri frisk. Ufør før 18 år, vanskelig epilepsi, må ha to bpa konstant rundt seg og har et ødelagt liv. Anonymkode: 95167...377 3 1
lillevill Skrevet 2. juli 2022 #15 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet om ei som trente og trent morgen og kveld. Før frokost og rett på kun havregrøt. Hver dag hele året. Jogging og situps og what nots. For ho skulle gå på idrettshøyskole og var på vei til noe toppgreier og noe svært inne. Håndballen med Susann Goksør. var oftere og oftere syk som forkjøla osv. men trente lell. Gjorde som faren krevde. Endte opp med hjernebetennelse og blir nå aldri frisk. Ufør før 18 år, vanskelig epilepsi, må ha to bpa konstant rundt seg og har et ødelagt liv. Anonymkode: 95167...377 Men mener de hun jogga på seg eplepsi og hjernebetennelse? 3
Honey Dew Skrevet 2. juli 2022 #16 Skrevet 2. juli 2022 Barn trenger ikke å trene, de trenger å leke og finne på ting selv. Unge barn som trener har lettere for å få spiseforstyrrelse fordi de blir så kroppsfiksert. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #17 Skrevet 2. juli 2022 Honey Dew skrev (43 minutter siden): Barn trenger ikke å trene, de trenger å leke og finne på ting selv. Unge barn som trener har lettere for å få spiseforstyrrelse fordi de blir så kroppsfiksert. Har du sett hvor mange barn som knapt kan løpe, kaste en ball fordi foreldre tror barn er aktive nok uten organisert trening hvor de lærer seg kroppsbeherskelse. Barn trenger mye mer veiledning for å kunne leke aktivt. Anonymkode: 878df...fbb 2
Honey Dew Skrevet 2. juli 2022 #18 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du sett hvor mange barn som knapt kan løpe, kaste en ball fordi foreldre tror barn er aktive nok uten organisert trening hvor de lærer seg kroppsbeherskelse. Barn trenger mye mer veiledning for å kunne leke aktivt. Anonymkode: 878df...fbb Det er fordi dagens barn har aldri blitt opplært til å bruke fantasien i lek. 1
Marshall Skrevet 2. juli 2022 #19 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Har du sett hvor mange barn som knapt kan løpe, kaste en ball fordi foreldre tror barn er aktive nok uten organisert trening hvor de lærer seg kroppsbeherskelse. Barn trenger mye mer veiledning for å kunne leke aktivt. Anonymkode: 878df...fbb Å drive med idrett (sosialt) er noe helt annet enn å presse seg på trening før skolen selv om kroppen ikke vil. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #20 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes ikke det høres så ille ut. Måtte i stallen hver morgen før skolen fra jeg var 11-12, så skifte/dusje og sykle til skolen. Hadde flere venner som jogget før skolen også...er det noe galt i det da? Mye bedre å få gode vaner som ung. Anonymkode: Hvorfor skal gode vaner være å trene før skolen? Hun trener tennis inntil tre ganger i uken+dans så hvorfor skal hun stå opp daglig 05:45 for å trene 1 time på matte i tillegg til dette? Ts Anonymkode: d60cf...436 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå