Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går traff jeg ei venninne på butikken. Hun spurte om hva jeg skulle gjøre i helgen. Jeg sa at jeg skulle slappe av etter ei hard uke på jobb. Og være litt med barna. Kroppen er ikke helt bra. Hun vet at jeg har en kronisk sykdom. 

Men nå fikk jeg melding fra henne : i ettermiddag middag er du invitert på vin og grilling. 

Jeg har fortalt henne flere ganger at alkohol er ikke bra for kroppen min når jeg er inni i en dårlig periode. 

Jeg synes dette er vanskelig. Hun jobber hun 2 dager i uken og mye overskudd til å gjøre noe i helgene. Men ikke jeg. Men føler meg litt presset til å dra. 

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 4316a...42c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

«Hei! Har ikke mulighet til å komme, men blir gjerne med en annen gang»

Anonymkode: b443e...aa5

• Liker 20
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Høres koselig ut, men jeg har allerede andre planer, vi får ta det igjen en annen gang.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjetter at hun inviterer deg for å vise omsorg. At dette er hennes måte å si: "Jeg ser du er sliten, så la meg ta meg av deg".

Med mindre hun har bedt en bunch med andre folk i tillegg. 

Anonymkode: acbf1...07e

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde svart noe sånt som: Takk for invitasjonen, håper dere koser dere masse, men jeg kan ikke idag. 

Anonymkode: 63380...334

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde skrevet:

«Jeg har allerede planer denne helgen, men takk for invitasjon».

Kan være hun simpelt ønsker å være inkluderende. Hun kan kanskje ha følt at det ble feil å ikke sende en invitasjon, selv om hun var klar over at du hadde andre planer.

Anonymkode: 714c4...a6f

• Liker 3
Skrevet (endret)
Athena Catalina skrev (2 minutter siden):

Høres koselig ut, men jeg har allerede andre planer, vi får ta det igjen en annen gang.

Eller si det som det er så forstår de bedre hvorfor du takker nei

Endret av GrønnNellik68
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

"Tusen takk for invitasjonen, jeg setter veldig pris på tanken! Men som jeg nevnte er jeg veldig sliten og trenger å hvile i helgen. Håper vi kan finne på noe en annen gang istedenfor!"

Hun synes det var hyggelig å treffe deg igjen og prøver å ta opp igjen kontakten. 

Pluss det personen over her sa, om at hun vil vise omsorg.

Anonymkode: 6be82...a17

• Liker 23
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenk å lage et problem av å bli invitert på noe hyggelig! Ingen ønsker besøk av noen som «føler seg presset til å gå». Send en av de korte forslagene her som svar på invitasjonen. 
Når jeg leser alle trådene om ensomhet her, er denne til å bli matt av. 

Anonymkode: 5b65c...9b0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med henne nå. Det blir kun hun og meg. Og jeg takket ja til dette utenom alkohol. 

• Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Gjest Athena Catalina
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har snakket med henne nå. Det blir kun hun og meg. Og jeg takket ja til dette utenom alkohol. 

Så bra, det ordet seg :)

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Svært mange mennesker slapper av med vin og grilling og lignende, så hun mente det garantert som omsorg tipper jeg! For min del er det ikke mange mennesker jeg føler jeg slapper ordentlig av rundt, men jeg forstår at det er jeg som er rar. 

Veldig glad for at du takket ja hvis det føltes riktig for deg, men håper ikke du følte deg presset ❤️

Anonymkode: d66a0...8b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I går traff jeg ei venninne på butikken. Hun spurte om hva jeg skulle gjøre i helgen. Jeg sa at jeg skulle slappe av etter ei hard uke på jobb. Og være litt med barna. Kroppen er ikke helt bra. Hun vet at jeg har en kronisk sykdom. 

Men nå fikk jeg melding fra henne : i ettermiddag middag er du invitert på vin og grilling. 

Jeg har fortalt henne flere ganger at alkohol er ikke bra for kroppen min når jeg er inni i en dårlig periode. 

Jeg synes dette er vanskelig. Hun jobber hun 2 dager i uken og mye overskudd til å gjøre noe i helgene. Men ikke jeg. Men føler meg litt presset til å dra. 

Hva hadde du gjort? 

Vin trenger ikke bety "masse alkohol" og ruspåvirkning. Det er en simpel hyggelig gest som tilsier at du er invitert. Syntes du tar dette i den verste mening, og kanskje du syntes veldig synd på deg selv? Eller forventer sympati? Vil du dra dit å grille? Eller ikke? 

Du får svare "Hei. Du vet at kroppen min tåler alkohol veldig dårlig, og jeg sa på butikken i går at jeg må slappe av" 😂😂👍🏼 så ser du hvor mange venner du sitter igjen med etterhvert :)

Anonymkode: 4ce7b...68e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tenk å lage et problem av å bli invitert på noe hyggelig! Ingen ønsker besøk av noen som «føler seg presset til å gå». Send en av de korte forslagene her som svar på invitasjonen. 

Helt enig. Jeg tolker TS som at hun forventer sympati, eller at hun er veldig i offerrollen. Hun sa til venninnen at hun skulle "slappe av", venninnen er ikke en tankeleser. Og at TS har sagt at hun ikke "tåler alkohol" i dårlige perioder - ja vel? Hva har det noe å si liksom. Dette var en hyggelig invitasjon, og TS lager det om til et problem som handler om at det er synd i henne… Man sitter ikke igjen med mange venner til slutt, si. 

• Liker 2
Skrevet

Prøv å tenk på det på denne måten i stedet; Du ble inkludert og faktisk invitert på noe.
Selv om hu vet du er sliten eller ikke drikker alkohol, så er det veldig greit med en invitasjon likevel.

Jeg blir ikke invitert på noe og hadde blitt veldig glad om noen tenkte på meg når de skal gjøre noe sosialt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Tusen takk for invitasjonen. Jeg er helt flat etter denne arbeidsuka, og har behov for å slappe av hjemme. Ønsker dere ei fin kveld."

Anonymkode: 59107...7a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vin trenger ikke bety "masse alkohol" og ruspåvirkning. Det er en simpel hyggelig gest som tilsier at du er invitert. Syntes du tar dette i den verste mening, og kanskje du syntes veldig synd på deg selv? Eller forventer sympati? Vil du dra dit å grille? Eller ikke? 

Du får svare "Hei. Du vet at kroppen min tåler alkohol veldig dårlig, og jeg sa på butikken i går at jeg må slappe av" 😂😂👍🏼 så ser du hvor mange venner du sitter igjen med etterhvert :)

Hvordan kan en gest være både simpel og hyggelig? Simpel betyr ufin/frekk/slem.

Anonymkode: e8d34...f60

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 8.49):

Jeg synes det er en teit ting å si. Hun har allerede sagt i fra at hun er sliten og trenger hvile. Man skal ikke bli utbrent av kravstore venner, det blir for dumt! Hadde det vært meg hadde jeg blitt smålig provosert, av at hun likevel skal pushe det på. Det er lov å ta et hint liksom.. 

Anonymkode: 0356e...5fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Simpel betyr også enkel. Noe som ikke nødvendigvis er negativt ladet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Setningen skulle nok vært "Det var en simpelthen hyggelig gest" som betyr noe annet enn simpel. De fleste skjønte vel det. 

Anonymkode: ef2ab...24e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...