Milo Minderbinder Skrevet 15. november 2005 #1 Skrevet 15. november 2005 Jeg ber min kone, som er ute, å kjøpe sigaretter med seg hjem. Siden engelske er vårt hjemmespråk, gjør jeg det på engelsk: "Could you get sigarettes?" Trodde jeg! Jeg var nødt til å ta frem stavefunksjonen for å få lov til å skrive "sigarettes" Det er totalt furu at ordboken på min mobil skal gjøre det besværlig å kommunisere om sigaretter, og jeg er fafo så fobannet! Hvem kan jeg klage til???? Milo
Gjest Tristessa Skrevet 15. november 2005 #2 Skrevet 15. november 2005 Har du lagt merke til at mobilen alltid vil si "øl" i stedet for "ok" og "ut" i stedet for "tv"? I partyperioder lever vi i symbiose...
Gjest gjest1 Skrevet 15. november 2005 #3 Skrevet 15. november 2005 Jeg lukter en sammersvergelse. For noen uker siden skulle jeg skrive at Erik Thorstvedt er rimelig søt, og "thorstvedt" ligger søren meg inne i ordboken. Han står selvfølgelig for alt som er sunt her i verden. Hilsen Stramme
Gjest Bellatrix Skrevet 15. november 2005 #4 Skrevet 15. november 2005 På min gamle mobil var ikke Silje i ordboka. Fikk bare opp Silke.
Brunhilde Skrevet 15. november 2005 #5 Skrevet 15. november 2005 Min mobil er usunn - den hadde ordet!
Gjest Devil's Spawn Skrevet 15. november 2005 #6 Skrevet 15. november 2005 Nå er jeg ikke sikker på at jeg forstod helt, men jeg skjønte det som at den ikke godtok "sigarettes". I så fall ikke rart, siden det skrives "cigarettes".
Milo Minderbinder Skrevet 15. november 2005 Forfatter #7 Skrevet 15. november 2005 Å gud hjelpe meg, nå er jeg flau!!! jeg som fikk sekser i engelsk.... jeg er en furu!
Gjest Gjesta Skrevet 15. november 2005 #9 Skrevet 15. november 2005 Hvis du vil skrive "edru" får du "fest"...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 15. november 2005 #10 Skrevet 15. november 2005 Å gud hjelpe meg, nå er jeg flau!!! jeg som fikk sekser i engelsk.... jeg er en furu! ← Ring neste gang, mye enklere
Hu i Svingen Skrevet 15. november 2005 #12 Skrevet 15. november 2005 Dessuten får man "den jødedo" hvis man prøver å skrive "den kødden".
Gjest Devil's Spawn Skrevet 15. november 2005 #13 Skrevet 15. november 2005 Dessuten får man "den jødedo" hvis man prøver å skrive "den kødden". ← Aha! Nå vet jeg hvor VG får alle de rare ordene sine fra, slik som voldtektsbil og sexungdom.
Sniglå Skrevet 15. november 2005 #14 Skrevet 15. november 2005 Dessuten får man "den jødedo" hvis man prøver å skrive "den kødden". ← Og hvis du av en eller annen grunn får behov for å skrive "maxi på loffen" får du "nazi på jødedo"...
Gjest gjest1 Skrevet 15. november 2005 #15 Skrevet 15. november 2005 Dessuten får man "den jødedo" hvis man prøver å skrive "den kødden". ← Og hvis du av en eller annen grunn får behov for å skrive "maxi på loffen" får du "nazi på jødedo"... ← Og kødd og loff kan jo også forsåvidt brukes som betegnelse på samme sak... At jødedo ligger inne som et reellt ord er for meg en gåte, så lenge andre helt vanlige ord, som f.eks. mattelekse ikke gjør det.
Gjest Rognebær Skrevet 15. november 2005 #16 Skrevet 15. november 2005 At jødedo ligger inne som et reellt ord er for meg en gåte, så lenge andre helt vanlige ord, som f.eks. mattelekse ikke gjør det. ← Det er vel snarere jødedom som er inne... De kan jo ikke ha inne *alle* sammensatte ord. Det er jo bare å lage sine egne ved å trykke på en tast (gjerne høyrepil) før du skal skrive andre delen av ordet. En jeg studerte med en gang irriterte seg over at når han skulle skrive navnet sitt, måtte han bla seg gjennom både svale, stake, quake og diverse annet før han kom til Ståle.
Gjest gjest1 Skrevet 15. november 2005 #17 Skrevet 15. november 2005 Og mitt navn kommer ikke opp i det hele tatt - jeg må legge det inn selv. Men det er mange helt vanlige ord som ikke ligger inne da, mens ordlista lager umulige ord i fleng som den største selvfølgelighet. For eksempel om jeg prøver å skrive rugbrød... greit at det er et sammensatt ord, men hva pokker er rugarod og stiaroe?
Nelle Skrevet 16. november 2005 #18 Skrevet 16. november 2005 Aha! Nå vet jeg hvor VG får alle de rare ordene sine fra, slik som voldtektsbil og sexungdom. ← Morsom tråd!! Hver gang jeg forsøker å skrive navnet til en av mine venninner, kommer forslaget "Narko" opp. Forøvrig er også jeg overrasket over en del av de ordene som ligger inne -og særlig fordi helt elementære ord ikke finnes! *oppgitt* Ser for meg at han eller hun som jobber med ordbøker hos Ericsson er rimelig ordblind....
Milo Minderbinder Skrevet 16. november 2005 Forfatter #19 Skrevet 16. november 2005 Det som er besynderlig, er at man oppdager slike ting tilfeldig; hvilket skulle tyde på at et eller annet menneske en eller annen gang muligens faktisk har hatt behov for å skrive "maxi på loffen", og fått "nazi på jødedo" I hvilke tilfeller har man behov for å skrive maxi på loffen?????
Gjest *Snart medlem* Skrevet 16. november 2005 #20 Skrevet 16. november 2005 Loffen = jødedo er jo en klassiker De av oss som er interessert i metal-musikk, har gjerne også sett at "Immortal" blir "homostak"..... Jeg har forresten hørt at ordforrådet i mobilordbøkene er dannet av hvilke ord som går mest igjen i de største avisene i det aktuelle landet. Noe som forklarer hvorfor "øl" dukker opp før "ok"....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå