Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Inverto
Skrevet

VET dere at Gud eksisterer, eller tror dere bare på han?
Er bare nysgjerrig, jeg skal ikke flame dere xD

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det du spør om er: Hvem av dere er gnostiske teister, og hvem av dere er agnostiske teister.

Begge deler finnes, men hvis du vil ha oversikt over andelen av hver, anbefaler jeg å søke litt statistikk eller spørreundersøkelser :)

Anonymkode: 19b6e...263

• Liker 3
Gjest Inverto
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det du spør om er: Hvem av dere er gnostiske teister, og hvem av dere er agnostiske teister.

Anonymkode: 19b6e...263

Nei, det er ikke det jeg spør om

Det jeg spør om er om de som er religiøse, er såpass overbevist av deres tro at de mener at de VET
at guden deres eksisterer. At de kan bevise det

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet ditt gir ikke så mye mening før du spesifiserer hva du mener med Gud. Som ateist mener du vel antagelig et sånt menneskelignende vesen (gjerne mannlig) som befinner seg et bestemt sted og som hører på bønner og kanskje griper inn sånn litt etter innfallsmetoden. Dette er selvfølgelig ikke noe jeg  tror på, selv om jeg er kristen. 😄

Anonymkode: c4945...419

Skrevet
Inverto skrev (10 timer siden):

Jeg vet, jeg kan ikke legge frem fysiske bevis,.Men jeg vet at Gud eksisterer 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Topsi said:

Jeg vet, jeg kan ikke legge frem fysiske bevis,.Men jeg vet at Gud eksisterer 

Det gjør han faktisk ikke, jeg kan legge frem beviser også, og her er de: Folk lider på de verste måter, smerte og sorg, voldtekt, drap, hungersnød, krig, barn som dør av kreft før de engang har fått startet livet, mennesker som ber hver dag hele sitt liv og fortsatt har det vanskelig osv osv så hvilken gud gjør det i såfall? En drittsekk som spiser popcorn mens han ser på den jævla filmen han har produsert? Eller at det ikke finnes noe gud? Uansett begge deler er dritt da 

Anonymkode: f8d32...b57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Inverto skrev (19 timer siden):

Bevitner med viten på at Gud er En og Alene i Sin guddommelighet!

Anonymkode: 161f4...709

Skrevet
On 7/2/2022 at 12:50 AM, Inverto said:

Tro er forløper til viten, uvitenhet til visdom, og det er mange i verden som har sett lyset eller hatt sterke åndelige opplevelser. Men det er vanskelig å si at man vet.

Det finnes i verden 84 prosent som tror og bare 16 prosent ateister og agnostikere. Agnostikerne har ikke tatt stilling til om det finnes noen Gud, så da finnes det kanskje bare 8 % ateister som hevder at Gud ikke finnes. Jeg synes det er ganske overveldende og mange kommer til tro uten gamle tekster eller religioner.

Det finnes mange former for religiøsitet og mange slags definisjoner på Gud og åndelighet. Det er derfor et vanskelig spørsmål du stiller, men jeg personlig er overbevist om at livet er skapt, en villet prosess og ingen ting tilfeldig. Men det kan jo ikke bevises og må selv oppleves.

Kanskje kan det bevises om sann vitenskap og sann religion finner sammen.

Einstein trodde også på en gud og en skapelse, og at universet ikke er noe som utviklet seg tilfeldig, men han kunne gjerne harselere med jøder og kristne sitt syn på Gud som han mente var et menneskelig bilde av Gud, en Gud med menneskelige svakheter og mangler. Einstein trodde på Spinozas syn på Gud.

I hans Essay om vitenskap og religion finner jeg blant annet at Einstein mener at vitenskap og religion ikke kan finne de dype sannheter uten hverandre

Einstein sier at det er sant at overbevisninger best kan støttes med erfaring og klar tenkning. Objektiv kunnskap gir oss kraftige instrumenter for å oppnå visse mål, men selve det endelige målet og lengselen etter å nå det må komme fra en annen kilde.

Videre sier han;

- Selv om religionens og vitenskapens riker i seg selv er klart avgrenset fra hverandre, eksisterer det likevel mellom de to sterke gjensidige relasjoner og avhengigheter. Selv om religion kan være det som bestemmer målet, har den likevel lært av vitenskapen, i vid forstand, hvilke midler som vil bidra til å nå målene den har satt opp. Men vitenskap kan bare skapes av de som er grundig gjennomsyret av streben mot sannhet og forståelse. Denne følelseskilden kommer imidlertid fra religionens sfære".

- Jeg kan ikke tenke meg en ekte vitenskapsmann uten den dype troen. Situasjonen kan uttrykkes ved et bilde: vitenskap uten religion er lam, religion uten vitenskap er blind. - Albert Einstein

• Hjerte 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det gjør han faktisk ikke, jeg kan legge frem beviser også, og her er de: Folk lider på de verste måter, smerte og sorg, voldtekt, drap, hungersnød, krig, barn som dør av kreft før de engang har fått startet livet, mennesker som ber hver dag hele sitt liv og fortsatt har det vanskelig osv osv så hvilken gud gjør det i såfall? En drittsekk som spiser popcorn mens han ser på den jævla filmen han har produsert? Eller at det ikke finnes noe gud? Uansett begge deler er dritt da 

Hvordan tror du verden skal bl fri for alt du nevner med en slik innstilling? Det er jo ikke Gud som skaper elendigheten, men menneskene selv som gjør alt annet enn hva som rett er.

Det finnes livslover og naturlover og hvis de brytes så får det naturligvis konsekvenser. Velger et menneske med vilje å ikke gjøre det som rett er, eller i uvitenhet, så oppstår det vi opplever som ondt.

Så når det finnes lover og regler, i tillegg til kunnskap om etikk, moral, rettferdighet skal Gud da hindre konsekvensene av lovbruddet? Ville vi da lære av våre feil?

Forestill deg at Politiet begynte å slutte å straffe tyveri, voldtekt og drap. Ville det da opphøre? Men det er ikke Gud som straffer oss. Det er menneskene selv som står for elendigheten, men det skjer i så stor målestokk at vi alle er del av det

Hvorfor oppstår stridigheter oss i mellom, kriger, grådighet, tyveri, vold, voldtekt, forurensning, sykdom og lignende? Og enda viktigere, hvordan unngår vi det, for ubehaget får oss vel til å søke behaget? Dèt er utvikling!

Hvordan skaper vi og opprettholder en fredelig og bærekraftig verden? Umulig er det ikke, men menneskeheten synes ikke å være moden nok, for kunnskapen finnes.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Spørsmålet ditt gir ikke så mye mening før du spesifiserer hva du mener med Gud. Som ateist mener du vel antagelig et sånt menneskelignende vesen (gjerne mannlig) som befinner seg et bestemt sted og som hører på bønner og kanskje griper inn sånn litt etter innfallsmetoden. Dette er selvfølgelig ikke noe jeg  tror på, selv om jeg er kristen. 😄

Anonymkode: c4945...419

Er kanskje uhøflig å av meg å spørre, men hva tror du på? Kristne jeg kjenner tror på at Jesus hører bønnene deres.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei altså  bare lurer , om alle disse tragiske tingene ikke eksisterte,  da hadde jo livet her vært som i paradiset?  Det hadde vært synd å ha begrenset tid i paradiset isåfall. 

Hva slags verdi ville paradiset ha hatt dersom alt hadde vært perfekt her? 

Anonymkode: 1c80a...221

Skrevet

Jeg vet at Han finnes og at mennesker ikke kan forstå Han. Kan selvfølgelig ikke bevise det, men sånn er det bare. Der, ferdig.

Ellers sa @Per Spelmann det veldig, veldig bra 👏👍😊

• Hjerte 1
Skrevet
Per Spelmann skrev (13 minutter siden):

Hvordan tror du verden skal bl fri for alt du nevner med en slik innstilling? Det er jo ikke Gud som skaper elendigheten, men menneskene selv som gjør alt annet enn hva som rett er.

Det finnes livslover og naturlover og hvis de brytes så får det naturligvis konsekvenser. Velger et menneske med vilje å ikke gjøre det som rett er, eller i uvitenhet, så oppstår det vi opplever som ondt.

Så når det finnes lover og regler, i tillegg til kunnskap om etikk, moral, rettferdighet skal Gud da hindre konsekvensene av lovbruddet? Ville vi da lære av våre feil?

Forestill deg at Politiet begynte å slutte å straffe tyveri, voldtekt og drap. Ville det da opphøre? Men det er ikke Gud som straffer oss. Det er menneskene selv som står for elendigheten, men det skjer i så stor målestokk at vi alle er del av det

Hvorfor oppstår stridigheter oss i mellom, kriger, grådighet, tyveri, vold, voldtekt, forurensning, sykdom og lignende? Og enda viktigere, hvordan unngår vi det, for ubehaget får oss vel til å søke behaget? Dèt er utvikling!

Hvordan skaper vi og opprettholder en fredelig og bærekraftig verden? Umulig er det ikke, men menneskeheten synes ikke å være moden nok, for kunnskapen finnes.

Det kan forresten også være verdt å merke seg at mye tyder på at de eldste delene av Bibelen ikke ble skrevet av 100% monoteistiske mennesker. Gud ble skildret som sittende i sitt råd, ikke som absolutt hersker men mer som en leder som må respektere visse lover og regler, og med en rådsforsamling som inkluderer personer med alt annet enn gode intensjoner. I den grad dette har relevans.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg undres de gangene jeg leser i dødsannonser.  " flyttet hjem til jesus"  altså flydd til Jerusalem?

Den som er død vet ikke at hen er død en gang. Må vær pårørende som trøster seg med at den døde har flyttet hjem til jesus.

Hvor bor "jesus"?

Anonymkode: 9b643...2d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg undres de gangene jeg leser i dødsannonser.  " flyttet hjem til jesus"  altså flydd til Jerusalem?

Den som er død vet ikke at hen er død en gang. Må vær pårørende som trøster seg med at den døde har flyttet hjem til jesus.

Hvor bor "jesus"?

Anonymkode: 9b643...2d3

Yeshua ben Yusuf sitter ved Guds høyre hånd i Himmelen, selvfølgelig.

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende meg en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Vh Rhodiola, adm.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...