Gå til innhold

Hvordan kan jeg få gutt 8 til å forstå at vi ikke «utestenger» ved å be han ligge oppe i familiekøya?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her har det vært stort drama i kveld. Vi er på hytta til svigers første helgen av ferien. De har bygd nytt aneks og der er det familiekøye med 90cm oppe og 180 cm nede. Vi har to gutter på 3 og 8 år. 
For oss er det naturlig at vi voksne vil sove sammen nede, og at ett av barna må ligge øverst. Og i det her tilfelle så må det bli eldste.

For det første så sover ikke yngste natten igjennom uten å ligge inntil meg (mor), dvs at om han ligger inntil veggen, far i midten og jeg ytterst og yngste våkner to timer før han burde, så våkner han og starter dagen. Sover han derimot inntil meg, våkner han også sovner igjen og sover de timene han skal sove. 

Derfor må yngste ligge nede i køya med oss, og ikke øverst slik at eldste kunne ha sovet nede.

Uansett årsak eller grunn vi kommer med, så mener eldste at vi «utestenger» han, fordi resten av familien ligger nede og ikke han og det er urettferdig. 
Skulle vi gjort unntak og feks latt far sove øverst, så ville eldste sagt at det er slik det alltid skal være (han er bestemt på rutiner). Så hva skal vi si?

Hjemme sover begge barna på egne soverom, yngste kommer inn til meg å sover de siste timene inntil meg, uansett om han finner meg i dobbelsengen med far eller om jeg sovner med eldste når jeg gnir på leggene for voksesmerter (hender seg vi legger ut sengen til dobbeltseng).

Lurer på hvordan dere ville løst dette.

Anonymkode: 49f31...00b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den voksne tåler fint å sove alene. Barn trenger omsorg og nærhet. 

Anonymkode: b20f2...b53

• Liker 38
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

La ungen sove øverst dette bestemmer ikke han. Gi omsorg og nærhet ellers og vis han fsktisk er trygg dere som bestemmer og setter grenser

• Liker 24
  • Nyttig 4
Skrevet

Far og eldste kunne sovet nede og du og minste kunne sovet øverst, eller begge barna i øverkøyen så kan minste komme ned til deg på morgenen.

Er den eldste rigid på mye så nytter det vel fint lite å prøve å forklare saken. Selv ville jeg vært overlykkelig om jeg fikk en hel seng for meg selv, i hvertfall på sommeren når det er litt varmt når en skal sove.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dag 1, 8-åring øverst.

Dag 2, far øverst.

Dag 3, 3-åring øverst (han kommer ned eller mor klatrer opp hvis nødvendig). -Bare hvis verken 8-åring eller far syntes det var bra. 

Dag 4. mor øverst (3-åring kommer opp).

Så bestemmer dere voksne hva som  fungerte best, og slik blir det. Ingen er utestengt, ingen er rigide, dere har ingen rutine på dette, dere gjør det slik som er best.

Anonymkode: 251c1...5d2

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Legg begge ungene øverst.

Anonymkode: 785c0...7a6

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår storebror jeg. Dere kan ikke nødvendigvis sammenlikne ferie på hytta med hverdagsrutiner hjemme.

Må dere voksne absolutt ligge i samme seng da? Hvorfor ikke ligge en voksen og et barn i hver køye?

• Liker 24
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere er jo like rigide som storebror når dere insisterer på at de voksne skal ligge sammen. Jeg ville gitt han tryggheten og tilhørigheten han ber om, ved at en voksen legger seg øverst, og de tre andre nede. Det er jo bare på denne hytta, dere har uansett et etablert sovearrangement hjemme. 

• Liker 43
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har to barn med to års mellomrom. Når vi var hos mine foreldre så var det på ett rom køyeseng med to enkle senger, på det andre rommet en køyeseng med 120 nede og 80 oppe. Ungene kriget om å få sove i 120 cm med en av oss voksne måtte sove i enten overkøye eller underkøye i den smale senga.  Når de ble eldre ble de enige om køyesenga i eget rom. Sovesituasjon borte er ikke som hjemme og det må tas mer hensyn til barn

Anonymkode: 6638d...a54

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er enig i at far kunne ha sovet oppe en natt, men der var han bestemt på at det var uaktuelt. 

Jeg håper flere forstår største argumentet med at det lønner seg for hele familien at yngste sover alle timene han trenger, derfor sover han nærmest meg. Har opplevd for mange ganger dager hvor for lite søvn ødelegger hele dagen derpå, og det ønsker vi ikke nå i ferien.

Vi foreslo at far og eldste kunne dele dobbeltseng inne i hytta, men det var ikke greit for eldste. Så det handlet vel om anekset. 

Dessuten blir det flere dager med ulike sengeplasser i ferien. Når vi skal utenlands blir det to soverom med dobbeltsenger på begge. Regner fort med at vi foreslår barna ligger sammen, også kommer vel yngste over som vanlig. Blir det for trangt blir det far og eldste deretter. 

Må bare si at slik har det ofte vært krangler om før, eller det fortsatt er når det gjelder bordplassering også. Eldste skal alltid diskutere på hvem som sitter hvor. Der er rene stolleken til hvert måltid, og det kan lage ganske uhyggelig stemning rett før måltidene. Vi prøvde flere år å ha faste plasser, men det gikk ikke og hvertfall er det stort problem når vi har gjester. Er vi foreldre som føyer oss for å få matro. Så nå denne gangen med sengen (og tenker på fremtidige besøk her), tenkte vi å sette en mal for minst mulig uro. 

ts

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere voksne klarer ikke å sove alene, men han på 8 må det........?

For å bryte mønsteret og ikke la 3 åringen styre showet så kan du sove øverst og de 3 andre nede.

Anonymkode: 9fb18...43b

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er enig i at far kunne ha sovet oppe en natt, men der var han bestemt på at det var uaktuelt. 

Jeg håper flere forstår største argumentet med at det lønner seg for hele familien at yngste sover alle timene han trenger, derfor sover han nærmest meg. Har opplevd for mange ganger dager hvor for lite søvn ødelegger hele dagen derpå, og det ønsker vi ikke nå i ferien.

Vi foreslo at far og eldste kunne dele dobbeltseng inne i hytta, men det var ikke greit for eldste. Så det handlet vel om anekset. 

Dessuten blir det flere dager med ulike sengeplasser i ferien. Når vi skal utenlands blir det to soverom med dobbeltsenger på begge. Regner fort med at vi foreslår barna ligger sammen, også kommer vel yngste over som vanlig. Blir det for trangt blir det far og eldste deretter. 

Må bare si at slik har det ofte vært krangler om før, eller det fortsatt er når det gjelder bordplassering også. Eldste skal alltid diskutere på hvem som sitter hvor. Der er rene stolleken til hvert måltid, og det kan lage ganske uhyggelig stemning rett før måltidene. Vi prøvde flere år å ha faste plasser, men det gikk ikke og hvertfall er det stort problem når vi har gjester. Er vi foreldre som føyer oss for å få matro. Så nå denne gangen med sengen (og tenker på fremtidige besøk her), tenkte vi å sette en mal for minst mulig uro. 

ts

Ikke at jeg er noen ekspert, og har ikke qå me informasjon, men høres for meg ut som at eldste har noen utfordringer. OCD, lett autisme som f.eks asperger eller noe i den duren. Aspergere kan være veldig rigide og ha vanskeligheter for å omstille seg når de først har sett for seg at noe skal være på en viss måte.

Anonymkode: 96de5...d18

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke at jeg er noen ekspert, og har ikke qå me informasjon, men høres for meg ut som at eldste har noen utfordringer. OCD, lett autisme som f.eks asperger eller noe i den duren. Aspergere kan være veldig rigide og ha vanskeligheter for å omstille seg når de først har sett for seg at noe skal være på en viss måte.

*så mye informasjon

PS. Jeg har asperger selv.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så da kunne du like gjerne laget en tråd om at far lager dårlig stemning for hele familien fordi han ikke vil sove i overkøya..

Anonymkode: 54419...d1d

👍

Jeg skjønner 8-åringen her. Han blir jo holdt utenfor ved å være den eneste som ikke får sove sammen, han blir "bortvist" til å sove alene. 

Og han voksne er jo like steil.  

Anonymkode: 4e805...4cf

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes faktisk dere er skikkelig kjipe mot ham. Far burde sove øverst og du og barna under, hvis det er sånn at 3-åringen MÅ sove inntil deg - er det bare at han må inntil en av de voksne så sover di og far i overkøyen annenhver natt. 

Anonymkode: 5cca9...360

• Liker 19
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her oser det frem hvilket barn som er favoritten og dette ser så klart 8-åringen, han er jo ikke dum. Det er også klart at fars behov for å sove med andre er viktigere enn barnets og at farens nekt triumferer for barnets følelser.

Ville tatt tak i de grunnleggende problemene dere har i familien. Gjerne skaff hjelp utenfra for nå virker det ikke til at dere ser hva dere gjør med gutten. 

Anonymkode: e9a9a...23c

• Liker 38
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere voksne klarer ikke å sove alene, men han på 8 må det........?

For å bryte mønsteret og ikke la 3 åringen styre showet så kan du sove øverst og de 3 andre nede.

Anonymkode: 9fb18...43b

👆🏻 Hvorfor blir det alltid forventet at barn skal takle/ forstå/ håndtere mer enn voksne.

Anonymkode: e2848...916

• Liker 25
  • Nyttig 3
Skrevet

Å det gode familieliv, og ferie. Eneste fornuftige her, mor og to barn nede, far i overkøye. Vis far nekter på det, så hadde jeg lagt meg på verandaen. 

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...