Gå til innhold

Jobbannonser som skriver at de ønsker en som er god i norsk skriftlig og muntlig.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I svært mange jobbannonser står det at de ser blant annet etter en som er god i norsk skriftllig og muntlig. Hvordan bør man få formidlet det i en jobbsøknad? Holder det å skrive feilfritt i jobbsøknaden? Eller bør man skrive at man er god i norsk skriftlig og muntlig. Hvis det siste, hvordan skal man dokumentere det?  Skal jeg f.eks skrive at jeg er etnisk norsk og har norsk som morsmål? Skal jeg skrive at jeg har gode karakterer i fag hvor skriftlig formidlingsevne er tungt vektlagt?

Anonymkode: 7a375...6b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har jeg aldri vært borti, men det ser man jo lett på søknaden og under intervju. 

Anonymkode: 67694...6b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

I svært mange jobbannonser står det at de ser blant annet etter en som er god i norsk skriftllig og muntlig. Hvordan bør man få formidlet det i en jobbsøknad? Holder det å skrive feilfritt i jobbsøknaden? Eller bør man skrive at man er god i norsk skriftlig og muntlig. Hvis det siste, hvordan skal man dokumentere det?  Skal jeg f.eks skrive at jeg er etnisk norsk og har norsk som morsmål? Skal jeg skrive at jeg har gode karakterer i fag hvor skriftlig formidlingsevne er tungt vektlagt?

Tenker du ikke trenger å kommentere det. Evt kan du helt kort skrive at du har norsk som morsmål og at dui henhold til utlysningen har gode ferdigheter i Norsk skriftlig og muntlig.

Hos oss forkastes dessverre en del søknader ettersom språket ikke er tilstrekkelig. 

Anonymkode: f805e...70f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skriv det i CV, at du har norsk som morsmål, tenker jeg. Så reflekterer søknaden skriftspråket.

Anonymkode: e35d3...5cb

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet (endret)

Helt innenfor, det er viktig å kunne norsk,  når man skal jobbe i Norge.

Men de ser jo på navnet ditt  at du er norsk og i søknaden  om du er god i norsk. 

Endret av Athena Catalina
AnonymBruker
Skrevet

Om du heter Kari Olsen er det vel ikke noe du trenger å formidle på jobbsøknad? 

Anonymkode: 6885c...d4b

• Liker 5
Skrevet (endret)

Språkferdigheter, morsmål osv bør framgå av CV-en, men det at du har norsk som morsmål betyr ikke nødvendigvis at du er god til verken å skrive eller å kommunisere muntlig.

En feilfri søknad med godt språk er en selvfølge hvis man skal vise at man har gode ferdigheter i skriftlig norsk. Hvis du har erfaringer som krever gode muntlige og skriftlige ferdigheter så kan du trekke fram eksempler på dette i søknadsteksten. Slike eksempler kan f.eks være at du jobber med skriftlige utredningsoppgaver og saksbehandling av litt omfattende karakter, og undervisning/forelesninger eller annen muntlig formidling. På den måten vil du besvare "spørsmålet" i utlysningen. 

Hvis det er behov for videre utdyping vil det tas opp i en eventuell intervjusituasjon. 

Endret av Ullvott
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det holder at du skriver en god søknad. Det med god norsk trenger ikke nevnes i den, det vil fremkomme av søknadsteksten og eventuelt intervju. At de ønsker noen som er god i norsk skriftlig og muntlig er noe de skriver for å kunne utelukke enkelte, ikke noe de skriver fordi det er et inklusjonskriterium.

Anonymkode: f9e96...c33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bare skriv bedre norsk enn de selv gjør i "jobb annonsen". 

Anonymkode: 70fbd...522

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med rekruttering. Det trenger ikke å bety feilfri perfekt norsk. De får trolig mange søknader på engelsk eller dårlig norsk, og er det feks statlig så må de ha språk som kriterie hvis de velger bort noen som er kvalifisert med riktig utdanning osv men som ikke kan norsk. 

Kan være de trenger at du skal jobbe i et system der all info er på norsk eller at du må kunne besvare mailer på norsk. Har du norsk navn så holder det at du skriver søknaden på norsk (les over og rett skrivefeil og at setningene flyter greit), og nederst i cv fyller du ut språk. De fleste elektroniske CV-ene i rekrutteringsprogrammene har et punkt om språk du fyller ut. 

Hvis du derimot ikke er norsk, har bodd i Norge i kort tid, har tatt utdannelsen i utlandet, men du er faktisk veldig god i norsk og lært deg det fort. Så ville jeg skrevet noe om det i søknaden. Skriv feks at du flyttet til Norge i 2016 og har stor interesse for det norske språket. Hvis du har jobbet og brukt norsk som språk så få det frem, feks jeg jobbet i resepsjonen hvor alt foregikk på norsk og jeg var bedriftens ansikt utad og god kundebehandling på norsk er noe jeg trives med. Har du norsk ektefelle så skriv gjerne det også. Flett det inn så det er naturlig og positivt. Men de fleste som søker på engelsk der det kreves norsk i utlysningen kan ikke norsk, men søker fordi de har riktig utdanning. Evt bruker Google oversetting av søknaden. 

Anonymkode: b302f...fdd

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er egentlig bare en formulering som de legger til for å kunne avvise innvandrere til jobben, uten å bli bedkyldt for rasisme. Du behøver ikke å skrive noe om dette i din søknad.

Anonymkode: 64242...dc4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om du heter Kari Olsen er det vel ikke noe du trenger å formidle på jobbsøknad? 

Anonymkode: 6885c...d4b

Når man leser innlegg på KG eller i SOME, så er det veldig tydelig at det ikke er nok å være etnisk norsk for å ha et godt norsk skriftmål. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan fint være etnisk norsk og oppvokst i Norge uten å ha et godt norsk språk. Bare skriv en god søknad og cv, så sier det mye om språknivået ditt. For oss som leser en del på KG er det åpenbart at mange sliter med skriftlig norsk, forstår godt at en bedrift som skal ansette noen med mye kommunikasjon ut mot kunder og samarbeidspartnere må ha noen som kan formulere seg godt skriftlig. 

Anonymkode: d62a0...735

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er egentlig bare en formulering som de legger til for å kunne avvise innvandrere til jobben, uten å bli bedkyldt for rasisme. Du behøver ikke å skrive noe om dette i din søknad.

rasisme? Virkelig? I stillingsannonsene mine skriver jeg at søker må snakke skandinavisk. Likevel får jeg søknader fra folk som ikke kan et ord skandinavisk, og da kan jeg dessverre ikke ansette dem. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo bare tull. Jeg jobber et sted hvor vi alltid setter norsk som kriterie. Dette fordi vi jobber i et stort, komplekst system på norsk. Vi er på min avdeling ansvarlige for at systemet er oppdatert og velfungerende, samtidig tar vi imot og besvarer henvendelser fra våre kunder både på mail og telefon - på norsk!

Får likevel som oftest inn søknader på engelsk og utpreget dårlig norsk som vi må avvises fordi det rett og slett ikke er mulig å gjøre en god jobb uten å ha god norsk i bunn.

Anonymkode: 6f634...8e4

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bullshit. Jeg er en såkalt innvandrer, er ikke engang født i Norge, men pga min feilfrie norsk har jeg aldri hatt noe problem med å få meg relevante jobber innenfor min utdannelse.

Anonymkode: 84952...e88

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kommer litt an på type jobb. 
Hos oss er språkferdigheter (Norsk) essensielt. Vi har flere «ikke etnisk Norske» ansatte. Etnisitet osv betyr selvfølgelig ingen verdens ting, men språk betyr veldig mye.

Uten god norsk kan man i værste konsekvens utgjøre en fare her. Har selv opptil flere ganger tidligere sett grove voldsepisoder på jobb som har vært direkte utløst av manglende språk/kommunikasjonsferdigheter.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er det ikke. Hos oss jobber folk fra alle verdensdeler, mange snakker ikke engelsk. Vårt felles arbeidsspråk er derfor norsk, fordi folk må kunne kommunisere for å få gjort jobben sin. 

Anonymkode: d6091...7b7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor godt du trenger å utbrodere dine norskferdigheter kommer jo an på hvilken stilling en søker.

Skal du jobbe med korrekturlesing så bør du vise til karakterer i norsk, og språkrelaterte fag. Skal du søke på jobb som butikkbetjening så holder det ofte å skrive en søknad på godt norsk skriftspråk og nevne om en har norsk morsmål eller at en snakker godt norsk. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer litt an på type jobb. 
Hos oss er språkferdigheter (Norsk) essensielt. Vi har flere «ikke etnisk Norske» ansatte. Etnisitet osv betyr selvfølgelig ingen verdens ting, men språk betyr veldig mye.

Uten god norsk kan man i værste konsekvens utgjøre en fare her. Har selv opptil flere ganger tidligere sett grove voldsepisoder på jobb som har vært direkte utløst av manglende språk/kommunikasjonsferdigheter.

Så veldig essensielt kan det ikke være …

Anonymkode: 3a004...dca

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...