Gå til innhold

Sitte hos 6 åringen til hun sovner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som sitter på rommet med barnet deres til de sovner? Har gjort dette med vår snart 6 åring siden hun var 3, da hun ville noen skulle være der og hun følte seg tryggere da. Har snakket om at det er kanskje på tide å legge seg litt på egen hånd osv nå siden hun er blitt så stor, men hun vil ikke være alene sier hun. Vil at mamma eller pappa skal sitte der. Er det noe galt i dette? Vi fortsetter å gjøre det så lenge hun vil ha oss der inne, for snart er hun så stor at hun neppe vil ha mamma eller pappa på rommet i det hele tatt. Hva tenker folk om det?

Anonymkode: 382e1...47d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke noe galt i det. :) barnet sover lettere bedre og for den tryggheten hun trenger, det er ikke noe galt i det. 

Bare å fortsette som dere gjør du sier det selv snart er hun så stor at hun ikke vil ha dere på rommet.

Anonymkode: eef95...02c

AnonymBruker
Skrevet

Prøv om det er greit at dere rydder eller legger sammen klær i naborommet/gangen etc.

Anonymkode: 00af2...2fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er helt fint så lenge dere syns det er fint. 

Selv orker jeg ikke fordi det ofte tar lang tid før de sovner, og begge liker å ligge og prate og synge for seg selv i senga en god stund først. Dessuten er de to, og jeg er ofte alene med dem ved leggetid, så de måtte flyttet inn på samme rom for at det skulle la seg gjøre.  

Men jeg syns det er utrolig koselig å sitte ved siden av et barn som sovner. Og akkurat nå kom jeg på at jeg gleder meg til ferien hos foreldrene mine hvor de sover i en stor seng og jeg pleier å ligge mellom dem i senga til begge sovner for at det ikke skal bli full baluba og hopping i senga i stedet for søvn. Det er veldig koselig for alle ❤️ 

Som sagt har jeg valgt å ikke fortsette med dette. Men jeg satt/lå ved siden av dem de første 2 årene. Og jeg har i mang en langvarig leggestund tenkt på at nå begynner jeg å bli litt lei, men dette er noe jeg kommer til å savne en dag. Leggestunden med barna, er en god og verdifull tid for meg. Gjør det som passer for deres familie!  

Anonymkode: 2d9a5...3d5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger fortsatt hos 11-åringen innimellom hvis hun spør. Av og til trenger unger litt ekstra nærhet og trygghet selv om de er ganske store. 

Hva skjer hvis du må en tur på do mens du sitter hos? Er hun ok med at du går en tur ut? Det går an å begynne der, at du går litt til og fra fordi du har 'mye å gjøre' en periode. 

Anonymkode: ce1d6...d73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg ligger fortsatt hos 11-åringen innimellom hvis hun spør. Av og til trenger unger litt ekstra nærhet og trygghet selv om de er ganske store. 

Hva skjer hvis du må en tur på do mens du sitter hos? Er hun ok med at du går en tur ut? Det går an å begynne der, at du går litt til og fra fordi du har 'mye å gjøre' en periode. 

Det som er litt irriterende er at da skal hun også dingle etter, hun vil være med på alt uansett hva det er! 🤷🏼‍♀️ Derfor så prøver vi å gjøre oss ferdig med alt før vi går opp, da slapp vi gå ut av rommet igjen og kanskje bli enda mer våken. Sovner hun så går jeg stille ut, men det hender hun er ikke helt sovnet ennå da jeg går ut, så hun kommer dinglende i stuen etter en liten stund og lurer på hvorfor jeg gikk😅🤷🏼‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Vi har akkurat sluttet med det nå. Han fylte nylig 5. Han var ikke klar for det før og det var helt greit. Nå går det veldig fint. Følg magefølelsen :)

Anonymkode: e880b...699

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har aldri sittet på rommet til barna mine til de sovner, når de er så store som 6 år.

Anonymkode: 88bb8...5ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det som er litt irriterende er at da skal hun også dingle etter, hun vil være med på alt uansett hva det er! 🤷🏼‍♀️ Derfor så prøver vi å gjøre oss ferdig med alt før vi går opp, da slapp vi gå ut av rommet igjen og kanskje bli enda mer våken. Sovner hun så går jeg stille ut, men det hender hun er ikke helt sovnet ennå da jeg går ut, så hun kommer dinglende i stuen etter en liten stund og lurer på hvorfor jeg gikk😅🤷🏼‍♀️

Kjenner til sorten, ikke lett å avvenne dem da 😅 Sannsynligvis er det ett eller annet emosjonelt behov hun får dekket ved at dere sitter hos, så dere får vurdere om det er verdt det å ta kampen eller om det er bedre å vente.

Jeg har stor tro på belønningssystemer når det kommer til å innarbeide nye vaner - et klistremerke for hver kveld hun blir i senga selv om dere går litt til og fra, og en liten premie etter f.eks fem kvelder. Sommerferien kan være ypperlig til å gjøre slike endringer, da gjør det ikke noe om det blir litt sein innsovning. 

Er hun forresten skolestarter? Isåfall er det ikke uvanlig at de trenger litt ekstra nærhet akkurat i overgangen mellom barnehage og skole, det skjer store omveltninger rundt dem i tillegg til at det ofte er et utviklingssprang mtp modenhet og emosjonell forståelse rundt den alderen.

AnonymBruker
Skrevet

Her sitter ikke vi sammen med barnet, her ligger vi sammen med det til det sovner. Må holde hånden vår skal hen greie å sovne 🙂

Anonymkode: bcb26...94b

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er hun redd?

Anonymkode: 8d7a6...b97

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og akkurat nå kom jeg på at jeg gleder meg til ferien hos foreldrene mine hvor de sover i en stor seng og jeg pleier å ligge mellom dem i senga til begge sovner for at det ikke skal bli full baluba og hopping i senga i stedet for søvn. Det er veldig koselig for alle ❤️ 

Trodde du sov mellom foreldrene dine til begge sovnet,  for at det ikke skulle bli full baluba!!! 🤣🤣

AnonymBruker
Skrevet

Her sitter ikke vi sammen med barnet, her ligger vi sammen med det til det sovner. Må holde hånden vår skal hen greie å sovne 🙂

Anonymkode: bcb26...94b

Hvor gammel er barnet da?

AnonymBruker
Skrevet
tirben skrev (1 time siden):

Trodde du sov mellom foreldrene dine til begge sovnet,  for at det ikke skulle bli full baluba!!! 🤣🤣

🤣🤣

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er hun redd?

Anonymkode: 8d7a6...b97

Ikke direkte redd, men hun sier hun vil at en av oss skal sitte der. Hun er også litt engstelig av seg. Kan være derfor også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...