AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #1 Skrevet 1. juli 2022 Hun er en nydelig dame jeg har blitt kjent med der jeg jobber som miljøterapeut. Det er snakk om milde psykiske utfordringer, ikke alvorlige. Hun har bodd der tre måneder nå og skrives ut om en uke. Jeg har sjekket med jobb at jeg har lov til å ha kontakt med tidligere innlagte. Men ikke lov med tilnærminger mens de er innlagt. Vil det si at jeg kan ta kontakt med henne når hun skrives ut om det par uker? Til info så vet jeg at hun liker meg veldig godt og kunne tenke seg å bli bedre kjent. Dette har selvsagt ikke vært tema fra min side, jeg har vært super-profesjonell på den måten at jeg har hatt steinansikt, ikke respondert på hennes komplimenter til meg eller at hun har vist interesse. Jeg har ikke hatt lov til det så hun har nok hatt vanskelig for å lese meg. Men, nå har jeg altså lyst å ta kontakt når hun skrives ut og anses frisk. Så lenge jobben godtar det så kan jeg vel det? Hvor lenge etter utskrivelse bør jeg vente? Anonymkode: ea28c...56c
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 1. juli 2022 Hva slags sted er det du jobber som godtar dette? Det er ikke greit i det hele tatt. Anonymkode: 2ceae...84f 38 20
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #3 Skrevet 1. juli 2022 Nei, det har ingen betydning at en eventuell leder har godkjent det. Det er like fullt et lovbrudd og hvis du er autorisert helsepersonell er det slik at relativt mange mister autorisasjonen sin hvert år fordi de innleder forhold til pasienter (også tidligere pasienter). Det er veldig rart at du ikke er klar over dette. Anonymkode: 52fcf...3a9 28 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #4 Skrevet 1. juli 2022 https://sykepleien.no/etikk//2022/03/kan-en-sykepleier-bli-kjaereste-med-en-tidligere-pasient Anonymkode: 52fcf...3a9 4 1
Helene1982 Skrevet 1. juli 2022 #5 Skrevet 1. juli 2022 (endret) Dette ville jeg ikke gått videre med. Dere startet relasjonen deres i en situasjon der hun var sårbar og du var en som var ansatt til å hjelpe henne. Hvis du tenker det samme om et år, kan du vurdere det på nytt, men jeg er meget skeptisk. Endret 1. juli 2022 av Helene1982 12 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #6 Skrevet 1. juli 2022 Høres litt søkt ut at miljøterapeuter kan date tidligere pasienter når vernepleiere, sykepleiere, leger, psykologer, psykiatere osv. ikke kan det? Anonymkode: d569c...8fd 7 1
Populært innlegg Helene1982 Skrevet 1. juli 2022 Populært innlegg #7 Skrevet 1. juli 2022 I tillegg stusser jeg over at du mener at en med milde psykiske utfordringer, trenger innleggelse på institusjon i 3 måneder – og at man er frisk når man skrives ut. Min erfaring er at man legges inn for stabilisering, og at jobben med å bli frisk starter når man kommer tilbake til hverdagen. 58 5 12
Daria Skrevet 1. juli 2022 #8 Skrevet 1. juli 2022 Du kan ikke kontakte henne, punktum, og at forhold uansett ikke er det hun bør tenke på etter en så lang innleggelse (som neppe kan forklares med milde psykiske utfordringer) burde være åpenbart for de fleste. Det virker jo som om hverken grunnleggende etikk eller faglig forståelse er av dine sterke sider... 22 4
Flamme Skrevet 1. juli 2022 #9 Skrevet 1. juli 2022 Helene1982 skrev (32 minutter siden): I tillegg stusser jeg over at du mener at en med milde psykiske utfordringer, trenger innleggelse på institusjon i 3 måneder – og at man er frisk når man skrives ut. Min erfaring er at man legges inn for stabilisering, og at jobben med å bli frisk starter når man kommer tilbake til hverdagen. Enig. Ingen med milde psykiske utfordringer blir innlagt.. 16 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #10 Skrevet 1. juli 2022 Flamme skrev (3 minutter siden): Enig. Ingen med milde psykiske utfordringer blir innlagt.. Jo. Overvekten av de som er på DPS har (såkalt) milde psykiske lidelser. Dette fordi de med tunge lidelser gjerne legges inn på tvang på skjermede/tyngre avdelinger og/eller fanges opp av kriminalomsorgen. De med tunge lidelser er på DPS de og, men som regel bare som planlagte opphold for å justere medisiner f.eks, eller som del av lengre innleggelser der de er på DPS som siste ledd før de skrives ut. DPS er stort sett frivillige opphold. Anonymkode: d569c...8fd 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #11 Skrevet 1. juli 2022 Jeg regnes ikke som helsepersonell da jeg ikke er helse utdannet, har en helt annen bakgrunn og det blir vel mer rett å kalle meg miljøarbeider. Ja det står i lovverket at det er tillatt etter at pasienter er utskrevet å ha kontakt. Dette er også tatt opp på flere møter her. Legene, psykologene og behandlerne har ikke lov. Og vi andre har ikke lov så lenge noen er innlagt. Anonymkode: ea28c...56c
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #12 Skrevet 1. juli 2022 Du er en creep om du gjør det. Anonymkode: 0f5d1...a33 14 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #13 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun er en nydelig dame jeg har blitt kjent med der jeg jobber som miljøterapeut. Det er snakk om milde psykiske utfordringer, ikke alvorlige. Hun har bodd der tre måneder nå og skrives ut om en uke. Jeg har sjekket med jobb at jeg har lov til å ha kontakt med tidligere innlagte. Men ikke lov med tilnærminger mens de er innlagt. Vil det si at jeg kan ta kontakt med henne når hun skrives ut om det par uker? Til info så vet jeg at hun liker meg veldig godt og kunne tenke seg å bli bedre kjent. Dette har selvsagt ikke vært tema fra min side, jeg har vært super-profesjonell på den måten at jeg har hatt steinansikt, ikke respondert på hennes komplimenter til meg eller at hun har vist interesse. Jeg har ikke hatt lov til det så hun har nok hatt vanskelig for å lese meg. Men, nå har jeg altså lyst å ta kontakt når hun skrives ut og anses frisk. Så lenge jobben godtar det så kan jeg vel det? Hvor lenge etter utskrivelse bør jeg vente? Anonymkode: ea28c...56c Du skal ikke kontakte henne. Er vel noe som heter etiske retningslinjer på jobben din? Du har tilgang på alt for mye informasjon om henne. Ha litt profesjonalitet i yrket du utøver. Spiller faktisk ingen rolle hva hun viser av interesse for deg. Anonymkode: 04c9a...03d 11 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #14 Skrevet 1. juli 2022 Du regnes som helsepersonell selv om du ikke har autorisasjon. https://lovdata.no/lov/1999-07-02-64/§3 Anonymkode: fd4cb...cf4 14 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #15 Skrevet 1. juli 2022 Er dette en trolletråd? At man i det hele tatt tenker at det er ok å innlede en relasjon til en tidligere pasient er helt sykt. Anonymkode: 34a53...2ce 7 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #16 Skrevet 1. juli 2022 Hva i alle dager er dette for en useriøs arbeidsplass? Anonymkode: 4668a...51c 7
Ullvott Skrevet 1. juli 2022 #17 Skrevet 1. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg regnes ikke som helsepersonell da jeg ikke er helse utdannet, har en helt annen bakgrunn og det blir vel mer rett å kalle meg miljøarbeider. Anonymkode: ea28c...56c Jo, du regnes som helsepersonell selv om du ikke er helseutdannet. Det er ikke utdanningen, men hva du jobber med som betyr noe. Den som driver med helsehjelp, i enhver form, er å anse som helsepersonell i henhold til helsepersonelloven. Som miljøarbeider driver du helsehjelp. Akkurat det finnes det rettslige/juridiske avgjørelser på. Lenken i innlegg nr 4 forklarer i grunnen godt nok hvorfor dette er en dårlig idé. Hadde det ikke vært for at vi er midt i juli ville jeg lurt på om du driver med en oppgave innenfor jus eller etikk og legger inn et innlegg her bare for å lufte problemstillingen. Og som de andre her sier: man blir ikke innlagt med "milde psykiske utfordringer", og her snakker vi TRE måneders innleggelse. Det er jo skikkelig lenge. Endret 1. juli 2022 av Ullvott 15
Helene1982 Skrevet 1. juli 2022 #18 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo. Overvekten av de som er på DPS har (såkalt) milde psykiske lidelser. Dette fordi de med tunge lidelser gjerne legges inn på tvang på skjermede/tyngre avdelinger og/eller fanges opp av kriminalomsorgen. De med tunge lidelser er på DPS de og, men som regel bare som planlagte opphold for å justere medisiner f.eks, eller som del av lengre innleggelser der de er på DPS som siste ledd før de skrives ut. DPS er stort sett frivillige opphold. Anonymkode: d569c...8fd Jeg er ikke helsepersonell men NHI sier dette: https://nhi.no/symptomer/psyke-og-sinn/psykiske-helseproblemer/ (skroll helt nederst i artikkelen) Mitt inntrykk er at tvang ofte er en siste utvei når pasienten er i fare for å skade seg selv eller andre, og behandlingen ikke nødvendigvis er å helbrede pasienten, men akutt hjelp i en situasjon som allerede har gått over styr. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #19 Skrevet 1. juli 2022 Det er ikke uvanlig at mennesker i sårbare situasjoner kan utvikle følelser overfor de som hjelper dem. Kanskje er det enda vanligere når det handler om psykiatri, pasientene er ekstra sårbare og kan ha ekstra sterkt behov for trygghet og omsorg. De trenger at noen gir omsorg, og er sånn sett i et slags avhengighetsforhold til helsepersonell. Det er svært uprofesjonelt av deg som helsearbeider å oppfatte dette som om dere var to likestilte og jevnbyrdige mennesker som møttes under normale omstendigheter, for det er ikke tilfellet her. At hun kan "blande rollene" er forståelig, men du burde vite bedre. Anonymkode: b261b...628 18
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #20 Skrevet 1. juli 2022 Helene1982 skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke helsepersonell men NHI sier dette: https://nhi.no/symptomer/psyke-og-sinn/psykiske-helseproblemer/ (skroll helt nederst i artikkelen) Mitt inntrykk er at tvang ofte er en siste utvei når pasienten er i fare for å skade seg selv eller andre, og behandlingen ikke nødvendigvis er å helbrede pasienten, men akutt hjelp i en situasjon som allerede har gått over styr. Det endrer ikke at Distriktspsykiatriske sentere sine pasienter, stort sett er pasienter som regnes å ha lette psykiske lidelser. (Med det sagt så er det ikke så mange psykiske lidelser som regnes som alvorlig psykisk lidelse) Anonymkode: d569c...8fd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå