Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er virkelig IT bransjen sp fint og flott som alle skal ha det til? Ser gang på gang mange som romantiserer yrker innenfor IT og begynner selvfølgelig p tenke om dette er reelt eller om det er reklamasjon.

Anonymkode: 2ac5c...813

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, overhodet ikke. Man blir kastet ut av yrket som utdatert når man passerer 40. Finn et annet yrke, som du kan ha til du er pensjonist.

Anonymkode: bc82e...85d

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er konsulent i IT-bransjen, og har iallfall veldig mye bedre betingelser i sin jobb, enn hva jeg selv har (jobber i offentlig forvaltning). Han har bare bachelorgrad, men tjener rundt 1,5 mill i året (jeg har master og tjener 700.000…) Han jobber aldri utover 8-16, og aldri i helger. Blir påspandert masse fester, turer osv av arbeidsgiveren, de har stort fokus på det sosiale siden alle de ansatte jobber hos ulike kunder (og kollegene dermed sjelden treffes på jobb). Noen av turene får jeg og barna også være med på, og det spares ikke på NOEN ting 😅 Så den bransjen går defintivt godt - og er nok absolutt veldig ålreit å jobbe innen, når man har den rette kompetansen.

Anonymkode: 99a7e...f60

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, overhodet ikke. Man blir kastet ut av yrket som utdatert når man passerer 40. Finn et annet yrke, som du kan ha til du er pensjonist.

Det er jo bare tull. Mannen min er 45, og mange av de han jobber med er enda eldre enn det. Ikke noe problem å jobbe i IT-bransjen til man er pensjonist, så lenge man passer på å holde seg faglig oppdatert. (Men det må man strengt tatt uansett i de fleste bransjer nå)

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er virkelig IT bransjen sp fint og flott som alle skal ha det til? Ser gang på gang mange som romantiserer yrker innenfor IT og begynner selvfølgelig p tenke om dette er reelt eller om det er reklamasjon.

Vil egentlig si den er enda bedre. 

Anonymkode: 4b954...c9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):Nei, overhodet ikke. Man blir kastet ut av yrket som utdatert når man passerer 40. Finn et annet yrke, som du kan ha til du er pensjonist.
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Faren min er over 60 og jobber som it-konsulent. Drar på masse jobbreiser over hele landet, som han får godt betalt for, og har gode betingelser i jobben.

Anonymkode: 15568...58c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

for over femten eller tjue år siden, så var dette yrket fullt av folk som hadde genuin interesse for elektronikk og Internett. Typiske "nerder" kanskje. 

men i disse dager er vel folk som søker seg til IT-bransjen hovedsakelig interessert i mest mulig lønn for arbeidet deres.   

Anonymkode: 16571...6ea

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Mannen min er konsulent i IT-bransjen, og har iallfall veldig mye bedre betingelser i sin jobb, enn hva jeg selv har (jobber i offentlig forvaltning). Han har bare bachelorgrad, men tjener rundt 1,5 mill i året (jeg har master og tjener 700.000…) Han jobber aldri utover 8-16, og aldri i helger. Blir påspandert masse fester, turer osv av arbeidsgiveren, de har stort fokus på det sosiale siden alle de ansatte jobber hos ulike kunder (og kollegene dermed sjelden treffes på jobb). Noen av turene får jeg og barna også være med på, og det spares ikke på NOEN ting 😅 Så den bransjen går defintivt godt - og er nok absolutt veldig ålreit å jobbe innen, når man har den rette kompetansen.

Verdt å nevne at mannen din er blant de som tjener aller mest i IT-bransjen. 1,5 mill er ikke vanlig lønn. Gjennomsnittslønnen for IT-ansatte er rundt 700 tusen som jo er det samme som du tjener og som er en god lønn. 

Så er det sant at man som IT-konsulent blir påspandert turer, middager, osv og at det ikke er noe man får om man jobber i det offentlige.  Men husk at mange IT-ansatte jobber nettopp i det offentlige og da får de ikke noen flere goder enn dere som jobber i offenltig forvaltning. 

Anonymkode: 42418...af5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Verdt å nevne at mannen din er blant de som tjener aller mest i IT-bransjen. 1,5 mill er ikke vanlig lønn. Gjennomsnittslønnen for IT-ansatte er rundt 700 tusen som jo er det samme som du tjener og som er en god lønn

Så er det sant at man som IT-konsulent blir påspandert turer, middager, osv og at det ikke er noe man får om man jobber i det offentlige.  Men husk at mange IT-ansatte jobber nettopp i det offentlige og da får de ikke noen flere goder enn dere som jobber i offenltig forvaltning. 

Anonymkode: 42418...af5

Hvis du her snakker om gjennomsnittet for it-bransjen totalt, dvs også de som jobber innen drift, som systemadministratorer etc, så har du sikkert rett. De delene av IT-bransjen er ikke spesielt godt lønnet, men dette er jo også jobber man ikke trenger høyere utdannelse for. De fleste av de som har disse jobbene har enten fagbrev eller ingen (relevant) utdannelse i det hele tatt.

Mannen min er systemutvikler, og for DEN delen av IT-bransjen, er lønns- og karrieremulighetene enorme, spesielt tatt i betraktning hvor «lite» man jobber. I andre bransjer må man jobbe masse overtid for å komme i nærheten av de summene. Jeg har flere venner som også jobber som IT-konsulenter (programmere), og alle tjener over millionen. De fleste ligger rundt der mannen min ligger. Det er en ganske vanlig lønn for programmere/systemutviklere med en del års erfaring (iallfall i Oslo).

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har flere venner som nylig har tatt master i IT, og alle har fått jobb lenge før fullført utdannelse (gjelder bachelor også). Et felt som skriker etter kompetanse og elsker nyutdannede. Så er sånn sett et ganske sikkert yrke/utdanningsvalg.

Anonymkode: 15568...58c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber tett med mange it-konsulenter i statlig virksomhet (de er altså innleid fra private). Det er rift om utviklere og arkitekter (de som programmerer og skaper). Og ja, man vil gjerne ha unge med ny kunnskap, men ikke bare det. Vi trenger de som har jobbet seg opp til senior (tar ikke så mange år da), og aldersspennet går fra nyutdanna i tjueåra helt til pensjonsalder. De fleste er vel i 30-40-åra. Og der er gull verdt med de erfarne som har vært ute en vinterdag før, de kan ting man ikke lærer på skolebenken, de vet hvordan de skal drive framover. Så unge og eldre sammen er en gulloppskrift!

De tjener fett, får utfordringer og kule oppgaver, får være med på ting som betyr noe! 
Snakker vi drift, support eller den tekniske delen av bransjen er det nok ikke så gode vilkår. Lavere lønn, mer rutine og mindre frihet. Men mange liker det også og trices bedre i en sånn jobb. 

Anonymkode: 9e45a...020

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mer folk med mer innsyn? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du her snakker om gjennomsnittet for it-bransjen totalt, dvs også de som jobber innen drift, som systemadministratorer etc, så har du sikkert rett. De delene av IT-bransjen er ikke spesielt godt lønnet, men dette er jo også jobber man ikke trenger høyere utdannelse for. De fleste av de som har disse jobbene har enten fagbrev eller ingen (relevant) utdannelse i det hele tatt.

Mannen min er systemutvikler, og for DEN delen av IT-bransjen, er lønns- og karrieremulighetene enorme, spesielt tatt i betraktning hvor «lite» man jobber. I andre bransjer må man jobbe masse overtid for å komme i nærheten av de summene. Jeg har flere venner som også jobber som IT-konsulenter (programmere), og alle tjener over millionen. De fleste ligger rundt der mannen min ligger. Det er en ganske vanlig lønn for programmere/systemutviklere med en del års erfaring (iallfall i Oslo).

Gjennomsnittslønnen for en utvikler er 770 000. Mannen din er nok en av dem som er med og drar snittet opp, de fleste ligger nok rundt snittet. https://www.kode24.no/artikkel/utvikleres-lonn-i-2022-se-hvor-i-norge-du-tjener-best/76323627

Anonymkode: 7d974...94c

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjennomsnittslønnen for en utvikler er 770 000. Mannen din er nok en av dem som er med og drar snittet opp, de fleste ligger nok rundt snittet. https://www.kode24.no/artikkel/utvikleres-lonn-i-2022-se-hvor-i-norge-du-tjener-best/76323627

Stemmer og gjennomsnittslønnen ligger over medianlønnen som er lønnen halvparten tjener mindre enn. 1,5 millioner er dobbelt så mye som gjennomsnittslønnen så det er en lønn svært få tjener. 

Anonymkode: a8d93...76d

AnonymBruker
Skrevet
On 7/1/2022 at 8:25 PM, AnonymBruker said:

Jeg er 40, og er yngst i avdelingen, på 30 personer.

Man må holde seg oppdatert om man skal jobbe med IT, både når man er over og under 40, så kanskje du blander litt her. Det er i hvert fall bare tull at man blir kastet ut av yrket grunnet alder.

Sånn ellers så betaler det jo helt klart godt. Med "kun" en bachelorgrad og litt erfaring hadde jeg en startlønn på 600K i det offentlige. Det er langt over mange andre yrker.

I det offentlige så er det selvsagt ikke julebord med fri alkohol og annen lignende sløsing, ikke for oss i hvert fall, men vi har det ellers godt. God lønn, godt fagmiljø, gode muligheter for kompetanseheving, trygg og stabil jobb, hjemmekontor når man måtte ønske det osv.

Anonymkode: fca1c...368

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 23.11):

Men så har du bonuser og aksjeprogram på toppen av dette. Blir jo fort et par hundre tusen det også

Anonymkode: 4b954...c9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...