Gå til innhold

Dere som overspiser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som sliter med overspising\binging, hvilke mestringsstrategier bruker dere?

Anonymkode: 1be58...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette fungerer ikke for alle, men for meg har det tidvis fungert godt med tidsbegrenset spising. Dvs. jeg avgrenser hvor ofte jeg spiser, men mindre på mengde og type mat. 

Men for andre kan det gjøre vondt verre, så vær forsiktig  :)

Anonymkode: 2f074...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kaster! Jeg har heldigvis bare problem med overspising av usunne ting som kaker og godterier. Så jeg har lært meg å kaste det, i stedet for å spise det.

Anonymkode: c48dd...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tillater meg selv å overspise i enkelte situasjoner og har lært meg å håndtere skyldfølelsen i etterkant bedre. I etterkant av overspisingen opprettholder jeg matrutinene (ikke hoppe over faste måltider) i stedet for å faste og opprettholde det usunne mønsteret. 

Folk er forskjellige, men det som går igjen er å ha god matstruktur. Uansett synes jeg det er viktig at man ikke går ned i kjelleren den gangen man overspiser, for det vil skje. Du har ikke gjort noe galt. Arbeidet er ikke forgjeves. Det vil ikke ha noe å si i det store bildet. Den vonde følelsen du sitter med av skyld og forakt vil gå over. Det er en ny dag i morgen og hvis du DA går i det sunne sporet i stedet for det samme, usunne sporet, så vil du etter hvert klare å normalisere glippene og komme deg ut av den onde sirkelen. 

Anonymkode: 3b751...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kaster! Jeg har heldigvis bare problem med overspising av usunne ting som kaker og godterier. Så jeg har lært meg å kaste det, i stedet for å spise det.

Anonymkode: c48dd...410

Hva gjør at du ikke kjøper mer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette fungerer ikke for alle, men for meg har det tidvis fungert godt med tidsbegrenset spising. Dvs. jeg avgrenser hvor ofte jeg spiser, men mindre på mengde og type mat. 

Men for andre kan det gjøre vondt verre, så vær forsiktig  :)

Anonymkode: 2f074...d0a

Det er en god strategi for mange. Man må tillate seg å prøve og feile litt for å finne den metoden som funker best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  • Jeg lager mest mulig fra bunnen med rene råvarer og fokuserer for å få i meg mye proteiner, det sunne fettet, fullkorn og masse grønnsaker. Har  1 dag i uken hvor jeg tillater meg prossessert mat som ferdigpizza, chips, godteri osv. Dette har gjort at trangen til å overspise nesten ikke er eksisterende. De få gangene jeg overspiser nå så er det når jeg har PMS og det kan jeg leve med. Heldigvis har jeg blitt flinkere til å kjenne igjen tegnene på PMS så jeg kan planlegge overspisingen slik at det ikke eskalerer. F.eks kjøpe inn ting på forhånd. Hvis jeg handler på impuls så er det lett at det blir for mye. 

• Nok søvn, døgnrytme og balansen mellom hvile/aktivitet er også viktig for min del. Hvis jeg sover lite og er veldig stresset er det lett at jeg  tyr til overspising  Dette synes jeg er mest krevende å få til i hverdagen, men det går på et vis. 

• Trening hjelper meg masse siden det reduserer stress og jeg klarer å koble helt av når jeg trener.  Det er ikke for alle siden mange kan bli mer sulten hvis man er mer fysisk aktiv, men det har ikke jeg merket. 

Anonymkode: 155c4...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...