Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått henvisning til NIPT. Er over 35.

Men..da er jeg 14 uker på vei. Er det ikke meningen at fosteret skal være under 12 uker? Dere skjønner sikkert hvor jeg vil hen. 

Anonymkode: fd6e0...99e

Skrevet

Tror det er meningen å ha den mellom uke 12-14. Siden det er da man får TUL. Jeg hadde da jeg var 13+4 ca :) 

Skrevet (endret)
Kakaoen skrev (1 minutt siden):

Tror det er meningen å ha den mellom uke 12-14. Siden det er da man får TUL. Jeg hadde da jeg var 13+4 ca :) 

men da er det jo for sent med abort om det skulle bli nødvendig? kan jo søkes om senabort men er jo verre med abort jo senere det går. Syns msn kunne fått det i uke 10

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det kommer ut med risiko for sykdom så må du uansett ta morkakeprøve eller fostervannsprøve som tar tid å få svar på. Ingen får svar i det offentlige før fristen for abort om det er det du tenker. Men skulle det være noe galt så får man innvilger abort. 

Anonymkode: e9b28...525

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tar to uker å få svar på NIPT og ca en uke til med de to andre prøvene. Så man rekker ikke 12-ukersgrensa

Skrevet
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

men da er det jo for sent med abort om det skulle bli nødvendig? kan jo søkes om senabort men er jo verre med abort jo senere det går. Syns msn kunne fått det i uke 10

Ja. Om NIPT viser økt sjanse for avvik så blir man sendt videre for morkakeprøve eller fostervannsprøve. Og om den viser avvik må det søkes om sen-abort. Dessverre, men det er slik reglene er. Jeg fikk i mitt innkallingsbrev link til en film fra helsenorge med masse info om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Shit så sent ja. Jeg har også krav på offentlig nipt men har skjønt at det er sjeldent man blir tilbudt dette før uke 12. Da må man jo evt abortere et nokså stort foster. Lite fristende! Vurderer å heller teste i Danmark for rask avklaring.

Anonymkode: 1ac34...b45

AnonymBruker
Skrevet

De to på min termingruppe som fikk negativt svar på nipt måtte møte i abortnemd for å få lov til å ta abort. Hun ene tok i 13+2 (bekjent) og mener hun andre tok 14+1(oppdaget svangerskap noe sent) begge fikk godkjent abort og utført dagen etter nemd. 

Anonymkode: afb10...013

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Hvis man skulle ønske abort fordi barnet har trisomi, er det ikke ille nok å måtte vente til uke 14? Er ikke det uetisk? Tror de at det er et enkelt valg, uansett om man beholder eller ei? Hvorfor får man tilbud om test? 

AnonymBruker
Skrevet

Abortgrensa er jo relativt vilkårlig da. Det er jo satt til noe politikerne klarte å bli enige om. Har vært snakk om å øke den til 18 uker, ikke at jeg tror det kommer til å skje. Føler ikke det er spesielt mye mer uetisk å abortere i uke 14 enn 12 nei. Når grunnen er den samme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Abortgrensa er jo relativt vilkårlig da. Det er jo satt til noe politikerne klarte å bli enige om. Har vært snakk om å øke den til 18 uker, ikke at jeg tror det kommer til å skje. Føler ikke det er spesielt mye mer uetisk å abortere i uke 14 enn 12 nei. Når grunnen er den samme. 

Men så tar det flere uker å behandle prøvesvar og så må man på videre utredning om det er mistanke. Da er man i uke 17 kanskje? Da begynner det å bli i seinest laget.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. Hvis man skulle ønske abort fordi barnet har trisomi, er det ikke ille nok å måtte vente til uke 14? Er ikke det uetisk? Tror de at det er et enkelt valg, uansett om man beholder eller ei? Hvorfor får man tilbud om test? 

Hvis jeg har skjønt det rett, mulig jeg ikke har det altså, så er det sent fordi fosteret må være 12 uker+ for å utføre tidlig ultralyd med fosterdiagnostikk. Altså selve ultralyden. Hun jeg hadde sa man kan oppdage tegn til trisomier allerede der. Nakkefold, neseben, og noe med hendene (i forhold til den mest alvorlige trisomien). 
NIPT er jo en blodprøve som er frivillig. Du trenger ikke ta den, evt kan du ta den i uke 10 og få det sendt til Danmark og betale i dyre dommer for det.

Vil tippe det er like vondt for kroppen og psyken din om du må abortere et sykt foster i uke 11 eller uke 15.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere grunner til at NIPT tas når den tas:

- Før blodprøven tas må du ta ultralyd (også om du skal sende til Danmark osv), for å bekrefte at fosteret lever og utvikler seg normalt, at det er bare ett, og at du er langt nok på vei til å ta prøven. I det offentlige gir det da mening å kombinere NIPT med TUL som likevel tilbys i uke 12.

- NIPT gir ikke noe ja/nei svar men en sannsynlighet for avvik. Om den viser forhøyet risiko må du følge opp med morkake- eller fostervannsprøve for å bekrefte (også om du tok testen i Danmark). Dette tar litt tid og sånn sett rekker du neppe 12-ukersgrensa uansett så dette er ikke så relevant. 

- Du vil alltid få innvilget abort ved avvik på fosteret om det er det du ønsker, så igjen er det ikke så relevant om du får svar innen uke 12 eller ikke. 

Anonymkode: d539c...b3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har fått henvisning til NIPT. Er over 35.

Men..da er jeg 14 uker på vei. Er det ikke meningen at fosteret skal være under 12 uker? Dere skjønner sikkert hvor jeg vil hen. 

Jeg vil si det er ganske tåpelig å vente så lenge. Vi tok NIPT på første dagen i uke 10 og fikk svar etter en uke.

Anonymkode: 18ddb...6ea

Annonse
Skrevet

Om det er noe galt med fosteret gjelder ikke 12 ukers fristen. Da tror jeg det er inntil uke 20 og noe (jordmor forklarte det da vi tok NIPT). Vi tok det privat i tillegg til UL. Da ønsket hun at vi skulle gjøre det mellom uke 11-13, fordi UL kunne fange opp ting som NIPT ikke gjorde om jeg forstod henne riktig. 

Skrevet
Cássia skrev (16 minutter siden):

Om det er noe galt med fosteret gjelder ikke 12 ukers fristen. Da tror jeg det er inntil uke 20 og noe (jordmor forklarte det da vi tok NIPT). Vi tok det privat i tillegg til UL. Da ønsket hun at vi skulle gjøre det mellom uke 11-13, fordi UL kunne fange opp ting som NIPT ikke gjorde om jeg forstod henne riktig. 

joda men aborten er mer omfattende da. I uke 20 må du jo føde det ut

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis det kommer ut med risiko for sykdom så må du uansett ta morkakeprøve eller fostervannsprøve som tar tid å få svar på. Ingen får svar i det offentlige før fristen for abort om det er det du tenker. Men skulle det være noe galt så får man innvilger abort. 

jeg fikk nipt i uke 9 og morkakeprøve i uke 11 men det ee fordi jeg er bærer av en genfeil

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg vil si det er ganske tåpelig å vente så lenge. Vi tok NIPT på første dagen i uke 10 og fikk svar etter en uke.

Anonymkode: 18ddb...6ea

Offentlig eller privat? 

Anonymkode: c0401...8d8

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

jeg fikk nipt i uke 9 og morkakeprøve i uke 11 men det ee fordi jeg er bærer av en genfeil

Fikk du nipt i uke 9 i det offentlige? Jeg hadde et svangerskap som endte i medisinsk abort i mars pga dødelig avvik. Ble fortalt at jeg får ultralyd fra uke 8 i dette svangerskapet nå, men nipt ikke tidligere enn uke 10…

Anonymkode: c0401...8d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...