Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten kommuniserer særdeles ulikt.

Mens jeg nok er vandt med å bruke et litt mer mykere språk og tiltale hverandre på en mer hensiktsmessig måte (slik jeg opplever det da, særdeles subjektivt). Mens min kjæreste er noe skarpere og noe jeg opplever som mer dømmende. Kan finne på å si ting som 'nå oppfører du deg barnslig' eller 'den oppførselen er drittsekkoppførsel' og lignende. Mens jeg mener at det er 'feil' å si slik fordi det ikke appellerer til noe bra. At man blir mer velvillig til å ordne opp, eller åpen for den andres følelser med å ikke.være så dømmende og direkte. Vedkommende mener motsatt at det er mer beskrivende og direkte, samt at jeg må ikke være så skjør og tåle mer direkte henvendelse. 

Jeg er fra tidligere mer vandt til at ved å si at noen oppfører seg som en drittsekk så appellerer man til noe ugreit hos den andre, og derfor hvis man vom oppnå noe med saken bør man fremstille det på et annet vis. Hvis ikke blir det bare en konkurranse om å være mest dust. 

Behøver noen input her, hva tenker dere kjære KG? om du ikke er enig med den ene av oss kan du kanskje formulere dette på et annet vis slik at vi kan lettere forstå hverandre? 

Anonymkode: 0bb1c...53a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke helt tak i hvordan du kommuniserte. Kan du si noe konkret, altså gi eksempel slik du gjør om det han sier?

Anonymkode: f52a0...662

• Liker 3
Skrevet

Når han sier at du må tåle mer så er du i din fulle rett til å si at det ikke er opp til han å avgjøre hva du skal tåle og at du er fullt ut i stand til å sette dine egne grenser. Og så kan du spørre han om det er direkte nok for han eller om du må si det i klarere ordelag for at det skal gå inn.

Jeg tror dette løser seg når du er tydelig nok på at dette aksepterer du ikke. Hvis han ikke evner å respektere grensene dine så skjønner jeg ærlig talt ikke at du gidder å være sammen med han.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk ikke helt tak i hvordan du kommuniserte. Kan du si noe konkret, altså gi eksempel slik du gjør om det han sier?

Hmm, nei jeg er nok ikke så tydelig som det han er.

Eksempelvis hvis jeg mener noen er egoistiske og selvsentrert, så vil jeg aldri finne på å si det direkte. Ei heller å bruke akkurat de ordene. Jeg tenker at å bruke å så sterke ord så vil noen gå i forsvar, og at det jeg ønsker å oppnå i samtalen vil være vanskeligere å oppnå. Mens jeg ville f.eks ha sagt at jeg hadde satt mer pris på om vedkommende ville tenke mer på meg, eller om å vise mer hensyn til meg. Selv om jeg mener at vedkommende er egoistisk mener jeg at hvis jeg sier at vedkommende oppfører seg egoistisk så tenker jeg at det vil medføre at vedkommende går i forsvar og at det vil kjappere utarte seg en krangel. 

Jeg kan også finne på å si at jeg er ikke alltid like flink til å være tydelig og at det hadde vært fint om mine ord ble hørt selv om jeg ikke skriker høyest. 

Så vi er grunnleggende veldig ulike i måten vi kommuniserer. Den ene en brutal bulldoser og den andre en skjør blomst (ifølge hverandre da).

Jeg er enig i at det ikke er feil å kalle andres oppførsel som negativ, drittsekk, barnslig eller hva som helst. Men jeg mener samtidig at det er dømmende og at man bør holde seg for god til det. Fordi, etter min mening da, sjeldent fører med seg noe godt.. Mens min kjæreste igjen tenker at det er mer konkret og direkte å tiltale hverandre på en slik måte. At man bør kommunisere mer tydelig. Jeg forstår at man bør være tydelig, og i teoretisk sett ikke uenig i det altså...men at man nok bør unngå å trigge hverandre. Og igjen så mener jeg at det er å trigge hverandre å skulle si at den andre oppfører seg ufint, det er anklagede..

Hilsen TS

Skrevet

Jeg kommuniserer nok ganske likt som din kjæreste. Ærlig og direkte. Men mener aldri å være ufin. Og de som kjenner meg godt sier at de liker at jeg er sånn, for de er aldri i tvil om hva jeg mener. Kan selvfølgelig også omformulere meg og være mer forsiktig når det er folk jeg kjenner dårlig eller vet ikke  tåler å bli snakket til på denne måten. 

Dere har nok bare ulik måte å kommunisere på og bør heller bli enig om hva som er greit. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er nok litt lik dere i kommunikasjonen. Jeg uttaler meg "pedagogisk" og han sier alt rett ut til alle. Det er litt tilvenning, men han har lært å pakke enkelte ting inn en smule (etter at jeg faktisk ble ganske lei meg en gang) og jeg har lært at han tåler å høre ting rett ut, tom også tåler å høre at stilen hans kan såre. Vi har begge lært oss å variere mer måten vi prater til hverandre på. Jeg kan også si rett ut nå, prat mildt til meg i dag, det er 1.dag av mensen og da gjør han det, og samtidig tåler jeg bedre at han feks klager over kolleger til meg på en veldig direkte måte. 

Anonymkode: 1e8ed...bd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

(...) hvis jeg mener noen er egoistiske og selvsentrert, så vil jeg aldri finne på å si det direkte. Ei heller å bruke akkurat de ordene.

Mens jeg ville f.eks ha sagt at jeg hadde satt mer pris på om vedkommende ville tenke mer på meg, eller om å vise mer hensyn til meg.

(...) hvis jeg sier at vedkommende oppfører seg egoistisk så tenker jeg at det vil medføre at vedkommende går i forsvar og at det vil kjappere utarte seg en krangel. 

Kommunikasjon, derunder krangler og diskusjoner, er ikke en "sport" med kun én deltager. 

Det er greit nok at du foretrekker 'mykere språk' og ikke liker å være direkte, men det er en subjektiv preferanse. Det er ikke en objektiv sannhet at det er den eneste rette eller beste måte å kommunisere på. Du har ikke mer rett enn en som sier han foretrekker at ting blir sagt i klartekst, at han ikke kan/vil/orker forsøke å gjette hvilken faktor han skal multiplisere dine vage, indirekte utsagn med for å skjønne alvorlighetsgraden. 

Når du begynner å argumentere for ditt synspunkt med generaliserende antagelser om hvordan andre vil reagere, så blir du egentlig ganske utålelig. Du skal ikke kommunisere med 'andre', du skal kommunisere med én person, som faktisk allerede har forklart deg hva han foretrekker. 

Anonymkode: b1696...8b7

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Eksempelvis hvis jeg mener noen er egoistiske og selvsentrert, så vil jeg aldri finne på å si det direkte. Ei heller å bruke akkurat de ordene. Jeg tenker at å bruke å så sterke ord så vil noen gå i forsvar, og at det jeg ønsker å oppnå i samtalen vil være vanskeligere å oppnå. Mens jeg ville f.eks ha sagt at jeg hadde satt mer pris på om vedkommende ville tenke mer på meg, eller om å vise mer hensyn til meg. Selv om jeg mener at vedkommende er egoistisk mener jeg at hvis jeg sier at vedkommende oppfører seg egoistisk så tenker jeg at det vil medføre at vedkommende går i forsvar og at det vil kjappere utarte seg en krangel. 

Jeg synes at du er utydelig. Når jeg spør deg om konkrete eksempler gjentar du bare det generelle du allerede har sagt, med vekt på følelser og hva du tror kan skje hvis den andre snakker på en bestemt måte. Hvorfor snakker du ikke ut i fra deg selv? 

Når du skriver :

Sitat

Selv om jeg mener at vedkommende er egoistisk mener jeg at hvis jeg sier at vedkommende oppfører seg egoistisk så tenker jeg at det vil medføre at vedkommende går i forsvar og at det vil kjappere utarte seg en krangel. 

Hvem er vedkommende? Er det du? Hvorfor sier du ikke det da, isteden for å forsøke å presentere en slags fasit for hva de fleste (?) vil gjøre? 

Du behøver ikke si «du er egoistisk», men å si at en handling (helt konkret handling!) er egoistisk, det synes i alle fall jeg er helt ok. Faktisk flott, for da kan jeg forstå hva som blir sagt. «Jeg synes det er egoistisk at du lar den tomme dorullen stå igjen og ikke henter ny. Kan du hente ny neste gang?» for eksempel. 

Når alt dette er sagt så er det jo sånn at kommunikasjon er personlig og jeg sier jo bare nå min mening og hva jeg foretrekker. Men om du synes mannen din kommuniserer på en måte du ikke liker, så kan det være at dere ikke passer så godt sammen.

Så lenge han ikke er frekk eller slem el, så kan du jo ikke tvinge han til å forandre seg like lite som han kan gjøre det med deg. Så da må dere jo bare finne en måte å kommunisere på som kan funke eller gjøre noe annet… men det finnes kurs og det finnes samlivsterapi.  En fasit for hvem som har «rett» måte å snakke på i en krangel, finnes imidlertid ikke. 

• Liker 3
Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg og kjæresten kommuniserer særdeles ulikt.

Mens jeg nok er vandt med å bruke et litt mer mykere språk og tiltale hverandre på en mer hensiktsmessig måte (slik jeg opplever det da, særdeles subjektivt). Mens min kjæreste er noe skarpere og noe jeg opplever som mer dømmende. Kan finne på å si ting som 'nå oppfører du deg barnslig' eller 'den oppførselen er drittsekkoppførsel' og lignende. Mens jeg mener at det er 'feil' å si slik fordi det ikke appellerer til noe bra. At man blir mer velvillig til å ordne opp, eller åpen for den andres følelser med å ikke.være så dømmende og direkte. Vedkommende mener motsatt at det er mer beskrivende og direkte, samt at jeg må ikke være så skjør og tåle mer direkte henvendelse. 

Jeg er fra tidligere mer vandt til at ved å si at noen oppfører seg som en drittsekk så appellerer man til noe ugreit hos den andre, og derfor hvis man vom oppnå noe med saken bør man fremstille det på et annet vis. Hvis ikke blir det bare en konkurranse om å være mest dust. 

Behøver noen input her, hva tenker dere kjære KG? om du ikke er enig med den ene av oss kan du kanskje formulere dette på et annet vis slik at vi kan lettere forstå hverandre? 

Slutt å pakke inn ordene dine, men vær mer direkte (som andre har skrevet). Det kan av og til være sårende, men da er sjansen til å forstå hverandre litt bedre. Ingen har krav på sannheten, og sannheten har minst 3 sider. Din, hans og "den objektive".

Lykke til 

Skrevet

Han har sitt på det rene så lenge han sier at oppførselen din er barnslig eller at du har en drittsekkoppførsel. Han sier ikke at du er barnslig eller en drittsekk, men at han oppfatter at din oppførsel akkurat nå er drittsekkoppførsel. Jeg er enig med deg i at en bedre krangel kanske kan være at begge går inn med hva de har gjort feil selv, før man kritiserer andre, men at han sier rett ut at når du gjorde "sånn og sånn" følte jeg at det var barnslig er ok – i min bok. Det er ikke alltid den samme personen som "vinner krangelen" når den pågår som vinner i det lange løp, og med det mener jeg at av og til fører krangler til at man tenker og endrer seg i ettertid. Mitt råd er: Har du f.eks oppført deg barnslig, legg deg flat og si at du er enig med ham. Er du derimot uenig, få ham til å utdype hva han mener med drittsekkoppførsel, og hvorfor det gjorde ham sint eller såret ham. Etter det et er alltid lurt å begynne begynne med noe du kan gjøre bedre neste gang, før du forteller ham at dette er en måte å krangle på som du ikke er vant til og som gjør deg usikker og lei deg (eller hva enn du føler)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sitter og klager på kjæresten din her. Men har du tenkt over hvorfor han klager over at du har drittsekkoppførsel? Er det GREIT å ha drittsekkoppførsel i en alder av... Hvor gammel er du? Kanskje på tide å gå inn i deg selv? Du kan ikke endre andre. Men du kan ihvertfall begynne med deg selv. Hvis han har rett i de tingene han sier, så har du litt å jobbe med. Forbedre deg selv, så blir det kanskje mindre krangling og et bedre forhold. Blir det ikke bedre, og du har gjort ditt, og han ikke vil jobbe med seg selv, så finnes det andre mannfolk der ute.

Anonymkode: 1d8c8...30f

Skrevet

Jeg takler ikke sinne og krangling og er generelt nokså sart på det området, men jeg klarer ikke helt å se hva som er så ille med hans måte å kommunisere på. Han kaller deg jo ikke stygge ting eller er usaklig, han påpeker problemer med oppførselen din (og et ganske relevant poeng her er jo om han er inne på noe - hvis du faktisk oppfører deg barnslig, er det ikke dømmende å gjøre oppmerksom på det) og framstår sånn sett som mer konstruktiv enn ditt ulne "jeg synes andre burde tenker mer som meg" - det du egentlig sier med det er jo at han burde føye seg etter dine ønsker og meninger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du sitter og klager på kjæresten din her. Men har du tenkt over hvorfor han klager over at du har drittsekkoppførsel? Er det GREIT å ha drittsekkoppførsel i en alder av... Hvor gammel er du? Kanskje på tide å gå inn i deg selv? Du kan ikke endre andre. Men du kan ihvertfall begynne med deg selv. Hvis han har rett i de tingene han sier, så har du litt å jobbe med. Forbedre deg selv, så blir det kanskje mindre krangling og et bedre forhold. Blir det ikke bedre, og du har gjort ditt, og han ikke vil jobbe med seg selv, så finnes det andre mannfolk der ute.

Hei hei hei! Det er sjelden én person har alt rett og en person gjør alt galt i en konflikt. Drittsekkoppførsel er et ord som ikke sier så mye. Det at en person opplever at den andre har "drittsekkoppførsel" må følges opp med: fordi du sa det eller gjorde det for at det skal gi mening. Det er ikke sånn at han nødvendigvis har rett i det han sier, men han har rett til sin opplevelse av situasjonen, og du har rett til din.

AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (7 minutter siden):

Hei hei hei! Det er sjelden én person har alt rett og en person gjør alt galt i en konflikt. Drittsekkoppførsel er et ord som ikke sier så mye. Det at en person opplever at den andre har "drittsekkoppførsel" må følges opp med: fordi du sa det eller gjorde det for at det skal gi mening. Det er ikke sånn at han nødvendigvis har rett i det han sier, men han har rett til sin opplevelse av situasjonen, og du har rett til din.

Ja, og TS må rette opp i sin oppførsel. Og kjæresten må rette opp i sin.

Ja, jeg er enig i at han kan kommunisere bedre. Men hun må ha i tankene at selv om hun ikke likte måten han sa det på, så bør hun likevel ta ordene til etterretning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...