Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så usikker. Er uke 31+3 og syns jeg hører så lite fra babyen i magen de siste 2 dagene. Han beveger seg litt i løpet av dagen, men synes bevegelsene er tregere og svakere enn tidligere. Er det vanlig? 

Vurderer om jeg skal ringe føden, men har allerede vært der en gang i uke 24 pga smertefulle kynnere. Er redd for å være «den dama» som ringer og maser hele tiden? 

Andre som har vært i kontakt med føden flere ganger i løpet av svangerskapet?

Anonymkode: ec718...499

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer heller en gang for mye enn en gang for lite. 

Anonymkode: 4db06...560

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Heller en gang for mye. 

Anonymkode: de00d...bc1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hæ, det er jo mange uker siden. Du blir ikke "den dama" av å ringe nå.

Anonymkode: 23c9c...13f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk, godt å høre at jeg ikke er helt tullerusk! men samboer mener jeg er hysterisk og at det sikkert er helt vanlig, og da begynner jeg jo å lure. Litt redd de på sykehuset også skal tenke det? Jeg kjenner jo noe, men bare svakt?

ts

Skrevet

Jeg var innom føden 29+4 av akkurat samme grunn. 
Jeg har morkaken fremme så viste det seg at baby ligger med hodet oppunder ribbena mine, ryggen ut, hendene godt pakket inn foran ansiktet og bena i kryss godt oppunder seg og en sjelden gang sparker hun bakover og inn i morkaken min. Derfor kjenner jeg det ikke særlig godt. 

Ble møtt av stor forståelse på føden for at jeg tok kontakt og de gjentok hele tiden at de var der for å berolige meg og jeg ikke skulle nøle med å ta kontakt igjen om jeg kjente lite. 

har du prøvd triksene fra kjennliv.no? Med å spise søtsaker, ligge i ro uten tlf osv? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er ofte på kontroll på sykehuset, og HVER ganger sier både JM og lege at jeg må ringe føden dersom jeg er bekymret for at det er mindre liv. Ikke vær redd for å være masete. 
Så ring heller en gang for mye. ❤️

Mannen her hadde sikkert også sagt jeg var hysterisk, men det er ikke han som bæret ansvaret for lille i magen. Og han kjenner ikke på halvparten av følelsene jeg kjenner på en gang. Så med andre ord, han har ikke stemmerett her mener nå jeg! 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk, godt å høre at jeg ikke er helt tullerusk! men samboer mener jeg er hysterisk og at det sikkert er helt vanlig, og da begynner jeg jo å lure. Litt redd de på sykehuset også skal tenke det? Jeg kjenner jo noe, men bare svakt?

ts

Om DU er bekymret så ringer du. Han går ikke å kjenner dette på kroppen, det er det du som gjør. Man blir ikke masekjerring av å ringe til føden med noen ukers mellomrom. 

Anonymkode: de00d...bc1

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns også dette er veldig vanskelig. Jeg er ikke den som roper høyest når noe er galt og jeg er livredd for å fremstå hysterisk eller dramatisk. Men babyen min har et veldig merkelig bevegelsesmønster - den ene dagen er det full ommøblering, mens den andre dagen er hun helt rolig. Så det har vært nærmest umulig å vite når jeg bør være bekymret.

Jeg har ringt føden 2 ganger i løpet av svangerskapet. Begge gangene roet jeg meg ned, og dagen etter var bevegelsene tilbake til normalen igjen. Men da jeg var på helsestasjonen sist så insisterte jordmor på å sende meg opp på en kontroll - ikke fordi hun fant noe unormalt, men fordi hun hørte hvor usikker jeg var.

Poenget hennes var at man skal alltid ta kontakt når man er usikker, og man skal alltid tas på alvor. Hun ønsket at jeg skulle føle meg hørt, og ville derfor at jeg heller skulle dra en gang for mye enn for lite.

Så, nei - du er IKKE hysterisk. Å kjenne på bevegelsene er vårt ansvar, og føler man deg usikker så ringer man.

Lykke til ♥️

Anonymkode: 24a55...860

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Siste to ukene før fødsel var jeg vel inne 4 ganger tror jeg. Jeg var sikker «hun her igjen», men bedre en gang for mye. Jeg gjorde det for barnet mitt❤️

Det er normalt at det blir annerledes bevegelse på slutten på grunn av plassen i magen. Men ring om du er bekymret.

Anonymkode: 6ac43...a6f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg opplevde også en endring i bevegelse mønsteret i ca veke 32-33.. Gjekk frå mange spark, til at det kunne ta 40 min på å telle 10 bevegelser. Fekk beskjed om at det var godt innafor 10 på 2 timer, så ingen grunn til bekymring. (Akkurat det gjorde eg jo, så det var teit sagt). Viste seg at barnet hadde snudd seg med rumpa ned og armer og bein mot min rygg. Så eg kjente kun dei store bevegelsane med kroppen. Så det er også ei muligheit. 

Anonymkode: 42792...aff

AnonymBruker
Skrevet

Bare ring, du er IKKE masete! Jeg var inne flere ganger pga muuuulige rier, ble alltid godt mottatt. Til og med da jeg til slutt troppa opp i korridoren på føden (uten tegn til fødsel), gråt som en 3-åring og hulka at "jeg orker ikke meeeeer", tok de meg godt imot og hjalp meg ❤

Anonymkode: 3416f...614

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er derfor de er der :)

Anonymkode: 275a6...606

Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

ts

Jeg var den paranoide som dro til legevakten av den samme grunn :engel: De ble sikkert lei av meg, men jeg ble veldig bekymret når den lille i magen ikke var så aktiv lengre

Edit: Glemte å skrive at jeg dro dit 3 ganger løpet av 5 uker

Endret av Kenelz
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg gjorde det for barnet mitt❤️

Eh, nei. Dette var kun deg og dine følelser. Og ja, du ble nok oppfattet som hysterisk og en byrde. 

Anonymkode: 57f5c...fca

AnonymBruker
Skrevet

Er du bekymret, ringer du. Jeg dro inn pga bekymring og endte med å føde 3 timer senere. I uke 29.

Anonymkode: 39202...a83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom babyen avviker fra sitt normale bevegelsesmønster bør du ringe og få en sjekk. Bedre med en gang for mye enn en for lite 😊

Anonymkode: 74896...19e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var inne av samme grunn totalt 4 ganger og ble alltid godt tatt i mot 😊 det store ansvaret å vurdere om du er «fornøyd» med bevegelsene er kun ditt, og hvis DU føler bekymring skal du ringe. Jeg var også redd for å virke hysterisk, men enda mer redd for at det skulle være noe galt og jeg turte rett og slett ikke å la være. 

Anonymkode: b4ef3...fa9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Eh, nei. Dette var kun deg og dine følelser. Og ja, du ble nok oppfattet som hysterisk og en byrde. 

Anonymkode: 57f5c...fca

Er det mindre bevegelse kan det være barnet har det dårlig, så det var for barnet jo☺️ Jeg var nok ingen byrde nei, men som jeg skriver så var jeg nok «hun igjen»😅

Anonymkode: 6ac43...a6f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring :) Heller én gang for mye enn én for lite. 

Jeg har en venninne i samme situasjon som deg. Hun veiet opp og ned om hun skulle ringe, ventet, så det an. Da hun omsider ringte gikk det 60 minutter fra hun kom inn døra på sykehuset og til barnet var ute med keisersnitt. Morkakesvikt. Hun fikk beskjed om at hadde hun ventet til dagen etter ville ikke barnet levd 😵 

Skriver IKKE dette for å skremme deg, men for å vise hvor viktig det er å ta egen magefølelse seriøst og ta kontakt ved bekymring. 

Anonymkode: 2838e...cb1

• Liker 4
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...