Gå til innhold

HR, hva skal man med dette tullet i arbeidslivet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er jo bare enda mer byråkrati og et ekstra ledd som er bortkastet.

Tenk så enkelt og velfungerende alt var før...sukk.

Anonymkode: 8d286...4fd

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, hos oss gjør HR mye nyttig. De legger for eksempel sykefraværsoppfølging innunder HR. Og rekruttering, osv.

Anonymkode: 89fd6...a4b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Byråkrati? Hvem skal ellers sikre pofesjonalitet i forhold til ansettelse, kontrakt, lønnsforhandling, kurs og kompetanse, arbeidsmiljøkrav, endrings og oppsigelsesprosesser eller koordinering av personell til ulike lokasjoner? Alle de andre cowboyene? 

Anonymkode: dcf84...350

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har da alltid vært HR, men før det det «personal»

Anonymkode: 42422...afa

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

HR og HMS avdelingene er de viktigste i en bedrift.

Anonymkode: d1db4...ebf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er for å hjelpe både sjefen og personalet med å ha visse regler. Vekdig nyttig for begge parter. 

Anonymkode: ca78c...4cc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For mange er menneskelige ressurser de viktigste i en bedrift. At noen har ansvar for Human Resourses skulle vel egentlig bare mangle når man kommer til en viss størrelse. Det er et stort fagområde med kompetanse på både juss, relasjoner mm. 

Anonymkode: dc5b9...f2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En velfungerende HR-avdeling er utvilsomt berikende for både bedriften og ansatte, og kan gjøre den store forskjellen mellom trivsel, arbeidsmiljø, effektivitet, produktivitet, lovverk, tilrettelegging osv. 

Hvis da folka på HR vet hva de holder på med og kan det de gjør. 

Men ofte skorter det på interesse, kunnskap og lyst til å gjøre jobben tilstrekkelig. Du vet, det er mye hyggeligere å gjennomføre møter over en kopp kaffe og en pose twist sammen, enn å faktisk jobbe mot ansatte og ledelse slik dem skal.

Det sagt, så er HR ofte både nødvendig og etterspurt. Det er en avdeling som aldri vil dø ut. 

Anonymkode: 950ca...e0a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det har da alltid vært HR, men før det det «personal»

Anonymkode: 42422...afa

Ja, synd at slike amerikanske uttrykk overtar for våre kjente og forståelige, norske uttrykk. Personalavdelingen er lett å forstå for alle nordmenn, ung som gammel. Det er helt unødvendig å bytte ut et velfungerende ord med et amerikansk uttrykk som er vanskelig å forstå for de aller fleste nordmenn. 

Anonymkode: 29b34...773

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss driver HR blant annet med ansettelser.

Uten ansettelser så blir arbeidslivet ganske tullete, så helt tull kan det jo ikke være.. 😄 

De gjør sikkert mye annet rart også, som jeg ikke får med meg.

Om det bare koker ned til semantikk, så kan jeg si meg enig i at det er tullete å innføre engelske forkortelser, ord og uttrykk hvor man allerede har gode og etablerte norske betegnelser.

Anonymkode: 78fc4...5a9

AnonymBruker
Skrevet

HR avdelingen fungerer kanskje ikke like bra alle steder, men jeg setter i alle fall pris på at den er hos oss, for hadde det kun vært opp til sjefen, så hadde det ikke vært mye som hadde blitt fulgt opp. Hos oss er sjefen hyggelig rent personlig, men opplever h*n som lite kompetent når det gjelder lederrollen, så jeg er veldig glad for at HR avdelingen i det minste er det for å pushe på når det gjelder lover og regler som vedkommende ellers kunne funnet på å hoppe glatt over. 

Anonymkode: d6663...f2b

AnonymBruker
Skrevet

HR hos oss jobber jo med noen fornuftige ting, og noen ikke fullt så fornuftige. Som når de plutselig får for seg at nå skal hele avdelingen legge ned arbeidet og reise på hotell for å sulle et par dager. Viktig med samhandling og synergieffekter 😄 forøvrig enig i at man kunne brukt norske titler i norsk arbeidsliv.

Anonymkode: c0bda...b51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 22.47):

Ja, synd at slike amerikanske uttrykk overtar for våre kjente og forståelige, norske uttrykk. Personalavdelingen er lett å forstå for alle nordmenn, ung som gammel. Det er helt unødvendig å bytte ut et velfungerende ord med et amerikansk uttrykk som er vanskelig å forstå for de aller fleste nordmenn. 

Anonymkode: 29b34...773

Stor forskjell på personal og HR.

Anonymkode: bbc99...0ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2022 den 11.30):

HR hos oss jobber jo med noen fornuftige ting, og noen ikke fullt så fornuftige. Som når de plutselig får for seg at nå skal hele avdelingen legge ned arbeidet og reise på hotell for å sulle et par dager. Viktig med samhandling og synergieffekter 😄 forøvrig enig i at man kunne brukt norske titler i norsk arbeidsliv.

Anonymkode: c0bda...b51

Dette kan neppe HR gjøre på eget initiativ, uten støtte fra ledelsen. Mest sannsynlig er det ledelsen som har bedt dem om å gjøre det. 

Når det er sagt, er det nok helt sikkert flere av dine ekstroverte og engasjerte kollegaer som koste seg og fikk stort utbytte av sullingen. 

Hvis ingen av dere fikk noe utbytte av det, er jeg sjeleglad jeg ikke jobber på din arbeidsplass. 

Anonymkode: 693ed...c4a

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 18.40):

HR og HMS avdelingene er de viktigste i en bedrift.

Anonymkode: d1db4...ebf

Ingen av de avdelingene tjener penger. Just saying. 

Viktigste i en bedrift er vel den som gjør selve jobben bedriften tar betalt for og dermed sørger for penger inn? 

Blir litt det samme som å si at det viktigste er å ha en sjef. Vi begynner med sjefen og gir han lønn. Hvor skal lønnen komme fra? Så har vi HR og HMS. De må vi ha. Lønn til dem. Nå har du 3+ personer som koster penger ingen har tjent. Det går heidundrandes minus i foretaket ditt.  

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (6 timer siden):

Ingen av de avdelingene tjener penger. Just saying. 

Viktigste i en bedrift er vel den som gjør selve jobben bedriften tar betalt for og dermed sørger for penger inn? 

Blir litt det samme som å si at det viktigste er å ha en sjef. Vi begynner med sjefen og gir han lønn. Hvor skal lønnen komme fra? Så har vi HR og HMS. De må vi ha. Lønn til dem. Nå har du 3+ personer som koster penger ingen har tjent. Det går heidundrandes minus i foretaket ditt.  

Stabsfunksjoner genererer sjeldent inntekt, men er viktige likevel 

Anonymkode: 61402...50c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg delte kontor med HR i et par år, som ansatt i en stabsfunksjon. Jeg håper virkelig andre HR-avdelinger er bedre enn den der jeg jobbet. Her var det tre damer som jeg tror var mer opptatt av å drikke vin i lunsjen enn å gjøre en fornuftig jobb:

* kollega A spurte om velferdsperm ifbm begravelse av moren hans. Vedkommende fikk beskjed om å bruke en feriedag isteden

* kollega B ble baksnakket fordi han traktet egen kaffe på kontoret. (Kaffemaskinen HR hadde kjøpt var helt jævlig) 

* de feiret dersom noen var syke i ferien og HR klarte å overtale den ansatte til å ikke flytte ferien pga sykdom

* de hadde lange sett med kontorregler, og når de ansatte fulgte noen av disse ble HR oppgitt og baksnakket vedkommende på kontoret. 

Aldri vært vitne til en sååå useriøs avdeling noensinne. 

Selskapet var forresten Payex 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare jobbet i et selskap stort nok til å ha HR-avdeling. I prinsippet kan de jo være en ressurs, det var de ikke her. Men det var et selskap som i enhver anledning prøvde seg på å lure de som jobber «på gulvet» til å jobbe mer enn de skulle for mindre penger enn de skulle. Men de var jo sikkert nyttige for ledelsen da, sånn som de holdt på. 

Anonymkode: f1f2d...e61

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stabsfunksjoner genererer sjeldent inntekt, men er viktige likevel 

Anonymkode: 61402...50c

Viktige, men noe påstod de var de viktigste og det er ikke riktig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...