AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #1 Skrevet 1. juli 2022 Tror du at vi vil se flere uføretrygdede på fattighuset grunnet de enerome matvare prisene nå? Bør utbetalt uføretrygd beløp bli større nå for å matche pris stigningen? Anonymkode: 24ee6...b5a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #2 Skrevet 1. juli 2022 Jeg tror nok minstepensjonistene sliter mer enn eks de med ung ufør, og uføretrygdede som har lavere satser enn ung ufør. Anonymkode: b8571...ec0 9
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #3 Skrevet 1. juli 2022 Det blir i hvert fall en endring i kostholdet her i huset, ser jeg... Ungene mine er glad i kyllingfilet av lår, som kostet mellom 62-70 kr for 600 g (dyrt nok, synes jeg), i dag kostet den 90 kr. Kjøpte en pakke, men det blir nok en god stund til neste gang... Anonymkode: ca587...3d2 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #4 Skrevet 1. juli 2022 Mine foreldre er begge minstepensjonister, de sliter veldig, jeg og søsteren min bytter på å handle for de, vi kjøper de samme tingene ofte og jeg ser jo at de har steget i pris hver gang. Vi kaster kvitteringen og sier en annen sum, hver gang, ellers hadde de ikke en gang hatt råd til variert basis mat. Det er sykt. Og etter i dag enda verre. Anonymkode: 443e0...2d3 7 32 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #5 Skrevet 1. juli 2022 Ja det blir det nok. Er minstesats ufør selv og har kuttet ut frokost og kveldsmat for lenge siden. Spiser ikke hver dag og nå blir det i alle fall færre skikkelige måltider. Er helt sykt at brødmat ikke lenger er billigmat. Selv nudler begynner å bli dyrt. Har også kuttet ut to medisiner, for det å få ting på blåresept er klin umulig på grunn av de nye reglene. Jeg må droppe behandling, for jeg har ikke råd til å komme meg dit like ofte som før. Er tydelig at jeg er bunnslammet i samfunnet som ikke fortjener å leve. Ikke har jeg lyst til det heller, så det går helt fint. Synes mer synd på de som vil være her og som må leve med at alt går til helvete økonomisk. Positivt at det å ha kreditgjeld ikke er en skam lengre, men en selvfølge. Anonymkode: ef976...ab5 4 31
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #6 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja det blir det nok. Er minstesats ufør selv og har kuttet ut frokost og kveldsmat for lenge siden. Spiser ikke hver dag og nå blir det i alle fall færre skikkelige måltider. Er helt sykt at brødmat ikke lenger er billigmat. Selv nudler begynner å bli dyrt. Har også kuttet ut to medisiner, for det å få ting på blåresept er klin umulig på grunn av de nye reglene. Jeg må droppe behandling, for jeg har ikke råd til å komme meg dit like ofte som før. Er tydelig at jeg er bunnslammet i samfunnet som ikke fortjener å leve. Ikke har jeg lyst til det heller, så det går helt fint. Synes mer synd på de som vil være her og som må leve med at alt går til helvete økonomisk. Positivt at det å ha kreditgjeld ikke er en skam lengre, men en selvfølge. Anonymkode: ef976...ab5 Føler med deg❤️ Anonymkode: e4040...2ec 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #7 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det blir det nok. Er minstesats ufør selv og har kuttet ut frokost og kveldsmat for lenge siden. Spiser ikke hver dag og nå blir det i alle fall færre skikkelige måltider. Er helt sykt at brødmat ikke lenger er billigmat. Selv nudler begynner å bli dyrt. Har også kuttet ut to medisiner, for det å få ting på blåresept er klin umulig på grunn av de nye reglene. Jeg må droppe behandling, for jeg har ikke råd til å komme meg dit like ofte som før. Er tydelig at jeg er bunnslammet i samfunnet som ikke fortjener å leve. Ikke har jeg lyst til det heller, så det går helt fint. Synes mer synd på de som vil være her og som må leve med at alt går til helvete økonomisk. Positivt at det å ha kreditgjeld ikke er en skam lengre, men en selvfølge. Anonymkode: ef976...ab5 Spørsmålet er ikke hvor mye brød, nudler og medisiner du har kuttet, men hvordan bor du ? De fleste uføretrygdede trenger ikke bo stort og/eller sentralt. De trenger heller ikke ha dyre biler, kjøpe merkeklær, spise på restaurant eller andre ting som koster penger. Å unnlate dette er ikke å skrenke inn et liv. Du kan ha det helt superfantastisk uten dette. Trygdene er gode nok for å klare seg i Norge i dag. Men du må gjøre endringer, og du må endre de STORE tingene i livet, ikke de små. Og ja, jeg er uføretrygdet selv. Man kan fint både leve godt og spare greit når man får uføretrygd. Anonymkode: 69770...105 9 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #8 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spørsmålet er ikke hvor mye brød, nudler og medisiner du har kuttet, men hvordan bor du ? De fleste uføretrygdede trenger ikke bo stort og/eller sentralt. De trenger heller ikke ha dyre biler, kjøpe merkeklær, spise på restaurant eller andre ting som koster penger. Å unnlate dette er ikke å skrenke inn et liv. Du kan ha det helt superfantastisk uten dette. Trygdene er gode nok for å klare seg i Norge i dag. Men du må gjøre endringer, og du må endre de STORE tingene i livet, ikke de små. Og ja, jeg er uføretrygdet selv. Man kan fint både leve godt og spare greit når man får uføretrygd. Anonymkode: 69770...105 Da har du overfall ikke minste sats.. Anonymkode: e4040...2ec 27
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #9 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da har du overfall ikke minste sats.. Anonymkode: e4040...2ec Hvorfor sier du det? Man kan fint bo billig i Norge hvis man ellers flytter litt på seg. Gjerne ut av sentrale strøk. Flytter du nordover får du store eneboliger på billigssalg. Flytter du til Finnmark får du lav skatt, samt at det er enda billigere å bo. Man klart, hvis man er bosatt midt i Trondheim, Oslo, Bergen eller en annen storby, så må man som ufør spare inn på kneipbrødene. Det handler ikke om dårlig råd da, men om prioriteringer. Og du bor langt over evnet, og holder på å bo deg ihjel. Anonymkode: 69770...105 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #10 Skrevet 1. juli 2022 Svært mange yrkesgrupper går ned i lønn. Fordi prisveksten er så mye høyere. For ikke å snakke om strøm, bensin, boligrente osv. Hvis det er en trøst så har heller ikke mannen og jeg råd til å dra på fin ferie med barna i år (heller) på tross av at vi begge sliter og jobber i 100 % stilling i tillegg til å ta vare på ungene. Jeg ser at vi hadde hatt bedre økonomi om jeg var ufør fordi vi da hadde klart oss med en bil, i tillegg til at vi hadde sluppet utgifter til alt fra jobbparkering og arbeidsantrekk til SFO. Helsa mi er i ferd med å bli ødelagt uansett da jeg ikke orker å trene i tillegg til alt annet 😔 Anonymkode: 71bfa...cca 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #11 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da har du overfall ikke minste sats.. Anonymkode: e4040...2ec Overfall eller ihvertfall Den du kommenterer har rett - det skal ganske mye til for faktisk ikke å ha råd til å ikke spise hver dag. Jeg har ingen tro på det anonym ....ab5 skriver. Jeg er uføretrygdet og var alene med to barn, og en far som var svært uvillig til å betale bidrag i mange år. Vi klarte oss helt fint. Mat hver dag, hele klær og sko, det utstyret de trengte. Men ønsket de seg noe utenom "normalen", måtte de vente til bursdag eller jul. Mange i dag har dårlig råd pga manglende impulskontroll på kjøp. Ikke pga manglende faktisk sum inn. Anonymkode: 4a29e...c54 5 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #12 Skrevet 1. juli 2022 ja er dyrt å være fattig i et rikt land Anonymkode: e338f...c1e 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #13 Skrevet 1. juli 2022 skal nå klare meg men blir noe reduksjon i livsstilen ja på trygd. Anonymkode: e338f...c1e 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #14 Skrevet 1. juli 2022 ikke rart svenskehandelen er stor med de prisene. vil nok bli flere som handler i sverige fremover. Anonymkode: e338f...c1e 10
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #15 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Overfall eller ihvertfall Den du kommenterer har rett - det skal ganske mye til for faktisk ikke å ha råd til å ikke spise hver dag. Jeg har ingen tro på det anonym ....ab5 skriver. Jeg er uføretrygdet og var alene med to barn, og en far som var svært uvillig til å betale bidrag i mange år. Vi klarte oss helt fint. Mat hver dag, hele klær og sko, det utstyret de trengte. Men ønsket de seg noe utenom "normalen", måtte de vente til bursdag eller jul. Mange i dag har dårlig råd pga manglende impulskontroll på kjøp. Ikke pga manglende faktisk sum inn. Anonymkode: 4a29e...c54 Det er den harde sannhet. Man er ikke rik, man må prioritere, man må kutte, man må leve nøktern, man kan ikke sløse, man kan ikke leve som normalt... men man kan uansett fint bo, leve, spise og spare greit på uføretrygd i dag. ...HVIS dere er villige til å gjøre endringene som må til for å få det til. Man kan ikke sitte midt i Oslo-gryta i en selveierleilighet som uføretrygdet og synes synd på seg selv for at man ikke har mer kneipbrød. Da bor man seg ihjel. Og det er selvforskyldt. Anonymkode: 69770...105 4 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #16 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Svært mange yrkesgrupper går ned i lønn. Fordi prisveksten er så mye høyere. For ikke å snakke om strøm, bensin, boligrente osv. Hvis det er en trøst så har heller ikke mannen og jeg råd til å dra på fin ferie med barna i år (heller) på tross av at vi begge sliter og jobber i 100 % stilling i tillegg til å ta vare på ungene. Jeg ser at vi hadde hatt bedre økonomi om jeg var ufør fordi vi da hadde klart oss med en bil, i tillegg til at vi hadde sluppet utgifter til alt fra jobbparkering og arbeidsantrekk til SFO. Helsa mi er i ferd med å bli ødelagt uansett da jeg ikke orker å trene i tillegg til alt annet 😔 Anonymkode: 71bfa...cca Hadde du vært ufør, hadde dere hatt andre utgifter som dere ikke har i dag. Ikke all behandling dekkes av NAV, ei heller alle medisiner. I noen tilfeller gir sykdommen eller medisinene ekstra tannlegeutgifter. Skal mye til for å få dette dekket. Det er best å ikke mene noe om noe en ikke har erfaring med. For da blir det fort feil. Anonymkode: 4a29e...c54 16 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #17 Skrevet 1. juli 2022 Å være ufør (fattig) er å aldri ha nok av alt man trenger. Enkelt og kort forklart. Anonymkode: b77fb...2e2 9 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #18 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Spørsmålet er ikke hvor mye brød, nudler og medisiner du har kuttet, men hvordan bor du ? De fleste uføretrygdede trenger ikke bo stort og/eller sentralt. De trenger heller ikke ha dyre biler, kjøpe merkeklær, spise på restaurant eller andre ting som koster penger. Å unnlate dette er ikke å skrenke inn et liv. Du kan ha det helt superfantastisk uten dette. Trygdene er gode nok for å klare seg i Norge i dag. Men du må gjøre endringer, og du må endre de STORE tingene i livet, ikke de små. Og ja, jeg er uføretrygdet selv. Man kan fint både leve godt og spare greit når man får uføretrygd. Anonymkode: 69770...105 Herregud. Og jo, noen uføre MÅ bo nært nok behandlingssted. Eller for eksempel barna og partnerens jobb. Anonymkode: 98111...902 27
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #19 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Overfall eller ihvertfall Den du kommenterer har rett - det skal ganske mye til for faktisk ikke å ha råd til å ikke spise hver dag. Jeg har ingen tro på det anonym ....ab5 skriver. Jeg er uføretrygdet og var alene med to barn, og en far som var svært uvillig til å betale bidrag i mange år. Vi klarte oss helt fint. Mat hver dag, hele klær og sko, det utstyret de trengte. Men ønsket de seg noe utenom "normalen", måtte de vente til bursdag eller jul. Mange i dag har dårlig råd pga manglende impulskontroll på kjøp. Ikke pga manglende faktisk sum inn. Anonymkode: 4a29e...c54 Hvertfall ikke.. skulle det stå der Anonymkode: e4040...2ec
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #20 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Svært mange yrkesgrupper går ned i lønn. Fordi prisveksten er så mye høyere. For ikke å snakke om strøm, bensin, boligrente osv. Hvis det er en trøst så har heller ikke mannen og jeg råd til å dra på fin ferie med barna i år (heller) på tross av at vi begge sliter og jobber i 100 % stilling i tillegg til å ta vare på ungene. Jeg ser at vi hadde hatt bedre økonomi om jeg var ufør fordi vi da hadde klart oss med en bil, i tillegg til at vi hadde sluppet utgifter til alt fra jobbparkering og arbeidsantrekk til SFO. Helsa mi er i ferd med å bli ødelagt uansett da jeg ikke orker å trene i tillegg til alt annet 😔 Anonymkode: 71bfa...cca Nei? Du må må under en minste sats for å kunne få slike tilskudd. Og den grensen er LAV. Jeg blir trolig ufør nå, kvalifiserer ikke til ett eneste fratrekk eller tilskudd. Jeg bare går ned i inntekt, og har ca 70.000 kr årlig ekstra i helseutgifter. Anonymkode: 98111...902 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå