Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang det kommer en artikkel om en småbarnsfamilie som klarer å spare x antall tusen i måneden, eksploderer kommentarfeltet fra uføre og lavlønte som er rasende for at de selv ikke kan spare.. De som jobber tjener penger, de som er uføre har så de klarer seg. Vinland ikke ha et system som gir uføre så mye penger at de kan spare 20.000 i mnd på sparekonto, da ryker norsk veldferdsøkonomi. 
det skal selvfølgelig lønne seg å jobbe, og en velger selv karrierevei.. en kan ikke sitte i kassa på Kiwi og mene det er urettferdig at leger og lærere tjener mer enn de. 

Anonymkode: 55045...6d0

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Gjest StellaNova
Skrevet

Du trenger en kopp te. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør og enig med deg. Folk er ræva på økonomi og skylder på andre. Jeg er som sagt ufør. Sparer 10 000 i mnd. Broren min er millionær. Jeg er fortsatt ikke bitter 😂 han jobber jo for pengene 

Anonymkode: 0b39c...e6b

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ufør. Man VELGER ikke å være ufør. Jeg hadde to jobber da jeg kunne jobbe. Før jeg ble ufør. Trengte ikke å tenke på hva jeg brukte pengene på. Levde livet. Hadde råd til å finne på spennende ting i helgene. 

Nå, som ufør alenemor:  Lever 3000kr under fattigdomsgrensa. 100% alene med barn, får ikke bidrag. Har likevel klart å spare opp til sydentur til oss i år. Det går om man er knallhard på pengene og prioriterer. Betyr at jeg unner meg absolutt ingenting. Men er vant. 

Anonymkode: 78712...113

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Må også legge til at jeg synes satsene burde vært høyere men at fattigdom ofte skyldes mange barn og dumme økonomiske valg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ufør. Man VELGER ikke å være ufør. Jeg hadde to jobber da jeg kunne jobbe. Før jeg ble ufør. Trengte ikke å tenke på hva jeg brukte pengene på. Levde livet. Hadde råd til å finne på spennende ting i helgene. 

Nå, som ufør alenemor:  Lever 3000kr under fattigdomsgrensa. 100% alene med barn, får ikke bidrag. Har likevel klart å spare opp til sydentur til oss i år. Det går om man er knallhard på pengene og prioriterer. Betyr at jeg unner meg absolutt ingenting. Men er vant. 

Hvorfor i helvetet sparer du til ferie når du ikke eier nåla i veggen? Bruk det på buffer

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ufør og enig med deg. Folk er ræva på økonomi og skylder på andre. Jeg er som sagt ufør. Sparer 10 000 i mnd. Broren min er millionær. Jeg er fortsatt ikke bitter 😂 han jobber jo for pengene 

Da bor du mest sannsynlig fortsatt hjemme, eller med noen  ,event. har meget lave bougifter. Har du en vanlig, gjennomsnittlig uføretrygd, ska det godt gjøres å spare 10 lapper i mnd.  

Anonymkode: 1970a...2cc

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man velger ikke å være ufør, men du kunne ha forutsett å bli ufør. Selv om man er frisk, så kan livet snus opp ned på én dag. Derfor bør man ha noe som heter buffer.

Jeg er i full jobb, men har en stor buffer i tilfelle ulykken skulle forekomme. 

Anonymkode: baede...3fe

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at det er de som roper høyest du hører best da. ;) Jeg er ufør, klarer å spare (selvsagt langt unna 20.000 i mnd) og er ikke sint. :) Tvert imot er jeg takknemlig for at jeg bor i Norge når jeg først skulle bli for syk til å jobbe.

Det eneste som kan provosere meg litt er når uføre som helthet blir mistrodd. Men jeg kan forstå det litt også.

Og når folk sier at det er "bare" å gjøre sånn og sånn. Det er f.eks. ikke "bare" å spare opp en buffer eller ha forsikring hvis man ble syk før man ble voksen og ikke hadde barneforsikring.

Men det er bare sånne småirritasjoner innimellom. Alt i alt er jeg sjelden sint og generelt ganske fornøyd hvis vi ser bort fra smertene. :)

Anonymkode: 66af9...168

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Man velger ikke å være ufør, men du kunne ha forutsett å bli ufør. Selv om man er frisk, så kan livet snus opp ned på én dag. Derfor bør man ha noe som heter buffer.

....Ikke alle har mulighet å "forutse" at man blir ufør i ung alder og spare opp nok til å leve komfortabelt i 40-50-60-70 år til...

Ingen velger å bli ufør, det er et helvete dritt å miste helsa når man er i sin beste alder og se alle fremtidsdrømmer og håp gå i grus. 

Jeg er ikke ufør, men har full sympati. Er 30 år og under utredning av alvorlig kronisk sykdom. Heldigvis har jeg god økonomi, en god trygg jobb som det kan tilrettelegges for at jeg kan jobbe mest mulig i og en frisk mann i full jobb, så ingen fare med meg, men ikke alle er i den situasjonen...

Anonymkode: 68179...27e

• Liker 13
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor i helvetet sparer du til ferie når du ikke eier nåla i veggen? Bruk det på buffer

Har da buffer jeg, har jeg sagt noe annet? 

Har spart opp iløpet av året til ferietur. Noe mer du må ha inn med teskje mellom fordommene dine?

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Forutse å bli ufør? Så de som blir påkjørt av bil, skal forutse det ja. Eller regne med at man får kreft eller blir mishandlet til uførhet av en voldelig samboer. Jada. Jeg jobbet og tok master.

Så skjedde det utenkelige. Tenk litt før du snakker.

• Liker 11
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hver gang det kommer en artikkel om en småbarnsfamilie som klarer å spare x antall tusen i måneden, eksploderer kommentarfeltet fra uføre og lavlønte som er rasende for at de selv ikke kan spare.

Har du to eksempler du kan linke til? Ev. bare ett?

Anonymkode: ca8f2...dce

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Respekt til deg ❤️

Anonymkode: 7fcd0...c63

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har da buffer jeg, har jeg sagt noe annet? 

Har spart opp iløpet av året til ferietur. Noe mer du må ha inn med teskje mellom fordommene dine?

Kjempebra du prioriterer ferietur med barna 🥰 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da var da voldsomt til sinne.. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forutse å bli ufør? Så de som blir påkjørt av bil, skal forutse det ja. Eller regne med at man får kreft eller blir mishandlet til uførhet av en voldelig samboer. Jada. Jeg jobbet og tok master.

Så skjedde det utenkelige. Tenk litt før du snakker.

Jeg har alltid hatt en buffer med tanke på at noe kan skje.

Anonymkode: 5294c...b11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det spørs jo helt når i livet man blir ufør det. Jeg føler meg ikke truffet da, ufør i ung alder med stor buffer og god økonomisk sans. 

Anonymkode: d904e...8da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Må også legge til at jeg synes satsene burde vært høyere men at fattigdom ofte skyldes mange barn og dumme økonomiske valg

Kjenner eiendom er ufør.. legger ut spleis hele tiden, og tigger etter å få av andre. Har 4 små barn, alle er født etter hun ble ufør.

drikker 5 liter Pepsi Max om dagen, og snuser.. men barna får så vidt pålegg på brødskiva. Barna får ikke mer enn en pølse på skiva, og må

spør om å få mat når de er sulten.

har null respekt for slike folk. Det eneste hun snakker om er hva hun kan søke på på nav for å få mer mer mer 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hver gang det kommer en artikkel om en småbarnsfamilie som klarer å spare x antall tusen i måneden, eksploderer kommentarfeltet fra uføre og lavlønte som er rasende for at de selv ikke kan spare.. De som jobber tjener penger, de som er uføre har så de klarer seg. Vinland ikke ha et system som gir uføre så mye penger at de kan spare 20.000 i mnd på sparekonto, da ryker norsk veldferdsøkonomi. 
det skal selvfølgelig lønne seg å jobbe, og en velger selv karrierevei.. en kan ikke sitte i kassa på Kiwi og mene det er urettferdig at leger og lærere tjener mer enn de. 

Enig i at endel kommentarer generelt i kommentarfelt er litt vel her og der.

Men:

Jeg opplever sparesakene stort sett o

som nokså meningsløse.

Det ene paret som fikk kritiske bemerkninger tror jeg neppe journalisten visste inntekten til: de tjener mer enn endel toppledere. 
Selvsagt klarer man spare da?

Det er jo ikke interessant heller at barnefamilien som har råd til å kjøpe bolig hus med utleiedel bor gratis. Da bor de en GANSKE billig plass - åpenbart kan man spare mye også da.

Sparesaker er jo mest aktuelt for de som ønsker spare til noe folk flest sparer til. 

Hus med utleiedel koster ganske mye i alle byer og steder utenfor by - og utleie av en hybel vil veldig sjeldent med dagens priser dekke lån/renter.

Om jeg tjener 1,5 mill og klarer kjøpe meg hus fordi foreldre hjelper masse med EK og jeg da har lån på 1 mill så er det jo ikke i publikums interesse hvordan jeg klarer spare?

»Du, jeg sparte 1 mill i fjor jeg».

»Wow! Hvordan?»

»Nei, helt vanlig forbruk egentlig - bare kuttet den dyre ferien til Seychellene og solgte bil nr 2».

Det JEG hadde likt å lese om i sparesak er kanskje mer enslig forsørger Ida og barnefamilien med ordinær inntekt og høy belåningsgrad. «Fortell om sparetips». Der kan det dukke opp ikke fullstendig åpenbare ting. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...